Nytt ATX-chassi. Fast i djungeln

Permalänk
Inaktiv

Nytt ATX-chassi. Fast i djungeln

Mors.

Har under en längre tid gått och muttrat över mitt nuvarande (skräp)-chassi. Jag har ett P400 från Phanteks och är rätt missnöjd, då kylningen är riktigt dålig IMO.

Det jag är ute efter är ett chassi som både är tyst och kyler bra. Har bara en HDD, och kommer aldrig köpa en till, och bara två SSDer. Och tvivlar starkt på att jag kommer köpa en tredje. Jag har ett ATX-moderkort (ASUS Strix Z270F) och kommer eventuellt köpa en ny AIO-kylare, just nu har jag en 212 EVO.

Prismässigt ser jag gärna att chassit inte kostar mer än 1300-1400 (HELST)

Fractals chassin ska tydligen vara schyssta, är det så enkelt som att köpa ett R5/R6 och få grym prestanda?

Permalänk
Medlem

@anon290848:

Kasta inte pengarna i sjön. Du får inte bättre "prestanda" för att du köper ett annat chassi. Temperaturen beror ju framförallt på dina fläktar, inte på chassit. Det samma gäller ljudnivån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vimsig:

@Lillsmurfen:

Kasta inte pengarna i sjön. Du får inte bättre "prestanda" för att du köper ett annat chassi. Temperaturen beror ju framförallt på dina fläktar, inte på chassit. Det samma gäller ljudnivån.

Dock har P400 otroligt kasst luftintag, märkte enorma skillnader när jag tog av frontpanelen, och fläktarna är det inte något fel på de där är nya Silent Wings från BeQuiet.

Permalänk
Avstängd

@anon290848: Vad ligger temperaturerna på då? Throttlar CPU/GPU?

Om inte så är det inget problem egentligen. Kör du överklockning med Cooler Master Hyper 212 Evo så är det fullt normalt med höga temperaturer oavsett chassi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

@Lillsmurfen: Vad ligger temperaturerna på då? Throttlar CPU/GPU?

Om inte så är det inget problem egentligen. Kör du överklockning med Cooler Master Hyper 212 Evo så är det fullt normalt med höga temperaturer oavsett chassi.

Inget throttlar, jag märker bara väldiga skillnader. Och det tyder på att chassit inte är speciellt optimalt.

Permalänk
Medlem

Dom vanliga Fractal Design r5 r5 r6 är ruskigt populära.
Själv köpte jag ett Fractal C mini (utan fönster), knäpptyst och okej kylning.

Fractal C (döläckra, modulära och ljuddämpande).
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-serie...

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon prestanda ökning kommer du inte få sålänge inte cpu/gpu värmethrottlar i nuläget.
Men vill du ha nytt chassi så är det en hel djungel! Lägg ner mycket tid på recensioner/youtube videos och satsa på ett chassi du kommer vilja/kunna ha en lång tid framöver.

Själv har jag ett NZXT H2 med rätt många år på nacken och jag älskar det. Dock är jag väldigt säker på att i dagens läge finns det bättre konstruerade chassin

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag byggde precis ihop en dator igår i ett p400 åt en kompis . Trevligt chassi imo, med originalfläktar når hans 1070 ti 55 grader. Så vad får du för temps?

Edit ett asus 1070 ti strix samma som i https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107....

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods