Miningrig med ~15 kort går det att tjäna några pengar?

Permalänk
Avstängd

Och med gratis el blir det ju i princip omöjligt att gå back

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

Och med gratis el blir det ju i princip omöjligt att gå back

Ökar du din strömförbrukning med några KW/h så finns det risk att din el inte fortsätter vara "gratis" särskilt länge till

Permalänk
Avstängd

@Xermalk: har inte gratis el på det sättet, min farfar har solpaneler på sin gård där riggen ska stå

Permalänk
Medlem

Så det är gratis el som i att han får mindre el att sälja till elnätet? Är din farfar okej med inkomstbortfallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

@Xermalk: har inte gratis el på det sättet, min farfar har solpaneler på sin gård där riggen ska stå

Ah, om elen nu går till spillo so kan det definitivt räknas som gratis el

Notera bara att en rig på 15 kort lär dra en hel del kräm (runt 2400-2500w med 15xRX 580 kort ). Att leverera det 24/7 med solpaneler och batterier kräver en hel del. Speciellt om de också skall användas till annat.

Permalänk
Avstängd

Skulle den här hemsidan funka föt att räkna ut hur mycket el x kort skulle dra?
http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

Permalänk
Medlem

@datanooben1: Den ger en okej representativ bild över hur mycket den kommer dra, men i regel så flockar man ner och upp korten så den kommer inte stämma helt. Men den ger ett ungefärligt värde.
Googla på de korten du skall använda och se vad andra har i strömförbrukning på dem och jämför.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa då TS senast startade trådar visar hans tekniska kunskaper och varför det kommer gå åt helvete alt. inget alls.

Första tråden: Byggt ihop ett kråkbo av dator utan någon som helst koll.
Därefter: Vad är överklockning / Hur överklockar man?
Senare: Hur tjänar man mest pengar på mining
Till sist: Jag skall ha en miningrig med 15 kort som går på förnybar energi på min morfars farm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

Tack för svar, tror det kan bli hyfsat lönsamt pga att jag kommer ha gratis el eftersom att farfar har solpaneler på sin gård där riggen är planerad att vara
Hur mycket tid behöver man lägga efter det att riggen är färdig?

Solpaneler i Sverige som kan driva ett helt hushåll inkl allt? Är det ens möjligt lol.
Inte som det finns mycket sol typ 10 månader utav 12.

Permalänk
Avstängd

Solpanelerna kommer troligen inte att klara detta kontinuerligt, men hursomhaver,
mitt tips är som sagt att rusa inte iväg och lägg ut mer pengar på detta än du kan avvara i vilket fall så att du inte förlorar kontrollen över utgifterna.

Se det mer som en kul grej, som sagt, och bygg för att lära, håll hela projektet på en nivå som du klarar av att hantera så slipper du kasta dig huvudstupa in i någonting som kanske inte fungerar, men kan ändå göra en kul grej som du kan expandera och bygga vidare på i framtiden, tex ta det i etapper när du ser vad resultat det ger, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Update: köpte 10 rx 560 4gb för 5000kr.
Mest bang for the buck i mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ska bli intressant att följa då TS senast startade trådar visar hans tekniska kunskaper och varför det kommer gå åt helvete alt. inget alls.

Första tråden: Byggt ihop ett kråkbo av dator utan någon som helst koll.
Därefter: Vad är överklockning / Hur överklockar man?
Senare: Hur tjänar man mest pengar på mining
Till sist: Jag skall ha en miningrig med 15 kort som går på förnybar energi på min morfars farm.

Han måste ju starta sin kunskapsbana någonstans. Är själv inte gud inom teknik men tycker det är kul och uppskattar hjälp här på forumet.

Undra mest över så många "tummen upp" på ett inlägg som börjar med:
- Ska bli intressant att följa då TS senast startade trådar visar hans tekniska kunskaper och varför det kommer gå åt helvete...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

korkad fråga

Här finns det ju kunskap märker jag, själv har jag ingen i detta ämne...

Måste man köra en hög med snabba GPU´s
Går det inte att mina med en hyfsad 2 proppars Xeon server som bara sitter och idlar gratis i ett datarack någonstans i Sverige (frågar åt en kompis)

/P

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Han måste ju starta sin kunskapsbana någonstans. Är själv inte gud inom teknik men tycker det är kul och uppskattar hjälp här på forumet.

Undra mest över så många "tummen upp" på ett inlägg som börjar med:
- Ska bli intressant att följa då TS senast startade trådar visar hans tekniska kunskaper och varför det kommer gå åt helvete...

Du tycker inte det är rimligt att försöka hitta den mest grundliga informationen själv alltså? Du tror också en person som inte klarar av att söka upp den mest grundliga informationen kan gå från att inte ens kunna dra sladdar i en dator till att dra igång en bitcoinfarm? Mer förvånad över att ditt inlägg har en "tummen upp".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Många har nämnt ROI, hur tar den hänsyn till hårdvarans restvärde? Om man nu köper en system för 20 000 och har en ROI på sex månader så kommer ju ännu komponenterna har ett betydande värde på 10 000-12 000 kr efter denna tidsperiod. Eller är restvärdet redan inräknat på denna ROI?

Permalänk
Medlem

@hakro807: Jag räknar inte in det restvärdet i ROI. Det restvärdet är en bonus eller "säkerhet" om det går åt helvete

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

Var hittade du dessa kort?

500kr stycket.. Bra pris.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

Okej men om man köper det genom ett företag kan man iaf skippa momsen

Nu är väl risken att åka fast inte gigantisk men att köpa saker för privatbruk genom företaget för att undvika momsen är inte helt lagligt.

Permalänk
Medlem

@frekish: Det låter ju extremt lönsamt med mining med en potentiell nettoinkomst på 200 procent per år. Vad är egentligen haken, att man måste våga ta risken att de olika kryptovalutorna kraftigt kommer minska i värde? Eller handlar det liksom i fallet med BC att svårighetsgraden ökar alltför snabbt så att den ROI som görs idag inte är aktuell om tre eller sex månader?

Permalänk
Medlem

@hakro807: Primärt det ja, fruktansvärt volatil marknad. Sen gäller ju som alla andra likvärdiga inköp såsom aktier; investera pengar du kan bli av med. Visst värdet på komponenter droppar inte 100% direkt vilket minimerar förlusten. Sen ju fler som minear desto snabbare ökar svårighetsgraden, ergo din profit minskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Solpaneler i Sverige som kan driva ett helt hushåll inkl allt? Är det ens möjligt lol.
Inte som det finns mycket sol typ 10 månader utav 12.

Jodå det går ofta ganska enkelt att producera mer el med solceller än vad man förbrukar över ett år. Beror såklart på hur stort tak man har och hur mycket förbrukning. Har precis beställt solceller till vårt radhus som kommer att producera ca 6500kWh/år och vi har idag en förbrukning på ca 5000kWh/år. Och då maxar vi inte ens eftersom det generellt sett är bäst lönsamhet om man producerar ungefär lika mycket som man förbrukar på årsbasis.

På sommaren säljer man överskottet till elhandelsbolaget som betalar ca 30-40öre per kWh och sen får man skattereducieng med 60öre per kWh plus lite övrigt så man kan räkna med att få ca 1kr per kWh man säljer. På vintern producerar solcellerna inte så mycket så då får man köpa el som vanligt.

Här är en bra sida för att beräkna ungefär vad ditt tak kan ge: https://www.solcellskollen.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perwis:

Jodå det går ofta ganska enkelt att producera mer el med solceller än vad man förbrukar över ett år. Beror såklart på hur stort tak man har och hur mycket förbrukning. Har precis beställt solceller till vårt radhus som kommer att producera ca 6500kWh/år och vi har idag en förbrukning på ca 5000kWh/år. Och då maxar vi inte ens eftersom det generellt sett är bäst lönsamhet om man producerar ungefär lika mycket som man förbrukar på årsbasis.

På sommaren säljer man överskottet till elhandelsbolaget som betalar ca 30-40öre per kWh och sen får man skattereducieng med 60öre per kWh plus lite övrigt så man kan räkna med att få ca 1kr per kWh man säljer. På vintern producerar solcellerna inte så mycket så då får man köpa el som vanligt.

Här är en bra sida för att beräkna ungefär vad ditt tak kan ge: https://www.solcellskollen.se/

Hur finansierar man anläggningen i början?
Jag får det inte att gå ihop långsiktigt om man relaterar till den i sammanhanget skyhöga investeringskostnaden i böran för en riktig anläggning.

Kanske ämne för en egen tråd om solceller, jag är klart intresserad att veta mer om den egentliga lönsamheten inom säg, tio år för en medelförbrukare, särskilt i spannet mer än 10A förbrukning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur finansierar man anläggningen i början?
Jag får det inte att gå ihop långsiktigt om man relaterar till den i sammanhanget skyhöga investeringskostnaden i böran för en riktig anläggning.

Kanske ämne för en egen tråd om solceller, jag är klart intresserad att veta mer om den egentliga lönsamheten inom säg, tio år för en medelförbrukare, särskilt i spannet mer än 10A förbrukning.

Om du kollar på länken jag klippte in så kan du se uträkning om du tar ett banklån. Ganska lätt att gå med plus redan från år ett om du kan få ett lån med 15 års amortering. Med 10 års amortering är det svårare men ändå inte jättemycket årskostnad.

Obs. Kalkylatorn jag länkade till tar ännu inte hänsyn till att man från årsskiftet får 30% av investeringskostnaden i bidrag från staten så kalkylen se ännu bättre ut.

Bra idé om egen tråd. Startar en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

Se till att fixa custom bios på dina 560 så kan du kräma ut upp till 50% mer prestanda per /watt

https://bitcointalk.org/index.php?topic=1934285.0

Sapphire 560 4GB, 6pin, Micron (1625 strap to upper) - 14.6/30 dual - EXP/LBRY.
Sapphire 560 2GB, 6pin, Hynix (1500 strap to upper) - 14/29 dual - EXP/LBRY.

Kolla på Electroneum.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av Perwis:

Även om det är lite sol på vintern så är den framme mitt på dagen i alla fall. Då kan du ju använda den till att värma ditt hushållsvarmvatten, är beredaren riktigt bra isolerad så håller den värmen i flera timmar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perwis:

Om du kollar på länken jag klippte in så kan du se uträkning om du tar ett banklån. Ganska lätt att gå med plus redan från år ett om du kan få ett lån med 15 års amortering. Med 10 års amortering är det svårare men ändå inte jättemycket årskostnad.

Obs. Kalkylatorn jag länkade till tar ännu inte hänsyn till att man från årsskiftet får 30% av investeringskostnaden i bidrag från staten så kalkylen se ännu bättre ut.

Bra idé om egen tråd. Startar en sådan.

Gärna det!

Såg att investeringskostnaden inte alls var så extrem som jag trodde idag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@adfactory:

Min 5820k i 4,3GHz drar in ~1 dollar om dagen när jag minar XMR, så det ger ju inga fantasisummor, men beroende på hur nya xeonpropparna är så kanske det kan vara värt det för dig.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Gärna det!

Såg att investeringskostnaden inte alls var så extrem som jag trodde idag.

Ny tråd om solceller här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1504348-solceller-solp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

@adfactory:

Min 5820k i 4,3GHz drar in ~1 dollar om dagen när jag minar XMR, så det ger ju inga fantasisummor, men beroende på hur nya xeonpropparna är så kanske det kan vara värt det för dig.

I ren vinst, eller tillkommer elavdrag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Jag la ca 20K på min rig bestående utav 6st RX580. Ca 930W drar den,

Har du lyckats få ned strömförbrukningen på korten?