Nvidia förbjuder Geforce-grafik för datacenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja fast nu är ju faktiskt inte produkten just för detta ändamål..Sen hade en mobiloperatör som du skriver ..Ja kanske därför dom inte har det så inte företag använder deras tjänster för konsumenter och inte för företag..Så din kommentar HADE en mobiloperatör.. är nog sämre

Tusan, jag som hade tänkt köra ECC-moduler i min nya surf/speldator.. men det får man ju tydligen inte eftersom ECC inte är för detta ändamål... tusan också...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Inte överraskande. Titan konkurrerar ju ut exempelvis tesla-kort som är specifikt gjorda för ändamålet. Kort som Nvidia även tar ut helt sinnessjuka marginaler på då de vet att företag behöver de korten. Klart de hellre säljer kort med några hundra procents marginal på än att sälja kort med betydligt lägre marginaler.

Fult? Väldigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alltså, den enda anledningen att Nvidia förtydligar detta är på grund av Titan V. Det vill dom absolut inte ska sitta i datacenter med tanke på hur kapababelt det är för just det. (1/2 FP64, 2x Halvprecision och Tensor-kärnor)

Dom får väl ta och uppdatera sina dyrare serier.. dom har ju släppt korten själva antar att dom visste att det skulle ta marknadsandelar.. antingen det eller sänka priset på dom dyrare modellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Eller så köper man produkten som är framtagen för just företag och inte försöker snåla sig till ett billigare som ej är framtaget just för det syftet.Och på vilket sätt är jag en del av problemet??

Och om man använder produkten utanför sitt användningområde (Titan i enterprise miljöer) har/hade man ingen garanti, vilket faktiskt har varit fallet fram tills nu.

Tänk dig om en biltillverkare skapar en sportig konsumentbil men säger att använda bilen i tävlingssyfte bryter mot deras EULA (även om du redan inte hade garanti för den typen av bruk). Plus att du säger att tidigare sportmodeller av samma serie inte heller får användas i det syftet (även om det var OK fast ingen garanti tidigare), det skulle skapa bakslag oavsett vem som kom fram till det valet.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sitter du som utvecklare vill du gärna ha en arbetsstation med liknande hårdvara som servern du ska köra på senare. Så ska du utveckla AI och deep learning grejer är det ju trevligt att kunna provköra koden lokalt på liknande hårdvara. Även folk som vill utvärdera om de ska porta kod till, eller börja utveckla för, Nvidias tensorkärnor kan ju vara intresserade av att testa med ett "billigt" kort först innan de slänger pengar på Tesla.

Alternativt kör kanske folk mindre grejer som inte behöver en hel datorhall av beräkningskraft utan det räcker med ett eller par kort i en arbetsstation för att köra deep learning grejerna. Vet att det pratats en del om automatiserad optimering med deep learning och då hade det antagligen blivit något i den skalan då problemen vi skulle titta på i första hand inte är gigantiska.

Mjo, men i detta fall så pratar vi alltså om ett kort som inte är till för spel, och inte är till för datacentra, att då använda detta kort för att utveckla på kan ju vara problematiskt,då det skiljer sig från korten som datacenter kör på. inte ens samma drivare liksom. Detta användningsområde lär ju vara extremt niché dessutom. Jag hade iallafall väntat på riktig hårdvara innan jag skulle börja devva något.
Samtidigt så har dom ju höjt priset på kortet nämnvärt! Att då begränsa användningsområdet för kortet och uttryckligen förbjuda det från att användas i datacenter verkar märkligt.

Permalänk
Medlem

Fina nyheter för AMD...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Är det inte bara mjukvaran som inte får användas på datacenter?
Betyder det att Nvidia inte tar fram och testar drivrutiner som fungera även till datacenter?

Permalänk
Medlem

Kan ju inte vara möjligt, kanske för framtida produkter men dom har ju sålt dessa redan och hovat in så får dom väl ta och invänta nästa uppgradering innan centret kan följa right? AMD nästa kanske, en av kapitalismens styrkor hoppas team rött kan leverera bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Och om man använder produkten utanför sitt användningområde (Titan i enterprise miljöer) har/hade man ingen garanti, vilket faktiskt har varit fallet fram tills nu.

Tänk dig om en biltillverkare skapar en sportig konsumentbil men säger att använda bilen i tävlingssyfte bryter mot deras EULA (även om du redan inte hade garanti för den typen av bruk). Plus att du säger att tidigare sportmodeller av samma serie inte heller får användas i det syftet (även om det var OK fast ingen garanti tidigare), det skulle skapa bakslag oavsett vem som kom fram till det valet.

Självklart vill ett företag som tillverkar speciella produkter för företag att dessa företag använder dessa och inte köper konsument grejer som inte håller att just drivas 24/7 med full belastning i server miljöer..Rätt enkelt om du tänker efter.
Garanti ärenden på konsument produkter som används inom företag blir en dyr affär i längden..Är nog största anledningen till att dom gör som dom gör..
Jag förstår det helt och fortfarande så förstår jag inte att jag skulle vara en del av problemet..Handlar om företags lönsamhet vilket Nvidia bevisligen väldigt bra på..Sen kan man ju tycka vad man vill om metoderna..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Lite kul att du själv ägnar dig åt vad du anser att andra skulle göra...

Sen handlar detta om drivrutiner inte om hårdvaran. Du köper hårdvaran men inte drivrutiner och där är det fritt fram att ändra avtal i. Företagen får använda hårdvaran men inte drivrutinen..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Märks att Sweclockers medlemmar tänker som konsumenter när de ska bedöma företagsavtal. Där dessa typer av avtal är helt orimliga för konsumenter är det inte alls orimligt eller ovanligt med liknande avtal i B2B. Orsaken med B2B är att part 1 kan ta ut mer betalt för att part 2 tjänar pengar på produkterna som part 1 tillhandahåller. Detta är något som göder Nvidias kassa och tar tekniken snabbare framåt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: Som vilken produkt som helst, det är storföretagen som betalar för att vi får det billigt. Dom betalar för support, underhåll och vidareutveckling. Däremot ser jag inga konstigheter med att dom köper dessa produkter på egen risk. Sen kan nvidia ta det som douchebags och döda dessa företag med mjukvara.

Jag skulle inte heller vilja sälja produkter/tjänster i stora volymer i miljöer jag inte kan styra hur dom ser ut och sen förväntas leverera vidare tjänster till dessa, då får dom betala för detta också. Att dock släppa "samma" kort för en 1/10 av priset till konsumenter är ju nvidias idioti det är ju upplagt för att ställa till det. Sälj produkten och tjänsten separat istället så får snåljåparna stå i skamhörnan sen.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Om Sakura Internet sitter på många kort kanske man kan se fram mot ett nice släpp på Ebay av billiga Titan X/XP...

Permalänk
Medlem

Tack Nvidia för att ni utnyttjar er marknadsledande position för att tjäna ännu mer pengar.
Helt klart upptäckte de att köparna av Titan V inte var fanboy.."prosumers" utan datacenters.
Den hade de inte tänkt på.
Vi kommer att se mycket liknande i framtiden, än har Nvidia inte mjölkat klart.

Permalänk
Medlem

Trodde jag läste fel först, man ska tydligen inte sluta att bli förvånad.
Bra sätt att sabba sin image.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Självklart vill ett företag som tillverkar speciella produkter för företag att dessa företag använder dessa och inte köper konsument grejer som inte håller att just drivas 24/7 med full belastning i server miljöer..Rätt enkelt om du tänker efter.
Garanti ärenden på konsument produkter som används inom företag blir en dyr affär i längden..Är nog största anledningen till att dom gör som dom gör..
Jag förstår det helt och fortfarande så förstår jag inte att jag skulle vara en del av problemet..Handlar om företags lönsamhet vilket Nvidia bevisligen väldigt bra på..Sen kan man ju tycka vad man vill om metoderna..

Det är av just detta skäl GeForce kort aldrig har haft garanti för enterprise miljöer (som jag har förstått det), vad de gjorde nu är att i stort sett tvinga företag från att använda dessa kort de aldrig hade garanti på från början.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Detta känns lite som att BMW kommer och säger att "Våra bilar i 3-serien får inte längre köras på motorväg, vill du göra det får du skaffa en 5-serie i stället". Precis som att inte det skulle gå borde väl inte heller det här gå, eller? Någon som kan juridik som kan uttala sig?

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas ett grundläggande missförstånd i den här tråden... Du får köpa, och köra vilka Titan kort du vill, i vilken miljö du vill. Mjukvarulicensen man accepterar när man installerar drivrutinen säger att man inte får köra deras geforce mjukvara i data center. Jag är inte säker på att speciellt många data center kör en windows miljö, så det hela borde vara en icke fråga...

Skrivet av wowsers:

Tänk dig om en biltillverkare skapar en sportig konsumentbil men säger att använda bilen i tävlingssyfte bryter mot deras EULA (även om du redan inte hade garanti för den typen av bruk).

Fast... Precis så är det ju? Du har massor av garantier och eventuellt medföljande försäkringar vid nybilsköp. Kan de peka på att du tävlat med bilen, har du inte ens det basala rostskyddet kvar... Och enda anledningen till att det inte gäller retroaktivt är för att så har det varit för bilar, hela tiden. Som tur är din jämförelse det som brister, nVidias beteende är inte helt ok, även om jag har svårt för att se hur det faktiskt skulle påverka något.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det verkar finnas ett grundläggande missförstånd i den här tråden... Du får köpa, och köra vilka Titan kort du vill, i vilken miljö du vill. Mjukvarulicensen man accepterar när man installerar drivrutinen säger att man inte får köra deras geforce mjukvara i data center. Jag är inte säker på att speciellt många data center kör en windows miljö, så det hela borde vara en icke fråga...

Fast... Precis så är det ju? Du har massor av garantier och eventuellt medföljande försäkringar vid nybilsköp. Kan de peka på att du tävlat med bilen, har du inte ens det basala rostskyddet kvar... Och enda anledningen till att det inte gäller retroaktivt är för att så har det varit för bilar, hela tiden. Som tur är din jämförelse det som brister, nVidias beteende är inte helt ok, även om jag har svårt för att se hur det faktiskt skulle påverka något.

Nej, vad nvidia har gjort är att förbjuda korten från att användas i enterprise miljöer, om porche skulle säga "nu är det förbjudet (inte bara ingen garanti) att köra våra sportiga konsumentbilar på bana" skulle sportföreningar runt om i världen slå bak ut. Det har aldrig funnits garanti i enterprise miljöer för GeForce korten från början, så enterprise företagen hade ingen garanti till att börja med.

Det som är intressant är om de lagligt kan ändra villkoren för kort som redan är köpta, eller om detta bara kan gälla kort som säljs framöver.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Varför klagar folk? Jag fattar inte detta.

Det jag får ut av detta är att de försöker balansera marknaden?

Bitcoin ligger i stor del bakom bristen på grafikkort visst. Men detta känns mer för mig som ett försök att minska behovet av Geforce korten så de kan vändas strikt till gamers / mining istället?

Om de kan få dessa företagen att istället använda Quadro korten etc (jag antar att de köper i bulk och många kort oftast). Är det ju en win för gamers generellt.

Eller har jag fått detta på bakfoten?

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Det är av just detta skäl GeForce kort aldrig har haft garanti för enterprise miljöer (som jag har förstått det), vad de gjorde nu är att i stort sett tvinga företag från att använda dessa kort de aldrig hade garanti på från början.

