Permalänk
Medlem

EKWB Custom Loop

Hej, jag skulle mer än gärna vilja ha lite extra hjälp när det kommer till att fixa en custom loop.
Jag har varit sugen ett längre tag nu, och i och med 15% off på hela varukorgen nu fram till 31:a så tänkte jag att jag skulle passa på!

Vill fixa vattenkylning till min ITX dator, vilket består av följande komponenter:
Chassi: Corsair Obsidian 250D
CPU: i7 4790k
mobo: asus z97i-plus
gpu: evga ACX 780, eventuellt bytas till 980 ti evga acx.
ram: 2st corsair vengeance

Skulle vilja vattenkyla både CPU och GPU, men om ej fullblock så får det enbart bli CPU till en början.

Jag har kollat runt lite på deras hemsida och det verkar inte säljas nå fullblock till 780 vilket sitter i datorn just nu, och verkar inte finnas för mitt EVGA 980 Ti ACX kylare, jag ser att de har en för Classified, skulle den eventuellt passa på en: evga 980ti acx2.0

Har användt mig utav Custom Loop Configurator, men är inte helt hundra om jag behöver allt som den lägger in, och eventuellt om jag skulle behöva extra?

Jag vill använda mig utav Hard/rigid tubes, även om jag ser att det står "For experienced" vilket jag inte är, men jag har en värmepistol och tänkte att jag vill verkligen ha möjligheten att forma slangarna exakt som jag vill och ha dem "statiskt" så.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket tid att svara men angående din fråga om GPU block så borde du kolla upp om ett Titan X vattenblock kan passa din 980TI, det kan vara så, jag har för mig det var så för min del.

Angående att använda sig av "hard/rigid tubes" att forma själv så är det möjligt även för oss som aldrig sysslat med det innan. Var dock väldigt tålmodig, stressa verkligen inte. Det gick för mig, köp lite mer än du behöver bara så du har utrymme för att göra fel.

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Oj, jag tänkte att det ingick i köpråd för stationära datorer också, men det är bra att daemon är alltid vaksam och gör så allt är i sin ordning!

Permalänk
Medlem

@obbeluff: Om det inte finns något vattenblock till någon av dina grafikkort så kan du fortfarande bygga en custom loop för enbart CPUn. Och eventuellt sedan expandera den med ett grafikkort när och om du hittar något vattenblock, alternativt skaffar ett nytt kort som har sådana tillgängliga.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Hej
Jo det vet jag, därav jag skrev: "men om ej fullblock så får det enbart bli CPU till en början."

Det är bara den att jag inte är exakt hundra på hur allt bör kopplas, vad man exakt behöver etc.
Skulle det rekommenderas att ha 2st radiatorer? en 240mm på sidan och en 180mm i front på min 250d? eller räcker det med 1 240mm radiator?
Vad för pump etc rekommenderas, hur ska allt kopplas för bästa effekt etc.

Permalänk
Medlem

@obbeluff Hellre för mycket radiatoryta än för lite, så om det får plats med båda 240 och 180 så kör på det

Tyvärr är det så att då 980Ti, eller för den delen 780, är gamla generationer så kan vattenblock vara svårt att hitta. Nu råkar det vara så att det ligger ute på marknaden här på SweC för 980Ti.
https://www.sweclockers.com/marknad/149832-2st-ek-fc-vattenbl...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

@obbeluff Hellre för mycket radiatoryta än för lite, så om det får plats med båda 240 och 180 så kör på det

Tyvärr är det så att då 980Ti, eller för den delen 780, är gamla generationer så kan vattenblock vara svårt att hitta. Nu råkar det vara så att det ligger ute på marknaden här på SweC för 980Ti.
https://www.sweclockers.com/marknad/149832-2st-ek-fc-vattenbl...

Se där! jag kollade faktiskt efter ett par vattenblock här på marknaden för ett par dagar sen. tack!

Jag har inte mätt något än men nog tror jag det skall gå att få plats med både 240mm och 180mm.
Configuratorn vill använda en 240mm och en 120mm om man skall kyla CPU och GPU. 120mm är då 26mm thickness medans 180 är 35mm.
Och jag kan bara tänka mig att thicknessen är vad som kommer vara det som begränsar för att det sitter redan en 200mm fläkt i front på detta chassi. 9mm är ändå rätt mycket i ett redan tight chassi.
Så kanske lika bra att gå med en 120mm?

Permalänk
Medlem

Har googlat lite hur andra har gjort och hittat 2 olika builds till detta chassi:
1.
240mm + 120mm radiators + EK-BAY RES Dual DDC 3.25 Serial (incl. pump)
http://www.overclock.net/t/1547473/obsidian-250d-fully-waterc...

2.
240mm rad + ek-d5 pump
https://pcpartpicker.com/b/sPRG3C

Jag tycker andra länken ser mycket mer astetiskt lockande, och var något i den tanknen jag hade först tänkt mig. men då ser det ut som man tappar möjligheten till en extra 120/180mm radiator.

Någon som har några synpunkter på detta eller tips?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det låter klokt, eller kanske en 140mm

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

@MexxII: Tror du jag skulle kunna få in en 120/140mm radiator i fronten tillsammans med en d5 pump? eller blir det ett måste med en EK BAY RES pump då?

Permalänk
Medlem

@obbeluff: ingen aning, har dålig hur mycket space som finns i chassit, så vågar inte riktigt svara på det Res/Pump-combo är väl att önskas då det blir en mindre dragning med slang och tar något mindre utrymme. Bay res combo låter annars oerhört smidigt

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

@MexxII: Mitt råd är att du tar en tumstock eller något måttband och mäter innuti chassit. Du kan eventuellt få plats med en pump + reservoir om du monterar den på en av fläktarna/radiatorn.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Har mätt lite nu, rad 140mm, 26mm thickness. fläkt 25mm. d5 pump ~88mm. 13.9mm kommer inte att fungera i mitt chassi.
Och verkar finnas ca 135mm utrymme. var svårt att få exakta siffror då det är delar i chassit just nu.

Så det känns väldigt tungt att klämma in en radiator + fläkt i fronten också om man kör med en d5.
Hur stor skillnad i temp tror ni det skulle bli mellan köra en 240mm rad, eller om man kör 240mm+140mm i en cpu/gpu loop?

Det är vad som får bli övervägningen om jag ska köra en EK BAY RES eller D5.

Permalänk
Medlem

@obbeluff: Mitt råd i det här fallet är kanske att du köper alla delarna förutom pumpen och bygger ihop det du kan. Då får du mer svart på vitt vilka mått du har att leka med. Pumpen är också så pass dyr på kanske runt 1100 - 1500 kr. I jämförelse med resterande grejer vad gäller kostnad så finns det egentligen ingen anledning att stressa med valet av pumpen.

Och anledningen till att jag delvis säga detta är för att personligen brukar undvika alla "bays" och liknande. De kan vara praktiska vad gäller montering men kan samtidigt också vara en ren mardröm om något går sönder samt även vid underhållningsarbete. Tömning av en pump + bay kombination är ibland inte alltid det lättaste. Därför tycker jag du ska tänka igenom valet av pump innan du hoppar på det initialt första och bästa valet.

Vad gäller radiatoryta eller antalet radiatorer så brukar jag personligen resonera på ett lite annorlunda sätt än vad kanske andra människor gör. Det man kan göra i vanliga fall är att helt enkelt räkna fullständigt på radiatoryta och gå på det som enbart behövs. Och det är absolut inget fel med det. Oftast fungerar det men du blir generellt mer beroende av luften in och även ut, samt också av fläktarna. Det andra alternativt är att göra som jag brukar göra. Jag brukar överdimensionera mina vattenbyggen litegrann. Man behöver inte gå helt överbord med antalet radiatorer, men ibland kan fler radiatorer tillåta dig att ha ett mer semi-passivt system där luften samt fläktarna spelar mindre roll för själva kylning.

Självklart spelar de fortfarande roll men antalet radiatorer kan ibland självkyla sig så att säga tack vare kylningsytan. Dock bör man vara medveten om att det finns en så kallad "satureringspunkt" där fler radiatorer inte hjälper.

Men ja, för att svara på din fråga så tror jag absolut du kan se skillnader med att köra två stycken radiatorer istället för en. Dock förutsatt att du har plats för det. Jag har observerat att de två komponenter som värmer upp vattnet absolut fortast är 1) VRM, 2) CPU och 3) GPU. Nu finns det säkert fall där ordningen är annorlunda. Men eftersom du ska kyla både CPU och GPU i ditt fall så kan det vara värt att investera i en extra radiatorer.

Och fördelen med radiatorer är det är relativt billiga i relation till resterande komponenter för en custom loop. En standard radiator kanske kostar någonstans mellan 400-700 kr extra beroende på längd och storlek. Ska du ha något större och tjockare så kostar de mellan 1000-1500 kr. Men för de där 400-700kr så kan du få t.ex. en extra 120 eller 240mm radiator som kan göra rätt mycket rent kylningsmässigt... om du nu sitter på enbart en radiator.

Nu blev det mycket text men jag hade lite flow idag

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99