Julklapp till lillebror (som bör klara av dota2) laggar och är seg med allt, hjälp snälla!

Permalänk

Julklapp till lillebror (som bör klara av dota2) laggar och är seg med allt, hjälp snälla!

Hej!

Nu har min lillebror äntligen fått en gaming dator (budget). Köpte av en nära vän för en tusenlapp. Den ska klara av Dota2 men laggar och är seg vad man än gör. Kan ta 10 sekunder att få fram google chrome och kan ta uppåt en minut att få fram Dota2. Är inte så datorkunnig som jag skulle vilja vara så jag vänder mig till er kunniga här på sweclockers!

Vet att det inte är en superdator men dota2 tycker jag att den borde klara av. Kompisen sa att den gjorde det med hög grafik för några år sedan, den har bara stått oanvänd i några år efter det. (Ganska gammal dator) Den är som sagt seg som f*n enligt mig, kan inte tex tabba ner dota för att kolla en video på youtube utan att det ska ta 5 minuter och frustrera mig. Är van vid att allt ska gå så fort och förstår att min dator är mycket bättre men känns som att den inte borde vara så här seg. Familjen har en äldre HP dator som är mycket snabbare än brorsans och då är den äldre än hans och "sämre".

Installerade Windows 10, kan det ha med det att göra? Är den för gammal för windows 10?

Tusen tack till den som tar sin tid, uppskattas verkligen!! Vill verkligen att han ska ha en egen dator att kunna spela på, han har velat ha det så länge nu, alla hans vänner har och det är inget han kan få av föräldrarna så jag försökte lösa det med den här.. Tacksam för alla svar!

Specs:

Intel core i5 cpu 760 2.80GHz
4gb ram (1.96 useable)
64-bit
grafikkort AMD Radeon Hd 6570
100gb hårddisk + en hårddisk på 1tb

Permalänk
Medlem

Har du även installerat drivrutiner för moderkortet (chipset) och grafikkortet för windows 10?
Kan även vara hårddisken som håller på att ge sig eller har fel, en ssd vore inte helt dum investring heller för att få fart på datorn i sin helhet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Hej! Tack för svar! Jag har bara gjort windows updates, har för mig att även drivrutiner laddas ner eller? Annars vet jag inte var eller vilka drivrutiner jag behöver.. Okej, funderade lite på det faktiskt men visste inte om datorn var värd att byta ut delar på ^^

Permalänk
Medlem

@varberges
Windows 10 brukar sköta det med drivrutiner rätt bra, men i och med att de är lite äldre delar vet jag inte hur de hanteras...ta en titt i enhetshanteraren om det finns några utropstecken eller liknande.

Du kan ladda hem speccy och se vad du har för delar b.l.a. moderkort och gå in på dess tillverkares hemsida och ladda ner chipet drivers som gäller för moderkortet.

Du kan även ladda hem crystal disk info när du ändå är igång för att kolla hårddiskens hälsa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

4gb ram (1.96 useable)

Hmm, det där bör kollas upp.
Varför kan den bara använda 2gig av RAM:et?
Det kan ju förklara skitsega laddtider mm, då den måste cacha allt på hårddisken istället.

Se till att inaktivera inbyggt grafikkort om det finns.
Kanske öppna burken och se till att ramstickorna sitter ordentligt?

Kolla även efter damm i burken. Inte bara det som är löst i lådan, utan sånt som sitter i kylflänsarna. Kan vara bökigt att komma åt innanför fläkten, men pilla/blås lite för att få ut det värsta.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av varberges:

Hej!

Nu har min lillebror äntligen fått en gaming dator (budget). Köpte av en nära vän för en tusenlapp. Den ska klara av Dota2 men laggar och är seg vad man än gör. Kan ta 10 sekunder att få fram google chrome och kan ta uppåt en minut att få fram Dota2. Är inte så datorkunnig som jag skulle vilja vara så jag vänder mig till er kunniga här på sweclockers!

Vet att det inte är en superdator men dota2 tycker jag att den borde klara av. Kompisen sa att den gjorde det med hög grafik för några år sedan, den har bara stått oanvänd i några år efter det. (Ganska gammal dator) Den är som sagt seg som f*n enligt mig, kan inte tex tabba ner dota för att kolla en video på youtube utan att det ska ta 5 minuter och frustrera mig. Är van vid att allt ska gå så fort och förstår att min dator är mycket bättre men känns som att den inte borde vara så här seg. Familjen har en äldre HP dator som är mycket snabbare än brorsans och då är den äldre än hans och "sämre".

Installerade Windows 10, kan det ha med det att göra? Är den för gammal för windows 10?

Tusen tack till den som tar sin tid, uppskattas verkligen!! Vill verkligen att han ska ha en egen dator att kunna spela på, han har velat ha det så länge nu, alla hans vänner har och det är inget han kan få av föräldrarna så jag försökte lösa det med den här.. Tacksam för alla svar!

Specs:

Intel core i5 cpu 760 2.80GHz
4gb ram (1.96 useable)
64-bit
grafikkort AMD Radeon Hd 6570
100gb hårddisk + en hårddisk på 1tb

i5 760 är inget fartmonster men ska absolut klara av Dota 2.
Låter dock som om det är hårddisken som är boven. Om det inte är så att något tokigt har hänt med RAM-minnet i dator. (Står ju att bara hälften går att använda).

Kör en Clear CMOS i datorn/nollställ bios. Jag tycker det är lättast att gå in i bios vid start och välja "load default settings/load optimized settings".

Sedan kan du testa crystaldiskmark eller annat test för disken och kolla hastigheter.

Grafikkortet är Terrascale 2. Det är en så pass gammal GPU-arkitektur att AMD inte gör drivrutiner till dessa längre. Man kan inte ens installera själv utan det enda sättet att få drivrutiner är genom att ladda ner från Microsoft via update center. Kan vara värt att titta på en begagnad uppdatering om det ska spelas mer än Dota.

TL;DR:
Allt borde vara ok, troligen HDD eller RAM som krånglar.
Värt att uppgradera SSD och GPU. Något i stil med GT1030, GTX 1050 (ti) eller RX460/560.

Köpa inga grejer förrän du testat runt lite.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan även vara hårddisken som håller på att ge sig eller har fel, en ssd vore inte helt dum investring heller för att få fart på datorn i sin helhet.

100GB disken han har lär ju vara en SSD, men den kan ju vara slut och behöva bytas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Vad hjälpsamma alla är! Tack bärplockaren och alla andra!! Ska göra/kolla allt ni nämnt så får vi se hur det blir! Har inget emot att skaffa ssd och kanske ett nytt grafikkort om det behövs! Men ska testa allt annat först. Tack och god jul på er!

Permalänk

Såg nu när jag kolla i burken att det bara är en hårddisk på 1tb. Men det står att det är 2 st när man kolla i "Den här datorn" då är en 100gb och en är 900 typ, antar att han har delat upp den eller vad man ska säga? Är inte så kunnig som sagt Och när jag söker på amd radeon hd 6570 ser det inte inte ut som den jag har i burken? Den i burken ser ut så här http://www.expertreviews.co.uk/pcs/graphics-cards/50598/amd-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

Såg nu när jag kolla i burken att det bara är en hårddisk på 1tb. Men det står att det är 2 st när man kolla i "Den här datorn" då är en 100gb och en är 900 typ, antar att han har delat upp den eller vad man ska säga? Är inte så kunnig som sagt Och när jag söker på amd radeon hd 6570 ser det inte inte ut som den jag har i burken? Den i burken ser ut så här http://www.expertreviews.co.uk/pcs/graphics-cards/50598/amd-r...

Hårddisken är partitionerad då. För någon som har SSD är det helt orimligt att använda en dator utan, därav lär det uppfattas väldigt segt (+ andra faktorer).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

@Pelegrino: Ja precis, partitionerad! Ja men min dator har inte ssd men den är snabb jämfört med den här

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska börja med att blåsa om burken innan du ger dig på att handla nya prylar. Det främsta problemet tror jag är minnet, du måste helt enkelt se till att mer av det blir användbart.

Mao, in i BIOS och nollställ. Stäng av det inbyggda grafikkortet (i BIOS, kolla minnesinställningarna för det när du ändå är där). Ta sen bort partitionerna och installera om Win10.

Förhoppningsvis är det sen betydligt bättre och i det läget kan du fundera på mer minne och en SSD.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

Såg nu när jag kolla i burken att det bara är en hårddisk på 1tb. Men det står att det är 2 st när man kolla i "Den här datorn" då är en 100gb och en är 900 typ, antar att han har delat upp den eller vad man ska säga? Är inte så kunnig som sagt Och när jag söker på amd radeon hd 6570 ser det inte inte ut som den jag har i burken? Den i burken ser ut så här http://www.expertreviews.co.uk/pcs/graphics-cards/50598/amd-r...

Den du skickade i länken ser likadant ut oavsett om det är ett 6450, 6570 eller 6670 så utseendet säger inte så mycket. Programmet speccy visar vad du har för delar i datorn eller så läser man på en liten klisterlapp under grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Du ska börja med att ladda ner alla drivrutiner ifrån moderkortstillverkaren och installera dom

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

@Hurtigbullen: Okej! jag har gjort rent burken så gott det går, ram minnen är Corsair och verkar vara av kvalité, skiner nästan om dom ^^ men förstår inte varför bara en går att använda :/
Men det där med att avaktivera inbyggt grafikkort, det är ju en dator som han själv har byggt, så jag tror inte den har ett inbyggt, men nu är jag inte proffs heller Men ska kolla det! Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av fax110:

Den du skickade i länken ser likadant ut oavsett om det är ett 6450, 6570 eller 6670 så utseendet säger inte så mycket. Programmet speccy visar vad du har för delar i datorn eller så läser man på en liten klisterlapp under grafikkortet.

jaha okej haha silly me, ska kolla speccy, tack!

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Du ska börja med att ladda ner alla drivrutiner ifrån moderkortstillverkaren och installera dom

Det ska jag kolla upp! Tack!

Permalänk
Medlem

Antar att ni fick datorn nyformaterad? Om inte så är det ju första steget.
Därefter windows, drivrutiner, eventuellt antivirus, passa på att installera något program som kan kontrollera temperaturer i datorn.
Provkör spel, se vilka temperaturer som uppnås.
Är också nyfiken på varför bara 2 GB är tillgängligt, 2 GB ram låter spontant väldigt lite.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Antar att ni fick datorn nyformaterad? Om inte så är det ju första steget.
Därefter windows, drivrutiner, eventuellt antivirus, passa på att installera något program som kan kontrollera temperaturer i datorn.
Provkör spel, se vilka temperaturer som uppnås.
Är också nyfiken på varför bara 2 GB är tillgängligt, 2 GB ram låter spontant väldigt lite.

Hej! Nej den var inte formaterad men den formaterades när jag uppgradera till windows 10!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enligt speccy så är det 30-35 grader på det mesta, kan det vara därför den är seg? Tog bort en fläkt från chassit då den lät för mycket, tänkte skaffa en sån där tystlåten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En tanke. Har du kopplat skärmen till grafikkortet? Dvs sitter sladden inkopplad på på grafikkortet eller sitter den inkopplad på moderkortet?

Dom flesta moderkort har också ett anslutning för skärm men kopplar man in skärmen där så får CPU göra allt grafik jobb också och dit GFX-kort gör inget alls. Det innebär också att en del av dit ram används för grafik.

Jag brukar sätta en tejp över anslutningen på moderkortet så att man inte av misstag kopplar in skärmen där.

En SSD är förstås trevlig men det är en dyr komponent och påverkar inte spelprestanda (den minskar dock laddningstiderna) och windows känns betydligt snabbare.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

En tanke. Har du kopplat skärmen till grafikkortet? Dvs sitter sladden inkopplad på på grafikkortet eller sitter den inkopplad på moderkortet?

Dom flesta moderkort har också ett anslutning för skärm men kopplar man in skärmen där så får CPU göra allt grafik jobb också och dit GFX-kort gör inget alls. Det innebär också att en del av dit ram används för grafik.

Jag brukar sätta en tejp över anslutningen på moderkortet så att man inte av misstag kopplar in skärmen där.

En SSD är förstås trevlig men det är en dyr komponent och påverkar inte spelprestanda (den minskar dock laddningstiderna) och windows känns betydligt snabbare.

Hej! Jo den är kopplad till grafikkortet, råkade koppla till moderkortet första gången men då fick jag ingen bild sen såg jag att grafikkortet hade uttag också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Speccy har jag inte sett förut men det tycks vara bra. 35 grader är inget problem.

Spara till en text fil från Speccy och läs in det in "anteckningar" och ta bort allt utom det som står i början. Kan vara lämpligt att ta bort din nyckel till windows också och posta det sedan här. Så här ser min laptop ut:

Summary
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 3317U @ 1.70GHz 47 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 (11-11-11-28)
Motherboard
FUJITSU FJNBB31 (CPU Socket - U3E1)
Graphics
Generic PnP Monitor (1366x768@60Hz)
Intel HD Graphics 4000 (Fujitsu)
Storage
223GB Corsair Force LE SSD (SSD) 30 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
Realtek High Definition Audio
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
Computer type: Notebook
Installation Date: 2017-12-02 13:57:38
Serial Number: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Windows Security Center
User Account Control (UAC) Enabled
Notify level 2 - Default
Firewall Enabled
Windows Update
AutoUpdate Not configured
Windows Defender
Windows Defender Enabled
Antivirus
Antivirus Enabled
Display Name Windows Defender
Virus Signature Database Up to date

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Du ska börja med att ladda ner alla drivrutiner ifrån moderkortstillverkaren och installera dom

Detta moderkort verkar inte ha drivrutiner för win10, när jag ska ladda ner finns det bara upp till win7 , kan det vara så att jag inte kan ha windows 10 helt enkelt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@kdk_warhead: Summary
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 760 @ 2.80GHz 32 °C
Lynnfield 45nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Channel DDR3 @ 664MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI H55M-E33(MS-7636) (CPU 1) 34 °C
Graphics
W2240 (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 5670 (ASUStek Computer Inc) 33 °C
Storage
931GB Western Digital WDC WD10EARS-00Z5B1 ATA Device (SATA) 30 °C
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7260S ATA Device
Audio
AMD High Definition Audio Device
Operating System
Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

Hej! Nej den var inte formaterad men den formaterades när jag uppgradera till windows 10!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Den uppgraderades. Ominstallera burken och installera nya drivrutiner.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Nej. Den uppgraderades. Ominstallera burken och installera nya drivrutiner.

Jag valde att radera allt när jag uppgradera, och formatera hårddisken så den blev tom, är det inte formaterat då? Moderkortet verkar inte ha drivrutiner för win10, 7 är det högsta, ska jag köra på win7 istället? Han hade win7 när datorn fungerade som den skulle

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

Jag valde att radera allt när jag uppgradera, och formatera hårddisken så den blev tom, är det inte formaterat då? Moderkortet verkar inte ha drivrutiner för win10, 7 är det högsta, ska jag köra på win7 istället? Han hade win7 när datorn fungerade som den skulle

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet du att datorn inte var seg från förra ägaren? Har du sett honom använda den? Så klart att han säger att datorn fungerade felfritt sist han använde den, vem skulle inte?

Har du uppgraderat till W10 via Windows eller har du en fysisk usb-sticka/skiva med W10 på som du använde vid boot? Låter verkligen inte som en ren installation.

w10/7 är mer eller mindre samma.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Hur vet du att datorn inte var seg från förra ägaren? Har du sett honom använda den? Så klart att han säger att datorn fungerade felfritt sist han använde den, vem skulle inte?

Har du uppgraderat till W10 via Windows eller har du en fysisk usb-sticka/skiva med W10 på som du använde vid boot? Låter verkligen inte som en ren installation.

w10/7 är mer eller mindre samma.

Det är en nära vän som inte har nån anledning att ljuga och som kan ta tillbaka den samma sekund som jag vill lämna tillbaka nej körde en sån där uppdatering via Internet, men när jag börja installationen kunde jag välja att radera precis allt. Jo jag vet men många här säger att jag ska ladda ner drivrutiner och detta moderkort har bara drivrutiner för windows 7 och äldre. Tänker att det kanske är bättre med win7 men vad vet jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Speccy säger 4gb minne som windows, men sen bara 2gb användbart, gissar att detta är roten till det onda. antingen att du behöver göra en bios reset, eller att kolla/trycka på minnena o känna så att de sitter 100%igt i hållarna på moderkortet.

Ditt moderkort har IGP == Integrated Graphics. Dessa skall du STÄNGA AV i Bios. Då de har delat minne med windows. Detta kan förklara att du bara har 2gb minne användbart

// LZ