Permalänk
Medlem

Köpråd: Uppgradering av dator

Hej!

Jag känner nu att det är dags att uppgradera min dator. Köpte den från komplett ungefär 2012 och har sedan dess bytt ut grafikkortet, installerat mer ram och köpt en SSD. Jag vill spela CS:go, PUBG och liknande så att de flyter på bra (60 fps) och vara säker på att alla spel inom kommande 2-3 åren går att spela på medium/high.

Jag är inte speciellt insatt i vilka delar som är bra/dåliga idag, men hade tänkt mig ett 1060 eller liknande. Jag antar även att jag behöver uppgradera min processor och troligtvis moderkortet. Min fråga nu är helt enkelt vad ni rekommenderar mig att köpa. Jag är student så jag har inte en speciellt hög budget, max 5k. Jag har ingenting emot att köpa begagnat osv.
Specs på dator idag:

Processor: AMD Phenom II x4 945
Moderkort: ASUS M4a785TD -V EVO
RAM: DDR3 8 gb 1600MHz DIMM
Grafikkort: AMD radeon 7950 3GB

Rätta mig gärna om jag var otydlig eller glömde någonting.

Permalänk
Avstängd

@flakis3: Din cpu är LIDL stämplad, kör en intel core i5 7600k eller 8600k och som du nämde gtx 1060 borde fungera suveränt efter dina behov:)

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

@Eken: Hahah okej, behöver jag ett nytt moderkort? Hur stor påverkan har moderkort på prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flakis3:

@Erik Österberg: Hahah okej, behöver jag ett nytt moderkort? Hur stor påverkan har moderkort på prestanda?

Ja du behöver köpa allt nytt. Lägg inte krutet på moderkort. Ett bra tips är att surfa runt lite bland köpråden här i forumet - då får du snabbt koll och bra råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv