Fast siffran står inte för frametime, utan hur lång tid det tar innan skärmen visar rätt färg.
Om du har 1000fps och 1000hz betyder det att en frame kommer visas i 1ms. (frametime)
Men om det tar skärmen 1ms att byta färg, kommer du aldrig kunna visa rätt nyans under en frame som är 1ms lång.
Därför behöver du markant lägre responstid än du har uppdateringsfrekvens.
Om du exempelvis har 250fps (4ms frametime) med en responstid på 1ms, kommer skärmen lägga 1/4 av frametiden på att få fram rätt färg och 3/4 av frametiden på att visa rätt färg.
Vet inte om jag förstår ditt resonemang? Nej, det är ingen responstid för att rita om en pixel med samma färg som föregående frame, eftersom kristallerna inte behöver roteras. Samtidigt är det väl just rörligt innehåll vi bryr oss om?
Hela bilden ritas faktiskt om varje bildruta, skärmen sveper över alla pixlar rad för rad, precis som på CRT-tiden. Men pixlar vars kristaller inte behöver roteras kommer behålla befintlig rotation.