Kan nog fungera i och med att det är 400V vid Y-koppling och 230V vid D-koppling, men räkna med att motorn kommer var betydligt svagare, ca 75% av ursprunglig styrka
Men - räcker den då till momentmässigt för starten, når den full varvtal väl startad och med sin normallast (tex om den driver fläkt så ökar tyngden väldigt fort i slutet när den närmar sig arbetsvarvtal) - om det inte går upp i full varvtal (dvs. över angivna 2830 rpm) så slirar rotorn rent elektromagnetisk för mycket och blir sakta överhettad och du har en motorbrand att vänta.
motorn i bilden är förmodligen kopplad som Y vid 400 Volt
Den måste kopplas som D vid 230 Volt och två av motorns fasuttag mata till fas och nolla och den 3' fasuttaget matas via kondensator till endera nolla eller fas och också bestämmer rotationsriktning vid start
Tumregeln är att kondingen skall vara på 80 µF per kW (0.08 µF/Watt) vilket ger att _motorkondingen_ bör vara 20 µF för motorn i bilden
kolla motortemperaturen noga under ca 1 timmes drift efter provstarten och under dess tänkta last - så länge du kan hålla handen på motorn i obegränsad tid är det ingen större fara, men börja det lukta varm och 'el' och varm lack - stäng av omedelbart...
kolla också strömmarna med tångamperemeter om du har att strömmarna inte är för höga - bör inte överstiga märkströmmen som anges på motorplåten
i bakeliten under plinten finns bokstäver för de olika lindningarna
och en exempel på kopling skulle då vara
V1 - U2 - nolla
V2 - W1 - fas
W2 - U1 - kondensator - Fas eller nolla beroende på rotationsriktning
Obs. Omkopplingarna skall formellt göras av elektriker, gör du det själv så håll fingrarna borta vid provkörning och ev. frigör remskiva mm. så att det inte ställer till med saker om det skulle starta åt fel håll - för det kommer förmodligen att starta år fel hål...
Detta är också på eget ansvar!!