Magic mirror - Var hittar jag spegelglas i Sverige?

Permalänk
Medlem

Magic mirror - Var hittar jag spegelglas i Sverige?

Hejsan,

Har försökt hitta denna produkten i Sverige men det är omöjligt..
Acrylic See-Through Mirror, https://www.amazon.com/12-Acrylic-See-Through-Mirror-1mm/dp/B...

Är det någon som vet ett ställe som säljer dessa i vårt land?

Skulle behöva i måtten 45x70cm, tacksam för svar!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Köp valfritt plexiglas/glas med en lämplig solfilm till bilar.
Finns ju silverfärgad bil-toning som borde ge ungefär samma resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Liknande film som länkades ovan finns på Hornbach om du har någon butik i närheten.

Permalänk
Medlem

Slöjd-detaljer säljer sånt spegelglas (eller ja, spegelplast ). Fast de största skivorna de säljer är 30x60cm, och de kostar en del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Köp valfritt plexiglas/glas med en lämplig solfilm till bilar.
Finns ju silverfärgad bil-toning som borde ge ungefär samma resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns där något ställe som säljer i i butik?

Ser intressant ut!

Skrivet av Kega:

Liknande film som länkades ovan finns på Hornbach om du har någon butik i närheten.

Hittar ingen på deras hemsida, vet du vilket namn den går under?

Skrivet av perost:

Slöjd-detaljer säljer sånt spegelglas (eller ja, spegelplast ). Fast de största skivorna de säljer är 30x60cm, och de kostar en del också.

Lite dyr och lite för små. Men tack ändå

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

1. Spegelfilmerna är klippt omöjliga att få till 100%. Visst, de kostar inte så mycket, så prova går ju.

2. Pilkington MirroView kan säkerligen de flesta glasmästerier ta hem åt dig i custom mått.
(https://www.pilkington.com/sv-se/se/produkter/funktionsomrade...)

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

1. Spegelfilmerna är klippt omöjliga att få till 100%. Visst, de kostar inte så mycket, så prova går ju.

2. Pilkington MirroView kan säkerligen de flesta glasmästerier ta hem åt dig i custom mått.
(https://www.pilkington.com/sv-se/se/produkter/funktionsomrade...)

Tack för tipset, provade att sätta på en film men det blev inte helt bra.
Ska kolla runt med olika glasmästare!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

https://forum.magicmirror.builders/topic/732/mirror-supplier-...

Här rekommenderar de också att beställa Pilkington via glasmästeri.

Citat:

If someone is having troubles getting a proper mirror in Sweden, get to a local Glass-company and ask if they buy glass from Pilkington. If not, try another company.

If they do, get them to order the Pilkington Mirropane Chrome for you.
(https://www.pilkington.com/sv-se/se/produkter/funktionsomrade...)

I received mine a couple of days ago from the local glass-company (Nöjds glas i Åtvidaberg),
120cm x 60cm, 6mm thick. cost me 1500Sek (that would be around 150 Eur depending on the currency rate).

It’s a 20x better mirror than the crappy foil I first ordered, I’m really happy with the glass.

Edit : Pilkington also has their MirroView glass with higher light transmission.
(The mirropane has 3%, the mirroview has 20% and 45% light transmission. 3% could be slightly dim in bright rooms)

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

https://forum.magicmirror.builders/topic/732/mirror-supplier-...

Här rekommenderar de också att beställa Pilkington via glasmästeri.

Jag som skrev det på MM-forumet 😎
Mirropane chrome (som jag har) hsr dock väldigt litet ljusgenomsläpp, så mirroview är lämpligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

@fisken92: Hur gick det, vad blev det för något i slutändan? Samt kostnad?
Jag är precis i början av mitt MM-byggande/planerande och funderar också efter en billig lösning med bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@fisken92: Hur gick det, vad blev det för något i slutändan? Samt kostnad?
Jag är precis i början av mitt MM-byggande/planerande och funderar också efter en billig lösning med bra resultat.

Hejsan,

Det fall tillslut på ett glas från Värnamo glas https://www.pilkington.com/en/us/products/product-categories/... 68x38cm för ca 1000kr hemskickat.

Övriga kostnader tillkommer för betsfärgen ca 140kr, kablar, 300kr, Raspberry Pi + minneskort 500kr, virke 400kr och skärm 27" 2000kr.

Jag är fortfarande inte klar med mitt projekt men här kommer en bild:

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikosterberg:

Tack, kan lägga upp bättre bilder senare, den är till 99% klar nu!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Slänga gärna upp en bild när spegeln hänger på en väl-upplyst plats!

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Så hur blev det med bilder, vore kul att se den på plats.

Sen lite mer info vore kul också, funderar själv på att bygga något liknande

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Tack, kan lägga upp bättre bilder senare, den är till 99% klar nu!

Skrivet av Broberg:

Ser bra ut! Slänga gärna upp en bild när spegeln hänger på en väl-upplyst plats!

Skrivet av JesperA:

Så hur blev det med bilder, vore kul att se den på plats.

Sen lite mer info vore kul också, funderar själv på att bygga något liknande

Upp med bilder nu Jag står själv i startgropen för en spegel så behöver inspiration!

Skrivet av Broberg:

Jag som skrev det på MM-forumet 😎
Mirropane chrome (som jag har) hsr dock väldigt litet ljusgenomsläpp, så mirroview är lämpligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det samma gäller dig eftersom jag antar att du också har en

Så chop chop! I need info!

Permalänk
Medlem

Förlåt men fattar inte syftet? Varför kämpa så mycket för att få till en skärm som spegel som ska visa väder/klocka/kalender? Har vi inte redan alla dessa funktioner tillhands i våra mobiler som vi håller i konstant?

Ser liksom bara en extra onödig grej som står och drar ström hela dagarna medan man är på jobbet, typ så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

https://forum.magicmirror.builders/topic/732/mirror-supplier-...

Här rekommenderar de också att beställa Pilkington via glasmästeri.

Skrivet av Def_Dog:

Förlåt men fattar inte syftet? Varför kämpa så mycket för att få till en skärm som spegel som ska visa väder/klocka/kalender? Har vi inte redan alla dessa funktioner tillhands i våra mobiler som vi håller i konstant?

Ser liksom bara en extra onödig grej som står och drar ström hela dagarna medan man är på jobbet, typ så.

Oj. Ska vi börja lista 'onödiga' saker på ett teknik-entusiastforum? Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Förlåt men fattar inte syftet? Varför kämpa så mycket för att få till en skärm som spegel som ska visa väder/klocka/kalender? Har vi inte redan alla dessa funktioner tillhands i våra mobiler som vi håller i konstant?

Ser liksom bara en extra onödig grej som står och drar ström hela dagarna medan man är på jobbet, typ så.

Måste allt ha ett syfte? Man kan göra saker för att det är avkopplande, roligt, intressant, lärorikt etc etc. Tror folk i dagligt tal refererar till det som Hobby.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Jag förlåter dig

För min del handlar det om att göra ett kul projekt och att på ett snyggt sätt få kalender, nyheter och kanske ett roligt klipp när man ändå står och borstar tänderna.
Mängden ström den drar är minimal. Skärmen är ju avstängd när ingen står framför spegeln och en Raspberry är ingen kraftig strömkonsument.

Jag har massor av grejer jag inte behöver för att klara vardagen men då teknik är ett enormt intresse så har jag överseende med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Måste allt ha ett syfte? Man kan göra saker för att det är avkopplande, roligt, intressant, lärorikt etc etc. Tror folk i dagligt tal refererar till det som Hobby.

I dagens läge ja. Vi måste väl ändå börja tänka hållbarhet kring allt vi gör och det kunde du väl ändå lista ut av det jag skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Def_Dog: Jag förlåter dig

För min del handlar det om att göra ett kul projekt och att på ett snyggt sätt få kalender, nyheter och kanske ett roligt klipp när man ändå står och borstar tänderna.
Mängden ström den drar är minimal. Skärmen är ju avstängd när ingen står framför spegeln och en Raspberry är ingen kraftig strömkonsument.

Jag har massor av grejer jag inte behöver för att klara vardagen men då teknik är ett enormt intresse så har jag överseende med det

Tack för ett konkret svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

I dagens läge ja. Vi måste väl ändå börja tänka hållbarhet kring allt vi gör och det kunde du väl ändå lista ut av det jag skrev?

Öh, nej... varför det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Öh, nej... varför det?

Öh nej vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Förlåt men fattar inte syftet? Varför kämpa så mycket för att få till en skärm som spegel som ska visa väder/klocka/kalender? Har vi inte redan alla dessa funktioner tillhands i våra mobiler som vi håller i konstant?

Ser liksom bara en extra onödig grej som står och drar ström hela dagarna medan man är på jobbet, typ så.

Hela syftet är för att det är häftigt, kul att göra och för att det är en hobby som många delar på detta forum. Allting behöver inte vara optimalt eller effektivt.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

I dagens läge ja. Vi måste väl ändå börja tänka hållbarhet kring allt vi gör och det kunde du väl ändå lista ut av det jag skrev?

Du kan absolut tänka på hållbarhet, andra gör det inte. Det finns inget som säger att man måste leva som en gnåm.

Jag bryr mig t.ex 0% om människor överlever och jorden blir alldeles kaos om 300 år. Den återhämtar sig kommande miljoner år och sen är man på banan igen. Så viktiga är inte vi människor.

Tycker detta var riktigt cool f.ö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

I dagens läge ja. Vi måste väl ändå börja tänka hållbarhet kring allt vi gör och det kunde du väl ändå lista ut av det jag skrev?

Tja, då kan vi ju stänga ner det här forumet på direkten med den inställningen. För internet är ju inget hållbart sett till elen det drar med alla routrar som står o snurrar. Mormonerna har förstått det hela!

Tjo, nu ska jag ut i riktiga livet och njuta. Lycka till med dit eget liv <3

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Öh nej vad?

Citat:

Vi måste väl ändå börja tänka hållbarhet kring allt vi gör

Detta