Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.
Tänker fråga er då jag inte har någon bra koll på detta område.. Insåg precis att det fanns en hel del olika Tellsticks, vad är skillnaden på dessa?
Har en iPhone som jag skulle vilja få notiser till om möjligt, t.ex. från en rörelsesensor. Tänker också anta att alla som sänder på 433Mhz bandet är alla kompatibla med varandra?
Till exempel denna https://www.inet.se/produkt/8309192/nexa-ipr-3500-mottagare-u... skulle funka lika bra utan nexa bridge?
Tänker fråga er då jag inte har någon bra koll på detta område.. Insåg precis att det fanns en hel del olika Tellsticks, vad är skillnaden på dessa?
Det är lite av en djungel, speciellt som det finns ett antal gamla enheter som fortfarande säljs utöver de som finns hos Inet. Znet v1 kan sända på 433 MHz men inte ta emot, t.ex signaler från en rörelsesensor eller termometer, det kan Znet v2. Den som bara heter Net v2 kan inte styra Z-wave (eftersom det är en annan teknik än Nexa/Telldus, krypterad kommunikation på 868 MHz).
Har en iPhone som jag skulle vilja få notiser till om möjligt, t.ex. från en rörelsesensor. Tänker också anta att alla som sänder på 433Mhz bandet är alla kompatibla med varandra?
Ja, det hade man ju kunnat tro. Tyvärr är det inte så lätt, det finns en uppsjö olika 433 MHz-protokoll, bara för att de delar frekvens betyder inte det att de kan snacka med varandra. Jämför med mänskliga språk, vi använder samma frekvenser som kineser när vi pratar men vi förstår ändå inte ett jota av vad de säger.
Till exempel denna https://www.inet.se/produkt/8309192/nexa-ipr-3500-mottagare-u... skulle funka lika bra utan nexa bridge?
Jag vet inget om Bridge förutom att den får usel kritik, jag skulle inte lägga 2000 kr på en sådan. Någon form av basenhet behöver du för att kunna styra brytaren på distans eller ta emot signalen från rörelsesensorn.
Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.