Detta gäller drivrutinen och inte själva produkten..Du köper ju inte drivrutinen.Den kan Nvidia ändra och hålla på med hur mycket dom vill med avtalen.Företag får fortsätta använda produkten men ej drivrutinen av någon anledning som nog enbart Nvidia har full koll på.Och innan jag vet anledningen till detta med 100% så håller jag tyst om just kritiken emot Nvidia som företag..Skulle nog många på detta forum göra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Varför klagar folk? Jag fattar inte detta.

Det jag får ut av detta är att de försöker balansera marknaden?

Bitcoin ligger i stor del bakom bristen på grafikkort visst. Men detta känns mer för mig som ett försök att minska behovet av Geforce korten så de kan vändas strikt till gamers / mining istället?

Om de kan få dessa företagen att istället använda Quadro korten etc (jag antar att de köper i bulk och många kort oftast). Är det ju en win för gamers generellt.

Eller har jag fått detta på bakfoten?

Det gäller driivrutinens och gefore experience/now ändringarna i avtalet är..fritt fram att köra vidare på andra drivrutiner till exempel Linux eller windows update

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Nej, vad nvidia har gjort är att förbjuda korten från att användas i enterprise miljöer,

Ja, som sagt, det verkar finnas något av ett missförstånd här i tråden. Det är alltså MJUKVARAN, som man är förbjuden att använda. Du får köra korten bäst du vill. De har ändrat i sitt LICENSAVTAL, " NVIDIA GeForce Software License Agreement" som per definition, enbart påverkar just mjukvaran. Så vitt jag förstår påverkar det inte hårdvaran överhuvudtaget. Vilket är varför jämförelse med bilar är så dumt, som jag påpekade ovan.

Skrivet av wowsers:

Det som är intressant är om de lagligt kan ändra villkoren för kort som redan är köpta, eller om detta bara kan gälla kort som säljs framöver.

Torde vara helt irrelevant, eftersom det som sagt är mjukvaran man har ändrat villkoren för, och det står dem fritt att ändra i licensavtalet bäst de vill där. Är man beroende av mjukvaran har man rimligtvis sparat på installationen där villkoren var mer fördelaktiga, men jag ser som sagt inte hur det här kan påverka någon överhuvudtaget. Hur många större beräkningskluster kör windows, och är därför beroende av geforce experience?

Skrivet av fermia:

Det gäller driivrutinens och gefore experience/now ändringarna i avtalet är..fritt fram att köra vidare på andra drivrutiner till exempel Linux eller windows update

Så vitt jag kan förstå är det precis så här. Inget licensavtal, inget problem.

Jag tycker fortfarande att det är skit att nVidia gör så här, men mest för det exempel det sätter, snarare än att det skulle faktiskt påverka någon.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, som sagt, det verkar finnas något av ett missförstånd här i tråden. Det är alltså MJUKVARAN, som man är förbjuden att använda. Du får köra korten bäst du vill. De har ändrat i sitt LICENSAVTAL, " NVIDIA GeForce Software License Agreement" som per definition, enbart påverkar just mjukvaran. Så vitt jag förstår påverkar det inte hårdvaran överhuvudtaget. Vilket är varför jämförelse med bilar är så dumt, som jag påpekade ovan.

Torde vara helt irrelevant, eftersom det som sagt är mjukvaran man har ändrat villkoren för, och det står dem fritt att ändra i licensavtalet bäst de vill där. Är man beroende av mjukvaran har man rimligtvis sparat på installationen där villkoren var mer fördelaktiga, men jag ser som sagt inte hur det här kan påverka någon överhuvudtaget. Hur många större beräkningskluster kör windows, och är därför beroende av geforce experience?

Så vitt jag kan förstå är det precis så här. Inget licensavtal, inget problem.

Jag tycker fortfarande att det är skit att nVidia gör så här, men mest för det exempel det sätter, snarare än att det skulle faktiskt påverka någon.

Tack äntligen en som förstår att det ej gäller hårdvara

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz