Sonen 9 år: Spelbärbar eller inte.

Permalänk
Medlem

Sonen 9 år: Spelbärbar eller inte.

Är i ett lite dumt läge.
Är nyseparerad så sonen kommer att ta med sig en ny bärbar dator mellan hemmen.

Förutsättningar:
Spelintresserad son på 9 år. Gillar starkt: Spintires, Farming simulator 17, City skylines och liknande.
I dag: Stationär byggd från skrotlådan: Xeon W3520, 8Gb DDR3 och GF 46GTX.

Vad ska man satsa på för bärbar maskin? Gaming eller inte. Ekonomin är ju ansträngd, samtidigt vill man ju att det skall flyta.

Jag tror dock mammans bärbara dator tackar för sig nästa vår.
Man kanske skall satsa lagom dyrt i år och låta sonen byta upp sig till en ny Gaming Laptop redan nästa vår. (Om nu spelintresset står sig...)
När det gäller barn och dess kompisar finns det ju en risk att grejerna går i backen även om han själv är försiktig av sig...

Tankar synpunkter?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Är begagnat ett alternativ?

Hör av dig till denna kille och se vad det sitter för grafikkort i datorn, är det ett GTX 770M eller 780M i så kan det vara värt det.

https://www.blocket.se/stockholm/Asus_ROG_G750JX_77277838.htm...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske hitta en begagnad som duger i ett par år?

Permalänk
Medlem

Satsa på något från marknaden här på sweclockers, brukar bli lite mer ”bang for the buck” än att köpa nytt. Brukar väl dyka upp datorer i alla möjliga prisklasser, är det inte superbråttom så håll utkik varje dag och slå till på något som ekonomin tillåter dig till.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Om möjligt skulle jag försöka budgetera för två stationära, de behöver ju inte alls vara jättedyra men kommer ändå stå sig mycket bättre än en bärbar i längden.

Permalänk
Medlem

Kanske kan plocka ihop en till stationär burk ifall han har utrymme i rummet ?
quadcore av något slag 8 gb ramminne och liknande gpu som gtx 460 är nog ganska lätt och hitta för ett billigt pris så kanske han får ta med tangentbord,mus bara och koppla in själv och ni köper en billig skärm till.

Andra generationens I5 eller I7, 8 gb ramminne, billigt chassie + nätagg och ett gt 1030 blir skaplig prestanda ändå.

Blir ju lite trökigt ifall han nu skulle tappa den i backen medans den packas ned eller något liknande som du nämner, eller stänger ned locket för snabbt på den medans något ligger mellan skärmen och tangentbordet,typ penna eller in ear hörlur.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Simon^L:

Om möjligt skulle jag försöka budgetera för två stationära, de behöver ju inte alls vara jättedyra men kommer ändå stå sig mycket bättre än en bärbar i längden.

Då ska han ha två skärmar också, och kommer hela tiden behöva byta mellan två datorer med allt vad det innebär i form av dubbla installationer av allting etc. Kan nog vara ganska opraktiskt för en nioåring. Kräver ju även att båda föräldrarna kan agera "tech support" osv.

Så tror nog på en dator som kan tas med mellan bostäderna, och en laptop är nog det bästa alternativet med avseende på smidighet och kostnad, även om små smidiga stationära datorer inte är något konstigt nu för tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vet inte budget men den här lär stå sig ett tag.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Intel® Core™ i5-7300HQ Processor
Nvidia GTX 1060 Max Q, 3 GB
8 GB DDR4 RAM, 1 TB HDD
9 990kr

Permalänk
Medlem

Säger stationär blir bättre ilängden.
Som 9åring.börjar set bli dax att lära sig.lite.om man ska kunna spela.också
Så "dubbla installationer" ska inte vara.problem.och föräldrar ska inte.behöva vara tech support.alldeles för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Då ska han ha två skärmar också, och kommer hela tiden behöva byta mellan två datorer med allt vad det innebär i form av dubbla installationer av allting etc. Kan nog vara ganska opraktiskt för en nioåring. Kräver ju även att båda föräldrarna kan agera "tech support" osv.

Så tror nog på en dator som kan tas med mellan bostäderna, och en laptop är nog det bästa alternativet med avseende på smidighet och kostnad, även om små smidiga stationära datorer inte är något konstigt nu för tiden.

Vill man få plats med fullstora grafikkort och små chassin på stationär dator så blir dessa ganska dyra vid nyköp.

Självklart lär en hel del komma på marknaden pga Ghost S1 i April.

Bara kolla på Ncase M1 & Dan Cases A4 begagnat.

Raijintek Metis Plus är prisvärt vid nyköp men då måste gpu vara max 170 mm långt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Om möjligt skulle jag försöka budgetera för två stationära, de behöver ju inte alls vara jättedyra men kommer ändå stå sig mycket bättre än en bärbar i längden.

Mamman är inte så kunnig på datorer. Så två maskiner går bort
Det räcker att det blir uppdateringar och översyn när enheten är hemma hos mig.
Jag ansvarar även för Steamkonto osv då jag även delar ut mina spel till han.

Har haft planer på ett lätt ITX bygge med handtag ovanpå och ha två uppsättningar med skärmar, mus o tangentbord.
Vi enades dock om en bärbar, vilket jag får respektera.

Det är inte jätteakut med dator inköpet så jag skall kolla efter begagnat.
Va behöver det vara för maskin för att dra runt spelen. I dag har han 31Fps i City skylines.

Skall man försöka hamna tillräckligt högt så att det är en maskin med Gsync?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Jag köpte nyligen en dator med 15.6" 1080p, 950m 2gb GDDR5 och 6300u ("i5") vilket duger bra för lättare spelande, denna köpte jag för ca 6.500kr.

Nu finns denna inte längre att köpa, men när jag jämförde med datorerna (betongblock) som finns på marknaden, för ca 6.500kr så var de liknande prestanda för samma pengar, denna har dock garanti.

Så leta rundor och kolla, annars satsa på 860m eller högre i mitt tycke.

@Provetector

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vet inte budget men den här lär stå sig ett tag.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Intel® Core™ i5-7300HQ Processor
Nvidia GTX 1060 Max Q, 3 GB
8 GB DDR4 RAM, 1 TB HDD
9 990kr

Fin maskin. Kanske tillochmed slår pappans!
Något i denna prisklass kan man ju köra om man tänker sig det alternativet att han byter upp sig om ett år.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Om du kikar på steam så står det rekommenderade och minimum systemkrav för spelen. Det är nog ganska enkelt att hitta en maskin med integrerad grafik som orkar dra dom spelen i 30 fps eller mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Fin maskin. Kanske tillochmed slår pappans!
Något i denna prisklass kan man ju köra om man tänker sig det alternativet att han byter upp sig om ett år.

Den håller nog för att spelas på i flera år fast det beror nog helt på vad han har för krav.

Permalänk
Avstängd

Har flera ungar i lägre åldern och de har kört med AMD's apu'er/ fm2+, den inbyggda grafik klarar enklare spel mindcraft, sims mm.

Ett 15x15 cm m-itx kort med inbygd wifi och en nätdel stående vid sidan samt ssd disk får plats i hemmabygd låda i skokartong storlek 31x20x17 cm sätt ett bärhandtag ovanpå både stötsäker och enkelt flyttbar. Skaffa sen skärm och tangentbord och mus i dubbel uppsättning. När de sen växer ur APU'ns grafik så klarar dessa av att driva tex ett r9 280 kort.
tips på liten köpelåda:
https://www.inet.se/produkt/6911862/raijintek-metis-rod

Att sätta i en nätsladd samt skärmsladd klarar både små barn samt föräldrar, mus och tangentbords dongle för båda hushållen kan ju alltid sitta kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Är i ett lite dumt läge.
Är nyseparerad så sonen kommer att ta med sig en ny bärbar dator mellan hemmen.

Förutsättningar:
Spelintresserad son på 9 år. Gillar starkt: Spintires, Farming simulator 17, City skylines och liknande.
I dag: Stationär byggd från skrotlådan: Xeon W3520, 8Gb DDR3 och GF 46GTX.

Vad ska man satsa på för bärbar maskin? Gaming eller inte. Ekonomin är ju ansträngd, samtidigt vill man ju att det skall flyta.

Jag tror dock mammans bärbara dator tackar för sig nästa vår.
Man kanske skall satsa lagom dyrt i år och låta sonen byta upp sig till en ny Gaming Laptop redan nästa vår. (Om nu spelintresset står sig...)
När det gäller barn och dess kompisar finns det ju en risk att grejerna går i backen även om han själv är försiktig av sig...

Tankar synpunkter?

Alltså om 10k är taket så kolla inet.se deras fynd hörna kan leverera riktiga kap ibland. Speciellt nu sen dom gjorde om den så den ligger på central lagret och kan skickas. Inte bara i butik på Ringön i Göteborg.

Annars så har du dessa Lenovo Y520 alternativen hos inet. billigare än Elgiganten med bättre support och service.

https://www.inet.se/jamfor?compare=1961462&compare=1961852

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

En till laptop med vettig prestanda och pris
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/as...
15,6" Full HD-skärm (1920 x 1080)
Intel® Core i5-6300HQ
8 GB DDR4 / 128 GB SSD + 1 TB
NVIDIA® GeForce® GTX 970M
8490kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Har haft planer på ett lätt ITX bygge med handtag ovanpå och ha två uppsättningar med skärmar, mus o tangentbord.
Vi enades dock om en bärbar, vilket jag får respektera.

Låter klokt, det är tillräckligt med skit som ska fram och tillbaka utan att ha en stationär att släpa också, även om den är liten.

Min dotter har en stationär hos mig (min gamla speldator som jag fick igång igen), ingen dator hos sin mamma.
Ipaden är fortfarande mer intressant, annars hade jag börjat kika på att skaffa en laptop istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lenovo fanns för 8K på netonnet. (Utan belysning i tangentbordet)
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/le...
Får man såpas för de pengarna kan det nog vara värt det?
Vi splittar ju på kostnaden också...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Lenovo fanns för 8K på netonnet. (Utan belysning i tangentbordet)
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/le...
Får man såpas för de pengarna kan det nog vara värt det?
Vi splittar ju på kostnaden också...

Om du redan har denna datorn i5 4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GF 760GTX, kan inte ditt barn spela på din dator om ekonomin är ansträngd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Lenovo fanns för 8K på netonnet. (Utan belysning i tangentbordet)
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/le...
Får man såpas för de pengarna kan det nog vara värt det?
Vi splittar ju på kostnaden också...

Det är ett 1050 Ti i med 2GB RAM, hade lagt till 2k och köpt:
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/le...
Det är ett säkert kort, 4GB Vram och 8 RAM med större SSD.
Må va ett 1050 som i de andra men VRAM kommer behövas i framtida (Nuvarande) spel - skulle han ändra intresse om 1 år så kommer detta hjälpa.
Alt. som tidigare planerat med stationära
Men snåla in på en laptop = den blir dålig i förtid.
Lenovo skall man helst omformatera själv då de är otroligt sega med massa bloatware out of box.
Edit:
Plus i7

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Eftersom ni har slut på stålar så bör ungen inte få ett smack.. Han får lära sig genom att era tidigare beslut har satt er i sitsen så att "ekonomin är ansträngd". Sen är han ju bara 9 år med och borde vara ute och kasta snöboll istället för att sitta och bli fet framför en dator?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Eftersom ni har slut på stålar så bör ungen inte få ett smack.. Han får lära sig genom att era tidigare beslut har satt er i sitsen så att "ekonomin är ansträngd". Sen är han ju bara 9 år med och borde vara ute och kasta snöboll istället för att sitta och bli fet framför en dator?

Eftersom hans pappa är nyseparerad och han kommer få pendla mellan två olika hem där en ny pappa eller mamma helt plötsligt kan dyka upp som ska ha partnerns uppmärksamhet så är nog en dator ingen dum idé. Hans kompisar kanske inte vill kasta snöboll då får han stå där och kasta boll ensam på ett träd eller något. Man blir inte fet av att sitta vid en dator, man blir fet av att äta fel i förhållande till energin man förbrukar.

Nej en dator låter jättebra, då har han någonting att se fram emot och alltid något att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Eftersom hans pappa är nyseparerad och han kommer få pendla mellan två olika hem där en ny pappa eller mamma helt plötsligt kan dyka upp som ska ha partnerns uppmärksamhet så är nog en dator ingen dum idé. Hans kompisar kanske inte vill kasta snöboll då får han stå där och kasta boll ensam på ett träd eller något. Man blir inte fet av att sitta vid en dator, man blir fet av att äta fel i förhållande till energin man förbrukar.

Nej en dator låter jättebra, då har han någonting att se fram emot och alltid något att göra.

Av de kompisar man sett som vart med om skilsmässa så blir det sällan så att man pendlar mellan hem.. detta gäller mig själv med förstås då jag var med om samma lika redan vid 6 års ålder. Nej barnet väljer sällan att bollas runt utan väljer den förälder som den gillar bäst. Är att köpa en dator "bäst" för att få ens unge att gilla en.. jag skulle tro det men jag anser ändå inte att det är rätt

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Av de kompisar man sett som vart med om skilsmässa så blir det sällan så att man pendlar mellan hem.. detta gäller mig själv med förstås då jag var med om samma lika redan vid 6 års ålder. Nej barnet väljer sällan att bollas runt utan väljer den förälder som den gillar bäst. Är att köpa en dator "bäst" för att få ens unge att gilla en.. jag skulle tro det men jag anser ändå inte att det är rätt

Intressant, min uppväxt var precis tvärtom. Jag själv och alla mina kompisar med separerade föräldrar bodde varannan vecka eller motsvarande.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: Gillade du att byta hem fram och tillbaka på så vis?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

@Dracc: Gillade du att byta hem fram och tillbaka på så vis?

Det var helt okej, hann aldrig tröttna på att vara hos den ena eller den andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det var helt okej, hann aldrig tröttna på att vara hos den ena eller den andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skolan och sånt då?

EDIT: såklart kanske inte alla som har 10mil mellan boenden som en annan förstås..

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Skolan och sånt då?

EDIT: såklart kanske inte alla som har 10mil mellan boenden som en annan förstås..

Där har du såklart en viktig poäng, mina föräldrar bodde som längst 2 mil (~15 minuter med bil på landet) ifrån varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6