Permalänk
Medlem

Datorn fryser vid spelande...

Hejsan!
Nu har jag kollat runt överallt men inte hittat något som verkar kunna lösa mitt problem så jag vänder mig hit.

Det är så att jag nyss fått en dator av en kompis där jag ominstallerade windows, direkt när jag fick datorn (nu ligger allt för tillfället på SSDn).

Men mitt problem är att när jag spelar spel som t.ex csgo eller fortnite så går det stundvis utmärkt men sen helt plötsligt kan allt frysa till. Bilden försvinner ej men man kan ej göra något (allt slutar svara), efter några sekunder väntande så kommer man tillbaka och allt är normalt igen (utom på cs där man kmr tillbaka till lobbyn och det står anslutningsfel). Detta händer vartenda gång jag spelar, men endast då.

Jag trodde att det kunde ha med drivrutinerna eller tempen o göra men jag har laddat ner de senaste drivrutinerna och temperaturerna stiger inte över 60-65 grader vid spelande.

Operating System Windows 10 Pro 64-bit

CPU Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz
Haswell 22nm Technology

RAM 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)

Motherboard MSI B85M-G43 (MS-7823) (SOCKET 0)

Graphics BenQ XL2411Z (1920x1080@144Hz) 2047MB NVIDIA GeForce GTX 1050 (MSI)

Storage 238GB SAMSUNG SSD 830 Series (SSD)
2794GB Western Digital WDC WD3003FZEX-00Z4SA0 (SATA)
931GB SAMSUNG HD103SJ (SATA)

Hoppas nån kunnig själ därute har några smarta funderingar och kan hjälpa mig!
Gott nytt mvh Max

Permalänk
Medlem

En liten update, problmet är ej löst men snackade med en kunnig och har sa att det kunde ha med ram minnena o göra och jag checkade och vid spel låg användningen på 70%. Något problem? Isåfall hur löser jag det? Kan tillägga att jag har ett 400W nätagg också om det skulle spela någon roll.
Mvh

Permalänk
Medlem

Ladda ner Mem Test å kör den. Se vad den säger.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

@haiPA: Okej! Kan testa det över natten. Kan dock tillägga att jag nyss testade byta till ett par andra minnen men problemet kvarstod endå.

Permalänk
Skrivet av maxbylin:

@dntBSme: Okej! Kan testa det över natten. Kan dock tillägga att jag nyss testade byta till ett par andra minnen men problemet kvarstod endå.

memtest kollar inte bara minnena utan också minnesbusen och dom komponenter på moderkortet som hör till..

2x4GB minne ? dom andra minnena är det också 2x4GB?
kolla med 1 minne i taget och använd samma minne till all fyra minnesplatserna,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Yes, precis. Är det så att jag bootar från ett usb där jag har laddat ner memtest på eller?

Permalänk
Skrivet av maxbylin:

@Grönahunden: Yes, precis. Är det så att jag bootar från ett usb där jag har laddat ner memtest på eller?

jupp

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag har testat och letat en massa men problemet kvarstår men jag tror att jag har hittat vad som orsakar mitt problem, kan det vara "DNS Client Events" "Händelse 1014". Det finns flera olika varningar i loggboken bara idag där det kan stå bland annat
"Namnmatchning för namnet datarouter.ol.epicgames.com orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade."
Så min fråga är vad är det för något, hur uppstår det och hur löser jag det?
Mvh Max

Permalänk
Medlem

Har testat att byta till googles 8.8.8.8 server men funkar inte då heller, även testat att ominstallerat Windows ingen lycka där heller. Ingen som vet något?
Kan även säga att jag tror att jag har ett gratis Windows då jag har alla funktioner men det är inte ”aktiverat”

Skickades från m.sweclockers.com