Asus: "Intel Z270 kunde varit kompatibel med Coffee Lake"

Permalänk
Skrivet av dpom86:

@Bloodstainer: Jag ignorerar ingenting, du säger först att de inte tjänar mer pengar, men nu säger du att de bara tjänar lite mer pengar för "inte alla uppgraderar" är det samma som "vissa uppgraderar". Lite mer pengar är fortfarande mer pengar - är nog ingen summa att rynka på näsan åt heller. Jag kontrar tillbaka med "inte alla säljer sina begagnade delar". Personligen har jag alla mina gamla delar kvar. Har aldrig sålt en begagnad del. Så ditt argument om begagnatmarknaden är som bäst en halvsanning.

Dessutom kommer det alltid finnas en begagnatmarknad i alla lägen, oavsett kompatibilitet eller inte. Med din logik kan man ju nästan säga att intel kommer aldrig tjäna några pengar, för varje gång de släpper en ny produkt, kommer de förlora ett sälj av den förra produkten för att någon säljer begagnat. Helt uppenbarligen felaktigt för annars skulle ju Intel och Apple och alla andra stora teknikföretag ha konkat vid det här laget.

Jag säger att Intel, tjänar några tiotusen dollar på försäljningen av dessa nya chipset efter man räknar in R&D kostnaden tror jag att de nog går back. Det är inte pengar de bryr sig om, de är ett miljard dollar företag.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förlåt men nej jag håller verkligen inte med, när var senaste gången du såg någon som använde ett Intel moderkort? Intel tjänar inte ett piss på de, de är moderkortstillverkarna som gör de. Asus, MSI, Gigabyte etc. Nu verkar du ha missförstått hur moderkortstillverkningen fungerar helt, Intel tar endast fram designen på styrkretsen, men de är ingenting de massproducerar och säljer, de designar den bara.

Vare sig de tillverkare chipen fysiskt eller ej längre spelar faktiskt ingen roll. De tjänar helt enkelt licenspengar på varje utnyttjad krets som nyttjar deras design.
Precis som Microsoft tjänar pengar på varje såld Androidtelefon eftersom vissa av deras patent och tekniker finns med i de telefonerna.
Varje kund av gamla Z170, Z270 kommer därför bli tvungen att byta moderkort med den "nya" styrkretsen på och då tjänar de alltså pengar.

Svårare är det inte. Har du någon information som motsäger mina framförda uppgifter är det bara att uppge dem.
Att Intel enkom gör detta för moderkortstillverkarna köper jag inte för en sekund.

Skrivet av Bloodstainer:

Jag säger att Intel, tjänar några tiotusen dollar på försäljningen av dessa nya chipset efter man räknar in R&D kostnaden tror jag att de nog går back. Det är inte pengar de bryr sig om, de är ett miljard dollar företag.

Ytterligare något som jag ställer mig väldigt tveksam till.
Z370 sägs mer eller mindre vara en kopia på Z270. Med andra ord blir R&D nästan obefintlig och med tanke på hur många 8xxx cpuer som kommer säljas fram tills nästa chipset ser dagens ljus kommer några tio tusen dollar i intäkt knappast återspegla deras inkomst på dem.

EDIT:
Intel® 300 Series Chipsets
Code Name
Products formerly Coffee Lake
Launch Date
Q4'17
Bus Speed
8 GT/s DMI3
Lithography
22 nm
TDP 6 W
Recommended Customer Price $47.00
Supports Overclocking Yes

Som du ser är det inte små pengar intel tar betalt för sina chip (vid försäljning av över 1000 chip per gång)

Kan vi vara snälla och lägga ner denna disskussionen.

Permalänk
Skrivet av Apanx:

@Bloodstainer: Intel tillverkar sina egna chip själva i sina fabs med äldre processer som inte används för CPUs i nuläget. (ex 32nm ist 14nm) så att dessa inte står stilla och kostar pengar.

Så incitament för att hålla uppe efterfrågan på chipset finns där, även om det skulle vara "småsummor"

Jo fast fortfarande inte tillräckligt för att tro att det är Intel som tjänar stora summor på det, jag skulle själv personligen, gissa att det här är någonting moderkortstillverkarna MSI/Asus/AsRock/Gigabyte och intel kom fram till, de kom säkerligen överens om att släppa Z370 och Coffee Lake tidigt, dra upp priser på grund av efterfrågan och så tjänar båda . Men rent generellt är Intels styrkretsar ingenting de tjänar särskilt mycket pengar på, inte tillräckligt för att det kan ses som någon större vinst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bloodstainer: anledningen till att folk är sura är gör att allt detta kunde förberedas bättre från Intels sida.

Z170-z370 kunde varit samma chipset (som Intel f.ö tillverkar i egna lokaler och sedan säljer till Asus m.fl)

Sockeln kunde varit densamma med lite planering och vettigt tänkande)

Om någon köpte ett Rampage kort till z170 och sedan ville testa optane? nytt moderkort!

Om samma person känner att sin 6700k inte håller? Nytt moderkort!

Det är Intels oplanerade plattformar och förhastade åtgärder folk är sura över.

AMD har gjort de mesta rätt redan från början! Allt förarbete är gjort redan!

Allt sedan z97 och 5xxx serien har varit förhastade, oplanerade och i princip skrikit "vi vet knappt vad vi gör, men de blir nog bra"

Sen så kommer z270 moderkort ligga på lager då ingen person vill köpa en 7700k när 8600K finns.

Intel verkar knappt ha någon kompetens kvar med alla dumma val dom gör, i princip bara förlitar sig på krympa cpuer. Det såg vi ju med p4 och netburst,

Sen gick dom tillbaka till ritbordet med Pentium 3an. Lyckades göra något med Core och den har vi varit där sen dess.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Undra hur mycket längre till folk går med på detta?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Inte ofta företag hänger ut sina partners på det här sättet. Bara inte Intel straffar ASUS. Gillar deras moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Tänker faktiskt gå så långt som att påstå att Intel tjänar MER på varje sålt moderkort än vad moderkortstillverkarna gör.

Intel tillverkar socketen och säljer den för ~5 dollar.
Intel tillverkar chipsetet och säljer den för ~45 dollar.
Intel tillverkar ofta ethernetkontrollern och säljer den för ~5 dollar.
Lägg sen till diverse licenser, som Intel tvingar på en.

Dessa delar kostar nästan noll för Intel att tillverka, så de tjänar lätt ca 50 dollar per moderkort. Blir inte mycket kvar för moderkortstillverkarna att leka med. Alla andra småchip som ska med, all strömmatning, kylning, portar, själva moderkortet... Det är pyttesmå marginaler som moderkortstillverkarna leker med.

https://www.anandtech.com/show/2824

Förlåt men de där siffrorna stämmer inte, $45 per chipset, kolla upp mina tidigare länkar och dina siffror är baserade på P55, ett ganska gammalt chipset och marknaden ser helt annorlunda ut idag och om du tror att Asus skulle kunna betala $55 för ett moderkort direkt till Intel, sedan sälja med licensintäkter och kunna släja moderkort för runt $100 och gå runt, så har du ganska fel. Om Intel tog 45 + 5 + 5 dollar för varje moderkort så skulle moderkortstillverkare inte ha råd att sälja så här billigt. Och ethernet kontrollen har sedan ganska långt tillbaka ingått i chipsetet. Och socketen är ingenting som de betalar separat för. Allt detta skriv i paketpriser och i slutändan betalar ett företag som t.ex. MSI inte mer än $25 per moderkort. Och licensen du talar om, är just priset på sockeln.

Om det var "pyttesmå marignaler" moderkortstillverkarna lekte med, så skulle de inte vara miljardsumme företag. Om de inte kunde tjäna pengar på den här marknaden skulle de aldrig ha börjat med den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Intressant att se att det finns folk som försvarar att företag byter standarder stup i kvarten utan bra anledningar, detta generellt skapar stora elektroniksoptippar och drabbar konsumenter ekonomisk.

Nu är det för intel att visa att de släpper några grymma minst 8 core cpuer till Z370 annars är det så fail så det inte är klokt.
Att hänvisa till vad folk gjorde när marknaden stod still ser jag som irrelevant, varför byta och lägga ut pengar på något som ej ger någon prestandavinst?

