Väldigt låg upplösning på min externa skärm kopplad till min bärbara

Permalänk
Medlem

Väldigt låg upplösning på min externa skärm kopplad till min bärbara

Hej!

Jag har kopplat en skärm till min bärbara dator, HP EliteBook 8570p. Den bärbara datorn har några år på nacken men den har ändå en i7 processor, DisplayPort och ett Radeon HD 7570m grafikkort. Jag har en 4k skärm från LG, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4243827

Jag har kopplat min LG skärm till min bärbara dator med en DisplayPort. Jag får bild på både min bärbara dator och den externa LG skärmen men kan bara välja en låg upplösning på min 4k skärm. Jag vet inte riktigt om min bärbara kan köra min LG skärm i 4k men jag förväntar mig i alla fall full HD. Den maximala upplösningen jag får upp är dock bara 1600 x 900. Hur gör jag för att få ut högre upplösning på min LG skärm från min bärbara dator? Jag har installerat de senaste grafikdrivrutinerna till den bärbara datorn.

Permalänk
Medlem

Enligt HP:
DisplayPort:
Supports resolutions up to 2560 x 1600, 30-bit color depth at 60 Hz, and full HD (1920 x 1080) monitors, 24-bit color depth at 120 Hz

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kör ut bilden enbart till externa så ska du se att det blir bättre.
Förmodligen så har du 1600x900 i upplösning på laptopskärmen...

Alternativt gå in på inställningarna för den externa skärmen (oftast högerklick när du har muspekaren på externa) ändra upplösningen till det du önskar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pappa hade samma problem efter han fick en ny skärm i julas, upplösningen gick inte att höja över maxupplösningen för laptop-skärmen. Löstes så här:
Gå till bildskärmsinställningarna och välj "Utvidga" istället för duplicera skärmarna. Detta bör tillåta dig att ändra upplösningen till en högre upplösning på din externa skärm. Därefter ska det gå bra att ändra tillbaks till duplicera, datorn "kommer ihåg" att skärmen tål den högre upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Kör ut bilden enbart till externa så ska du se att det blir bättre.
Förmodligen så har du 1600x900 i upplösning på laptopskärmen...

Alternativt gå in på inställningarna för den externa skärmen (oftast högerklick när du har muspekaren på externa) ändra upplösningen till det du önskar

Skrivet av Phamarus:

Pappa hade samma problem efter han fick en ny skärm i julas, upplösningen gick inte att höja över maxupplösningen för laptop-skärmen. Löstes så här:
Gå till bildskärmsinställningarna och välj "Utvidga" istället för duplicera skärmarna. Detta bör tillåta dig att ändra upplösningen till en högre upplösning på din externa skärm. Därefter ska det gå bra att ändra tillbaks till duplicera, datorn "kommer ihåg" att skärmen tål den högre upplösningen.

Jag har testat att utvidga skärmarna, jag har testat sätta min externa skärm som min primära och den enda som det visas bild på. Inget a det hjälper dock, fortfarande bara 1600 x 900 som är en högsta upplösningen jag kan välja på min LG 4k skärm :/