Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Koppla om 3-fas motor till 1-fas?

Hej.
Farsan har en ässja med en 3-fas motor som han vill göra om till en 1-fas motor.

En snabb titt på plåten som sitter på motorn tycker jag det ser ut som den går att koppla om till 1-fas med typ 25-30uF kondensator? ( Gissning baserad tidigare erfarenheter typ )

Är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Tror det skall gå också.
Du måste först Delta-koppla motorn.

Tänk dock på effekten blir cirka 75% av din ursprungliga effekt.

Permalänk
Medlem

Kan inte formeln för att beräkna kondingen men det är rätt som du tänker. Tänk dock på att du tappar mycket kraft när du kör på 1 fas då det inte blir riktigt samma fasförskjutning.

Edit: för seg
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Tror det skall gå också.
Du måste först Delta-koppla motorn.

Tänk dock på effekten blir cirka 75% av din ursprungliga effekt.

Skrivet av Asus_84:

Kan inte formeln för att beräkna kondingen men det är rätt som du tänker. Tänk dock på att du tappar mycket kraft när du kör på 1 fas då det inte blir riktigt samma fasförskjutning.

Edit: för seg
Skickades från m.sweclockers.com

Självklart räknar jag med att den ska tappa kraft. Tar lite längre tid att få kolet riktigt varmt bara

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Inaktiv

Ett youtubeklipp säger mer än tusen ord:
https://www.youtube.com/watch?v=blrRyAeJQXc
(2000 talets ordspråk)

Nå lycka till, jag har ej prövat detta. En annan sak är försäkringsfrågan ifall något skull hända.. Där CE märkningen på viss apparatur ej gäller om man pillar på dem.

Permalänk
Medlem

Kan nog fungera i och med att det är 400V vid Y-koppling och 230V vid D-koppling, men räkna med att motorn kommer var betydligt svagare, ca 75% av ursprunglig styrka

Men - räcker den då till momentmässigt för starten, når den full varvtal väl startad och med sin normallast (tex om den driver fläkt så ökar tyngden väldigt fort i slutet när den närmar sig arbetsvarvtal) - om det inte går upp i full varvtal (dvs. över angivna 2830 rpm) så slirar rotorn rent elektromagnetisk för mycket och blir sakta överhettad och du har en motorbrand att vänta.

motorn i bilden är förmodligen kopplad som Y vid 400 Volt

Den måste kopplas som D vid 230 Volt och två av motorns fasuttag mata till fas och nolla och den 3' fasuttaget matas via kondensator till endera nolla eller fas och också bestämmer rotationsriktning vid start

Tumregeln är att kondingen skall vara på 80 µF per kW (0.08 µF/Watt) vilket ger att _motorkondingen_ bör vara 20 µF för motorn i bilden

kolla motortemperaturen noga under ca 1 timmes drift efter provstarten och under dess tänkta last - så länge du kan hålla handen på motorn i obegränsad tid är det ingen större fara, men börja det lukta varm och 'el' och varm lack - stäng av omedelbart...

kolla också strömmarna med tångamperemeter om du har att strömmarna inte är för höga - bör inte överstiga märkströmmen som anges på motorplåten

i bakeliten under plinten finns bokstäver för de olika lindningarna

och en exempel på kopling skulle då vara

V1 - U2 - nolla
V2 - W1 - fas
W2 - U1 - kondensator - Fas eller nolla beroende på rotationsriktning

Obs. Omkopplingarna skall formellt göras av elektriker, gör du det själv så håll fingrarna borta vid provkörning och ev. frigör remskiva mm. så att det inte ställer till med saker om det skulle starta åt fel håll - för det kommer förmodligen att starta år fel hål...

Detta är också på eget ansvar!!

---

Är det centrifugalfläkt för en ässja så kan du minska kraftåtgången på motorn lite genom att strypa luftinlopp lite om den inte varvar upp fullt och motorn går varm. cetrifugal-fläkt går som tyngst när luftflödet igenom denna är som högst.

Permalänk
Rekordmedlem

En deluxevariant är att skaffa en frekvensomriktare man kan mata med 1 fas men som ger 3 fas ut och motorn kan ge maxeffekt, man kan dessutom varvtalsreglera, kostar från 2500 kr för en styrenheten i den effektklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett youtubeklipp säger mer än tusen ord:
https://www.youtube.com/watch?v=blrRyAeJQXc
(2000 talets ordspråk)

Nå lycka till, jag har ej prövat detta. En annan sak är försäkringsfrågan ifall något skull hända.. Där CE märkningen på viss apparatur ej gäller om man pillar på dem.

Bra video! Tack.
Medveten om försäkring och ce-märkning.

Skrivet av xxargs:

Kan nog fungera i och med att det är 400V vid Y-koppling och 230V vid D-koppling, men räkna med att motorn kommer var betydligt svagare, ca 75% av ursprunglig styrka

Men - räcker den då till momentmässigt för starten, når den full varvtal väl startad och med sin normallast (tex om den driver fläkt så ökar tyngden väldigt fort i slutet när den närmar sig arbetsvarvtal) - om det inte går upp i full varvtal (dvs. över angivna 2830 rpm) så slirar rotorn rent elektromagnetisk för mycket och blir sakta överhettad och du har en motorbrand att vänta.

motorn i bilden är förmodligen kopplad som Y vid 400 Volt

Den måste kopplas som D vid 230 Volt och två av motorns fasuttag mata till fas och nolla och den 3' fasuttaget matas via kondensator till endera nolla eller fas och också bestämmer rotationsriktning vid start

Tumregeln är att kondingen skall vara på 80 µF per kW (0.08 µF/Watt) vilket ger att _motorkondingen_ bör vara 20 µF för motorn i bilden

kolla motortemperaturen noga under ca 1 timmes drift efter provstarten och under dess tänkta last - så länge du kan hålla handen på motorn i obegränsad tid är det ingen större fara, men börja det lukta varm och 'el' och varm lack - stäng av omedelbart...

kolla också strömmarna med tångamperemeter om du har att strömmarna inte är för höga - bör inte överstiga märkströmmen som anges på motorplåten

i bakeliten under plinten finns bokstäver för de olika lindningarna

och en exempel på kopling skulle då vara

V1 - U2 - nolla
V2 - W1 - fas
W2 - U1 - kondensator - Fas eller nolla beroende på rotationsriktning

Obs. Omkopplingarna skall formellt göras av elektriker, gör du det själv så håll fingrarna borta vid provkörning och ev. frigör remskiva mm. så att det inte ställer till med saker om det skulle starta åt fel håll - för det kommer förmodligen att starta år fel hål...

Detta är också på eget ansvar!!

Tack för mycket bra info!
Kommer nog med största sannolikhet kontakta elektriker.
Att jag ställde fråga var med för att se om det är möjligt vilket det verkar vara.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

" En annan sak är försäkringsfrågan ifall något skull hända.. Där CE märkningen på viss apparatur ej gäller om man pillar på dem."

försäkringsfrågan hänger på elektrikern som gör jobbet - det är den största skälet varför elektriker skall göra jobbet och inte privatperson - nu handlar det om en ässja och smide och det är mycket annat som är hett och riskabelt, så faran med en brinnande motor är nog helt underordnat här

EMC och CE:

Så länge man kör med motorkonding och vettig utförd omkoppling så påverkar det inte några CE och EMC-direktiv (möjligen någon maskindirektiv), men kopplas en frekvensomriktare in så är det helt annan sak då skall det mätas och godkännas i avseende EMI etc. - om man är formell.

Det är alltid helheten på hela sammansatta produkten som räknas - inte att köpta frekvensomvandlare i sig är CE-godkänd på något sätt skulle göra hela tillämpningen godkänd, tvärt om, det räcker inte eftersom det inte inkluderar sladdar mm. som är kopplad till motorn och hur motorn i sig skärmar eller leder vidare störningar.

Sedan att det är väldigt många som skiter i det på platsbyggda anläggningar är annan sak... och en del löser med att motorn tillsammans med VFD och tillhörande kablar har testats på testhus.

Det man också får se upp med VFD på motorer som inte är ihopgifta med varandra, är HF-strömmar i lager som ger pitting i lagerbanorna och lagren rasar på väldigt mycket kortare tid än annars beräknat