Hjälp med förslag på hårdvara för virtualiseringsserver

Permalänk
Medlem

Hjälp med förslag på hårdvara för virtualiseringsserver

Tjenare,

Jag kommer i närtid att behöva en stabil plattform för att labba på hemma med ett gäng olika virtuella maskiner. Jag har tänkt mig att försöka skaffa en maskin med 8-16 kärnor och 32-64 GB ram samt plats för en eller två SSD enheter. Förslag jag fått än så länge är tex Dell T30. Vill helst inte behöva plocka ihop en whitebox utan det får gärna vara något som går att köpa färdigt med support då detta ska användas i arbetssyfte.

Tack på förhand!

Mvh,
Per

Permalänk
Avstängd

@Wooshen:

Hur mycket pengar ska du lägga på en serverdator?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Wooshen:

Hur mycket pengar ska du lägga på en serverdator?

Det är lite oklart i nuläget, men billigare är ju bättre förstås. Jag är öppen för förslag i alla prisklasser, men jag vill vara så nära specen ovan som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wooshen:

Det är lite oklart i nuläget, men billigare är ju bättre förstås. Jag är öppen för förslag i alla prisklasser, men jag vill vara så nära specen ovan som möjligt.

Ska serverdator vara ny?

En ny serverdator kostar mellan 20-300k bror på vilken CPU man väljer.

Tex Xeon Scalable Gold 6134 kostar 26k och har 8 kärnor och 16 trådar om man tex köper två så har du 16 kärnor och 32 trådar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Nya Dell Poweredge R440/ R540 / R640 / R740
beroende på expansionsmöjlighet och 1U eller 2U chassin..
4, 6: 1U
5, 7: 2U

Finns även T i tornmodeller om du inte vill ha dem i ett serverrrack...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ska serverdator vara ny?

En ny serverdator kostar mellan 20-300k bror på vilken CPU man väljer.

Tex Xeon Scalable Gold 6134 kostar 26k och har 8 kärnor och 16 trådar om man tex köper två så har du 16 kärnor och 32 trådar.

Min tanke är inte att köpa en enterprisemaskin på det viset, utan snarare något för "lilla kontoret" eller "hemmalabbet". Dvs, inte något för 200-300k utan snarare kanske uppemot 20k eller liknande. Har inget behov av raidkort eller annat superenterpris'igt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Nya Dell Poweredge R440/ R540 / R640 / R740
beroende på expansionsmöjlighet och 1U eller 2U chassin..
4, 6: 1U
5, 7: 2U

Finns även T i tornmodeller om du inte vill ha dem i ett serverrrack...

Tar och tittar på dom, tack för tipset!

/P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wooshen:

Min tanke är inte att köpa en enterprisemaskin på det viset, utan snarare något för "lilla kontoret" eller "hemmalabbet". Dvs, inte något för 200-300k utan snarare kanske uppemot 20k eller liknande. Har inget behov av raidkort eller annat superenterpris'igt.

Annans kan du kolla in här http://ggsp.se/ dom säljer begagnad serverdator och sånt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ett stort problem just idag är att RAM-priser är skyhöga. Ska du ha 64 GB får du räkna med säkert 6000-7000 kr bara där. Om prestandan inte behöver vara cutting-edge så föreslår jag att du letar begagnat via ebay.

Finns ofta rätt bra klipp att göra på servrar från främst England eller Tyskland. Leta efter något med t.ex. två 6-core Xeon E5-2xxx och 64+ GB RAM. Räkna ändå med att behöva betala 15k.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooshen:

Min tanke är inte att köpa en enterprisemaskin på det viset, utan snarare något för "lilla kontoret" eller "hemmalabbet". Dvs, inte något för 200-300k utan snarare kanske uppemot 20k eller liknande. Har inget behov av raidkort eller annat superenterpris'igt.

Om du ska ha det bara som labb hemma och vill hålla priserna under 20k så fundera på om du verkligen behöver så många kärnor, man kommer väldigt långt med Intels 4-kärniga Xeon E3 och det kanske inte gör något om det tar någon minut extra att köra vissa saker i en labb-miljö, en Intel E3-1230V6 räcker till väldigt mycket.

Så om du inte vill har rackmonterat, hålla ljudnivåerna nere och priset under 20k så skulle jag rekommendera att kolla på Dell T130, HP ML30 eller liknande.

Kan du skippa funktioner som BMC, validerad ECC och andra saker som finns på servrar så är den billigaste lösningen att slänga ihop en vanlig Ryzen-baserad dator så får du upp till 64GB minne och mycket CPU-kraft.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av houze:

Kan du skippa funktioner som BMC, validerad ECC och andra saker som finns på servrar så är den billigaste lösningen att slänga ihop en vanlig Ryzen-baserad dator så får du upp till 64GB minne och mycket CPU-kraft.

Instämmer helt, men det beror på vad man gör? Ibland är det så att enbart lite arbete behöver vara höga krav på och då kan man köra det lilla arbetet kan köras på en annan maskin?

Jag tycker önskemålen och råden är så olika på sweclockers.
Majoriteten av användarna vill ha datorer där det enda som räknas är prestanda, om datorn gör fel beräkningar vem bryr sig? För de där datorer går enbart använda till nöje och skulle ett fel uppstå så är det bara att köra om spelet.

Andra är folk som bryr sig om kvalite men ska ha för labb-bruk hemma, där bättre konsumentsaker är det mest prisvärdiga.

Nu är TS en tredje part som behöver ha kvalite. Dock kostar detta en rejäl slant. Att köpa en gammal burk på ebay vs köpa en ny konsumentdator, så är jag tveksam till att den där datorerna med okänd hantering från ebay är mer pålitlig.

Så jag anser TS får göra avkall på prestanda eller kvalite och datapålitlighet. Där man ska tänka på att om man lagrar data på NTFS så är denna inte skyddad emot korruption och man egentligen bör byta filsytem etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Om du ska ha det bara som labb hemma och vill hålla priserna under 20k så fundera på om du verkligen behöver så många kärnor, man kommer väldigt långt med Intels 4-kärniga Xeon E3 och det kanske inte gör något om det tar någon minut extra att köra vissa saker i en labb-miljö, en Intel E3-1230V6 räcker till väldigt mycket.

Så om du inte vill har rackmonterat, hålla ljudnivåerna nere och priset under 20k så skulle jag rekommendera att kolla på Dell T130, HP ML30 eller liknande.

Kan du skippa funktioner som BMC, validerad ECC och andra saker som finns på servrar så är den billigaste lösningen att slänga ihop en vanlig Ryzen-baserad dator så får du upp till 64GB minne och mycket CPU-kraft.

Jag kommer att labba mycket med enterprise funktioner vilket gör att det snabbt går åt en väldig massa kärnor. Blir ett par windows hojar, lite mejl server, säkerhetsprodukter, linux klienter och kanske mer. Därav mina önskemål. Kommer att försöka certifiera mig för Fortinets NSE8 certifiering nästa år och behöver ha lite möjlighet att köra det mesta hemma utan att åka in till kontoret om jag måste labba något. Har en laptop med en i7a och 24GB ram, så kommer rätt långt där, men ibland behöver man en hypervisor och ett gäng kärnor för att få det så enkelt som möjligt

Permalänk
Medlem

Däremot kanske antalet kärnor kan vara överskattat... Ram-minnet däremot lär gå åt som smör i solsken xD

Permalänk
Medlem

När man snackar virtualisering för labb så kan du lätt räkna med 8-10 vCPU per riktig core. Dvs 4 cores kan du få ut typ 32-40 vCPUer till dina VMs.
Så om du i snitt har 2 vCPU per VM = 32/2 = 16 VMs
16 VMs * 6GB Ram i snitt per VM = 96GB Ram Minimum i servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj