Muskampen 2025: Segraren korad!

Använda router Huawei 593 med fibernätverk

Permalänk
Medlem

Använda router Huawei 593 med fibernätverk

Jag vet att det kanske är en mycket enkel fråga men jag har inte lyckats få fungera min router med fiberanslutning. Routern är en Huawei-B593 som tidigare var låst till Tele 2. Jag låste upp den för något år sedan och använde den med trådlöst internet med Hallon. Nu har jag bytt till fiberanslutning och internetleverantören (Bredband2) har sagt att det också borde fungera med en olåst router som min. Men jag har aldrig gjort det och det verkar inte vara så enkelt som jag trodde. Jag tog bort Hallon SIM-kortet som jag hade för trådlöst från routern och kopplade routern till nätverkskabeln som går till vägen. Det finns 4 LAN-uttag och 2 Tel-uttag i routern, så jag har valt något av de LAN-uttag som finns. På min datorn ville jag titta på inställningarna på min router på http://192.168.1.1, men det går inte eftersom datorn har inget nätverk. När jag kopplar datorn till samma nätverkskabel som går till vägen får jag internet utan problem men jag kan inte heller gå in på routerns webbsida 192.168.1.1, eftersom routern inte får internet. Routern lyser rosa. Jag har testat med min iPad: jag ansluter routern till nätverkskabeln men sedan hittar jag inget nätverk i iPad. Vad kan jag göra? Det måste vara enkelt men vet inte hur.

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag är ute och cyklar, men tror inte denna router har någon WAN-port? Du kan inte koppla in din fiberanslutning till en vanlig LAN-port, den söker inte efter att få ett externt ip på någon av dessa portar.

Tror du måste köpa en ny router i detta fallet.

Med lite tur kan du kolla i routerns mjukvara om du kan ställa om någon av portarna (förmodligen port 1 ) till WAN, men inte säkert att det går.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

@okean: Prova 192.168.8.1 istället port 4 ska gå att ställa om till WAN-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krstderik:

@okean: Prova 192.168.8.1 istället port 4 ska gå att ställa om till WAN-port.

Har googlat runt lite snabbt och hittar ingenstans vart man kan ställa om en port till WAN, är inte så säker på att den klarar av att routa på RJ45 portarna alls. Den är bara en switch med en routerfunktion över LTE.

Verkar inte vara listat heller att det finns någon WAN-port:
https://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&...

Skulle nästan säga att det är kört faktiskt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk

Olika firmware då får man anta. Inställningen finns i min som är Tele2-märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krstderik:

Olika firmware då får man anta. Inställningen finns i min som är Tele2-märkt.

Tack så mycket för alla svar! Men hur kan jag ändra inställningar och var? Jag kan inte nå 192.168.8.1 eftersom jag har inget nätverk när routern är kopplat till nätverkskabeln.

Permalänk

@okean: Sorry, om du inte ens kommer åt routern från datorn så är det över mina mycket begränsade kunskaper i ämnet. Om du inte kan ansluta ens med wifi när routern är i gång så verkar den ju nästan trasig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krstderik:

@okean: Sorry, om du inte ens kommer åt routern från datorn så är det över mina mycket begränsade kunskaper i ämnet. Om du inte kan ansluta ens med wifi när routern är i gång så verkar den ju nästan trasig...

Nej, nej, routern är inte alls trasig, den har fungerat fint så länge jag använde den för mobilt bredband med Hallon simkortet. Problemet är nu som jag måste byta från mobilt bredband till fiber utan simkortet. Jag får internet utan problem på min dator, som är ansluten via kabel, men får inte internet om jag använder samma nätverkskabel till routern. Då är det problem. Wi Fi just nu har jag inte hemma tills jag lyckas lösa problemet med routern. Om routern går att använda, som jag trodde, med fiberanslutning måste jag ändra någonting som jag inte än vet, men om det inte går kanske måste jag skaffa en annan router. Men som sagt fungerar routern felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har googlat runt lite snabbt och hittar ingenstans vart man kan ställa om en port till WAN, är inte så säker på att den klarar av att routa på RJ45 portarna alls. Den är bara en switch med en routerfunktion över LTE.

Verkar inte vara listat heller att det finns någon WAN-port:
https://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&...

Skulle nästan säga att det är kört faktiskt.

Menar ni WLAN eller WAN? Om ni tror att det är kört vilken router borde jag köpa för att den kan fungera med fiberanslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Menar ni WLAN eller WAN? Om ni tror att det är kört vilken router borde jag köpa för att den kan fungera med fiberanslutning?

Vi menar WAN, inte wlan. För att koppla upp dig mot routerns konfigurationssida behöver du ha lite grundläggande nätverkskunskaper.
Du måste veta vilken ip-adress routern har internt, tex 192.168.1.1 eller liknande. Och sätta din dator med en manuell adress på IPV4 inom samma spann. Dvs tex 192.168.1.1

(om du inte vet vad routern har för ip, kan du kolla upp i manualen vad som är default, eller kolla om det sitter något klistermärke på routern där det står. Om du vet att detta har ändrats tidigare, kan du kolla i manualen hur man nollställer routern, brukar vara någon knapp man ska hålla inne.)

Då kan du surfa in mot routerns adress i webbläsaren. Och därefter kolla om den inställningen vi nämnde finns, dvs att konfigurera om routerns ena LAN-port till en WAN-port istället. Så att den kan ta emot en extern ip-adress.

Möjligtvis kan du ringa till din bredbandsleverantör så de kan guida dig över telefon för att göra detta.

Alternativt om du köper en ny Router som har en WAN-port så kommer det fungera direkt.
Om du inte har så jättehöga krav så är detta kanske ett bra alternativ:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-ac53-router-svar...

Har bra erfarenheter av Asus routrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg faktiskt i manualen att det står vilken dafault ip den har:
Logging In to the Web Management Page
The Web-Based Utility of the B593 modem is a web browser-based interface that allows
easy view connectivity status and management through Internet browser.
For example, to access the Web-Based Utility of the B593 modem from a PC that runs on
Windows XP and uses IE 7.0, do as follows:
1. Connect the hardware of the B593 modem correctly.
2. Set the IP address of the connected computer and ensure that the IP address of the
computer is in the same segment as that of the B593 modem.
Note:
By default, the IP address of the B593 modem is 192.168.254.254, the subnet mask is
255.255.255.0. If the B593 modem is working as a router, it is recommended that the IP
address and DNS settings be obtained automatically.
3. Run Internet Explorer, enter http://192.168.254.254 in the address bar and press
Enter

Du måste altså ställa in din dator med ett IP-nummer 192.168.254.xxx så att de är i samma ip-range. Koppla in datorn med sladd till en LAN-port och surfa in på adressen i punkt 3.

EDIT:

Läste ditt första inlägg igen. Glöm uttaget i väggen så länge. Du måste få kontakt med routern och datorn först. Vart har du fått att routern ska ha ip 192.168.1.1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det inlägg som jag skrev igår försvann. Jag skrev att jag delvis lyckades med att få igång internet genom router men inte helt. Routerns webbsida står på dess baksida, och det är som jag skrev 192.168.1.1. Jag hade rätta inställningar för LAN: IP 192.168.1.1 och subnätmask: 255.255.255.0. Jag fick internet med hjälp av 2 kablar: kabeln i väggen till routern och en annan kabel från router till dator. Och då fick jag trådlös internet på iPad, på datorn och på mobilen. Då trodde jag att allt var fixat, men jag testade att koppla ur kabeln till datorn för att testa om det också kunde fungera trådlöst och då blev det ingen internet på datorn, men däremot hade jag fortfarande internet på mobilen och paddan. Jag kopplade igen kabeln till datorn men konstigt nog fick jag ingen internet på datorn. Det är konstigt. Jag tror att det är någonting att göra med med inställningar för lokalt nätverk. I Egenskaper för trådlös sanslutning finns 4 val:
- Anslut automatiskt till detta nätverk när det kan nås
- Anslut till ett mer prioriterat nätverk om det kan nås
- Anslut även om nätverket inte uppger sitt namn (SSID)
- Aktivera anslutningsinställningar för Intel
Vet inte vilka val jag måste markera. Under den korta stunden då datorn och andra enheter fick internet genom routern tror jag att jag hade alla rutor markerade.
Sedan finns flera val i trådlös anslutning. I Egenskaper finns fliken Delning. Där finns en ruta där det står Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom internetanslutningen på den här datorn. Om man markerar det finns det flera val: Ansluta till lokalt nätverk, anslut till trådlöst nätverk 2 och 3. Vilka måste jag välja, i fall jag måste markera Delnings ruta? Märkligt nog visar min dator att det finns nätverk (symbolen för internetåtkomst) men sedan får jag inte internet på datorn genom routern, bara i paddan och i telefonen.

I routern blinkar nu WLAN-symbol med blått ljus, men i mode lyser fortfarande rosa, även när alla enheter fick internet. Det kanske är på grund av att jag hade tidigare mobilt bredband med SIM-kort och jag har inte ändrat någonting där i inställningarna. Det är många frågetecken fortfarande.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst nu. Jag har klickat ur internet protokoll version 6 (TCP/IPv6) och Intel-aktivering och har också inaktiverat andra nätverk som inte var aktiva, hade för många samtidigt. I Egenskaper för trådlös anslutning har jag nu bara "anslut automatiskt till detta nätverk när det kan nås" och ingen delning för trådlös internet på dator och det verkar fungera bra. Tack för alla som försökte hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Problemet är löst nu. Jag har klickat ur internet protokoll version 6 (TCP/IPv6) och Intel-aktivering och har också inaktiverat andra nätverk som inte var aktiva, hade för många samtidigt. I Egenskaper för trådlös anslutning har jag nu bara "anslut automatiskt till detta nätverk när det kan nås" och ingen delning för trådlös internet på dator och det verkar fungera bra. Tack för alla som försökte hjälpa mig!

Hej,

Hur gjorde du? Jag har samma problem men har Windows 10 och har ingen ingång för nätverkskabel i datorn. Bara wifi. På min mobil funkar men inte på datorn.