Permalänk
Medlem

Är jag en kortväxt person?

Jag är 26 år gammal. Men mina arbetskollegor som jag har träffat påstått att jag är kort. Det är inte bara arbetskollegor men också "utanför" arbetet. Dem är yngre men också längre. Jag är mellan 160-165cm. Men alltså jag hålla med lite. Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Permalänk
Avstängd

Ja de va ju lite kort, men va fan spelar de för roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag är 173cm lång..ingen bryr sig om man är kort eller lång..allt skötes av maskiner idag ändå så

Min systers söner har växt om mig..och de är bara 11-14år gamla och jag 31år..

Träna tungt, ta lite kreatin och BCAA, fixa breda axlar och grova armar, tjejerna älskar det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Lorault: JA lite kort är du. Jag är ca 183cm. Men det är inget att skämmas för!

Permalänk
Hedersmedlem

Genomsnittet för någon i din ålder är strax över 180cm enligt SCB. Slösa ingen tid på det för det spelar absolut ingen roll och det är inget du kan göra något åt ändå.

Permalänk
Avstängd

Det är väl egentligen ganska normal längd nere i Centraleuropa.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Alla blir vi inte långa...

Och just längd kan du inte göra något åt så bara att skaka av sig tanken.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lorault:

Jag är 26 år gammal. Men mina arbetskollegor som jag har träffat påstått att jag är kort. Det är inte bara arbetskollegor men också "utanför" arbetet. Dem är yngre men också längre. Jag är mellan 160-165cm. Men alltså jag hålla med lite. Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Om du tänker på kortväxt ur den medicinska termen är svaret "nej".
Är du kortare en genomsnittet (har för mig att det är runt 180cm i sverige)? Japp (välkommen till klubben )
Bör du oroa dig? Nej, det finns inte direkt något man kan göra åt det förutom att köpa platåskor

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Allt är ju relativt, men om jag vore du skulle jag inte grunna allt för mycket på det.
Det är vad det är liksom och inget fel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

26 år och 163 cm. Ja du är kortväxt? Spela roll...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk

Är du man eller kvinna?

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Avstängd

Du har slutat att växa då du fyllde arton år, och först nu har du fått höra att du är kortväxt? förstår inte poängen med denna tråd, vad är det du vill veta? Alla är vi olika, vad spelar det för roll? Du kanske inte har sett dom som är smala eller tjocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Alla blir vi inte långa...

Och just längd kan du inte göra något åt så bara att skaka av sig tanken.

Det går alldeles utmärkt, bryt 4 ryggkotor som jag och krymp 3cm

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Avstängd

Jag är 185 men hade hoppas på 190 men så bliv det inte känner mig kort jag med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Du är kort men du är ju ingen dvärg.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Genomsnittet för någon i din ålder är strax över 180cm enligt SCB. Slösa ingen tid på det för det spelar absolut ingen roll och det är inget du kan göra något åt ändå.

Det beror väl på om man är tjej eller kille?
Jag vet inte vad ts är

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lorault:

Jag är väl kort för att vara en 26-åring. Något att bli orolig över?

Nej, men om du inte växer åtminstone en decimeter innan du är 28 är det bäst att bli antroposof.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Inget att ora sig för.
Njut istället av fördelarna som t.ex. bättre benutrymme på flyget/bion/bussen/bilen/tåget.
Du slipper slå i huvudet när du passerar igenom dörrposter i gamla hus.
Du kan sträcka ut dig ordentligt i en standardsäng (och fötterna sticker inte ut under täcket)
Du kan enkelt hitta en morgonrock som räcker ända ner till fotknölarna (mysigt!)
Du kan ligga i soffan utan att ha vaderna på ärmstödet.
m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Njut av att du kan sitta vettigt i alla bilar, även små sportbilar.
Diskbänken är i vettig höjd för dig.
Du slipper slå huvudet i diverse skyltar som besudlar alla affärer och shopping stråt.
Och din rygg kommer statistiskt sett att klara sig betydligt bättre.

Permalänk
Avstängd

Ja, påminner mig om toadörren på jobbet, den må vara byggd för små seniga lappgubbar, men jag slår jämt huvudet i den förbannade dörrkarmen när man skall tvätta av händerna från olja och skit inför lunchen... Men det gör inte kollegorna.

Jag är ca 190 cm i strumplästen och jag kommer knappt in i Tyska bilar, man får la sitta som ett jädra dragspel i förarsätet... Jag slår till och med huvudet i karmen till min egen finrumsdörr om man inte tänker på det (bor i ett gammalt hus)...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Du är kort men inte i närheten att vara en kortväxt. Du ska vara under 150 cm för att vara en äkta kortväxt.
Själv har jag också varit liten men kom iallafall upp i 173cm. Var 142 cm när jag gick i 7:an och hade nått upp till 147 när jag slutade 9:an.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Äsch, bara 26 år gammal. Det finns några år kvar att växa!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Frågan är ju egentligen helt meningslös om du inte anger ditt kön, men med tanke på att detta är ett forum för datorintresserade, samt att du verkar tycka att 160-165 cm är i kortaste laget så får vi förutsätta att du är man. Din längd är ungefär medellängd i stora delar av världen, inkl. Kina och Indien, så på så sätt är du helt normal. I Sverige är du ca. 20 cm under genomsnittet, men som någon annan sa, vem bryr sig?
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskans_kroppsl%C3%A4ng...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

skalla dina kollegoR och resterande mäN i pungen.

ONT. 150 cm går gränsen för kortväxt, du är kortare än genomsnittet (Om du är man). Du behöver inte oroa dig, det är så du är

Skrivet av Svensktiger:

Njut av att du kan sitta vettigt i alla bilar, även små sportbilar.
Diskbänken är i vettig höjd för dig.
Du slipper slå huvudet i diverse skyltar som besudlar alla affärer och shopping stråt.
Och din rygg kommer statistiskt sett att klara sig betydligt bättre.

Kan relatera att vara 182 och skära grönsaker på ett bord som inte ens når upp till bältet är inte skönt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

jag är 190cm och redan där börjar man slå i huvet i fan allting och vissa bilar blir trånga, det är inte värt det.

var glad och bry dig inte så mycket

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Det beror också på gener hur är din mamma eller pappa i längd? Och dvs från vilken sida av släkten du kanske har det ifrån.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

160-165cm på en man får väl anses som kort, tipsar dock om att mäta dig på riktigt för att få ett bättre intervall. Det är ju skillnad på 164-165 och ca160

Som kvinna är det kortare än medel, men knappast extremt kort.

Huvudsaken är att det inte spelar någon roll, det är faktiskt ganska tacksamt ibland att vara kortare än medelmannen. Möjligen en nackdel om du jobbar med något som kräver längd, typ modell eller inomhus-tak-målare

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Utan att veta kön är det en lite klurig fråga, mäns medellängd 2013 var 181,5 cm i Sverige, motsvarande för kvinnor var 167,7. Så om du är kvinna är du strax under snittet och om du är man är du åt det kortare hållet men inte så att man kan börja prata om det medicinska begreppet kortväxt. För att medicinskt räknas som kortväxt ska man vara under 150 cm.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Använd det till din fördel, folk har en tendens att underskatta pondus och kunskap hos någon som är kortare är medel... jag har suttit i flera bolagsstyrelser (större bolag) under en 10års period. Snarare är det så att väldigt få är över medellängd.

Vad ska du vara orolig för? Kör hårt!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Vzano:

skalla dina kollegoR och resterande mäN i pungen.

ONT. 150 cm går gränsen för kortväxt, du är kortare än genomsnittet (Om du är man). Du behöver inte oroa dig, det är så du är

Kan relatera att vara 182 och skära grönsaker på ett bord som inte ens når upp till bältet är inte skönt.

Testa att vara 190cm och sitta vid ett soffbord i en soffa. 10/10 rekomenderar ej haha.

+ att alla stolar känns som en liten pall haha.

Visa signatur

|Asus Rampage V Extreme|i7 5930k @4Ghz 1.152V|G.Skill Ripjaws4 4x4GB 2666Mhz|Samsung 840 pro 512GB|Gigabyte G1 Gaming GTX 970|EVGA 850W Supernova G2|Corsair 750D|Corsair H110|WD Red 3TB|