Apple lanserar Imac Pro med 18 kärnor och Radeon Pro Vega

Permalänk
Inaktiv

Bra att Apple gör datorer åt lite mer erfarna användare. De har tidigare varit ett problem att det inte har funnits någon hårdvara för dem. Även om nu många kör saker på en server som de fjärrstyr.

Hade jag haft ett eget företag så kanske jag hade köpt en sådan som klientdator nu, och såklart två extra skärmar. Men nu blir det lite väl mycket skatt till staten för detta.

*edit*
Snålvarianten går på 50 000kr, alla tillverkare brukar ta hutlösa pålägg för att få bättre hårdvara. Undra vad en välutrustad med 18 kärnor och 128GB ram går på?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Varför stoppa in sämre CPU?

Precis. Dom kan ju ha använt en 32 core Epyc.

Permalänk
Gotlänning 🏝

@VadSaDu: Jag är ju ett "Apple-fan" så vi kan ju direkt konstatera att vi tycker olika och det är så klart helt okej. Var och en köper vad hen vill och gillar. Måste bara flika in att jag inte tycker mina prylar går så varma att det är ett problem (har inte blivit drabbad av att de gått sönder i förtid eller bränt mig). Sitter förvisso mycket sällan med någon av deras grejer i knät så möjligt att jag missat detta.

Med detta sagt tycker jag inte att Apple är felfria och perfekta. Känner till att det finns användare som tycker att deras grejer blir för varma som du säger. Är inte drabbad själv helt enkelt.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Medlem

Det som blir intressant är att se hur Apple har lyckats lösa kylningen i datorn. Upp till 500 watt, det är en hel del att kyla bort. Använda hela datorn som en stor kylfläns?

Edit: Det är fruktansvärt imponerande att de har fått in all denna hårdvaran på den platsen som finns tillgänglig.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av serverfel:

För att få ner priset?

Varför inte stoppa i ett 1080ti istället för vega?

MacOS är optimerat för OpenCL/OpenGL och i program som Final Cut osv. som drar nytta av det blir Nvidia helt orimligt att köpa. Enda orsaken att köpa Nvidia i en MacPro tower eller Hackintosh är om du använder mjukvara som specifikt använder CUDA, men då får du sämre prestanda överlag på allt annat.

Sen har du andra tester där Nvidia gör skillnad, men ändå så är inte ett 1080Ti värt när det kommer till price-to-performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För AMD har avtal med Apple inte Nvidia.
Och priset är det sista denna spelar någon roll.
Xeon drar rätt mycket mindre ström ur W serien.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Threadripper har inte certifierat stöd för ECC.

Skrivet av mpat:

De som Apple vill ha är inte släppta än. De enda laptop-CPUerna som Intel släppt är 15W fyrkärniga med den lilla grafikkretsen, och de använder inte Apple. För 15"arna så är CPUerna på gång, men CPUerna i 15W/28W med ordentlig grafik för 13" har jag inte ens hört att de är på gång än.

Inte varit nVidia is Apple's grejor sen Maxwell kom. Ryktet säger att nVidia inte vill dela med sig av drivrutinerna nu när Apple gör egna grafikkretsar till iPhone/iPad. Apple vill, precis som MS med WHQL, certa alla drivrutiner, och behöver källkoden till det. Den vill inte nVidia släppa ifrån sig.

(OBS att Apple körde Kepler en generation för länge efter att Maxwell kommit, så de gick nog inte lättvindigt till AMD.)

iMac Pro var sannolikt avsedd som en ersättare till Mac Pro. Nu kommer det en ny Mac Pro nån gång, men det var som en reaktion på att användarna hörde av sig till Apple och var rätt tydliga med att de ville ha en arbetsstation som de kunde byta ut komponenter i och som hade massor av kylning för massiva grafikkort. Apple lyssnade (vilket inte är vanligt) och jobbar på en ny Mac Pro, men den är inte klar än.

Skrivet av 1337sweden:

MacOS är optimerat för OpenCL/OpenGL och i program som Final Cut osv. som drar nytta av det blir Nvidia helt orimligt att köpa. Enda orsaken att köpa Nvidia i en MacPro tower eller Hackintosh är om du använder mjukvara som specifikt använder CUDA, men då får du sämre prestanda överlag på allt annat.

https://9to5mac.files.wordpress.com/2017/05/amd-vs-nvidia-hackintosh-fcp-x-export.jpg

https://9to5mac.files.wordpress.com/2017/05/rx-480-vs-gtx-1080-ti-brucex.jpg

Sen har du andra tester där Nvidia gör skillnad, men ändå så är inte ett 1080Ti värt när det kommer till price-to-performance.
https://9to5mac.files.wordpress.com/2017/05/luxmark-opencl-amd-vs-nvidia-hackintosh.jpg

Ok. Tack allihopa för era förklaringar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FattarNiInte:

Precis. Dom kan ju ha använt en 32 core Epyc.

Eller en 28 core Xeon? nä inte riktigt sånt moderkort du vill ha in i den precis.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Precis. Dom kan ju ha använt en 32 core Epyc.

Är väl inte helt otroligt att den kommer i nya Mac pro istället. Vi får väl se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det som blir intressant är att se hur Apple har lyckats lösa kylningen i datorn. Upp till 500 watt, det är en hel del att kyla bort. Använda hela datorn som en stor kylfläns?

Edit: Det är fruktansvärt imponerande att de har fått in all denna hårdvaran på den platsen som finns tillgänglig.

Tror inte för en sekund att Vega drar 300W i iMac Pro. Tidigare iMacar har haft GPUer på max 100W. Säg att de har gjort en heroisk insats och ökat kylkapaciteten med 50%, så att den klarar 150W (ungefär vad de behöver på andra sidan, vid CPUn). Det kan man få till med en Vega 56 med lite försiktig undervoltning (folk som minar gör sånt varje dag), och det är ändå ett kraftfullt grafikkort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Threadripper har inte certifierat stöd för ECC.

ASRock X399 Taichi supportar ECC. Se spec nedan:

X399 Taichi
ASRock Super Alloy
Supports AMD TR4 Socket Ryzen Threadripper Series CPUs
IR Digital PWM, 11 Power Phase & Dr. MOS
Supports Quad Channel DDR4 3600+(OC) & ECC UDIMM Memory

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk klagar alltid på Apple vad det än gäller, men nånting måste de ju göra rätt eftersom de har en marknad och säljer bra i den. "Iphone har ju bara två CPU-kärnor och min Samsung har åtta. Jävla skräp!" Ändå piskar den samtliga mobiler på marknaden i prestanda. Allting handlar inte bara om specifikationer på pappret.

Det här är inte en produkt för mig, men jag kan absolut förstå varför någon skulle behöva en.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror inte för en sekund att Vega drar 300W i iMac Pro. Tidigare iMacar har haft GPUer på max 100W. Säg att de har gjort en heroisk insats och ökat kylkapaciteten med 50%, så att den klarar 150W (ungefär vad de behöver på andra sidan, vid CPUn). Det kan man få till med en Vega 56 med lite försiktig undervoltning (folk som minar gör sånt varje dag), och det är ändå ett kraftfullt grafikkort.

Jag uttryckte mig klumpigt. Självklart drar inte ett vega 54 300 watt, men datorns nya design har en kapacitet att hantera värmeutveckling av 500 watt, detta är mycket högre än tidigare datorer. Det jag menar är intressant är att se hur bra den faktiskt hanterar det.

Enligt Sweclockers drar hela systemet med ett Vega 64 465 watt. Det är 125 watt MER än ett GTX 1080. Jag vet inte exakt hur mycket enbart kortet drar, men det är ju mer än 100 watt.

Utöver det kan du välja en xenon W-2195, den har ett TDP på 140 watt. Nu vet jag inte exakt vad effekten ur väggen på det blir, (notera att TDP INTE är samma sak som förbrukning), men det ger ett riktvärde på hur mycket den eventuellt kan dra.

En fullspeccad iMac Pro kommer dra en del ström, hur man än vrider och vänder på det. För att återgå till min första poäng, det ska bli intressant att se hur de har löst kylningen. Kommer datorn throttla när du kör den 18 kärniga xenon CPU'n tillsammans med ett Vega 64 i fullt blås?

Edit: Från Apple's hemsida

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Billigt jämfört mot första imac soptunnan.
Denna får du grym skärm också.

Denna är också senaste hårvara det va inte förra versionen.

Men sa inte folk att Apple körde endast med "testad hårdvara" i sina pro-modeller och det var därför de använda äldre hårdvara förut?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Det ska tydligen komma en ny workstation Mac Pro också senare för folk som vill kunna uppgradera komponenterna. Den här går det ju inte att byta något i.

Alltså, varför skulle man inte kunna göra det? Förutom formfaktor tror jag inte alls det är omöjligt. Tvivlar på att de skulle ha lött fast grafikkort och CPUn

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

CPU med 18 kärnor, 128 GB primärminne, en grym skärm och Vega på det...för ynka.......vänta nu lite...! Va?!

18 kärnors CPU och 128 GB primärminne i en IMAC?! Vem i hela fridens namn (som köper en IMAC) skulle behöva detta? Vad missar jag här?

Det du missar är : "Imac Pro lanseras den 14 december och kostar i grundutförande 4 999 USD, motsvarande 53 000 kronor inklusive moms."

Inga uppgifter om vad 18 kärnor, 128GB RAM och 4TB SSD kommer kosta, utan ~53000 gäller lägsta specs.

Kan tänka mig att 53k gäller 8 kärnor, 16GB RAM, 512GB SSD och Vega56

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men sa inte folk att Apple körde endast med "testad hårdvara" i sina pro-modeller och det var därför de använda äldre hårdvara förut?

Vem sa det? Jag vet att korkade människor undrade varför Apple körde Ivy Bridge-E när nuvarande Mac Pro var ny, eftersom Haswell var ute. Japp, det var den, men inte Haswell-E. Intel ligger oftast snett med att server-versionerna släpps senare, och det beror delivis på Intels egna testning.

Att Apple sen körde vidare med Ivy Bridge-E i flera år beror inte på testning, det beror på att de hade tänkt lägga ner den av olika skäl.

Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, varför skulle man inte kunna göra det? Förutom formfaktor tror jag inte alls det är omöjligt. Tvivlar på att de skulle ha lött fast grafikkort och CPUn

CPUn är säkert inte fastlödd. GPUn har tidigare ofta varit på ett MXM-kort, men hur de gjort här vet jag inte. Det är vilket fall som helst inte lätt att uppgradera MXM-grafik i efterhand, eftersom man måste ha ett kort som passar till Macar - speciellt om de har 5K-skärm, eftersom Apple löser det genom en egenhändigt överklockad DisplayPort-controller som inte följer några standarder alls.

I vilket fall som helst öppnas nuvarande iMacar genom att man tar loss själva skärmen, vilket kräver att man skär sönder en dubbelhäftande tejp som sedan ersätts. Meckigt är bara förnamnet. Har de gjort så här med så är det inte mycket att meka med.

EDIT: Korrigerade hur man öppnar nuvarande iMacar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crion:

ASRock X399 Taichi supportar ECC. Se spec nedan:

X399 Taichi
ASRock Super Alloy
Supports AMD TR4 Socket Ryzen Threadripper Series CPUs
IR Digital PWM, 11 Power Phase & Dr. MOS
Supports Quad Channel DDR4 3600+(OC) & ECC UDIMM Memory

Skickades från m.sweclockers.com

Att ha stöd för ECC betyder inte att det är certifierat. Viktig skillnad.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kul att Apple börjar med relativt High end grafikkort även om man inte skulle köpa den men kul för de som har pengarna och av någon anledning inte vill köra PC IAF. Apple har inte brytt sig mycket om bra grafikkort innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Precis. Dom kan ju ha använt en 32 core Epyc.

Jag tror just man är ute efter den höga singeltrådsprestandan i kombination med det multitrådade.

Alla Xeon-W som finns att välja med denna har ju långt över 4Ghz boost på fåtal kärnor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Apple har uppenbarligen tagit bort dörren för att uppgradera RAM, så det blir inga uppdateringar alls utan att ta av skärmen. Jag hoppades att de hade bytt kurs där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mm, fast om t. ex Acer gjort ett liknande bygge så hade folk sagt att det var skit, för att... Tja, acer är skit. Det jag menar är självklart att Apple har pondus nog att få köpare till en sådan här fläskig kombination.

Sen går det såklart bygga fläskigare själv om man vill, men bland färdigbyggda system är det svårt att hitta datorer med mer ister. möjligen någon Alienware-dator, men P12 har inte körkort så då fungerar inte billiknelsen

Acer har redan gjort det, är det något som är överprisat så är det denna:

https://m.prisjakt.nu/product/4440105?gclid=CjwKCAiAvMPRBRBIE...

För att inte tala om denna från HP

https://m.prisjakt.nu/product/4529536

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns om vi är en hel el som är intresserade hur detta kommer att hantera värmen när man använder denna fullt ut. Tittar man på de Mac:ar som jag har/har haft så har de varit dåliga på att hantera värme under last... min 15" MB Pro har en tendens att köra fläkten på 5000 rpm när jag jobbar med mycket samtidigt...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple har uppenbarligen tagit bort dörren för att uppgradera RAM, så det blir inga uppdateringar alls utan att ta av skärmen. Jag hoppades att de hade bytt kurs där.

Om vi tar laptops som exempel: där har möjligheterna till uppgradering av komponenter minskat mer och mer med tiden. Slutsatsen jag drar av detta är att majoriteten av alla användare, inklusive de tekniska, värderar vikt och form högre än möjligheten att uppgradera komponenter.

Exempelvis kommer fastlött RAM alltid ta mindre plats och ge fler möjligheter designmässigt (PCB) än vad utbytbart RAM ger. Men vi vill gärna ha superslimmade lätta datorer som dessutom har fulla möjligheter att uppgraderas. Problemet är att oftast är dessa två parametrar finns på varsin ände av skalan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

Det du missar är : "Imac Pro lanseras den 14 december och kostar i grundutförande 4 999 USD, motsvarande 53 000 kronor inklusive moms."

Inga uppgifter om vad 18 kärnor, 128GB RAM och 4TB SSD kommer kosta, utan ~53000 gäller lägsta specs.

Kan tänka mig att 53k gäller 8 kärnor, 16GB RAM, 512GB SSD och Vega56

32 GB 2666 MHz EEC och 1TB SSD är standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om vi tar laptops som exempel: där har möjligheterna till uppgradering av komponenter minskat mer och mer med tiden. Slutsatsen jag drar av detta är att majoriteten av alla användare, inklusive de tekniska, värderar vikt och form högre än möjligheten att uppgradera komponenter.

Exempelvis kommer fastlött RAM alltid ta mindre plats och ge fler möjligheter designmässigt (PCB) än vad utbytbart RAM ger. Men vi vill gärna ha superslimmade lätta datorer som dessutom har fulla möjligheter att uppgraderas. Problemet är att oftast är dessa två parametrar finns på varsin ände av skalan.

