Bredband via fiber lägger sporadiskt ner!

Permalänk
Inaktiv

Bredband via fiber lägger sporadiskt ner!

Hej!

Skulle behöva låna någons tekniksinne en stund och kanske få hjälp med fibert som blev installerat här för ca. en månad sedan. Vi skaffade Bahnhof, men sporadiskt (ofta under helgkvällar) lägger internet ner. Det blir en gul ikon och windows felsökning säger att jag bör kontakta min ISP/logga in på nätverket..?

Det pågår i ca. 5 till 30 min per gång och Bahnhof support är totalt usel, har redan skickat flera ping plotter tester till dem. Efter många, många telefonsamtal så upptäckte de att under tiden problemen uppstår så får jag fel IP. Vad innebär det?

De skyller först på min utrustning, men det kvittar om jag så är inkopplad direkt till fiberbox uttaget i väggen eller i routern, och det kvittar vilket ethernet uttag i boxen, ingenting funkar och allt ger samma meddelande. Sedan skyller de på deras partner i området som ansvarar för fiberkopplandet, men ett par tekniker från kommunen kom tillsammans med hyresvärden och sa att de ej hade fått någon felanmälan från Bahnhof. Så då undrar man, vart ligger felet och vems fel är det, samt hur kan de lösa sig? Bahnhof lyssnar tyvärr inte!

Mvh Anton

Permalänk
Medlem

Det är ju lite intressant att ta reda på vad som faktiskt händer mer detaljerat när det går åt skogen, självklart är det irriterande men sådant lämnar vi för tillfället. När du väl vet blir en felanmälan (till rätt ställe) mycket enklare.

Vad jag kommer på att ta reda på just nu:
Kör du trådlöst eller med kabel?
När det bryter, ser du då detta på en ikon vid klockan? (Varningstriangel över nätverksikonen)
Når du fortfarande routern när detta händer?
Andra enheter tappar kontakt samtidigt?

Permalänk
Medlem

Det känns ju som om det är något lokalt i stadsnätet (fibernätet), baserat på det du skriver. Du får vara hårdare mot Bahnhof och kräva att de felanmäler vidare till stadsnätet. Hjälper inte det så får du byta leverantör och hoppas att de lyckas bättre med att läxa upp stadsnätet.

Permalänk
Inaktiv

@Gurk:

Kör med kabel.
När det bryter blir nätverksikonen täkt av en gul triangel.
Routern funkar fortfarande fint under avbrottet.
Alla enheter som brukar internet får exakt samma problem, oavsett om de är direkt kopplade eller via routern.

Permalänk
Inaktiv

@jocke92:
Jo hade absolut tänkt byta leverantör om Bahnhof ska låta detta sitta en månad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239079:

@jocke92:
Jo hade absolut tänkt byta leverantör om Bahnhof ska låta detta sitta en månad till.

I vilken stad bor du?

Permalänk
Skrivet av anon239079:

Hej!

Skulle behöva låna någons tekniksinne en stund och kanske få hjälp med fibert som blev installerat här för ca. en månad sedan. Vi skaffade Bahnhof, men sporadiskt (ofta under helgkvällar) lägger internet ner. Det blir en gul ikon och windows felsökning säger att jag bör kontakta min ISP/logga in på nätverket..?

Det pågår i ca. 5 till 30 min per gång och Bahnhof support är totalt usel, har redan skickat flera ping plotter tester till dem. Efter många, många telefonsamtal så upptäckte de att under tiden problemen uppstår så får jag fel IP. Vad innebär det?

De skyller först på min utrustning, men det kvittar om jag så är inkopplad direkt till fiberbox uttaget i väggen eller i routern, och det kvittar vilket ethernet uttag i boxen, ingenting funkar och allt ger samma meddelande. Sedan skyller de på deras partner i området som ansvarar för fiberkopplandet, men ett par tekniker från kommunen kom tillsammans med hyresvärden och sa att de ej hade fått någon felanmälan från Bahnhof. Så då undrar man, vart ligger felet och vems fel är det, samt hur kan de lösa sig? Bahnhof lyssnar tyvärr inte!

Mvh Anton

Uppstår detta problem på din telefon/platta som är på Wifi? Smarttv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239079:

@Gurk:

Kör med kabel.
När det bryter blir nätverksikonen täkt av en gul triangel.
Routern funkar fortfarande fint under avbrottet.
Alla enheter som brukar internet får exakt samma problem, oavsett om de är direkt kopplade eller via routern.

Då vore det intressant att se om du kan göra samma sak fast utan router och då på datorn se om du får länktapp (porten i fiberkonverteraren dör) eller om du slutar se din default gateway .

Permalänk
Medlem

Det låter som att du bor i Enköping. Brrr. :'(

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

@Gurk: Det ska jag hålla ett öga på nästa gång det sker. Tyvärr kan jag ej förutspå när det kommer brytas.

Permalänk
Inaktiv

@Math-ematics: Problemet påverkar alla enheter som brukar internet.

Permalänk
Inaktiv

@eucalyptus: Långt söder, Skurup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239079:

Hej!

Skulle behöva låna någons tekniksinne en stund och kanske få hjälp med fibert som blev installerat här för ca. en månad sedan. Vi skaffade Bahnhof, men sporadiskt (ofta under helgkvällar) lägger internet ner. Det blir en gul ikon och windows felsökning säger att jag bör kontakta min ISP/logga in på nätverket..?

Det pågår i ca. 5 till 30 min per gång och Bahnhof support är totalt usel, har redan skickat flera ping plotter tester till dem. Efter många, många telefonsamtal så upptäckte de att under tiden problemen uppstår så får jag fel IP. Vad innebär det?

De skyller först på min utrustning, men det kvittar om jag så är inkopplad direkt till fiberbox uttaget i väggen eller i routern, och det kvittar vilket ethernet uttag i boxen, ingenting funkar och allt ger samma meddelande. Sedan skyller de på deras partner i området som ansvarar för fiberkopplandet, men ett par tekniker från kommunen kom tillsammans med hyresvärden och sa att de ej hade fått någon felanmälan från Bahnhof. Så då undrar man, vart ligger felet och vems fel är det, samt hur kan de lösa sig? Bahnhof lyssnar tyvärr inte!

Mvh Anton

Vilket nät rör det sig om? Stadsnät? Vilket då?

Vi hade strul här i Stockholm med IP-Only för inte så längesen. Fick helt fel IP lite sporadiskt. Det var i mitt fall IP-Only som hade gjort fel i nätet och det blev överlapp med en annan kunds MAC-adress.

Permalänk
Skrivet av anon239079:

@Math-ematics: Problemet påverkar alla enheter som brukar internet.

Trist.

Hur upplever grannarna problemet?

Permalänk
Inaktiv

@Math-ematics: Grannarna upplever inga störningar alls

Permalänk
Inaktiv

@Soir: Ahha, nej i Skurups Stadsnät. Lååångt söderut!

Permalänk
Inaktiv

Trodde det orsakades av Discord ett tag men problemet kvarstår.

Permalänk
Avstängd

@anon239079:
Kan rekommendera telia.
Visst dom är dyrare.
Men har 1 fin support.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239079:

Hej!

Skulle behöva låna någons tekniksinne en stund och kanske få hjälp med fibert som blev installerat här för ca. en månad sedan. Vi skaffade Bahnhof, men sporadiskt (ofta under helgkvällar) lägger internet ner. Det blir en gul ikon och windows felsökning säger att jag bör kontakta min ISP/logga in på nätverket..?

Det pågår i ca. 5 till 30 min per gång och Bahnhof support är totalt usel, har redan skickat flera ping plotter tester till dem. Efter många, många telefonsamtal så upptäckte de att under tiden problemen uppstår så får jag fel IP. Vad innebär det?

De skyller först på min utrustning, men det kvittar om jag så är inkopplad direkt till fiberbox uttaget i väggen eller i routern, och det kvittar vilket ethernet uttag i boxen, ingenting funkar och allt ger samma meddelande. Sedan skyller de på deras partner i området som ansvarar för fiberkopplandet, men ett par tekniker från kommunen kom tillsammans med hyresvärden och sa att de ej hade fått någon felanmälan från Bahnhof. Så då undrar man, vart ligger felet och vems fel är det, samt hur kan de lösa sig? Bahnhof lyssnar tyvärr inte!

Mvh Anton

Jag bor också i skurup och har haft problem med att nätet dött varje dag. Det började med att nätet blev segt och snabbt kom packetlossen och sedan var nätet dött.

I mitt fall var fiberkonvertern boven. Efter några minuters användning så dog den. Tog jag däremot av locket så fungerade nätet utan några problem. Jag felanmälde till Bahnhof med min information och några dagar senare kom någon med en ny fiberkonverter, och har nu sluppit problemet, att Skurups Stadsnät sedan suger är en annan femma.

När nätet dör, prova stänga av fiberkonvertern och låt den vara av i ca 20-60min. Kommer nätet igång igen, då har du samma problem jag hade.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ke84:

...

När nätet dör, prova stänga av fiberkonvertern och låt den vara av i ca 20-60min. Kommer nätet igång igen, då har du samma problem jag hade.

Skrivet av anon239079:

...

Det pågår i ca. 5 till 30 min per gång och Bahnhof support är totalt usel, har redan skickat flera ping plotter tester till dem. Efter många, många telefonsamtal så upptäckte de att under tiden problemen uppstår så får jag fel IP. Vad innebär det?

...

Låter som en ypperlig idé att låta den vara av I 60min

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@breakman: Absolut, ju varmare min blev desto mer packetloss fick jag. När den fick svalna blev det bra igen. När den sedan blev utbytt har jag inte haft några problem mer.

@anon239079: Vad visar lamporna på sidan av boxen? Nu utgår jag att du har samma som jag.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se