Nintendo Switch vs XBOX one för barn?

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch vs XBOX one för barn?

Hej.

Är helt ny på konsoler, har alltid kör PC själv. Barnen önskar sig en konsol i julklapp. Har tittat runt lite. Personligen tycker jag att XBOX verkar bäst men N Switch verkar ha mer spel för barn? Mina kids är 5,5 och 8,5 år gamla.

Spelen i sig verkar ungefär lika dyra, vilket jag gissar blir den stora utgiftsposten kopplat till detta.

Kan gissa att grabben gillar Minecraft, vissa racingspel typ mario. Tösen (den yngre) hade nog gillat dansspel, musik och andra enklare spel (typ My little pony etc)

Vad tror ni som kan detta bättre? Vilket skall man köra på? Eller skall man satsa på något helt annat? PS4, nintendo wii... Finns ett helt hav känns det som för den som inte är insatt....

// JB

Permalänk
Medlem

Vilka spel vill de spel? Vilken konsoll erbjuder det? Köp efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, grejen är ju den att jag vill inte ställa för ledande frågor om det nu skall vara en överraskning på julafton. Grabben kommer haja det direkt.

Men är det någon av konsolerna som riktar sig mer mot yngre barn och någon mot äldre?

Permalänk
Medlem

@JonB: Som det ser ut i dagsläget så har väl Xbox större utbud av spel = du hittar nog mer av det som passar bägge. Dock är ju Nintendo exclusive på sina Mario- och Zelda-spel om man nu vill lira dem.

Svårt att säga, tbh.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Glöm inte PS4 systmet har ganska många exklusiva titlar och nästa år släpps Marvel Spider-Man, Shadow of the Colossus och God of War som exklusiva titlar för PS4.

Ifall man har en gaming PC så är Xbox idag lite onödigt då alla nya Xbox titlar också kommer till PC.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Glöm inte Wii U som är väldigt bra för barn, massor med bra och hyfsat billiga spel.

Permalänk
Medlem

Skulle nog rösta på switch, mer "barnvänliga" titlar imo. Sen tror jag det färgglada temat tilltalar lite mer

Permalänk

En kompis som jobbar på skola (lågstadiet) säger att kidsen där är helt sålda på switch.

Permalänk
Medlem

Stort tack för era tips. Lite spridda skurar i förslagen men det tyder väl på att i grund och botten är det samma utbud.

Vet inte om man blev klokare. Kan ju vara en fördel för Xbox med integrationen i win 10. Äh, jag vet inte. De får ta en brädspel istället, ha ha!

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur kräsna de är. Denna generation är ingen höjdare för barnspel och jag skulle snarare rekommendera en Xbox One då man samtidigt får bakåtkompatibilitet med förra generationens Xbox 360 som det finns massvis med barnspel till och som går att hitta för småslantar eftersom spelen anses vara 'utdaterade'.

Wii är också ett alternativ men jag tycker att det känns väldigt föråldrat med halvkassa motionkontroller och låg upplösning.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det beror lite på hur kräsna de är. Denna generation är ingen höjdare för barnspel och jag skulle snarare rekommendera en Xbox One då man samtidigt får bakåtkompatibilitet med förra generationens Xbox 360 som det finns massvis med barnspel till och som går att hitta för småslantar eftersom spelen anses vara 'utdaterade'.

Wii är också ett alternativ men jag tycker att det känns väldigt föråldrat med halvkassa motionkontroller och låg upplösning.

Tack för din inputs. Bra info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Tack för din inputs. Bra info!

en sak att tänka på främst för grabben som är lite äldre, vad har kompisarna? det kanske inte är aktuellt just nu men om något år eller så kanske grabben vill börja lira online med kompisar och om de kör Xbox och han Switch eller vice versa så är ju det bara att glömma. Tror att till en tjej på 5,5 år är spelen till switch mer tilltalande både grafiskt och spelen som sådana, typ splatoon, mario mfl. men jag misstänker att även om konsollen är till de båda så kommer storebror "anse" att den är hans och också kommer att vara den som nyttjar den mest, kanske är helt ute och cyklar med det sista dock..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Legospelen är perfekt för kids, Rayman lika så.. Just Dance, Minecraft.
jag hade köpt en Xbox One åt dem pga spelutbudet är så pass stort, så det är bara välja och vraka, switchen är bra absolut, men inte i närheten av utbud än.

Kör en Xbox One, Två kontroller för co-op på Legospelen, Lego Marvel så dom får spela som spindelmannen och hulken, och ett Lego Batman... sedan Minecraft och Just Dance.

nackdelen med Just Dance är att du behöver en Kinectkamera som är assvår att få tag på.
är det bilspel finns det Forza Horizon som är lite mer av ett open worldspel kontra Forza 1-5(6)? som endast är på bana.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hade jag frågat mina barn så hade det varit Switch eftersom Mario är såpass stort samt att man kan ta med det.
Utöver Mario och Zelda finns det en del spel som Rayman och Lego som man kan spela co-op på men spelen är dyrare.
Ekonomiskt så är xbox billigare game pass har ett flertal titlar gratis för 79:-/mån. Samt att de har billigare spel på en del äldre spel.

Sen är det lite beroende ålder och om det är pojkar eller flickor. Den minsta som är flicka går det mesta bra med. Men pojken vill action och döda saker och det är inte alltid heller ok här för han har en tendens att bli våldsam mot sin syrra och folk i skolan.

Jag själv hade föredragit xbox bättre urval och jag och sonen kan välja en massa spel som jag kan hjälpa honom med. Men då kommer dottern i kläm.

Permalänk
Inaktiv

Switch, spelutbudet växer stadigt och främsta anledningen är att den är hybrid, går att spela dockat men även portabelt.

Xbox har tappat väldigt mycket på senare tid, rätt få spel som ens kan räknas som exklusiva av det som släppts i år och med en del nya spel som släpps så nämns PC, PS4 och Switch så Xboxen ser ut att kunna petas. Samtidigt så kanske Xbox One X börjar plocka tillbaks marknadsandelar från PS4, men då bägge dessa är rätt daterade så är det frågan om.

Oavsett plattform så finns del spel att välja på dock. Mer barnvänliga spel finns till alla plattformar med. Välj efter behov och plånbok i detta fall.

Jag har, som synes, rubbet i min ägo. Mesta speltiden spenderas med min Switch i dagsläget, försöker dock peta in lite PC i den mån det går men det blir mest på helgerna. PS4 och Xbox One står mest bara och samlar damm såvida inget spel som tvingar mig att använda dessa släpps då.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs. skall kolla runt lite mer nu baserat på era förslag.

Permalänk
Medlem

En till röst för switchen. Konsolen har varit omåttligt populär bland mina småsyskon hemma hos föräldrarna. Tycker att nintendospel är överlag väldigt enkla att komma igång med och verkar uppskattas av många när man kör 2-4 stycken tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Hej.

Är helt ny på konsoler, har alltid kör PC själv. Barnen önskar sig en konsol i julklapp. Har tittat runt lite. Personligen tycker jag att XBOX verkar bäst men N Switch verkar ha mer spel för barn? Mina kids är 5,5 och 8,5 år gamla.

Spelen i sig verkar ungefär lika dyra, vilket jag gissar blir den stora utgiftsposten kopplat till detta.

Kan gissa att grabben gillar Minecraft, vissa racingspel typ mario. Tösen (den yngre) hade nog gillat dansspel, musik och andra enklare spel (typ My little pony etc)

Vad tror ni som kan detta bättre? Vilket skall man köra på? Eller skall man satsa på något helt annat? PS4, nintendo wii... Finns ett helt hav känns det som för den som inte är insatt....

// JB

Min dotter fick en egen XBox när hon var 9-10, och gillar mycket bilspel (Forza är favorit), men även andra spel som Zoo Tycoon.

Nintendos spel tycker jag normalt är klart dyrare överlag (jämför mellan Xbox och Switch). Däremot så har de flera unika, och kanske mer spel som tilltalar yngre barn, än vad Xbox/PS/PC har.

Sedan är det ju grymt lätt att ta med en bärbar konsol som Switch, så det kan ju vara en stor fördel.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Har en sexårig son som börjat lira Mario +Rabbids på Switchen.
Förkunskaper är Mario, Donkey Kong & Lego spelen på Wii.
Satt med & förklarade typ 30min & nu fixar han det mesta i spelet själv.
Sen finns alltid Mario Kart m.m. som brukar gå hem hos barn.

Röstar på Switchen

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk

Switch röstar jag på. I min omgivning där föräldrarna köpte istället PS4 eller xbox blev det till slut pga barnen en switch. Fler barnvänliga spel och fungerar dessutom som handhållen. Däremot finns ju inte streamingstjänsterna och får inte att spela bluray/dvd på switchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

switchen är ju solklar för barnen tycker jag, kan spelas handhållen också vilket är bra.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Switchen verkar vara ett starkt alternativ.

Permalänk
Medlem

Säger switchen med, Den går ju att ta med på semestrar osv. Samt att det finns bättre "barntitlar" i mina ögon. Nintendo är sjukt bra på att göra spel som passar alla åldrar

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Med en xbox kan de se bluray och på de flesta streamingtjänsterna. De får tillgång till utvalda xbox och xbox 360 spel (brukar vara billiga på tradera)
Det finns bra bilspel. Switch har inte ens analoga knappar för gas och broms.
Handkontroller är billigare till xbox.
Skulle valt xbox om det inte är så att de gillar zelda-breath-of-the-wild eller Mario.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är ändå att både Xbox och Switch har Rocket League. Dock skulle jag rekommendera att kidsen börjar lira med Xbox-kontroll direkt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att fråga vad den äldsta vill ha. Förmodligen har han någon kompis med något system som han vill låna spel av etc. Fördelen med Swich är väl som beskrivet att det är ett föräldravänligt system för att minska gnäll och tjat under bilresor. Fast där lär väl en datorplatta eller mobiltelefon redan göra det jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med en xbox kan de se bluray och på de flesta streamingtjänsterna. De får tillgång till utvalda xbox och xbox 360 spel (brukar vara billiga på tradera)
Det finns bra bilspel. Switch har inte ens analoga knappar för gas och broms.
Handkontroller är billigare till xbox.
Skulle valt xbox om det inte är så att de gillar zelda-breath-of-the-wild eller Mario.

Jo, blev lite förvånad att min Switch L- och R-triggers inte hade analoga knappar. Klart nedköp för tex. bilspel.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Huvudsaken är ändå att både Xbox och Switch har Rocket League. Dock skulle jag rekommendera att kidsen börjar lira med Xbox-kontroll direkt.

Har precis köpt Rocket League (tips: rea i Nintendo e-shop just nu), och det som är kul är att det verkar som om att det på Switchen går att spela mot både konsol (Xbox) och PC (Steam). Riktigt kul att de fått till den tekniken över plattformsgränserna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, blev lite förvånad att min Switch L- och R-triggers inte hade analoga knappar. Klart nedköp för tex. bilspel.

De gjorde samma miss även på Wii U och där hade till och med kontrollen de kallar för "pro controller" digitala driggers. Vet ej hur motsvarande är till switch säkert samma där. Konstigt med tanke på hur bra (enligt mig) deras analoga till Gamecube var.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb