W10 filserver/mediadator och kryptering!

Permalänk

W10 filserver/mediadator och kryptering!

Tjena!

Bygger mig en ny dator nu av lite delar ja hade liggande. Ska användas som filserver och htpc.
Men nu funderar ja över vilket OS man ska köra. Känns som det är enklast för mig att köra Windows 10, men ja är inte helt borta från linux/ubuntu heller.

Jag kommer ha filserver med alla mina filmer på, privata bilder och musik, ska tuffa på 24/7. En FTP lösning, OneDrive för extra backup av bilder, och så klart spela upp filmer/musik till TV'n.

Funderar även på kryptering av alla hårddiskar, så ingen ska kunna ta sig in i datorn eller diskar om man skulle flytta dom till annan dator. Hur funkar det med prestanda? Att tex spela upp 1080 filmer från en krypterad disk?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 38Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x
MISC PVE Cluster 3x i5-4570T 16GB@2133MHz 256Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Måste du kryptera filmdisken? Känns lite onödigt imo. Självklart personliga filer..

Sett plex alt. Kodi?

Permalänk
Medlem

Väl inte win 10 Home då bitlocker inte finns med där.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Måste du kryptera filmdisken? Känns lite onödigt imo. Självklart personliga filer..

Sett plex alt. Kodi?

Måste och måste, känns säkrast av olika anledningar.

Ja har kollat Kodi, eller på den tiden de hette XBMC. Men aldrig varit riktigt vän med de. Kan ha varit lathet också att fixa iordning allt från början.

Plex har ja aldrig kikat på

Visa signatur

Permalänk

Använde en gång i tiden Truecrypt, men idag är det väl Veracrypt som gäller. Men har sett en del som haft problem med de när dom ska ange lösen och komma in i disken. Känns inte så säkert för min del då.

Hur säkert är Bitlocker?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaptenSea:

Tjena!

Bygger mig en ny dator nu av lite delar ja hade liggande. Ska användas som filserver och htpc.
Men nu funderar ja över vilket OS man ska köra. Känns som det är enklast för mig att köra Windows 10, men ja är inte helt borta från linux/ubuntu heller.

Jag kommer ha filserver med alla mina filmer på, privata bilder och musik, ska tuffa på 24/7. En FTP lösning, OneDrive för extra backup av bilder, och så klart spela upp filmer/musik till TV'n.

Funderar även på kryptering av alla hårddiskar, så ingen ska kunna ta sig in i datorn eller diskar om man skulle flytta dom till annan dator. Hur funkar det med prestanda? Att tex spela upp 1080 filmer från en krypterad disk?

Ända vettiga valet för diskkryptering är veracrypt. Bitlocker är ett skämt som ska inte användas, speciellt med tanke på att den gärna använder TPM och TPM från infineon (en av de vanligaste) är fullständigt knäckta så att det blir ingen säkerhet (sedan är frågan om MS och kryptering".

Dock är det ganska meningslöst att krypta disken om din "backup" ligger på onedrive som har absolut ingen kryptering eller säkerhet att tala om.

Vad gäller hastigheter är det inga problem om du kör med AES då den kan använda CPUns hårdvara för kryptering/dekryptering. Det är enkelt att komma väl över 100MB/s vilket är snabbare än de flesta HDDs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaptenSea:

Använde en gång i tiden Truecrypt, men idag är det väl Veracrypt som gäller. Men har sett en del som haft problem med de när dom ska ange lösen och komma in i disken. Känns inte så säkert för min del då.

Hur säkert är Bitlocker?

Är du säker att de inte blev lurade av att vercrypt kör endast US layout på grund av platsbrist? Jag har aldrig hört talas om problem med veracrypt eller haft en enda under alla mina år med att använda både TC och VC på alla datorer jag kör.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Ända vettiga valet för diskkryptering är veracrypt. Bitlocker är ett skämt som ska inte användas, speciellt med tanke på att den gärna använder TPM och TPM från infineon (en av de vanligaste) är fullständigt knäckta så att det blir ingen säkerhet (sedan är frågan om MS och kryptering".

Dock är det ganska meningslöst att krypta disken om din "backup" ligger på onedrive som har absolut ingen kryptering eller säkerhet att tala om.

Vad gäller hastigheter är det inga problem om du kör med AES då den kan använda CPUns hårdvara för kryptering/dekryptering. Det är enkelt att komma väl över 100MB/s vilket är snabbare än de flesta HDDs.

Då är frågan, ja vill ju att mina bilder är väl skyddade, men i hemmet kan ju vad som helst hända (stöld, brand, även disk haveri) Så kryptering i första hand. Men sen då?

Jag ska kolla lite mer på Veracrypt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenSea:

Hur säkert är Bitlocker?

Såg nå test där Bitlocker va enklast att komma in i om man fryser ner ram? Men Truecrypt rekommenderar att man börjar med Bitlocker för att sedan använda Truecrypt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Kryptering påverkar prestanda. Exakt hur mycket beror på vad det sitter för grejer i datorn, men de I/O-benchmarks jag sett pekar på att EXT4 + LVM + LUKS i Ubuntu med SSD och någorlunda kraftfull processor får se 10-30% sänkt prestanda och något ökad CPU-belastning. Behöver man det så är det definitivt värt det dock. Till vardags märker du förmodligen ingen skillnad.

Annars kan man väl lista lite fördelar och nackdelar med varje OS, exempelvis:
Windows:
+ Låter som att du är bekant med det
+ Enkelt att komma igång med fildelning om de andra datorerna i nätet kör Windows
+ OneDrive integrerat
- Inte lämpligt för 24/7-drift
- Fullt av bloatware du inte kommer använda
- Dåligt mediastöd för HTPC, så du kanske måste installera tredjepartsmjukvara typ KODI ovanpå
- Säkerhet
- Proprietärt
- Kan du lita på Bitlocker?

Ubuntu:
+ Lämpligt för 24/7-drift. Stabilt i längden, och startar aldrig om sig självt utan ingrepp från användaren
+ Många lösningar för filserver
+ Kan dela filer i ett Windowsnätverk
+ Ingen bloatware
+ Förhållandevis bra mediastöd, kan köra exempelvis KODI för att anpassa för HTPC-bruk
+ Open Source
+ Diskkryptering du kan lita på
+ Säkerhet
- OneDrive inte integrerat
- Kan behövas lite vana med att använda Terminalen för att konfigurera filserver

Permalänk
Medlem

Jag kör en Win10 burk som HTPC & filserver där diskarna är krypterade. Körde Win7 på den förut och uppgradera till Win10.

Jag tycker att Win10 funkar betydligt sämre än Win7 till detta. Dels ställer dom förbannade uppdateringarna till det så att saker slutar funka och dels får Win10 för sig saker. Nu senast har delningen av filer slutat funka. Jag har inte riktigt orkat att ta tag i det och kollat på vad det är som bråkar nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@anon78208: Ett stor plus med Ubuntu framför Win10 är att när man väl konfigurerat det så får inte Ubuntu för sig att ändra saker bara för att... Win10 tenderar att få tokspel för minsta lilla; lägger man till en accesspunkt i hemmanätet kan t.ex. Win10 få för sig att slå på brandväggen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenSea:

Hur säkert är Bitlocker?

Inte haft några problem med VeraCrypt alls, använder det på alla maskiner hemma.

Om du ska köra fullsystemkryptering med VeraCrypt och Windows 10 så finns det dock ett aber: man blir tvungen att dekryptera systemet för att kunna uppdatera till ny "version" av Windows 10 (alltså t.ex. till "Fall Creator's Update" som är den senaste), och så får man kryptera om systemet igen efteråt. Bitlocker har inte det problemet, pga att Microsoft gör något mumbojumbo med den. VeraCrypt-teamet vill gärna veta vad detta mumbojumbo är, men de har inte lyckats ta reda på det (än så länge iaf).

Pga detta har jag fortfarande inte uppdaterat från den Windows 10-version jag installerade från början.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Såg nå test där Bitlocker va enklast att komma in i om man fryser ner ram? Men Truecrypt rekommenderar att man börjar med Bitlocker för att sedan använda Truecrypt.

NEJ NEJ NEJ, TC stängde ner under väldigt konstiga former och "rekommenderade" bitlocker. Ingen vettig säkerhetsforskare skulle rekommendera bitlocker eftersom vercrypt har blivit kollad av experter och är säker jämfört med bitlocker som har stängd kod och är trivial att gå runt om det råkar vara en infineon baserad TPM i datorn den "skyddar".

Veracrypt är det ända säkra alternativet.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Kryptering påverkar prestanda. Exakt hur mycket beror på vad det sitter för grejer i datorn, men de I/O-benchmarks jag sett pekar på att EXT4 + LVM + LUKS i Ubuntu med SSD och någorlunda kraftfull processor får se 10-30% sänkt prestanda och något ökad CPU-belastning. Behöver man det så är det definitivt värt det dock. Till vardags märker du förmodligen ingen skillnad.

Annars kan man väl lista lite fördelar och nackdelar med varje OS, exempelvis:
Windows:
+ Låter som att du är bekant med det
+ Enkelt att komma igång med fildelning om de andra datorerna i nätet kör Windows
+ OneDrive integrerat
- Inte lämpligt för 24/7-drift
- Fullt av bloatware du inte kommer använda
- Dåligt mediastöd för HTPC, så du kanske måste installera tredjepartsmjukvara typ KODI ovanpå
- Säkerhet
- Proprietärt
- Kan du lita på Bitlocker?

Ubuntu:
+ Lämpligt för 24/7-drift. Stabilt i längden, och startar aldrig om sig självt utan ingrepp från användaren
+ Många lösningar för filserver
+ Kan dela filer i ett Windowsnätverk
+ Ingen bloatware
+ Förhållandevis bra mediastöd, kan köra exempelvis KODI för att anpassa för HTPC-bruk
+ Open Source
+ Diskkryptering du kan lita på
+ Säkerhet
- OneDrive inte integrerat
- Kan behövas lite vana med att använda Terminalen för att konfigurera filserver

Om jag väljer Ubuntu, vilket de ser ut som efter detta inlägg. Vilket filsystem ska man köra med på OS disken respektive fil diskarna?

ext4 på systemdisken + swap (SSD) och ZFS på lagringsdiskarna (HDD)? Eller ext4 på alla?

Läste något om att ZFS kräver runt 1Gb RAM för en 1TB utrymme plus de OS behöver. Kommer köra 7Tb HDD och ha 16Gb RAM så de ska ju räcka till

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaptenSea:

Då är frågan, ja vill ju att mina bilder är väl skyddade, men i hemmet kan ju vad som helst hända (stöld, brand, även disk haveri) Så kryptering i första hand. Men sen då?

Jag ska kolla lite mer på Veracrypt!

Veracrypt för datorer hemma. Kom bara ihåg att diskkryptering endast skyddar när datorn är avstängd eller i hibernate (strömmen av men minnet sparades på disken). Sleep och annat är triviala att gå runt då USB och liknande stödjer DMA (direct memory access) och nycklar ligger i minnet medan datorn kör.

Vad gäller brand och annat är det backup som gäller. För detta är ända vettiga valet fullständigt krypterade lösningar (dvs. lösningar som krypterar på din dator med nyckel som endast du har). Där finns det flera lösningar beroende av hur mycket data du har och lite andra krav.

Jag körde med spideroak (amerikanskt), men har flyttat över till tresorit (dyrare men från Schweiz) för backup/sync av viktiga dokument och filer. För ren backup är det val mellan carbonite (välj egen nyckel och ge den aldrig till någon annan) och crashplan business. De kostar relativt lika, erbjuder "oändlig" plats och har kryptering på rätt sätt. Om du vill välja själv var krypterad data ska hamna är det "enklaste" BlackBerry backup som stödjer kryptering på rätt sätt och kan skicka krypterade data till många olika ställen (andra diskar, FTP, molnet och så vidare). De har en gräns på 1TB total data skyddad som du kan ta bort genom att skriva en review... (jag har grälat med de att det är fullständigt idiotiskt krav och de sa att det ska bort någon gång i framtiden).