Detta med att ha ens hårdvara har bristande kompilatitsutbud av kommer bli ett enorma problem för de som använder cpuerna till lite mer seriösa saker och i framtiden behöver ha reservdelar. Då de deras urval av komponenter blir väldigt liten, men Intel säger väl om ni använde loserplattformen 1151 till något seriöst så skyll er själv. Ni skulle ha köpt LGA2066.

Misstolka inte min defensiva ton som att jag försvara Intel. Det gör jag inte, däremot tycker jag "Blööö kapitalism!!11" och "De snor mina pengar!!1" Är extremt onyanserade svar och de hjälper ingen att kasta runt den typen av intellektuellt oärligt trams här. Tjänar Intel pengar på det här? ja, men inte genom försäljningen av Moderkort på det sättet som folk får det att framstå som. Intel är inga änglar, men att folk går runt och hatar kapitalism och förminskar och simplifiserar hela den här processen är helt fel sätt att diskutera detta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Vare sig de tillverkare chipen fysiskt eller ej längre spelar faktiskt ingen roll. De tjänar helt enkelt licenspengar på varje utnyttjad krets som nyttjar deras design.
Precis som Microsoft tjänar pengar på varje såld Androidtelefon eftersom vissa av deras patent och tekniker finns med i de telefonerna.
Varje kund av gamla Z170, Z270 kommer därför bli tvungen att byta moderkort med den "nya" styrkretsen på och då tjänar de alltså pengar.

Svårare är det inte. Har du någon information som motsäger mina framförda uppgifter är det bara att uppge dem.
Att Intel enkom gör detta för moderkortstillverkarna köper jag inte för en sekund.

Z370 sägs mer eller mindre vara en kopia på Z270. Med andra ord blir R&D nästan obefintlig och med tanke på hur många 8xxx cpuer som kommer säljas fram tills nästa chipset ser dagens ljus kommer några tio tusen dollar i intäkt knappast återspegla deras inkomst på dem.

EDIT:
Code Name
Launch Date
Q4'17
Bus Speed
8 GT/s DMI3
Lithography
22 nm
TDP 6 W

Som du ser är det inte små pengar intel tar betalt för sina chip (vid försäljning av över 1000 chip per gång)

Men priset för Z170/Z270 är precis lika högt som för Z370? Och ditt argument är 100% baserat på att ALLA behöver uppgradera från Z270 till Z370

Du argumenterar som att Z370 licensavgift existerar i ett vakum, faktum är Intel tar exakt samma licenspriser för Z170/Z270 så nej jag köper inte det argumentet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenharl:

Helt korrekt.

Detta skulle jag citera egentligen.

Skrivet av B4You:

Men åhh. Kan ingen hacka/skapa en egen bios som vi kan använda! hahaha

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Bloodstainer: anledningen till att folk är sura är gör att allt detta kunde förberedas bättre från Intels sida.

Z170-z370 kunde varit samma chipset (som Intel f.ö tillverkar i egna lokaler och sedan säljer till Asus m.fl)

Sockeln kunde varit densamma med lite planering och vettigt tänkande)

Om någon köpte ett Rampage kort till z170 och sedan ville testa optane? nytt moderkort!

Om samma person känner att sin 6700k inte håller? Nytt moderkort!

Det är Intels oplanerade plattformar och förhastade åtgärder folk är sura över.

AMD har gjort de mesta rätt redan från början! Allt förarbete är gjort redan!

Allt sedan z97 och 5xxx serien har varit förhastade, oplanerade och i princip skrikit "vi vet knappt vad vi gör, men de blir nog bra"

Sen så kommer z270 moderkort ligga på lager då ingen person vill köpa en 7700k när 8600K finns.

Intel verkar knappt ha någon kompetens kvar med alla dumma val dom gör, i princip bara förlitar sig på krympa cpuer. Det såg vi ju med p4 och netburst,

Sen gick dom tillbaka till ritbordet med Pentium 3an. Lyckades göra något med Core och den har vi varit där sen dess.

