Systemkamera för film på resor, 4K + bra bildstabilisering

Permalänk
Medlem

Systemkamera för film på resor, 4K + bra bildstabilisering

Hej!

Ska till sommaren tågluffa genom Östeuropa och tänker köpa en kamera att ta med mig. Jag köpte i början av året en Sony RX100 m1 för att se om film var något jag gillade att hålla på med, och har sen dess använt den som resekamera och dokumenterat alla resor jag varit på.

Så nu har det alltså blivit dags att uppgradera, antingen till full-format eller någon form av spegellös systemkamera. Mina krav är att den ska kunna filma i 4K upplösning, har bra bildstabilisering, mikrofoningång, och såklart bra kvalité på filmerna. Den kommer som sagt att användas på resor, därför är en bra bildstabilisering viktigt (är det nödvändigt att ha inbyggd stabilisering i kamerahuset?). Av samma anledning är det också en fördel om den är smidig och lätt att ta med sig.

Har tittat på Sony Alpha A6300 och Panasonic Lumix G80, är det någon som har erfarenhet av dessa kameror eller andra likvärdiga? Tittar främst på begagnat för att komma ner i pris, men kan sträcka mig upp till 10.000 sek om det är ett ny-köp.

Tips på objektiv eller mikrofon är också välkomna.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Panasonic GH4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Panasonic GH4

3 år gammal kamera.

Skulle ta en Sony Alpha A6300

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skulle ta en Sony Alpha A6300

A6300 saknar IBIS vilket A6500 har
https://mirrorlesscomparison.com/preview/sony-a6300-vs-a6500/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Damn, hade jag missat! Då är det nog den man skulle ta Skakiga bilder är förjävligt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Har själv en Panasonic Lumix DMC-GX80 och jag upplever den som både extremt kompetent (givetvis beroende på objektiv), smidig och prisvärd. Dessutom har den fått löjligt bra recensioner.

Fotokungen, samma pris jag betalade vid förra årets Black Friday.

Test hos Ljud & Bild

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ryktas om lowlight-version (än mer videooptimerad) av GH5 - då kommer du säkert kunna hitta GH5 till bra pris beggat. Där har du IBIS och objektivstabilisering. Sjukt nöjd med min.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag kör g80 ifrån Panasonic och grym stabilisering och 4k gör den perfekt för mig med Youtube kanal. Ca 10k kostar den med stabiliserad lins.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Weezax:

Hej!

Ska till sommaren tågluffa genom Östeuropa och tänker köpa en kamera att ta med mig. Jag köpte i början av året en Sony RX100 m1 för att se om film var något jag gillade att hålla på med, och har sen dess använt den som resekamera och dokumenterat alla resor jag varit på.

Så nu har det alltså blivit dags att uppgradera, antingen till full-format eller någon form av spegellös systemkamera. Mina krav är att den ska kunna filma i 4K upplösning, har bra bildstabilisering, mikrofoningång, och såklart bra kvalité på filmerna. Den kommer som sagt att användas på resor, därför är en bra bildstabilisering viktigt (är det nödvändigt att ha inbyggd stabilisering i kamerahuset?). Av samma anledning är det också en fördel om den är smidig och lätt att ta med sig.

Har tittat på Sony Alpha A6300 och Panasonic Lumix G80, är det någon som har erfarenhet av dessa kameror eller andra likvärdiga? Tittar främst på begagnat för att komma ner i pris, men kan sträcka mig upp till 10.000 sek om det är ett ny-köp.

Tips på objektiv eller mikrofon är också välkomna.

Tack på förhand!

Blev det nån resa? vilka länder besökte du men framförallt VAR ÄR BILDERNA!