Permalänk
Medlem

Vad ska man tänka på innan datorn går sönder och man använt Bitlocker på disken?

Några hade fått problem att komma åt disken när den satt i nya datorn men minns inte varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vad ska man tänka på innan datorn går sönder och man använt Bitlocker på disken?

Några hade fått problem att komma åt disken när den satt i nya datorn men minns inte varför.

Att följa instruktionerna.

Vill minnas att det finns någon sorts "overridekod" som man behöver använda i ett sådant fall, som man bör förvara på säkert ställe.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenSea:

Om jag väljer Ubuntu, vilket de ser ut som efter detta inlägg. Vilket filsystem ska man köra med på OS disken respektive fil diskarna?

ext4 på systemdisken + swap (SSD) och ZFS på lagringsdiskarna (HDD)? Eller ext4 på alla?

Läste något om att ZFS kräver runt 1Gb RAM för en 1TB utrymme plus de OS behöver. Kommer köra 7Tb HDD och ha 16Gb RAM så de ska ju räcka till

Filserver med kryptering av disk för att sedan köra FTP för åtkomst låter lite bakvänt kan jag tycka (ur ett säkerhetsperspektiv).
FTP är okrypterad överföring där varken användarnamn, lösenord eller information är kypterad, så om du vill ha det säkert i den bemärkelsen lär du använda dig av annat protokoll exempelvis SSH/SFTP.

Om det är för 24/7 bruk hade jag personligen valt att göra något i stil med nedan exempel:

På filservern:
*OS: Ubuntu server 16.04 LTS (64-bit) installation (18.04 LTS släpps om 4 månader)

*Ha en mindre separat disk för / och SWAP, 60-80GB hårddisk brukar räcka gott och väl. Gör det också enklare vid ominstallation/uppgradering av OS-version då du enbart behöver blåsa denna disk eller partition lite beroende på hur man vill lägga upp det.
Om det är en gammal disk spelar mindre roll då Linux är mest aktivt i RAM vilket gör att systemet kommer kännas rappt ändå.
Enda gången då en slö disk brukar märkas av är vid systemuppgradering eller uppstart/omstart, dock är ju syftet här att ha igång den 27/7 så omstarterna lär bli färre.

*Aktivera automatiska säkerhetsuppdateringar under installationen.

*Efter installation, skapa t.ex. en BtrFS (motsvarande mukvaru-RAID10) disk-array, bestående av de fysiska diskar man vill lagra stora/mycket filer på, som man även krypterar med dm-crypt/LUKS. Fördelen med BtrFS är att det precis som med ZFS skall självläka filer (motverka s.k. bitrot) samt att man kan bygga om och utöka BtrFS RAID vid behov i framtiden.
Om man så vill kan man givetvis köra ZFS on Linux eller valfritt annat kompatibelt filsystem så länge kryptering går att tillämpa, så valet är ditt här.
-Att jag helst kör på ett RAID10 koncept är främst p.g.a. diskprestanda samt fördelen med mycket redundans. (BtrFS skall man undvika i RAID5 och RAID6 konfigurationer, då det fortfarande finns en del skavanker kvar där.)

*Installera openssh-server, skapa ett user account som vid anslutning hamnar i ett SSH-jail (chroot-jail) i detta jail lägger du all media du vill komma åt remote, user account skall enbart ha read-only på filerna i detta jail.

På HTPC eller annan enhet:
*Använda Kodi som mediaspelare, den kan ansluta mot SFTP shares över SSH så att förbindelsen krypteras från punkt till punkt. Loggar in gör du via read-only user account.

Sedan kan du givetvis även köra andra tjänster på servern samtidigt där du drar nytta av ett chroot-jail ex. Emby-server eller Plex server. Ubuntu 16.04 har inbyggt stöd för LXD/LXC så man kan container-virtualisera sina tjänster om man så vill.

Underhåll är givetvis viktigt oavsett val av OS så någon form av extra backup lär du ändå göra på det absolut viktigaste, blir lätt att man annars faller i den djupa gropen med att "lägga alla ägg i samma korg". Lita aldrig på att valet av filsystem räddar dig när allt går åt h-vete.

För övrigt brukar det räcka med att köra: sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt autoremove -y && sudo apt autoclean någon gång i månaden för att underhålla systemet, samt starta om ifall det släppts någon viktig kernelpatch.

Någon form av antivirus ex. clamav kan också vara idé att installera om du vill göra regelbundna skanningar av filer på servern.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Filserver med kryptering av disk för att sedan köra FTP för åtkomst låter lite bakvänt kan jag tycka (ur ett säkerhetsperspektiv).
FTP är okrypterad överföring där varken användarnamn, lösenord eller information är kypterad, så om du vill ha det säkert i den bemärkelsen lär du använda dig av annat protokoll exempelvis SSH/SFTP.

Om det är för 24/7 bruk hade jag personligen valt att göra något i stil med nedan exempel:

På filservern:
*OS: Ubuntu server 16.04 LTS (64-bit) installation (18.04 LTS släpps om 4 månader)

*Ha en mindre separat disk för / och SWAP, 60-80GB hårddisk brukar räcka gott och väl. Gör det också enklare vid ominstallation/uppgradering av OS-version då du enbart behöver blåsa denna disk eller partition lite beroende på hur man vill lägga upp det.
Om det är en gammal disk spelar mindre roll då Linux är mest aktivt i RAM vilket gör att systemet kommer kännas rappt ändå.
Enda gången då en slö disk brukar märkas av är vid systemuppgradering eller uppstart/omstart, dock är ju syftet här att ha igång den 27/7 så omstarterna lär bli färre.

*Aktivera automatiska säkerhetsuppdateringar under installationen.

*Efter installation, skapa t.ex. en BtrFS (motsvarande mukvaru-RAID10) disk-array, bestående av de fysiska diskar man vill lagra stora/mycket filer på, som man även krypterar med dm-crypt/LUKS. Fördelen med BtrFS är att det precis som med ZFS skall självläka filer (motverka s.k. bitrot) samt att man kan bygga om och utöka BtrFS RAID vid behov i framtiden.
Om man så vill kan man givetvis köra ZFS on Linux eller valfritt annat kompatibelt filsystem så länge kryptering går att tillämpa, så valet är ditt här.
-Att jag helst kör på ett RAID10 koncept är främst p.g.a. diskprestanda samt fördelen med mycket redundans. (BtrFS skall man undvika i RAID5 och RAID6 konfigurationer, då det fortfarande finns en del skavanker kvar där.)

*Installera openssh-server, skapa ett user account som vid anslutning hamnar i ett SSH-jail (chroot-jail) i detta jail lägger du all media du vill komma åt remote, user account skall enbart ha read-only på filerna i detta jail.

På HTPC eller annan enhet:
*Använda Kodi som mediaspelare, den kan ansluta mot SFTP shares över SSH så att förbindelsen krypteras från punkt till punkt. Loggar in gör du via read-only user account.

Sedan kan du givetvis även köra andra tjänster på servern samtidigt där du drar nytta av ett chroot-jail ex. Emby-server eller Plex server. Ubuntu 16.04 har inbyggt stöd för LXD/LXC så man kan container-virtualisera sina tjänster om man så vill.

Underhåll är givetvis viktigt oavsett val av OS så någon form av extra backup lär du ändå göra på det absolut viktigaste, blir lätt att man annars faller i den djupa gropen med att "lägga alla ägg i samma korg". Lita aldrig på att valet av filsystem räddar dig när allt går åt h-vete.

För övrigt brukar det räcka med att köra: sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt autoremove -y && sudo apt autoclean någon gång i månaden för att underhålla systemet, samt starta om ifall det släppts någon viktig kernelpatch.

Någon form av antivirus ex. clamav kan också vara idé att installera om du vill göra regelbundna skanningar av filer på servern.

Tack för ett fruktansvärt bra och utförligt svar!

Jag har läst igenom allt ett par gånger och ev kommit fram till detta:
Jag har ett budget bygge och ett mobo med endast två SATA portar, kommer skaffa ett kontrollerkort med 4st SATA till. Detta ger mig 6st diskar:
1. SSD 250GB systemdisk (Har en 128GB också, valet blir bäst prestanda av dom två)
2. HDD 1x3TB film
3. HDD 2x2TB film/musik/foton

Detta är vad jag har hemma så finns plats för två diskar till, vilket kommer i framtiden om ja känner mig nöjd med bygget och får det att lira. Så om ja kör BtrFS, kan ja utöka den sen med två diskar utan att de ska krångla till allt? Utan att formatera mm
Är det som i när man pratar RAID att diskar ska vara av samma storlek? Hur mycket förlorar ja i en RAID 10 m.m.

Skulle va skönt med en info sida som verkligen förklarar det här med BtrFS

Jag kommer köra Ubuntu Desktop för att underlätta för resterande av familjen då den agerar htpc också.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaptenSea:

Tack för ett fruktansvärt bra och utförligt svar!

Jag har läst igenom allt ett par gånger och ev kommit fram till detta:
Jag har ett budget bygge och ett mobo med endast två SATA portar, kommer skaffa ett kontrollerkort med 4st SATA till. Detta ger mig 6st diskar:
1. SSD 250GB systemdisk (Har en 128GB också, valet blir bäst prestanda av dom två)
2. HDD 1x3TB film

Detta är vad jag har hemma så finns plats för två diskar till, vilket kommer i framtiden om ja känner mig nöjd med bygget och får det att lira. Så om ja kör BtrFS, kan ja utöka den sen med två diskar utan att de ska krångla till allt? Utan att formatera mm
Är det som i när man pratar RAID att diskar ska vara av samma storlek? Hur mycket förlorar ja i en RAID 10 m.m.

Skulle va skönt med en info sida som verkligen förklarar det här med BtrFS

Jag kommer köra Ubuntu Desktop för att underlätta för resterande av familjen då den agerar htpc också.

Om du kör med Raid 10 så förlora du %50 tex om du har 2 diskar så är det bara en disk som du använder men Raid 10 är den bästa men den kostar mest.

Om du har en hårddisk på 512GB och en annan 256GB om du kör dom i Raid så kommer både diskar blir 256GB.

https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Main_Page

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Om du kör med Raid 10 så förlora du %50 tex om du har 2 diskar så är det bara en disk som du använder men Raid 10 är den bästa men den kostar mest.

Om du har en hårddisk på 512GB och en annan 256GB om du kör dom i Raid så kommer både diskar blir 256GB.

https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Main_Page

Men vad jag läst fram nu är att RAID 10 kräver minst 4st diskar, sen om man vill lägga till fler så är de alltid i par? (2+2+2+2)
Så med andra ord med bara 2x2TB diskar just nu, kan ja köra RAID1 på dom då och sen utöka med två till och ändra till RAID10?
Såg att man ska kunna ändra existerande RAIDs till annan med BtrFS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BTRFS är tillräckligt stabilt enligt min åsikt (0 incident hittills - det kan jag inte säga om NTFS...) efter att ha använt det i flera år som masslagrings-filsystem på externa diskar - det har överlevt det mesta i form av glappa USB-kablar, plötsliga strömavbrott mm. och även när de körs i linear (motsvarande JBOD) över flera diskar, Raid0 (Striped), RAID1. Den har väldigt bekväma saker som snapshot som är svårt att vara utan när man har vant sig vid dem

BTRFS Raid1 är inte en 'vanlig' RAID1 utan kör med filosofin att en fil skall läggas på två lagringsenheter - alltid - redundansen finns på filystemnivå och inte på sektornivå som i klassisk RAID1 - det gör också att man kan köra med udda antal diskar. typ 3 diskar som 2 st 4TB och 1 st 8TB.

Har man 2st 4TB och 1 st 6TB så kan det bli lite outnyttjad utrymme (2 TB) men fortfarande så kan diskarna användas i BTRFS RAID1

på lagringsdiskarna kör du lämpligtvis med LUKS-kryptering - gör krypteringen på diskarna först, därefter lägger du BTRFS-filsystemet ovanpå dessa (dvs när man skapar btrfs på första disken så gör man på den 'öppnade' LUKS-devicet, samma sak när du kopplar in flera diskar till volymen med 'btrfs su add' så görs det också på redan öppnade LUKS-device - inte direkt på hårddiskarna.

kör man ubuntu grafiskt så kommer en frågeruta för varje krypterad disk som kopplas in när man startar om senare och är intelligent nog att automagiskt koppla ihop alla aktuella diskar för aktuella BTRFS-set när sista disken i setet är upplåst (dock dyker det upp varningsrutor för varje disk man låser upp tills den sista är upplåst)

Man får ta nackdelen att låsa upp varje disk för sig och inte en enda gång eftersom LUKS-systemet är kopplad till varje fysisk lagringsdisk separat och är oberoende av vad man har för filsystem senare på volymen.

vill man bara ha en gemensam passord för samtliga diskar på en gång så får man titta på virtuella volymer med mdadm men då förtar man BTRFS flexibilitet när det gäller att kunna lägga till och ta bort diskar efter hand.

---

Och slutligen RAID är ingen Backup - du skall fortfarande ha minst 1 uppsättning backupdiskar på allt du har i den tänkta NAS:en och att dessa synkas/görs backup på regelbundet. Skit kan hända även om man tycker sig ha hängslen, svångrem och fallskärm på sin NAS/mediacenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaptenSea:

Men vad jag läst fram nu är att RAID 10 kräver minst 4st diskar, sen om man vill lägga till fler så är de alltid i par? (2+2+2+2)
Så med andra ord med bara 2x2TB diskar just nu, kan ja köra RAID1 på dom då och sen utöka med två till och ändra till RAID10?
Såg att man ska kunna ändra existerande RAIDs till annan med BtrFS

Men skulle inte du köpa flera hårddiskar? Det stämmer att man behöver 4 diskar men tolkar det som att du skulle köpa flera diskar.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av stayhard:

2. HDD 1x3TB film

Detta är vad jag har hemma så finns plats för två diskar till, vilket kommer i framtiden om ja känner mig nöjd med bygget och får det att lira.

Det kommer om ja får ordning på allt som sagt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaptenSea:

Det kommer om ja får ordning på allt som sagt

Jag förstår att du får bäst svar om du citera dig själv. hehe

Om den är seg så är det bara att skaffa flera hårddiskar.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk

Kan man även schemalägga en "checkdisc" typ en gång i månaden? Och få resultat via mail eller dylikt?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@KaptenSea:
Det ska du inte behöva med ett modernt journalförande filsystem, men det finns motsvarighet till checkdisk i Linux, och det heter fsck.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

@stayhard:
Det ska du inte behöva med ett modernt journalförande filsystem, men det finns motsvarighet till checkdisk i Linux, och det heter fsck.

Så det ska bara gå tills nån disk kraschar? enkelt förklarat. Jag lär inte sitta vid datorn varje dag så OM det väl händer någon gång vill ja veta även om jag inte sitter vid den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Olika disk-kontroller går att scripta i cron eller i något grafiskt inteface - de flesta färdiga NAS-enheter och NAS-programpaket så kan enheten skicka mail om det ser någon problem med enheten eller diskarna.

köper du en färdig Nas (typ synology) så går det ofta att schemalägga sådant i aktuella NAS:ens gränssnitt

Men du måste fortfarande ha en regelbunden backup till annan oberoende media/plats - det är andra saker som kan skita sig förutom att diskarna kanske ger upp i förtid - det förstår du den dagen när alla dina skrivbara nätverksvolymer en dag är krypterade av en kryptovirus från någon av de anslutna klientdatorerna - då är det vääääldigt bra och ha en backup...