Laga hål - är behandlingen smärtfri idag?

Permalänk
Medlem

Illningar i tänderna tror jag inte man kan undkomma med bedövning, det är iaf min uppfattning. Jag personligen tycker att gå till tandkirugen och dra ut 2 visdomständer där rötterna formats sig som fiskkrokar unefär, och tanden fick klyvas med en liten "hammare".

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Lorault: Som övriga redan påpekat så känner du ingen smärta - bokstavligen - om tandläkaren kan lägga bedövningen. Vad gäller nålsticket så känns ett myggbett mer.

Däremot om du väntar för länge med att gå till tandläkaren riskerar du komplikationer som kräver rotfyllning och det kommer göra ont eftersom det som bekant inte går att bedöva själva nerven.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det gör inte särskilt ont. Innan du får bedövningssprutan använder de en salva för att bedöva platsen de sticker in den på. Själva borrandet gör inte ont. Det skakar och ilar lite, men det är inte så farligt.

// en som hatar att gå till tandläkaren

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Var hos tandläkaren förra veckan och lagade ett litet hål utan bedövning. Det som kändes var ilningar från vattnet och luftsugen. Men annars kändes det inte. Tycker bedövningssprutan är riktigt obehaglig. Men har man ett stort hål ska man nog be om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Nu har det kanske redan nämnts i tråden, men det finns någon sorts bedövningsgel som de kan smeta på i förväg så att man inte känner bedövningssprutan. Fick den behandlingen en gång, och på så vis blev hela proceduren totalt smärtfri.

Nålsticket kan annars göra ont ibland, beroende på var de sticker och hur skicklig personen som utför det är. Jag råkade ut för en klåpare en gång som rytmiskt "masserade" in sprutan i tandköttet istället för att köra in den i en kontinuerlig rörelse, och det var förbannat obehagligt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd

Själva nålsticket av bedövningssprutan lär du inte känna av om den inte träffar en nervtråd. Inte så vanligt.
En vanlig lagning i en tand så är det inte heller någon fördel med bedövning. Du blir av med känseln några timmar efteråt. Själva lagandet känns ändå inte. Det jobbigaste är själva gapandet. Än hur man gapar så tjatar dom om att man ska gapa mer.

Skulle föreslå att du köper en ny modern tandborste. El-driven och skakande. Man får byta tandborsten kvartalsvis och ladda den ca 1 ggr per vecka. Det kostar en del men man behöver inte besöka tandläkaren titt som tätt. Så totalt set blir det billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag trodde dom bara skulle ge mig någon stackars lokal bedövning och sen köra på medans jag skiter knäck men han förklarade aldrig vad eller hur han skulle göra det hela, kanske får ringa o fråga hur dom gör det då.

och sen efter man har haft operationen får man inte ont i munnen / svårt att äta och dricka? och blod som rinner ner i halsen kan jag tänka mig också det kommer inte bli trevligt i alla fall..

och angåande din fot, så full har jag aldrig varit haha alkohol är en riktig painkiller men mindes du hur du skadat dig dagen efter då? eller vaknade du bara och foten gjorde fruktansvärt ont och du inte hade en aning om varför?

Jag minns inte hur det var efter. Vid något tillfälle fick jag väl massa 1 grams alvedon, vet inte om det var då, om det var då så var det ju rimligtvis lite jobbigt som det säkert kan vara efter diverse grejer men det är väl som det är med det. Massa blod tror jag inte att man fick, man fick väl några kuddar att ha i käften emot i början men de syr ju så det lär ju inte vara som att dra ner näsblod hela tiden liksom ..

Jag är fullt medveten om att jag hoppade efter en trädgren med blommor på efter en gång- och cykelbana och antingen landade jag ju snett eller om jag möjligen gjorde det på stenkanten vid sidan om. Det var ju bara ett litet brott men nykter gjorde det ju ont. Kanske gjorde ont på fyllan med men uppenbarligen inte så ont att man gav upp att försöka röra på sig. Ingen aning om hur full jag var, tillräckligt, men jag spydde ju inte och inte däckade jag någonstans då heller.

Permalänk
Medlem

Det gör inte ont att bara laga vanliga hål. Ta ett ipren och ett alvedon en timme innan. Kör bedövning. Ta med dig öronsnäckor (feta lurar är nog i vägen) och lyssna på musik om du tycker det är otäckt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."