Permalänk
Proffsmoddare

Infinity | Mods By Faggan

Mitt mål med Infinity är att skapa något nytt inom casemod. Något jag inte har sett tidigare.
Chassit jag kommer modda är Corsair 460X.
Moderkortet kommer roteras och placeras i fronten av chassit för att visa GPUn genom front glaset. Det kommer bli en custom vattenkylning, special frästa kabelkammar, RGB fläktar/LEDs, en ny moderkorts plåt och en aluminium PSU shroud. Inget som ni inte redan har sett.
Baksidan och toppen på chassit är däremot en helt annan historia. Allt jag kommer säga nu är att det involverar fräst akryl och UV-LEDs.
Jag kommer inte vara mer specifik än så just nu. Under bygget kommer ni säkert lista ut vad jag har planerat.

Vi börjar med en komponent lista.

Hårdvara:
CPU: TBA
GPU: MSI 1070 Seahawk EK X
Motherboard: MSI B350M Bazooka
Case: Corsair 460X
PSU: Corsair RM650x
Cables: Corsair Premium individuellt sleevade kablar
RAM: Corsair Vengeance RGB
SSD: Corsair Force LE200
Fans: Corsair HD120
Fan-control: Corsair Commander Pro
LED: Corsair RBG LED kit

Vattenkylning:
Pump: EK-XTOP Revo D5 PWM
Radiator: EK-CoolStream PE 240
Reservoir: EK-RES X4 250
Fluid: EK-CryoFuel Navy Blue Premix
CUP-Block: EK-Supremacy EVO AMD
Fittings: EK Black Nickel
Pipes: EK-HD Tube 10/12mm

Innan jag drar igång denna bygglogg på riktigt tänkte jag gå igenom komponenterna och lite snabbt berätta varför jag har valt dem.

MSI GTX 1070 Sea hawk EK X. I denna mod med GPUn tydligt synlig i framkant på chassit kommer detta grafikkort stå i fokus.

MSI B350M Bazooka. Ett mATX moderkort med svart och vitt färgtema, helt perfekt för denna mod!

Corsair 460X. Chassit som ska moddas, Härdat glas och stål i all sin prakt, dags att kapa upp det!

Corsair RM650x och Corsair individuellt sleevade kablar i svart och vitt. Alla modds behöver ett bra nätaggregat och dessa kablar kommer matcha moderkortet perfekt.

Corsair Force LE200 och 4x8GB Vengeance RGB minne. RGB, behöver jag säga mer?

Corsair HD120, Commander pro och LED-strip kit. Några av fläktarna och LED-stripparna kommer inte användas på det mest konventionella sättet om vi säger så.

EK-XTOP Revo D5 PWM pump och EK-CoolStream PE 240. I denna mod kommer raka linjer och vinklar dominera. För att bryta av lite så valde jag en rund pump. Radiatorn är en bra medelväg mellan effektivitet och tjocklek, lagom helt enkelt.

EK-RES X4 250. I planeringsstadiet av denna modd var jag rädd att det skulle se tomt ut i chassit på grund av layouten jag har valt. Det kommer inte vara ett problem med denna reservoar.

EK-CryoFuel Navy Blue Premix. Utan denna UV reaktiva vätska skulle inte baksidan av chassit vara möjlig.
EK-Supremacy EVO AMD - Plexi. Ett CPU-block med akryl topp och UV reaktiv vätska i loopen, vad kan gå fel?

EK Black Nickel Fittings och EK-HD Tube 10/12mm. Med UV-LEDs och reaktiv vätska så ville jag ta bort lite fokus från anslutningarna. Jag ville inte ha den silvriga spegeleffekten som vanliga nickel anslutningar ger inte heller helt matta svarta. Dessa mörkgrå nickel anslutningar är ett bra mellanting.

Slutligen ett stort tack till Corsair, EKWB och MSI som bidrar med hårdvara!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. ser fram emot den färdiga produkten.

Permalänk
Proffsmoddare

Sådär ja, nu kör vi!

Ska bli extra intressant eftersom jag bygger med samma chassi. Där vi dessutom har samma tanke med ändå helt olika lösningar gällande layouten. Kul!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av M3ran:

Ser lovande ut. ser fram emot den färdiga produkten.

Jag tror du kommer gilla det!

Skrivet av timpelay:

Sådär ja, nu kör vi!

Ska bli extra intressant eftersom jag bygger med samma chassi. Där vi dessutom har samma tanke med ändå helt olika lösningar gällande layouten. Kul!

Absolut, Det kommer bli riktigt intressant att se!
Även om vi har liknande tankar så tror jag att resultaten kommer vara helt olika säkert i lösningar men troligen i stil och detaljer också.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

Direkt efter jag fick chassit så mätte jag lite för att dubbelkolla att det skulle fungera att göra det jag vill i chassit. Nu när jag vet att allt passar så körde jag igång med att ta bort allt som är i vägen. I stort sätt så är det allt som sitter i chassit och stora delar av utsidan.

Dags att sätta saxen i detta chassi!

Jag började med att ta bort chassisidor och fronten. Glassidan och fronten sparas till senare. Sen tog jag bort den medföljande PSU-Shrouden, HDD buren och började borra bort alla nitar som håller moderkorts plåten. Efter lite övertalning så fick jag ut plåten, något stukad ur chassit. Som tur är så behöver jag den inte.

Dags att ta bort fläktgallret i toppen. Jag föredrar att använda plåtsax där jag kommer åt. De är enkla att använda och det blir bra skär som oftast kräver lite efterarbete. Jag brukar följa upp med en fil och ta bort eggen på skäret för att slippa skärsår senare. Även om jag har tejpat för att skydda chassit så har det redan börjat bli lite skador på det här och där. Detta är dock inget problem efter som jag gör så många nya skär i chassit så kommer det lämna många omålade kanter. Därför bestämde jag mig tidigt att måla om allt när jag är klar.

Sen var det dags för fläkt fästet i fronten och bakre delen av chassit där I/O portarna normalt sitter.

Slutligen så behöver jag göra ett hål i botten för att göra det möjligt att komma åt I/O-portarna från deras nya position. Som ni ser på bilderna nedan så går chassits fötter över hålet lite. Jag vet inte om det kommer göra det problematiskt att nå I/O-portarna eller inte. Jag kanske byter ut fötterna för att göra det möjligt att göra hålet lite större.

Nu är rivningsarbetet över.
Jag måste säga att jag är imponerad över detta chassi, efter att ha tagit bort allt detta så är det ändå förvånansvärt stabilt.

Härnäst så börjar jag på den nya backplaten och nätdelsfästet.

Visa signatur
Permalänk

Det blev inte mycket kvar där måste jag säga

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Hjärnsläpp:

Det blev inte mycket kvar där måste jag säga

Nej det blev ju inte det. Det är så det blir när man ger chassin till en moddare som gillar att göra stora förändringar!
Det kommer dock inte vara så tomt länge till.

Visa signatur
Permalänk

@Faggan Jag väntar förväntansfullt

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Proffsmoddare

Dags att ta fram aluminiumplåten och börja tillverka lite nya delar!

På grund av min design och önskan att försöka få ner moderkortet så lågt som möjligt i fronten på chassit så måste jag klämma in moderkortet mellan nätdelen och frontglaset på chassit. Tyvärr så får jag inte plats med moderkortet om jag monterar nätdelen på konventionellt vis. Därför har jag tänkt rotera nätdelen 90 grader och använda en förlängning internt för matningen. För att göra detta möjligt så behöver ja ett nytt fäste.

Enkelt och stadigt, inga konstigheter. Det nitas fast i botten och baksidan på chassit.

Dags att göra en ny stomme.

Med plåten kapad till rätt storlek så bockades sidorna och botten för att göra det möjligt att fästa den senare.

Plåten kan skjutas in uppifrån med toppen på chassit borttagen.

För att kunna ansluta kablar till nätdelen så kapade jag ur ett hål och testmonterade delarna.

På den övre delen kapades även två hål ut. Dessa kommer spela en stor roll i designen, Ni får se sen.

För att kunna montera fläktar i toppen på chassit så behöver jag en kant att montera på senare så jag passade på att nyttja materialet i hålet för detta.

Sist men inte minst så gjorde jag två mindre hål i den nedre delen av plåten för att kunna lägga kablar igenom senare. Jag är inte säker på att dessa kommer behövas men jag tänker att det är bättre att ha än att vara utan.

Nu är jag nästan klar med stommen. Det ska bli några hål till men för att måtta ut dessa behöver jag några andra delar färdiga.

Det är nu dags för en ny moderkorts-plåt.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

Det ser bra ut!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Corsair Johan:

Nämen, härlig update!

Eller hur! Det börjar ta sig.

Skrivet av timpelay:

Det ser bra ut!

Tackar

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Kommer bli riktigt coolt bygge, keep it up dude!😊👍

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Dags att få in lite riktig hårdvara i projektet.
Jag har funderat en hel del på hur jag ska montera reservoaren. Den är ganska stor och väger en hel del. Från början tänkte jag montera den på fläktarna som sitter på radiatorn men efter att jag fick se det medföljande fästet till reservoaren så ändrade jag mig. Det hade krävts en adapterplatta som hade gjort ett negativt intryck på estetiken. Därför bestämde jag mig för att montera den på sidan av radiatorn med hjälp av två stag.

Så jag kapade och böjde två aluminiumbitar. För att göra det enklare att få reservoaren att sitta rakt senare så fräste jag en fåra för monteringsskruven så att reservoaren kan justeras lite.

Sedan mätte jag så att reservoaren sitter ovanför in/ut loppen till radiatorn och borrade hål i sidan på radiatorn. Ok ok! Jag vet vad du tänker, BORRAR DU HÅL I RADIATORN?! Teknisktsett inte, själva radiatorhöljet är större än radiatorn. Det finns en spalt stor nog för en m3 skruv så jag borrade i det området.

Sedan måttade jag ut vart stagen skulle sitta och markerade vart jag skulle borra i staget. Slutligen så gängade jag hålen.

Dags för en testmontering. Allt verkar fungera bra och stadigt blev det också. Nu lägger jag undan stagen för målning.

Tidigt så bestämde jag att göra en löstagbar moderkorts plåt för att underlätta installationen och för att göra det möjligt att distansera moderkortet från plåten bakom.
Precis som många tidigare delar så började även denna med en aluminiumplåt. Jag skrev ut en mATX hålbild i 1:1 skala och borrade hålen för moderkorts skruvarna.

Sedan böjde jag plåten för att kunna göra I/O uttaget och PCIE-slottarna. Jag använde m3 popnuts som distanser till moderkortet.

För att kunna montera kablar snyggt senare så testade jag en för mig ny metod och fräste ut en serie U-formade mönster i plåten där kablarna ska gå. Sedan böjdes de till för att hålla en kabel.

För 24-pin, 8-pin och GPUns 6+8-pin kablar så ville jag göra något lite mera effektfullt så jag fräste ut kammarna i 3mm aluminium.

När fräsningen var klar så var de ganska fula och skadade så jag slipade dem med sandpapper. För att få en borstad effekt så klämde jag fast två plankor i ett skruvstycke och fäste kammarna med dubbelhäftande tejp. Sedan slipade jag med kanten som guide.

Slutligen så kapade jag bort överflödigt material på moderkorts plåten och provmonterade kammarna.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

@Sup3rioR: Tack, det ska jag!

@Corsair Johan: Ja faktiskt, jag var själv lite skeptisk innan jag gjorde dem men de blev riktigt nice faktiskt.

Visa signatur
Permalänk

Har inte fattat grejen med att ha nätagget "snurrat" finns säkert någon anledning

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Proffsmoddare

@Ligtningshaadow: Det är en utrymmesfråga. Jag vill sänka ner moderkortet lite under toppen på nätagget men då får jag inte in agget på "rätt" håll. Med kontakter och kablar etc blir det helt enkelt för långt.

Provisoriskt "monterat"...
Som du ser här så är det tight redan nu mellan glaset i fronten och nätagget. Det hade helt enkelt inte gått att göra såhär om jag inte roterat agget.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Schysst! Jag har jobbat på en liknande lösning, eller snarare layout för kablar/combs till mitt projekt Tilt. Däremot anpassad till mina tillverkningsmöjligheter.

Intressant lösning med vridet nätagg och moderkortet så långt fram i chassit. Du får då per automatik ett utrymme under för kablage, trevligt! Jag som kör med ATX i mitt 460X och då tar det upp i princip hela chassits längd, och din lösning funkar därför inte för mig. Spännande detta!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

@timpelay: Det ska bli kul att se hur du löser det!

Jo det blir lite plats för div kablar och pumpen är det tänkt.
Ser fram emot mer uppdateringar i din logg.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Dags att göra en huv för nätagget och ett fäste för pumpen!

Pump-fästet kommer att dubbla lite som en låda att gömma kablar i.
Lite klipp och bock senare så var det dags att borra ut hålen för pump-fästet. EKWB skickar med en layout sticker som underlättar en hel del när det kommer till att få hålen rätt.

Testmonterad.

Dags att täcka toppen av "lådan". En liten alu-profil med hål för pumpen.

Jag bestämde mig för att utvidga nätaggets huv över I/O kontakterna på moderkortet. Eftersom det är metall jag jobbar med och jag ogärna vill ha en kortslutning mot moderkortet så spenderade jag en hel del tid med att se till att det inte liger emot någonstans. Sen ska ju delen målas så det är nog ingen fara i alla fall.

Allt provmonterat. Jag måste säga att jag gillar utseendet med den förlängda huven.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut

Permalänk
Proffsmoddare

@loober: Tack så mycket! Kul att så många gillar det.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Dags att göra klart baksidan och radiator fästet. Jag valde en relativt enkel design som dubblar som petskydd för radiatorn. Tyvärr så gick min fräs sönder efter 1/3 av mönstret var utfräst. Detta i kombination med att jag börjar känna lite tidspress resulterade i att jag bestämde mig för att göra klart mönstret förhand istället. Jag tror att jag lyckades göra det tillräckligt bra så det inte syns.

Jag vill kunna lysa upp fronten på grafikkortet och för att göra det så bockade jag ett simpelt fäste för en LED-strip. Det är något vinklat inåt så att man inte ska se dioderna när man tittar genom frontglaset.

Fläktar i toppen på chassit ska jag ha. Det blev en relativt enkel design på hålen här. Akrylen jag har valt att jobba med är 3mm tjock och detta innebär ett problem. Skruvarna som medföljer fläktarna är inte tillräckligt långa och dessutom skär de igenom materialet med risk att akrylen spricker. Jag borrade istället ut hålen något på fläktarna och pressade i några m3 pressmuttrar som jag hade liggande. Nu kan jag använda m3 skruvar istället.

Äntligen dags att måla!

Nästa uppdatering kommer förhoppningsvis innehålla ett mer eller mindre ihop satt chassi. Det är på tiden!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Tyvärr inget ihop monterat chassi än, men lite annat roligt tänkte jag visa er!

Distributionsblock!
Eftersom jag använder en vanlig bänkfräsmaskin så har jag svårt att fräsa radier. Därför har jag designat blocket med fyrkantiga banor som är parallella till kanten på akrylskivan.
Akrylskivan jag använder är ca 250x350x10mm. Blocket kommer ha tre banor, pump till GPU, CPU till radiator och radiator till reservoar. Blocket kommer monteras på baksidan av chassit och vara fullt synligt både från baksidan och delvis från framsidan genom ett "fönster" ovanför moderkortet.

Dags att skära lite plast!

Banorna är 12mm breda och 6mm djupa och åtföljs av ett spår runt om för att lägga i en tätning.

Så här ser blocket ut efter att alla banor och hål är frästa.

Hålen där det ska sitta anslutningar gängas med G1/4". Jag använder en jigg jag tog fram till min förra mod. Den ser till att gängan blir rak mot underlaget. Detta är väldigt viktigt annars kommer inte anslutningarnas O-ringar täta mot akrylen.

Nu är det bara hålen som ska hålla "locket" kvar. De ska gängas med M3, det är dock ca 70 st hål. Jag återkommer...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Faggan:

Tyvärr inget ihop monterat chassi än, men lite annat roligt tänkte jag visa er!

Distributionsblock!
Eftersom jag använder en vanlig bänkfräsmaskin så har jag svårt att fräsa radier. Därför har jag designat blocket med fyrkantiga banor som är parallella till kanten på akrylskivan.
Akrylskivan jag använder är ca 250x350x10mm. Blocket kommer ha tre banor, pump till GPU, CPU till radiator och radiator till reservoar. Blocket kommer monteras på baksidan av chassit och vara fullt synligt både från baksidan och delvis från framsidan genom ett "fönster" ovanför moderkortet.

Dags att skära lite plast!
https://i.imgur.com/W1cCeLi.jpg

Banorna är 12mm breda och 6mm djupa och åtföljs av ett spår runt om för att lägga i en tätning.
https://i.imgur.com/CXpuPC8.jpg

Så här ser blocket ut efter att alla banor och hål är frästa.
https://i.imgur.com/yrPTtWr.jpg

Hålen där det ska sitta anslutningar gängas med G1/4". Jag använder en jigg jag tog fram till min förra mod. Den ser till att gängan blir rak mot underlaget. Detta är väldigt viktigt annars kommer inte anslutningarnas O-ringar täta mot akrylen.
https://i.imgur.com/EyeKOZs.jpg

Nu är det bara hålen som ska hålla "locket" kvar. De ska gängas med M3, det är dock ca 70 st hål. Jag återkommer...

Hej va har du för motor till din fräs? Tänkte om du som på en vanlig fräs kunde styra rotationen så kan du ju sätta in gängtappen där om du kan din gkod lösa det automagiskt.

Permalänk
Proffsmoddare

@Math-ematics: Ja alltså det är en helt manuell fräs. Finns ingen elektronisk styrning alls, förutom varvtalet då. Så tyvärr blir det svårt.

Edit:
så här ser den ut:

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Faggan:

@Math-ematics: Ja alltså det är en helt manuell fräs. Finns ingen elektronisk styrning alls, förutom varvtalet då. Så tyvärr blir det svårt.

Edit:
så här ser den ut:
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/187090?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE4NzA5MCIsImZpbHRlcnMiOlsidD1zbGlkZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJjNzU0MWMyMGY2ZjhkNjA4MzMzYjUyZDkyOGJkZTFiYiJ9

Hej,

Ja då blir det rätt mycket svårare, bara antog att du hade en bordsfräs som kunde åka själv
Men du har något att göra medans du plöjer serier i all fall

Permalänk
Proffsmoddare

@Math-ematics: Tyvärr inte. Men en CNC står på önskelistan.
Precis, målet är att hålla det under två avsnitt. Det är en del annat som måste bli klart också!

Visa signatur