Vilken av dessa kylpastor rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa kylpastor rekommenderar ni?

Då jag snart kommer få hem mina delar så behöver jag även en bra kylpasta till min 7700k

Har tre olika på jobbet jag kan välja mellan men vet inte vilken som är bäst. Så tänkte ni kanske kan hjälpa mig

står mellan
Noctua NT-H1 Kylpasta
Arctic MX-2
Arctic silver 5

eller finns det någon bättre? Cpu kylaren är en be quiet pure rock som ska monteras på

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem

Finns "bättre" men de flesta är inom väldigt små marginaler.
Personligen gillar jag Noctua's H1 bäst.

Permalänk
Medlem

- De flesta brukar nog köra Arctic MX-4, fast egentligen skiljer väl mest konsistensen (?) mot MX-2. Noctuan ligger nog på i princip samma värden fast de tar troligen mer betalt för det.

- Arctic silver tycker jag fungerar väldigt bra med tanke på egna erfarenheter, fast får ofta något sämre värde i tester. I teorin behöver den i princip aldrig bytas till skillnad mot MX-4 som gradvis försämras allteftersom tiden går.

I övrigt så förvånar det mig att så många fortfarande verkar köpa 7700K, visserligen en nyregistrerad användare, men men...

Permalänk
Medlem

@iMisho: Jag har provat lite blandad kompott och jag är mest nöjd med Thermal Grizzly Kryonaut om du skall ha det mellan coldplate och IHS.

Finns här t.ex:
https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-...

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

I övrigt så förvånar det mig att så många fortfarande verkar köpa 7700K, visserligen en nyregistrerad användare, men men...

Kan ju ha fått ett bra pris eller köpt begagnat.
Inte så att en 7700K är direkt dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

- De flesta brukar nog köra Arctic MX-4, fast egentligen skiljer väl mest konsistensen (?) mot MX-2. Noctuan ligger nog på i princip samma värden fast de tar troligen mer betalt för det.

- Arctic silver tycker jag fungerar väldigt bra med tanke på egna erfarenheter, fast får ofta något sämre värde i tester. I teorin behöver den i princip aldrig bytas till skillnad mot MX-4 som gradvis försämras allteftersom tiden går.

I övrigt så förvånar det mig att så många fortfarande verkar köpa 7700K, visserligen en nyregistrerad användare, men men...

Köpte en 7700k då jag fick en helt ny för 2200kr. Och vet att dom har värme problem men tänker inte göra en delid på den än. Men vill ändå ha en bra pasta tills jag kommer bli förbannad på processorn och gör en delid sen. Men som sagt tillsvidare vill jag ha någon bra pasta. Och då vi säljer dessa tre på jobbet så tänkte jag köpa en på personal pris. och därav vill jag veta vilken som är bäst av dom tre

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem

@iMisho: Jag använder idag enbart Cooler Master MasterGel Maker "Nano" samt Thermal Grizzly Kryonaut.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Vive la liberté!

Bland de listade
"Bäst": Noctua, men beroende på hur stor skillnad det är mot MX-2 så kan man lika gärna köra på det istället, så stora skillnader är det inte.

Arctic silver är meckig, ledande och presterar inte bättre.

Kolla in hur mycket det faktiskt skiljer i pris mot Kryonaut med tanke på att det går att få tag i för 100kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Noctua's H1 är riktigt bra

Permalänk

Thermal grizzly kryonaut är bäst av alla pastor nu:

https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-...

Edit: Såg att någon annan postat denna också

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Jag testade arctic silver, helt ok, men svår att lägga på, dålig konsistens på den, var som en seg deg som inte gick att applicera bra med min gamla metod, annars har den fungerat bra so far.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number