Hastigheten på mitt internet hoppar mellan 2mb/s-85mb/s

Permalänk

Hastigheten på mitt internet hoppar mellan 2mb/s-85mb/s

Tjena, Mitt första inlägg så jag ber om ursäkt ifall jag bryter någon regel.

Jag har en Asus RT-AC88u router med fiber 100/100 ifrån Telia. Min hastighet hoppar mellan 2mb/s-85mb/s (när jag kollar på bredbandskollen) och detta händer ofta. Jag kommer aldrig över 85 och uppladdning går sällan över 15. Att uppladdningen inte går över 15 gör inte så mycket, men jag förstår inte varför min nerladdning går ner på 2. Måste jag optimera min router på något vis? jag kör med kabel in till min stationära dator. Jag har även kollat om det finns några driftstörningar och det finns det inte, det brukar hjälpa till en viss del om jag startar om routern.

Tacksam för hjälp.

Mvh Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponnyslakt:

Tjena, Mitt första inlägg så jag ber om ursäkt ifall jag bryter någon regel.

Jag har en Asus RT-AC88u router med fiber 100/100 ifrån Telia. Min hastighet hoppar mellan 2mb/s-85mb/s (när jag kollar på bredbandskollen) och detta händer ofta. Jag kommer aldrig över 85 och uppladdning går sällan över 15. Att uppladdningen inte går över 15 gör inte så mycket, men jag förstår inte varför min nerladdning går ner på 2. Måste jag optimera min router på något vis? jag kör med kabel in till min stationära dator. Jag har även kollat om det finns några driftstörningar och det finns det inte, det brukar hjälpa till en viss del om jag startar om routern.

Tacksam för hjälp.

Mvh Martin

Du har ingen annan router eller någon bekant utan telia där du kan testa? Så vet du om det är routern eller telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponnyslakt:

Tjena, Mitt första inlägg så jag ber om ursäkt ifall jag bryter någon regel.

Jag har en Asus RT-AC88u router med fiber 100/100 ifrån Telia. Min hastighet hoppar mellan 2mb/s-85mb/s (när jag kollar på bredbandskollen) och detta händer ofta. Jag kommer aldrig över 85 och uppladdning går sällan över 15. Att uppladdningen inte går över 15 gör inte så mycket, men jag förstår inte varför min nerladdning går ner på 2. Måste jag optimera min router på något vis? jag kör med kabel in till min stationära dator. Jag har även kollat om det finns några driftstörningar och det finns det inte, det brukar hjälpa till en viss del om jag startar om routern.

Tacksam för hjälp.

Mvh Martin

Koppla din dator med kabel direkt till fiberenheten, mät sedan vilken hastighet du får.
Om det är stadigt kring 100 Mbps så är det något med routern, annars är det något med Telia.

Permalänk
Medlem

Har du några andra enheter som ansluter mot routern som potentiellt äter bandbredd? Kan du se något mönster vad gäller tider på dygnet när du får lägre respektive högre resultat? Om möjligt anslut datorn direkt mot fiberkonvertern eller uttaget i väggen, prova även mäta trådlöst via mobilen eller med annan dator samtidigt som du får lågt resultat för att om möjligt utesluta datorn som felkälla.

Det kan också vara att du har program igång i bakgrunden som laddar hem någonting vilket ger ett lägre resultat.