Permalänk
Medlem

Små chassin & luftkylning?

Sitter och väger mellan ett mindre ATX-chassi eller ett mITX (t ex Phanteks EVOLV mITX) men är osäker på det lilla chassit kommer att kunna ta hand om värmen från processor och främst GPUn, med bara luftkylning. (i mitt fall, om det passar, ett 1080 ti strix + 2st 140mm nocuta fram och 1st 120 mm nocuta bak) Ska jag ge upp jakten på liten formfaktor + luftkylning och helt enkelt gå på ett Define C eller ett P400S?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define C - PWM, ljudnivå fönster?

Tänkte slå till på detta chassi, då det verkar bra. Tre frågor;

• Aldrig ägt en dator med fönster - påverkar det ljudnivåerna?

• Fick tips om att PWM på chassifläktarna var bra, men ser inte om de fläktar som följer med stödjer detta?

• Räcker det med de två fläktarna som följer med, tror ni?

Mitt system;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11090146/i7-battre-natagg

Permalänk
Medlem

Verkar som att de som följer med inte stödjer PVM. Funderar på att byta ut dem? Vad tror ni om Noctua PVM? Är det 120mm som gäller eller?

Permalänk
Medlem

Vilket 1080 ti ska jag köpa?

Hade beställt ett Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream men det verkar vara 2v bort hos inet. Har ni några tips på vettiga alternativ (hos inet), så jag kan få hem datorn lite snabbare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HawkEye:

Hade beställt ett Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream men det verkar vara 2v bort hos inet. Har ni några tips på vettiga alternativ (hos inet), så jag kan få hem datorn lite snabbare?

Gillar MSIs kylare:

https://www.inet.se/produkt/5406128/msi-geforce-gtx-1080-ti-g...

Permalänk
Medlem

Define C (eller?)

Beställde en PC tidigare från Inet, och spontantvalde ett Define C. Jag är dock lite osäker på om jag tycker att det är så fräckt chassi. Skippade glas etc, främst för ljuddämpningens skull - men det ser helt enkelt lite tråkigt ut. Finns det några liknande, fina och bra chassin, som kan passa denna build?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11091934/i7-1080ti

Permalänk
Medlem

Gaming X Trio eller FTW3 skulle jag tagit, personligen tog jag FTW3 för Trio var för stort för mitt chassi.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett "ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC" själv och kan gott rekommendera det. Ett av de största korten dock så man får inte ha ett trångt chassi.

Permalänk
Medlem

Jag har ett define c med glas, define r4 och silent base 600.
Define C är snyggast av dom alla, speciellt om man gillar insidan. Blockar dock minst ljud.
Define r4 blockar mest ljud av dom alla.
Silent base 600 är en best of both worlds. Den är snygg (speciellt med orange) och blockar en del ljud.

Hade jag idag köpt ett nytt chassi hade jag köpt ett define C för att det är det minsta av dom alla. Tycker personligen att det inte behövs massa onödig plats.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Gaming X Trio eller FTW3 skulle jag tagit, personligen tog jag FTW3 för Trio var för stort för mitt chassi.

Gaming X Trio verkar tyst och bra, men jag är lite osäker på det kommer att passa det chassit jag kikat på - Define C (vilket jag också ev funderar på att byta) som skriver att de supportar upp till 31,5 cm (med fläkt fram monterad. tänker dock bara ha en fläk fram, men...) Trio är 32,5.

Permalänk
Medlem

Tack @Christley - Har du tempered glass på ditt Define C? Påverkar glaset ljudet mycket?? Jag är också ute efter ett lite mindre chassi. Phantek har ju sitt p400 också, t ex. Men vad jag läst så ska det ha sämre kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Tack @Christley - Har du tempered glass på ditt Define C? Påverkar glaset ljudet mycket?? Jag är också ute efter ett lite mindre chassi. Phantek har ju sitt p400 också, t ex. Men vad jag läst så ska det ha sämre kylning?

Ja, jag har tempered glass på mitt define c.
Jag är otroligt ljudkänslig så ja, jag kan höra skillnad mellan den och dom andra. Dock kör define c datorn en intel stock kylare medan de andra kör noctua d15 och någon annan mindre noctua.

Har ingen aning om phanteks chassi så kan inte svara på det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med mitt Define C (utan fönster).
Är lite kluven dock, hade nog hellre haft med fönster eftersom jag har 4st G.Skill TridentZ RGB minnen.

Datorn i sig är väldigt tyst, både i idle och i load. Innehållet i burken:
Deliddad 8700K @ 1.3V + Noctua NH-D15s
Asus Strix 1080ti
4x Noctua NF-F12 PWM (mittersta frontfläkten inkopplad i grafikkortet)
Seasonic Focus Platinum 650w (140mm)

Tänk på att inte ha ett jättelångt nätagg i chassit ifall du vill ha tre fläktar fram.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Phanteks P400S!

Permalänk
Medlem

@HawkEye:

Phanteks Eclipse P300 kanske? Den är också utan hårddiskburar och därför väldigt grund.
Lite mer intressant front än Define C. Härdat glas och sånt.
Men du får nog uppgradera från stock kylare om du är ljudkänslig.

Permalänk
Medlem

Ok, verkar bli tight i Define C - så nu kikar jag på ett annat MSI kort; MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, som kommer in i lager om 6 dagar. Vad tror ni om det kortet?

Permalänk

Jag hade nog säga ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB STRIX GAMING OC... Men den är satan stor.. Nästa få inte plats i min gammal NZXT H440 Var tvungen flytta min HDD Men jag är nöjd med den än så längre! Tidigare hade jag EVGA 980TI som jag var nöjd.. EVGA eller ASUS

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Ok, verkar bli tight i Define C - så nu kikar jag på ett annat MSI kort; MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, som kommer in i lager om 6 dagar. Vad tror ni om det kortet?

Jag har det och är jättenöjd för att det är tyst och ser bra ut.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Hade väntat. Palits Jetstream-kort är det bästa jag kört. Hade ett 1080 tidigare. Har även testat MSI-kort och kör nu Asus pga RGB-sync.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Asus Strix 1080 Ti, tyst och svalt, får plats i ett Define C utan problem

(Mini C, men dom är ju lika stora förutom höjden)

Permalänk

Finns en tråd till där vi diskuterade samma sak

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491304-vilket-1080ti-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dansken88:

Jag hade nog säga ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB STRIX GAMING OC... Men den är satan stor.. Nästa få inte plats i min gammal NZXT H440 Var tvungen flytta min HDD Men jag är nöjd med den än så längre! Tidigare hade jag EVGA 980TI som jag var nöjd.. EVGA eller ASUS

Haha jag köpte samma kort med samma chassi. Det tog nästan 2h för mig att få in det där jävla kortet i burken.

Sen insåg jag iofs att jag glömt ta bort skyddsplasthöljet så förstod inte varför den inte gick in i moderkortet. Fail..

Till TS: Men kortet är riktigt bra, lite högre ljud än det röda MSI Gaming 980 Ti jag hade innan.

Kylaren är riktigt bra på dessa kort https://www.inet.se/produkt/5403252/msi-geforce-gtx-1080-ti-1...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Yes, någon mer som har Define C med tempered glass? Om det inte påverkar ljudnivån nämnvärt - så tänkte jag nog slå till på detta ist för Define C utan glas.

Permalänk
Medlem

Define c mini, lite mindre men mycket bättre.
Ju äldre man blir ju mindre lampor fönster och annat bröte vill man ju ha

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: haha, ja kanske det. Första bygget för mig på mycket länge, och kidsen verkar ju gilla glas och blink-blink! Man får ju hänga med!

Vad tror vi om Meshify C? Öppet framtill - låter mer?

Permalänk
Medlem

Jag har Define C med plastfönster, köpte det precis innan TG-versionen kom.
Jag gillar Chassit skarpt, det är det minsta ATX-chassit jag hittat för rimliga pengar.
Lättbyggt, väger inte så mycket, bra kyl å lagringsmöjligheter etc.

Permalänk
Medlem

Själv bollade jag mellan Define C och Define S igår, men slutade med att jag köpte Carbide 400Q. Fankontrollern på toppen samt att jag kunde aktivt kyla de mekaniska hårddiskarna vann mig över. Designen kanske inte är så cool, men jag tycker om kantiga enkla lådor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HawkEye:

Yes, någon mer som har Define C med tempered glass? Om det inte påverkar ljudnivån nämnvärt - så tänkte jag nog slå till på detta ist för Define C utan glas.

Har ett här som står och väntar på montering.

Kan inte tänka mig att det är så speciellt stor skillnad mellan denna modell och den med "vanlig plåtsida".

Det mesta ljudet kommer ändå ut vid öppningarna fram/bak.

Permalänk
Medlem

Vilka bra svar! Tack. Lutar åt jag ska fräcka till det med TG. Om man slänga in ett sista chassi i mixen, som jag tycker ser mycket bra ut - vad säger ni om NZXT S340 Elite? Verkar likt Define C till mångt och mycket.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips! Det lutar åt att jag plockar på mig ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC, som dessutom fanns inne i lager idag.