Permalänk
Medlem

Mediabänk

Hej, längesedan jag var aktiv här, ålder, fru och barn har ändrat på prioriteringar och andra saker är viktigare idag.

Men, ibland så får man nytta av allt det man inte hade hjärta att slänga

Köpte en ny tv möbel, installerade server, modem, router och mediaspelare i den och upptäckte att allt gick varm, väldigt väldigt varm.

Så kan vi inte ha det, fram med det som finns, 140 mm fläkt med filter, till min favo butik för att köpa ytterligare en, en hålsåg samt lite tålamod så är nu mediamöbeln aktivt kyld

Önskar er alla ett gott nytt år.

Besök galleriet här

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Lite kul med datordelar som används utanför en dator. Hur driver man fläktarna utan resterande delar av datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Lite kul med datordelar som används utanför en dator. Hur driver man fläktarna utan resterande delar av datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Server som står där inne driver fläktarna uppdaterar med en bild på helheten lite senare.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

jag gjorde liknande men jag skarvade ihop 2 st fläktar till 2 st olika usb kontakter så den ena startar när tv går igång och den andra startar när ps4 går igång. i det skåpet har jag ps4, VR, Yamaha förstärkare. Router. samt en Nas. vid load ligger det på 25 grader och då är ps4 helt tyst. innan jag gjorde detta så lät ps4 som ett flygplan Got nytt på er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Lite kul med datordelar som används utanför en dator. Hur driver man fläktarna utan resterande delar av datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan driva datorfläktar med hjälp av en 12V-trafo från exempelvis Kjell & Co: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin...

Permalänk
Avstängd

Du måste ju ha en flödesseparator i mitten om du sätter fläktarna så! Annars går luften direkt in genom ena och ut genom andra utan att kyla utrymmet lika mycket!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du måste ju ha en flödesseparator i mitten om du sätter fläktarna så! Annars går luften direkt in genom ena och ut genom andra utan att kyla utrymmet lika mycket!

För att komma från ena fläkten till den andra så måste luften passare all elektronik som ligger där... Så lite oklart om du är sarkastisk eller allvarlig.

För att optimera flödet så skulle man kunna tänka sig att man bygger kanaler där varje individuell enhet ligger i sin egen kanal, men faktum är det är oklart hur mycket värmen hade gått ner då luften skulle värmas upp på sin väg från den första enheten till den andra.

Här har jag löst det så att fläkten ut har ett något högre varvtal och lite högre luftvolym så att det blir ett "undertryck" i utrymmet, detta gör att luft sugs in även via andra håligheter.

Om man ska verkligen nörda in sig så skulle man kunna tänka sig att man mäter temperaturen på ingående luft och utgående luft och sedan under tiden förändrar luft-genomströmningen i utrymmet tills man får ett så stort delta man kan.

Men återigen HDD, Mediaspelare, router och modem är svala, server är fortfarande lite varm, men då HDD är kalla så är jag nöjd just nu.

Frågan är hur mycket mer temperaturen hade gått ner ifall man hade lagt ner ytterligare 8 timmar på provning och byggande kontra att vara nöjd och gå vidare till nästa projekt

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av POMAH:

För att komma från ena fläkten till den andra så måste luften passare all elektronik som ligger där... Så lite oklart om du är sarkastisk eller allvarlig.

För att optimera flödet så skulle man kunna tänka sig att man bygger kanaler där varje individuell enhet ligger i sin egen kanal, men faktum är det är oklart hur mycket värmen hade gått ner då luften skulle värmas upp på sin väg från den första enheten till den andra.

Här har jag löst det så att fläkten ut har ett något högre varvtal och lite högre luftvolym så att det blir ett "undertryck" i utrymmet, detta gör att luft sugs in även via andra håligheter.

Om man ska verkligen nörda in sig så skulle man kunna tänka sig att man mäter temperaturen på ingående luft och utgående luft och sedan under tiden förändrar luft-genomströmningen i utrymmet tills man får ett så stort delta man kan.

Men återigen HDD, Mediaspelare, router och modem är svala, server är fortfarande lite varm, men då HDD är kalla så är jag nöjd just nu.

Frågan är hur mycket mer temperaturen hade gått ner ifall man hade lagt ner ytterligare 8 timmar på provning och byggande kontra att vara nöjd och gå vidare till nästa projekt

Enklast vore ju att sätta båda som insug och sätta damfilter på, dammfritt och kallast!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Varför skulle det bli bättre att bygga upp ett stort övertryck där inne? Du vill ju få till ett luftflöde inte skapa ett övertryck...

Det är samma princip som hos ett ATX chassi, du har en fläkt som drar in luft och sedan har du en fläkt som drar ut luft. Ganska normalt system. Iom att det sitter dammfilter på båda fläktarna så får det mig att undra om du ens har tittat på detta...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av POMAH:

@Esseboy: Varför skulle det bli bättre att bygga upp ett stort övertryck där inne? Du vill ju få till ett luftflöde inte skapa ett övertryck...

Det är samma princip som host ett ATX chassi, du har en fläkt som drar in luft och sedan har du en fläkt som drar ut luft. Ganska normalt system. Iom att det sitter dammfilter på båda fläktarna så får det mig att undra om du ens har tittat på detta...

Skåpet är väl inte lufttätt? Genom att sätta båda som insug ökar du luft-utbytningstiden.

Genom att skapa övertryck säkerställer du att damm inte letar sig in i skåpet

Varför så defensiv?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Du är bra rolig du, då får gärna testa ut din version innan du rekommenderar den till någon så ska du se vad som är bättre ett övertryck där luften "står stilla" länge för att få ökad "luft-utbyttning" eller bra cirkulation så att ny fräsch luft kan komma in och kyla. Finns en anledning till varför man inte kör med övertryck vid luftkylning utan har så stor luftvolym som det bara går med mycket cirkulation. Det har att göra med att luften har låg kapacitet att bära energi, i detta läge värme.

Jag tackar för tips, men jag hade önskat att de var genomtänkta och byggda på fakta och kunskap.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av POMAH:

@Esseboy:

Du är bra rolig du, då får gärna testa ut din version innan du rekommenderar den till någon så ska du se vad som är bättre ett övertryck där luften "står stilla" länge för att få ökad "luft-utbyttning" eller bra cirkulation så att ny fräsch luft kan komma in och kyla. Finns en anledning till varför man inte kör med övertryck vid luftkylning utan har så stor luftvolym som det bara går med mycket cirkulation. Det har att göra med att luften har låg kapacitet att bära energi, i detta läge värme.

Jag tackar för tips, men jag hade önskat att de var genomtänkta och byggda på fakta och kunskap.

Det bygger på fakta och kunskap! Men är skåpet för tätt så övertrycket skulle bli för stort?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det bygger på fakta och kunskap! Men är skåpet för tätt så övertrycket skulle bli för stort?

Låt os börja med dina frågor:
Vad är för tätt? Vad är tillräcklig tätt? Vad är inte tätt alls?
Vad är för stort övertryck? Vad är det övertrycket du önskar i skåpet och vad är för litet övertryck?

Så låt mig förklara något för dig, du har fel, det finns inget annat sätt att säga detta på. Det är inte fake news, det är inte olika källor, du har helt enkelt fel.
Luften har kapacitet att på kort tid ta upp värme, värmas upp, och ska förflyttas ut ur det utrymmet du vill kyla. Du vill inte kyla något genom att skapa ett stort övertryck för att ge luften "tid" att värmas upp, det sker snabbt.

Se denna länk för mer information, den är ganska enkel att förstå: https://www.gamersnexus.net/guides/981-how-cpu-coolers-work.

Här har du en länk som förklarar värme och temperatur och varför olika material/element blir olika varma: http://www.explainthatstuff.com/heat.html

Du får gärna länka till något där man förklarar principen för övertryckskylning... Du får gärna återkomma till mig med hur lång tid det tar innan luften är varm nog så att den ska flyttas vidare och ut ur skåpet.

Jag har redan förklarar hur man skulle gå tillväga för att optimera detta system, jag har redan förklarat den högst oklara nyttan med att göra dessa studier då systemet uppfyller kundens krav vill du optimera ett kylsystem utan att veta så mycket om det så börjar man med att titta på delta T och arbeta vidare med det...

Så snälla, länka till din kunskap och fakta så att andra kan ta till den eller sluta sprida den.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag tror esseboy menar att om inte mediabänken är väldigt tät (inte tillåter att luft pressas ut) så kommer inte luften stå stilla och värmas upp; ett marginellt övertryck kommer skapas vilket garanterar att all luft passerar damfilter. Luften kommer fortfarande bytas i rask takt.

Har man ett undertryck, dvs mer utsugning insug så kommer man få en massa damm som sannolikt påverkar temperaturerna.

Är ganska simpelt att testa. Vänd helt enkelt på din på fläkten som suger ut luft och jämför temperaturerna. Om temperaturerna förblir oförändrade så har tjänat på saken (mindre damm).

Trevlig helg

Skickades från m.sweclockers.com