Logitech Harmony Link Hub når vägs ände

Permalänk
Melding Plague

Logitech Harmony Link Hub når vägs ände

Fler och fler saker kan kopplas upp till nätverk och kontrolleras på distans. Nu meddelar Logitech att en av företagets internetuppkopplade styrenheter helt kommer mista sin funktion nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det här var helt osnyggt ändå. Man får ju rabatt på efterträdaren eller helt kostnadsfri uppgradering om man har garanti kvar. De kunde definitivt skött det på ett sämre sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det här var helt osnyggt ändå. Man får ju rabatt på efterträdaren eller helt kostnadsfri uppgradering om man har garanti kvar. De kunde definitivt skött det på ett sämre sätt.

Ja dom hanterar det bra, om man har garanti kvar, men att produkten helt upphör att fungera är ju katastrofalt dåligt.
Svårt att säga om 35% rabatt är tillräckligt i detta fallet, det borde snarare erbjudas köp till inköpspris för de som äger en äldre produkt som nu självdör, men då vi inte vet inte hur stor marginal de har på produkten kanske 35% är rätt nära det.

En jäkla tur att jag själv har Harmony Hub och inte Link-versionen. Dodged a bullet there...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det här var helt osnyggt ändå. Man får ju rabatt på efterträdaren eller helt kostnadsfri uppgradering om man har garanti kvar. De kunde definitivt skött det på ett sämre sätt.

Jo men inte mycket sämre. Dom kan väl låta funktionerna vara kvar i molnet så det fortfarande går att använda med nuvarande funktionalitet? Enda anledningen till att stänga mer molntjänsten helt är ju att dom vill flytta över användare till Harmony Hub. Hur många är sugna på det efter detta? Garantin är ju bara 1 år.. Vad jag vet såldes Link aldrig utanför USA dock så är väl bara ett problem där. Själv har jag Harmony Hub och är mycket nöjd. Helt klart ett av mina bästa teknikköp!

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

En jäkla tur att jag själv har Harmony Hub och inte Link-versionen. Dodged a bullet there...

Vad e skillnaden? Svårt att hitta info om detta.. Jag har två hemma som jag tror är hub

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får kolla upp om det är Link Hub jag har eller Hub, är det Link Hubbar jag har är det inte så kul, de lär ju inte ha någon garanti kvar nu. Fick dem i samband med att jag köpte första versionen av Logitech Harmony Companion.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det här var helt osnyggt ändå. Man får ju rabatt på efterträdaren eller helt kostnadsfri uppgradering om man har garanti kvar. De kunde definitivt skött det på ett sämre sätt.

Om jag förstått det rätt så hade de duglig rea på enheten i somras, vilket såhär i efterhand mest ser ut som en lagertömning. Det är jävligt osnyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Om jag förstått det rätt så hade de duglig rea på enheten i somras, vilket såhär i efterhand mest ser ut som en lagertömning. Det är jävligt osnyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast... Köpte man den i somras så har man ju garanti på enheten kvar, och då får man en ny utan kostnad. Det är inte vad jag skulle kalla osnyggt utan jag skulle snarare kalla det att göra det bästa av situationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kikade under min enhet nu men står varken link eller Hub där. Måste man leta fram kvittot för att veta vilken som är vilken.?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ett problem som blir vanligare och vanligare

Överlag är detta ett problem som återkommer ju mer uppkopplad mot centralenheter en produkt är. Det är något jag tänkt på rejält på sistone, ex. stör jag mig på när man köper spel och bara får ett tomt fodral med en kod inuti utan fysiskt medium. Tänk om företaget går i konkurs om 5 år? Jag sitter fortfarande och kör igång gamla klassiska spel som Jedi Knight: Outcast/Academy då och då när suget kommer. 15 år gamla spel, som fortfarande fungerar utmärkt att spela på min PC. I dagsläget när man måste kontrollera sig mot en server och ladda ner den senaste versionen av spelet, hur ska man göra om företaget inte längre finns?

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli ett stort problem inom allt som rör IOT, nämligen support och livslängd på produkterna kommer vara beroende på hur länge de stöds av tillverkaren. Vi har redan sätt detta på Smart-TV marknaden där äldre modeller tappar sin funktionalitet då de inte stöds längre, trots att TVn i sig är i fullt fungerande skick. Detta är en väldigt negativ trend i min mening, dåligt för konsument och dåligt för miljön. Skapar bara tvingad konsumption.

Snart kommer man bli tvungen att köpa ny brödrost för att google inte längre har stöd för den modellen i molnet så den kan inte rosta längre då appen man kontrollerar brödrosten med inte går att använda längre med den modellen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lite missvisande bild ska tilläggas med på nyheten. Skillnaden är inte jätte stor men Harmony Link ser ut på följande sätt (scrolla ner lite på sidan) och Harmony Hub ser ut så här.

Med andra ord kolla på formen av enheten och det borde vara relativt lätt att lista ut. Vad jag kan se med är att de verkar inte lista Harmony Link någonstans på sin hemsidan utom under support.

Köpte själv en Harmony Elite för några månader sen så var tvungen att kolla upp vad som gällde.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Och här har vi en anledning till att gilla projekt med öppen källkod. Dom dör inte på det här.

Skrivet av luiga:

Överlag är detta ett problem som återkommer ju mer uppkopplad mot centralenheter en produkt är. Det är något jag tänkt på rejält på sistone, ex. stör jag mig på när man köper spel och bara får ett tomt fodral med en kod inuti utan fysiskt medium. Tänk om företaget går i konkurs om 5 år? Jag sitter fortfarande och kör igång gamla klassiska spel som Jedi Knight: Outcast/Academy då och då när suget kommer. 15 år gamla spel, som fortfarande fungerar utmärkt att spela på min PC. I dagsläget när man måste kontrollera sig mot en server och ladda ner den senaste versionen av spelet, hur ska man göra om företaget inte längre finns?

Svaret heter GOG.com.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKA_Rappen:

Lite missvisande bild ska tilläggas med på nyheten. Skillnaden är inte jätte stor men Harmony Link ser ut på följande sätt (scrolla ner lite på sidan) och Harmony Hub ser ut så här.

Med andra ord kolla på formen av enheten och det borde vara relativt lätt att lista ut. Vad jag kan se med är att de verkar inte lista Harmony Link någonstans på sin hemsidan utom under support.

Köpte själv en Harmony Elite för några månader sen så var tvungen att kolla upp vad som gällde.

Tack äntligen nån som redde ut detta..
Jag har då aldrig sett en Harmony link innan så det var ju skönt för min del varjefall.. Trist för dom som drabbas utan garanti.. 35% på Logitech redan överprisade webbutik är ju ingen tröst direkt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Svaret heter GOG.com.

Det finns en hel del DRM free spel på Steam med, så du kan ju ladda ner dem en gång och spara dem på hårddisken. Dock är ju GOG betydligt smidigare på den fronten eftersom där vet man att alla spel är drm free

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt något jag har tänkt på då jag har investerat mycket i hemsmartprylar efter jag köpte mitt hus. Det har blivit en Telldus kontroller, En Ikea kontroller, 10st Ikea lampor (RGB å Vanliga), cirka 14st Wall pluggar av Z-wave och 8st vanliga ifrån Jula som använder 433mhz protokollet. Efter ett tag insåg jag varför dessa 433mhz enheterna var så billiga. De drar 6x mer ström att drifta dom plus att de måste ha direktkontakt med respektive kontroller. I z-wave standarden finns det alltid en repeater i varje 230v ansluten produkt i ditt hem. Så täckningen där är inget problem om man som mig har ett stort hus. Så där gick jag på en nit. Fick köpa nya pluggar och ersätta de billiga med dyra Z-wave pluggar.

Men jag har som sagt tänkt lite kring vad händer den dagen Ikea eller Telldus stänger ner sina respektive stöd för de jag har?
Antagligen så kommer Telldus fortsätta fungera eftersom den har offline stöd, men jag kommer inte kunna redigera och skapa nya regler, ergo produkten blir nedlåst och värdelös. Ikea tror jag är Offline hela tiden faktiskt. Den funkar ju inte ens utanför Wifit hemma. Men jag har resonerat så här, så länge det är produkter som följer en viss standard (Z-wave & ZigBee) så går det ju alltid att ersätta endast kontrollern i framtiden och fortsätta där man var innan. Alla pluggar, lampor etc är ju enligt en viss standard. Dessa går bära med sig.

Det har ju exempelvis kommer ut en kontroller på marknaden som nu kan ersätta både Ikeas, Telldus, Apples, och i princip alla andra också. Homey heter den. Fast den kostar typ över 3 lax. Har man redan produkterna så är det ju mest nörden i mig som vill men inte plånboken. Dessutom är Homey ny och har massor med buggar. Men det bevisar ändå min tes att det kommer produkter som bär allt det gamla också. Så de borde va lugnt.

Då är det mycket värre med produkter där allt är integrerat, låst och beroende av en specifik leverantör för de ska funka. Exempelvis vissa hemsmart kameror och frysar/kylskåp med integrerade smartlösningar. Dessa produkter skulle jag aldrig få för mig att köpa. Även om vi idag får en något funktionsfattigare app/lösning/whatever än den som tillverkaren själv har.

Jag har exempelvis köpt lite bevakningskameror. Dessa kör med en öppen standard och gick smidigt och enkelt integrera i min NAS av Synology och inte en leverantörsinlåst lösning.

Man får vara helt enkelt vaken i såna här IOT inköp. Läsa på lite innan om produkterna kommer kosta en rejäl peng. Stirra inte dig blind på att första paket är billigt. Det är beroendeframkallade detta med IOT. De drar snabbt iväg på många tusenlappar.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

[klippetiklippp]

Man får vara helt enkelt vaken i såna här IOT inköp. Läsa på lite innan om produkterna kommer kosta en rejäl peng. Stirra inte dig blind på att första paket är billigt. Det är beroendeframkallade detta med IOT. De drar snabbt iväg på många tusenlappar.

Har tänkt samma sak när det gäller min Sonos. Samma dag som Sonos bestämmer sig för att lägga ner supporten för min produkt, går i konkurs eller liknande, då sitter man ordentligt i skiten. Samma sak hände för övrigt med Boxee Box, en utmärkt mediaspelare vars företag blev uppköpta och sedan drog man ur sladden och gick hem. Kvar sitter tusentals kunder med en produkt som blivit närmast värdelös över en natt och där utlovade buggfixar lyser med sin frånvaro. Detta hade lätt kunnat undvikas genom att använda öppen kod där communityn kunde fortsätta hålla liv i produkten, men istället väljer företag att låsa sina produkter och använda egna protokoll. Jag önskar att det fanns fler öppna alternativ och en större medvetenhet hos konsumenter. Om vi säger nej till inlåsning i proprietära system så kommer producenterna med tiden bli tvingade att ge oss de vi vill ha.

Permalänk
Medlem

Sadface panda
Drabbar nästan ingen.
3 års garanti på skiten.

Förväntar man sig inte att tekniken går framåt på 3 år? Sadface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta kommer bli ett stort problem inom allt som rör IOT, nämligen support och livslängd på produkterna kommer vara beroende på hur länge de stöds av tillverkaren. Vi har redan sätt detta på Smart-TV marknaden där äldre modeller tappar sin funktionalitet då de inte stöds längre, trots att TVn i sig är i fullt fungerande skick. Detta är en väldigt negativ trend i min mening, dåligt för konsument och dåligt för miljön. Skapar bara tvingad konsumption.

Instämmer helt och anledningen till att jag inte köper någon HW som är beroende av att en tillverkares server finns uppe för att fungera.

Det många glömmer är att vi konsumenter har all makt om vi vill genom att rösta med plånboken. Om tillverkaren inte får sålt sitt skit så kommer de att tvingas anpassa sig.

Tror att en hel del kommer att bli brända både en och två gånger innan de inser det själv...

Skrivet av Falcon:

Sadface panda
Drabbar nästan ingen.
3 års garanti på skiten.

Förväntar man sig inte att tekniken går framåt på 3 år? Sadface.

Så du menar att det är helt OK för din del att någon kommer in och kasserar din dammsugare/whatever som fortfarande fungerar perfekt bara för att veckan senare knacka på dörren igen och erbjuda dig att köpa en ny?

Att ge tillverkaren/någon möjlighet att bestämma när du som kund skall sluta använda en produkt som du äger är från företagens perspektiv en lysande affärsidé men knappast för kunden.

- Vi har lite dåligt med cash nu för efterfrågan på vår nya pryl X är inte lika stor som vi kalkylerade med.

Inga problem vi "drar" pluggen på servern som krävs för att vår gamla pryl Y skall fungera så kommer kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Så du menar att det är helt OK för din del att någon kommer in och kasserar din dammsugare/whatever som fortfarande fungerar perfekt bara för att veckan senare knacka på dörren igen och erbjuda dig att köpa en ny?

Tekniken går framåt. Avtal. Cert löper ut.

Dammsugare? Kan vara den sämsta liknelsen jag sett på länge, på det här forumet.
En dammsugare idag kan verkligen ha mycket teknik, men knappast något som stör något avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Men jag har som sagt tänkt lite kring vad händer den dagen Ikea eller Telldus stänger ner sina respektive stöd för de jag har?
Antagligen så kommer Telldus fortsätta fungera eftersom den har offline stöd, men jag kommer inte kunna redigera och skapa nya regler, ergo produkten blir nedlåst och värdelös. Ikea tror jag är Offline hela tiden faktiskt. Den funkar ju inte ens utanför Wifit hemma. Men jag har resonerat så här, så länge det är produkter som följer en viss standard (Z-wave & ZigBee) så går det ju alltid att ersätta endast kontrollern i framtiden och fortsätta där man var innan. Alla pluggar, lampor etc är ju enligt en viss standard. Dessa går bära med sig.

Vill bara flika in att Telldus inte bidrar med något eget protokoll.
De flesta billiga 443mhz prylar kommunicerar med manchesterkod.

Största anledningen (för mig) till att välja Z-wave är för att det är krypterat och stödjer ACK, om man nu insisterar på trådlöst. Har man möjlighet så förespråkar jag KNX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Men jag har resonerat så här, så länge det är produkter som följer en viss standard (Z-wave & ZigBee) så går det ju alltid att ersätta endast kontrollern i framtiden och fortsätta där man var innan. Alla pluggar, lampor etc är ju enligt en viss standard. Dessa går bära med sig.

Skrivet av Manneh:

Största anledningen (för mig) till att välja Z-wave är för att det är krypterat och stödjer ACK, om man nu insisterar på trådlöst. Har man möjlighet så förespråkar jag KNX.

Z-wave ägs av Sigma Designs så om de går under gör nog protokollet det med. Zigbee däremot styrs av en non-profit alliance och det finns flera tillverkare av chip så det har större chans att överleva på sikt.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tekniken går framåt. Avtal. Cert löper ut.

OK, har inga problem med hur du vill spendera dina pengar. Var bara nyfiken på hur du tänker och vad folk är villiga att svälja.

Det med att - och i detta fall "tvingas" - köpa nytt bara för att köpa nytt är dock inte det smartaste ur ett ekonomiskt och ännu mindre ur ett miljö perspektiv.

Att tekniken går framåt vet vi alla. Själv kräver jag att få bestämma när jag skall köpa något nytt inte när tillverkare eller någon annan vill det annars kan de behålla sin pryl.

Jag köper nytt när min gamla pryl inte längre fyller de behov jag har pga av äldre teknik alternartivt går sönder.

Citat:

Dammsugare? Kan vara den sämsta liknelsen jag sett på länge, på det här forumet.
En dammsugare idag kan verkligen ha mycket teknik, men knappast något som stör något avtal.

Tack, var det sämsta jag kunde komma på faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tekniken går framåt. Avtal. Cert löper ut.

Dammsugare? Kan vara den sämsta liknelsen jag sett på länge, på det här forumet.
En dammsugare idag kan verkligen ha mycket teknik, men knappast något som stör något avtal.

Såklart är dammsugare och brödrostar dåliga exempel, det är för att belysa hur löjligt det är. Men om man ska ta några exempel från verkligheten så kan man titta på TV-apparater, Receivers (med inbyggd stöd för spotify t.ex.), Sonos, Mobiltelefoner m.m. Den dag spotify ändrar sitt API, tror jag t.ex. inte att en tillverkare som Onkyo kommer uppdatera sina 3-4år gamla recievers så de får stöd för detta, utan den funktionen kommer falla bort, och produkten blir värdelös för en kund som primärt köpt den för den funktionaliteten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inom mjukvara så är det nästan ännu värre. Där går allt fler över till en subscription modell där du betalar för rätten att använda deras program, vanligtvis per månad. Allt fungerar bra så länge du betalar, men den dag du avslutar ditt abonnemang så kan du inte ens öppna de dokument eller projekt som du en gång har skapat och betalat för. Hörde jag någon skrika Adobe!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Har tänkt samma sak när det gäller min Sonos. Samma dag som Sonos bestämmer sig för att lägga ner supporten för min produkt, går i konkurs eller liknande, då sitter man ordentligt i skiten. Samma sak hände för övrigt med Boxee Box, en utmärkt mediaspelare vars företag blev uppköpta och sedan drog man ur sladden och gick hem. Kvar sitter tusentals kunder med en produkt som blivit närmast värdelös över en natt och där utlovade buggfixar lyser med sin frånvaro. Detta hade lätt kunnat undvikas genom att använda öppen kod där communityn kunde fortsätta hålla liv i produkten, men istället väljer företag att låsa sina produkter och använda egna protokoll. Jag önskar att det fanns fler öppna alternativ och en större medvetenhet hos konsumenter. Om vi säger nej till inlåsning i proprietära system så kommer producenterna med tiden bli tvingade att ge oss de vi vill ha.

Håller med till 100%. Vi kan bara rösta på ett sätt och det är med plånboken.

Skrivet av Manneh:

Vill bara flika in att Telldus inte bidrar med något eget protokoll.
De flesta billiga 443mhz prylar kommunicerar med manchesterkod.

Största anledningen (för mig) till att välja Z-wave är för att det är krypterat och stödjer ACK, om man nu insisterar på trådlöst. Har man möjlighet så förespråkar jag KNX.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör själv med Z-wave just för det är verifikation i protokollet. Jag vet att strömmen är på eller av. Även om det har visat sig att någon gång ibland, väldigt sällan, så ljuger Telldus Live appen.

Skrivet av Knightmare:

Z-wave ägs av Sigma Designs så om de går under gör nog protokollet det med. Zigbee däremot styrs av en non-profit alliance och det finns flera tillverkare av chip så det har större chans att överleva på sikt.

/Knight

Hade ingen aning. Med den informationen så känns ju faktiskt Zigbee rätt perfekt för framtiden.
Vad för nackdelar har egentligen Zigbee? Förutom att det inte finns produkter i precis alla segment då ännu.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum