Bitcoin mining med 1060

Permalänk

Bitcoin mining med 1060

Tjo, tänkte prova bitcoin mining med min dator... körde igång programmet osv och får enligt den på ett gtx 1060 cirka 30-40kr /dag. Läser översllt där alla är
Negativa om bitcoin mining att man inte tjänar längre på det osv, men förstår inte varför man inte skulla tjäna på det? Har ej mätt watten men nättagget är på 650watt så räknade på att den drar 650w vilket inte är troligt antagligen... drar den 650w i 24h har jag ett elpris på 5kr/dag vilket ger en vinst på lågt räknat 25kr vilket blir en 750kr /månad. Visst inga jätte pengar men bättre än 0kr om min dator ändå står på.
Så nu söker jag lite åsikter varför jag INTE ska minea? Tex förstör det mitt gtx 1060 tidigt? Har jag räknat helt galet i mina beräkningar? Vad tycker ni? Är jag ute o cyklar eller låter detta rätt schyst ändå? Kan lätt smälla in 2 gtx 1060 till i min dator om jag vill tex! Sorry om det är rörigt... piss förkyld ch trött!

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

@freddechr: Bitcoin mining belastar väl och utnyttjar maximal prestanda från ditt grafikkort. Det är väl det som gör att det sliter på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Du minear inte bitcoin, du minear en annan valuta om du använder tex nicehash. Du skulle gå back pga elkostnader om du minade btc

Permalänk

Men hur pass sliter det? Folk som kör mining rigs tjänar dem pengar innan gpun lägger av? Min gpu kostade mig 2500kr, alltså måste den ”hålla” minst 3-4månsder innan det får säga upp sig... hmm rätt lång tid om det körs 100% iofs

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Du minear inte bitcoin, du minear en annan valuta om du använder tex nicehash. Du skulle gå back pga elkostnader om du minade btc

Såklart jag minar nice hash, fel av mig

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Att din gpu lägger av är inget du behöver oroa dig för, du har ändå 2 års garanti, men framförallt sliter inte mining så mycket egentligen, dagens gpuer är byggda för att klara mycket

Permalänk
Inaktiv

Bör hålla i ett par år iaf, så du kommer troligtvis att få tillbaka investeringen.

Permalänk

Så vad tror ni bör jag tjäna något? Hur som helst gör den inga pengar av att stå avstängd

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Om du har en dator Med relativt may kort finns det väl ingen mening med at inte mina med dem

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Min dator med 7700k och gtx 1070 drar runt 200w från väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Så vad tror ni bör jag tjäna något? Hur som helst gör den inga pengar av att stå avstängd

Säg att du köra nicehash 16 timmar om dagen (under tiden du sover och går i skolan/jobbar

Runt 20kr om dagen, vilket blir 600kr i månaden och efter elen runt 500kr

Permalänk
Skrivet av pchelp:

Min dator med 7700k och gtx 1070 drar runt 200w från väggen

Kör du alltid det när du inte använder datorn? Märkt någon skillnad på grafikkortet?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Kan jag göra så att jag köper ett till gtx 1060 för att kunna spela och den minear fortfarande på ett kort? Alltså man stänger bara av det ena kortet eller drar det mycket på lvriga komponenter som cpu? (Kör bara gpu minimg atm) och är det värt att köra cpu mining eller ska man hålla sig till gpu mining?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Kör bara GPU. Klart du tjänar på det som det ser ut nu även om det är småpengar med 1-2 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Kan jag göra så att jag köper ett till gtx 1060 för att kunna spela och den minear fortfarande på ett kort? Alltså man stänger bara av det ena kortet eller drar det mycket på lvriga komponenter som cpu? (Kör bara gpu minimg atm) och är det värt att köra cpu mining eller ska man hålla sig till gpu mining?

Håll dig GPU mining, varför inte köra på ett GTX 1070 8gb?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Håll dig GPU mining, varför inte köra på ett GTX 1070 8gb?

Kanske vore nåt att satsa på funkar lite bättre i gaming sen än mitt 1060 i vilket fall ändå
Men kan jag om jag köper ett 1070 tex kan jag
Alltid köra mining på mitt 1060 samtidigt som jag gamear på ett 1070 eller slöar det ner datorn i övrigt? Och sen köra mining på 1070+1060 när jag inte är hemma osv

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

drar den 650w i 24h har jag ett elpris på 5kr/dag vilket ger en vinst på lågt räknat 25kr vilket blir en 750kr /månad. Visst inga jätte pengar men bättre än 0kr om min dator ändå står på.

Dubbelkolla gärna din elkostnad. Jag tror du har använt ett litet för lågt pris nämligen i ditt exempel (0.65x24 = 15.6 kWh vilket i så fall innebär ett pris på 32 öre/kWh). Räkna med minst 1 kr/kWh.

Permalänk
Skrivet av freddechr:

Kanske vore nåt att satsa på funkar lite bättre i gaming sen än mitt 1060 i vilket fall ändå
Men kan jag om jag köper ett 1070 tex kan jag
Alltid köra mining på mitt 1060 samtidigt som jag gamear på ett 1070 eller slöar det ner datorn i övrigt? Och sen köra mining på 1070+1060 när jag inte är hemma osv

Ja
Nej drar inte speciellt mkt från övriga systemet.

Jag kör så fast med 5x amd gpuer

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

Ja
Nej drar inte speciellt mkt från övriga systemet.

Jag kör så fast med 5x amd gpuer

Får jag fråga vilka gpuer samt vad du tjänar? Finns calculators, men det skiljer från verkligheten... eller?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Dubbelkolla gärna din elkostnad. Jag tror du har använt ett litet för lågt pris nämligen i ditt exempel (0.65x24 = 15.6 kWh vilket i så fall innebär ett pris på 32 öre/kWh). Räkna med minst 1 kr/kWh.

Det stämmer, jag räknade fel. Blev rättad av farsan innan... elpriset på mitt avtal är 0,33 men sen tillkommer skatter osv, trodde det var en fast avgift men fick lära mig att det var per kwh haha (nyligen flyttat hemifrån🤣)

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Lite oklart, vad är det du minar? Är det via nicehash så du kör flera olika coins?

Jag skulle rekommendera att köra Ethereum med claymore miner, via en pool t.ex. ethermine.org.
Du kan även köra dual mining och dra in lite extra vid sidan, t.ex. pascal coin samtidigt som du minar ethereum.

1060 är ett bra kort för ethereum, ingen jättehög hashrate men bra hash per krona. Ett 1060 på ethereum just nu drar in cirka 85$ i månaden efter pool fee och el (1kr per kwh).

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av freddechr:

Får jag fråga vilka gpuer samt vad du tjänar? Finns calculators, men det skiljer från verkligheten... eller?

5x rx 570 4g

2x r9 390x

1x 1060 6g

Problemet med calc är att priset ändras hela tiden.

Ca 4k hittills denna månad efter växlings avgifter osv
Calcen snittar på ca 9k /månad just nu

+ ca 500 på cpu mining

Men somsagt om någon dag kanske det är dubbelt så lönsamt eller så är det bara att stänga av.
Omöjligt att veta

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maacus:

Lite oklart, vad är det du minar? Är det via nicehash så du kör flera olika coins?

Jag skulle rekommendera att köra Ethereum med claymore miner, via en pool t.ex. ethermine.org.
Du kan även köra dual mining och dra in lite extra vid sidan, t.ex. pascal coin samtidigt som du minar ethereum.

1060 är ett bra kort för ethereum, ingen jättehög hashrate men bra hash per krona. Ett 1060 på ethereum just nu drar in cirka 85$ i månaden efter pool fee och el (1kr per kwh).

Hej hur minar man pascal coin samtidigt? Jag kör nu ethereum och använder jaxx wallet är den ok?

Jag gjorde det som förklarades här https://www.youtube.com/watch?v=gHYp1lu8F2I

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av h051n:

Hej hur minar man pascal coin samtidigt? Jag kör nu ethereum och använder jaxx wallet är den ok?

Jag gjorde det som förklarades här https://www.youtube.com/watch?v=gHYp1lu8F2I

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver Claymores Dual miner, en wallet för Ethereum samt en wallet för pascal.

Sedan kan du läsa det mesta i Claymore minerns readme fil. Men du lägger till följande:
-dpool (din pool här) -dwal (din pascal adress).(ditt riggnamn) -dpsw x -dcoin pasc

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

5x rx 570 4g

2x r9 390x

1x 1060 6g

Problemet med calc är att priset ändras hela tiden.

Ca 4k hittills denna månad efter växlings avgifter osv
Calcen snittar på ca 9k /månad just nu

+ ca 500 på cpu mining

Men somsagt om någon dag kanske det är dubbelt så lönsamt eller så är det bara att stänga av.
Omöjligt att veta

Vad har du för Hashrate på riggen?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Ca 230 eth
Det är 3 riggar

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

@Maacus: ska jag välja europa 1 eller 2 eller kvittar det?

Kan jag på något sätt se hur mycket jag har minat? Har bara gjort det en kväll nu men tänkte kolla så jag gjort rätt.

EDIT hittade sidan, den vara bara nere när jag sökte innan https://eth.nanopool.org/
jag har 1.49 dollar!!! haha blir en kaffe på MC sen kanske.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag sitter själv på riggar med ca 1,5GH/s eth och dem drar cirka 5kw/h vilket är max 5tkr i el per månad om man har dem hemma.
Brukar ha ingen pengarna på ett nyköpt grafikkort efter 3-4 månader ungefär beroende på valutakurser så dina beräkningar stämmer i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeFance:

Brukar ha ingen pengarna på ett nyköpt grafikkort efter 3-4 månader ungefär beroende på valutakurser så dina beräkningar stämmer i dagsläget.

3-4 månader låter optimistiskt på nya kort om du betalar skatt och el själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad får ni med nicehash nu med era 1060 ?

Jag får bara ca 33kr/dag just nu i Equihash (563 H/S ca) på 2 kort.

Läste att ni fick 40kr på ett kort innan så verkar som jag gör nåt fel.