Det är sant att det går att göra saker mindre om man löder fast saker som RAM. Jag kan acceptera att jag inte kan uppdatera minnet i min Macbook Pro, för där har det ett värde att den är lätt och tunn. Mitt problem är att värdet i att göra en iMac nån millimeter tunnare är minimalt, och om priset är att man inte längre kan uppdatera RAM så tycker jag att det priset är för högt.

Apple har ett tag varit på väg mot allt mer "ihoplimmade" datorer också bland de stationära. Det har skett även utan att man ändrat ytterformatet (på minin, och förra 21.5" iMac). Senaste iMacen backade något från detta i och med att 21.5"-modellen inte längre har fastlött minne (fast man måste ta av skärmen), och jag hoppades att det var början på en trend. Tyvärr verkar det inte vara så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att ha stöd för ECC betyder inte att det är certifierat. Viktig skillnad.

Certifierat av vem?
ASRock står för garanti och QVL räcker det inte att moderkortsleverantören står för detta och supportar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crion:

Certifierat av vem?
ASRock står för garanti och QVL räcker det inte att moderkortsleverantören står för detta och supportar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Av AMD. Threadripper har stöd för ECC men är inte certifierat för det. Både processor och moderkort måste vara det.

Det är därför man inte ser Threadripper i professionella arbetsstationer där det krävs.

Så nej, det räcker absolut inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Av AMD. Threadripper har stöd för ECC men är inte certifierat för det. Både processor och moderkort måste vara det.

Det är därför man inte ser Threadripper i professionella arbetsstationer där det krävs.

Så nej, det räcker absolut inte.

Sen ska det va support av dom som man köper dom av.
Dvs om man får problem eller annat, "Ringer säger ah har du ECC och quadro?" svarar du nej är du rip.
Många företag med mjukvara så får man tvärnej innan man testat skiten på ECC.

iallafall inom område jag jobbar inom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Sen ska det va support av dom som man köper dom av.
Dvs om man får problem eller annat, "Ringer säger ah har du ECC och quadro?" svarar du nej är du rip.
Många företag med mjukvara så får man tvärnej innan man testat skiten på ECC.

iallafall inom område jag jobbar inom.

Det är ganska så standard oavsett var man jobbar. Tid är pengar och har man köpt någon dritt som inte ens har supportad stöd för ECC så säger det inte lite om vad man bryr sig om stabilitet.
Oxh sedan att köpa ett grafikkort där drivrutinen i huvudsak är fokuserad på spel, där någon grafikbuggar inte är hela världen, det viktiga är hög fps. Ja inte precis är det Apples målgrupp av användare.

Nå Apple har satt ribban för högt för vad en bra desktopdator ska vara nu och man får hoppas fler tillverkare hakar efter. En fullutrustad iMac med 18 core + 128GB ram duger dessutom nästan åt alla, behöver man mer så jobbar man troligtvis fel. Liksom på desktopen ska man mest labba och arbeta med en sak i taget, behöver man ha igång en massa saker så lägg det på en server.

Ska man dock följa Apples regler helt och hållet får man väl ej köra macos på något annat än en macdator? Så en ännu kraftigare macbook pro finns det väldigt behov av. Jag tänker mig en dual 18 core + 512GB ram apple dator för de som har kosing och vill följa Apples regler till fult och pricka. Sedan sitter alla användare på helt vanligt pcdatorer och fjärrstyr sin sektion av en vm. (Bör även ha fler olika vm)

*edit*
Jag tänker även Apple molnlösningar, där privatpersoner som har en pc kan få köpa en mac som de har i molnet. Så behov av kraftig Apple hårdvara finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Kan önska att en del av de andra tillverkarna jobbade åt det hållet med laptops ärligt talat. Gud vet hur många gånger jag sett fläktkurvor ha typ <50c som måltemperatur på CPU och låta som slipmaskiner så fort man öppnar typ Youtube.

Det gör min late 2015 macbook pro dock. Ha igång 1 youtube video, outlook och ha 7 flikar med random content på så börjar datorn låta som ett jetplan

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!