Jag håller med! har jag sagt emot det? Nej, jag har sagt emot tanken att "Intel tjänar pengar på mig!!1" för att folk vill köpa nya moderkort.

När de egentligen är arga över att de behöver köpa nya moderkort. Det kostar pengar och folk vill ha nytt, men majoriteten av dessa pengar hamnar inte ens hos Intel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Code Name
Launch Date
Q4'17
Bus Speed
8 GT/s DMI3
Lithography
22 nm
TDP 6 W

Skrivet av Bloodstainer:

Förlåt men de där siffrorna stämmer inte, $45 per chipset, kolla upp mina tidigare länkar....

Jag tror inte du kollade dina egna länkar... ovan är ju saxat rakt från din länk. En bit över $50 per Z370 moderkort går rakt till Intel. ($47 för chip + sockel & nic)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Triton242:

EDIT:
Code Name
Launch Date
Q4'17
Bus Speed
8 GT/s DMI3
Lithography
22 nm
TDP 6 W

Jämför de $47 med hur mycket Intel tjänar på den billigaste i3an, billigaste i5an och billigaste i7 och förstå vad det är jag försöker säga. $47 är inte en summa Intel bryr sig om.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Jag tror inte du kollade dina egna länkar... ovan är ju saxat rakt från din länk. Långt över $50 per Z370 moderkort går rakt till Intel.

Det är base-line priset. Tror du företag betalar de mellan varandra? Tror du att asus säljer ett $120 moderkort till HP för $120?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

$47 är inte en summa Intel bryr sig om.

Dummaste jag hört.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men priset för Z170/Z270 är precis lika högt som för Z370? Och ditt argument är 100% baserat på att ALLA behöver uppgradera från Z270 till Z370

Du argumenterar som att Z370 licensavgift existerar i ett vakum, faktum är Intel tar exakt samma licenspriser för Z170/Z270 så nej jag köper inte det argumentet.

Ja det tar exakt samma pris på Z270. Men de som redan har Z170/270 hade ju inte behövt uppgradera moderkortet och då tjänar de inga pengar på dem.

Sedan är det ju inte bara chipsetet de tjänar pengar på heller, utan det är sockel och ofta även LAN adapter som säljs med samt kanske något jag inte ens kommer på just nu.

Lite roligt att du först skrev att de inte tjänade några pengar alls på deras chipset för att sedan ändra dig men fortsätter argumentationen.

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Dummaste jag hört.

Inte konstigt att ni vekar hata kapitalism när ni inte ens förstår hur pengar fungerar.

Men om ni vägrar vilja förstå och lära er är det din grej.

Företag betalar runt $25-35 per chipset + sockeln. Idén att Intel tar $50 + licens för moderkort som säljs i butik för $100 är ett dåligt skämt, hur skulle Asus och återförsäljare ens gå runt om de hade fått slåss om $50 innan frakt priser? Dags att ta en matematik eller ekonomikurs om någon på riktigt tror att det är så här verkligen ser ut.

Men de pengarna kanske också går till Intel, så jag förstår om det är något ni inte känner för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förlåt men de där siffrorna stämmer inte, $45 per chipset, kolla upp mina tidigare länkar och dina siffror är baserade på P55, ett ganska gammalt chipset och marknaden ser helt annorlunda ut idag och om du tror att Asus skulle kunna betala $55 för ett moderkort direkt till Intel, sedan sälja med licensintäkter och kunna släja moderkort för runt $100 och gå runt, så har du ganska fel. Om Intel tog 45 + 5 + 5 dollar för varje moderkort så skulle moderkortstillverkare inte ha råd att sälja så här billigt. Och ethernet kontrollen har sedan ganska långt tillbaka ingått i chipsetet. Och socketen är ingenting som de betalar separat för. Allt detta skriv i paketpriser och i slutändan betalar ett företag som t.ex. MSI inte mer än $25 per moderkort. Och licensen du talar om, är just priset på sockeln.

Om det var "pyttesmå marignaler" moderkortstillverkarna lekte med, så skulle de inte vara miljardsumme företag. Om de inte kunde tjäna pengar på den här marknaden skulle de aldrig ha börjat med den.

Ethernet-hårdvaran är inbyggd i chipsetet ja, men den får bara användas mot en licenskostnad, så resultatet är densamma.
Hur ser det annorlunda ut idag än då? Om något så har priset för chipsetet gått upp sen dess. På den tiden var det inte länge sen det fanns konkurrens på chipsetmarknaden, nu när man vant sig vid monopol så har priset sakta stigit. Och det har räknats på att varje budgetmoderkort gör runt $5 vinst. Må vara att premium-moderkorten klarar sig bättre, men är helt 100 på att Intels vinst är bra mycket högre än så.

De som tillverkar moderkorten gör inga stora pengar. Det finns inte så många aktörer kvar pga detta, och de befinner sig i länder med låga löner. De lever på att de får sälja massor och massor av moderkort, men de ger sig ju även in på andra marknader som grafikkort m.m. Läs själv kostnadsanalysen som jag länkade, och du får gärna förklara hur och varför det skulle se nämnvärt annorlunda ut idag än då. Det går att göra moderkort för under $100, men man måste snåla in på allt, allt och allt.

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Sluta vara löjlig. Man blir inte en av världens största företag med mentaliteten "jag bryr mig inte om $25". Hade du varit chef för Intel så hade AMD haft monopol. Tror det är du som behöver en ekonomi / företagande kurs.

Du kan få en billig i3'a för runt $125-150.
+$25 är en ökning på 16-20%.
Vilket företag skulle inte bry sig om en ökning med 16-20%??

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ja det tar exakt samma pris på Z270. Men de som redan har Z170/270 hade ju inte behövt uppgradera moderkortet och då tjänar de inga pengar på dem.

Sedan är det ju inte bara chipsetet de tjänar pengar på heller, utan det är sockel och ofta även LAN adapter som säljs med samt kanske något jag inte ens kommer på just nu.

Lite roligt att du först skrev att de inte tjänade några pengar alls på deras chipset för att sedan ändra dig med fortsätta argumentationen.

Ja, men tror du att den gruppen som skulle köpa Intel Coffee Lake CPUer (alltså inte datorer med CPUer, utan fysiska processorer) är tillräckligt stor för Intel att tro att de tar fram ett nytt moderkort endast för att köra över de få i den här gruppen som redan ägde LGA 1151?

En stor del av datorägare bygger inte datorer.
De som bygger datorer själv bygger inte varje generation, och varje person som kommer köpa Coffee lake var inte på skylake/KBL innan.

Du pratar om en väldigt liten grupp människor. Vars pengar antagligen redan hamnar hos Intel då de går och köper processorer från 2000-10000kr det är där pengarna finns, inte på $15-60 per chipset

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel bara tar och tar och ger inget tillbaka. Varför inte samma krets då det kommer en ny om 6mån. Med nya CPUer 8 serien kommer troligen dö snabbare än intels 7 serie detta då AMD släpper sin Ryzen 2 serie om max 4 månader som Intel kommer att kontra.

Så Intels 9serie kommer att få 8 kärnor och borde komma innan sommaren alltså kvartal 2.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av dpom86:

@Bloodstainer: Sluta vara löjlig. Man blir inte en av världens största företag med mentaliteten "jag bryr mig inte om $25". Hade du varit chef för Intel så hade AMD haft monopol. Tror det är du som behöver en ekonomi / företagande kurs.

Det är du som är löjlig och inte förstår problemet och det enda du kommer med är tomma argument utan resonemang och siffror.

Du har inte läst vad jag har skrivit. Och om förstår tydligen inte ens vad jag säger.

Förklara för mig, om du kan, varför Intel snarare skulle vilja sälja en 8700k + ett Z370 än ett 7700k + Z270. Om du kan förklara det för mig med en ekonomisk bakgrund som framstår intel som "giriga chipsetsföräljare" så lovar jag att lägga mig och erkänna att du har rätt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sesese:

Intel bara tar och tar och ger inget tillbaka. Varför inte samma krets då det kommer en ny om 6mån. Med nya CPUer 8 serien kommer troligen dö snabbare än intels 7 serie detta då AMD släpper sin Ryzen 2 serie om max 4 månader som Intel kommer att kontra.

Ja de tar och tar. När var senaste gången du fick någonting gratis gällande PC hårdvara?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Du kan få en billig i3'a för runt $125-150.
+$25 är en ökning på 16-20%.
Vilket företag skulle inte bry sig om en ökning med 16-20%??

Så du menar alltså att Intel inte tog betalt för chipset INNAN Z370? Sluta vara löjlig. De tar precis lika mycket för den nya lga 1151 moderkorten som de äldre.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Så du menar alltså att Intel inte tog betalt för chipset INNAN Z370? Sluta vara löjlig. De tar precis lika mycket för den nya lga 1151 moderkorten som de äldre.

Sen köper ju inte precis ASUS 10x av chipset licenser.
Eller HP så tror priserna är EXTREMT mycket lägre.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är du som är löjlig och inte förstår problemet och det enda du kommer med är tomma argument utan resonemang och siffror.

Du har inte läst vad jag har skrivit. Och om förstår tydligen inte ens vad jag säger.

Förklara för mig, om du kan, varför Intel snarare skulle vilja sälja en 8700k + ett Z370 än ett 7700k + Z270. Om du kan förklara det för mig med en ekonomisk bakgrund som framstår intel som "giriga chipsetsföräljare" så lovar jag att lägga mig och erkänna att du har rätt.

Vilken konstig fråga.... det är jätte enkelt att förklara: det vill dom inte.
Självklart vill företag sälja gårdagens produkter om de kan.
Vilken del av konkurrens och att sälja ett ha-begär vill du att jag förklarar mer specifikt?

Skrivet av Bloodstainer:

Jag läste några poster högre upp att du gick med på att den totala volymen sålda chip ökade. Vad får du dina konstiga idéer ifrån? Är ju bara mer sålda enheter = mer vinst.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, men tror du att den gruppen som skulle köpa Intel Coffee Lake CPUer (alltså inte datorer med CPUer, utan fysiska processorer) är tillräckligt stor för Intel att tro att de tar fram ett nytt moderkort endast för att köra över de få i den här gruppen som redan ägde LGA 1151?

En stor del av datorägare bygger inte datorer.
De som bygger datorer själv bygger inte varje generation, och varje person som kommer köpa Coffee lake var inte på skylake/KBL innan.

Du pratar om en väldigt liten grupp människor. Vars pengar antagligen redan hamnar hos Intel då de går och köper processorer från 2000-10000kr det är där pengarna finns, inte på $15-60 per chipset

Du och Intel ser uppenbarligen inte detta på samma sätt. Tyvärr för dig i detta fallet har nog Intel ganska mycket statistik i bakgrunden som backar upp en ekonomisk vinst av att göra just detta och genomför den just pga denna.

Sedan tycker jag Intel gör fel som inte ger bakåtkompatibilitet i framförallt läget med Ryzen och deras dåliga sits med tillgänglighet av de nya cpuerna som öppnar upp för fler användare att byta till AMD. Men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sen köper ju inte precis ASUS 10x av chipset licenser.
Eller HP så tror priserna är EXTREMT mycket lägre.

Nej det där är troligen ett rekommenderat utpris från Intels sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja de tar och tar. När var senaste gången du fick någonting gratis gällande PC hårdvara?

Tittar man på AMD så informerar de att moderkorten kommer att funka i minst 4 år då vet du att du endast behöver byta CPU om du känner att kraften saknas. det är en stor skillnad anser jag. Väljer du Intel så är det moderkort s byte vilket medför att du måste köpa nytt operativsystem då det är döpt till moderkortet (OEM licens) Så föredrar du enkel uppgradering i framtiden så är det AMD du ska välja.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sesese:

Tittar man på AMD så informerar de att moderkorten kommer att funka i minst 4 år då vet du att du endast behöver byta CPU om du känner att kraften saknas. det är en stor skillnad anser jag. Väljer du Intel så är det moderkort s byte vilket medför att du måste köpa nytt operativsystem då det är döpt till moderkortet (OEM licens) Så föredrar du enkel uppgradering i framtiden så är det AMD du ska välja.

" att du måste köpa nytt operativsystem då det är döpt till moderkortet (OEM licens) "
Behöver du inte göra.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240