Filöverföring på hemnätverket, hur öka hastigheten?

Permalänk
Medlem

Filöverföring på hemnätverket, hur öka hastigheten?

Jag sitter idag på en 100/100 fiber uppkoppling och använder en OVPN box som router. Alla enheter i hemmet är kopplade trådat från OVPN boxen förutom mobil, surfplatta och en Sonos högtalare som är kopplade trådlösa.
Min dator är en PC med Windows 10 och delar också flera mappar från PCn till olika mediaenheter i hemmet.

Nu till frågan, jag flyttar ofta filer (nedladdningar från PCn) till mina mediaspelare över nätverket och kommer då upp i max hastighet på 11,5 mb/s. Är detta normalt eller ska jag förvänta mig bättre hastigheter än så?

Om jag däremot flyttar filer mellan två hårddiskar kopplade till PCn så kommer jag upp i ca 18-19 mb/s men aldrig mer än så.

Jag undrar först och främst vad det är som avgör vilken hastighet jag kan få när jag flyttar filer över hemnätverket?
Och varför får jag högre överföringshastighet när jag flyttar filer lokalt på/mellan PC och externa diskar?
Vad kan jag göra eller uppgradera för att få högre hastigheter på hemnätverket, är det nätverskkortet i PCn som är flaskhalsen?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det hårddiskar som inte klarar av att skriva in snabbare

Permalänk
Medlem

Kan Du ha gjort samma feltänk som jag en gång i tiden? Storleken i filhanteraren anges i Bytes och hastigheten i Bitar/s . En bytes = 8 bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Jag sitter idag på en 100/100 fiber uppkoppling och använder en OVPN box som router. Alla enheter i hemmet är kopplade trådat från OVPN boxen förutom mobil, surfplatta och en Sonos högtalare som är kopplade trådlösa.
Min dator är en PC med Windows 10 och delar också flera mappar från PCn till olika mediaenheter i hemmet.

Nu till frågan, jag flyttar ofta filer (nedladdningar från PCn) till mina mediaspelare över nätverket och kommer då upp i max hastighet på 11,5 mb/s. Är detta normalt eller ska jag förvänta mig bättre hastigheter än så?

Om jag däremot flyttar filer mellan två hårddiskar kopplade till PCn så kommer jag upp i ca 18-19 mb/s men aldrig mer än så.

Jag undrar först och främst vad det är som avgör vilken hastighet jag kan få när jag flyttar filer över hemnätverket?
Och varför får jag högre överföringshastighet när jag flyttar filer lokalt på/mellan PC och externa diskar?
Vad kan jag göra eller uppgradera för att få högre hastigheter på hemnätverket, är det nätverskkortet i PCn som är flaskhalsen?

Tacksam för svar.

Till att börja med antar jag att du har 1 GB trådade anslutningar aktiva mellan alla dina enheter. Du skriver om mediaspelare som du inte specificerar vad de är för några, vilket gör att frågan är svår att svara på. En sak att fundera över är ifall du har några anslutningar som har 100 mbit, dessa kommer naturligtvis att "flaska" överföringarna.

Sedan brukar "mediaspelare" etc ofta vara bedrövligt slöa, precis som hårdiskar och liknande som man kan koppla via USB till routern. Dessa kan man ofta inte räkna med högre hastigheter än vad du beskriver. Vill du ha höga hastigheter i nätverket vid överföringar får du bygga en egen mediaspelare av hyfsade datordelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Jag sitter idag på en 100/100 fiber uppkoppling och använder en OVPN box som router. Alla enheter i hemmet är kopplade trådat från OVPN boxen förutom mobil, surfplatta och en Sonos högtalare som är kopplade trådlösa.
Min dator är en PC med Windows 10 och delar också flera mappar från PCn till olika mediaenheter i hemmet.

Nu till frågan, jag flyttar ofta filer (nedladdningar från PCn) till mina mediaspelare över nätverket och kommer då upp i max hastighet på 11,5 mb/s. Är detta normalt eller ska jag förvänta mig bättre hastigheter än så?

Om jag däremot flyttar filer mellan två hårddiskar kopplade till PCn så kommer jag upp i ca 18-19 mb/s men aldrig mer än så.

Jag undrar först och främst vad det är som avgör vilken hastighet jag kan få när jag flyttar filer över hemnätverket?
Och varför får jag högre överföringshastighet när jag flyttar filer lokalt på/mellan PC och externa diskar?
Vad kan jag göra eller uppgradera för att få högre hastigheter på hemnätverket, är det nätverskkortet i PCn som är flaskhalsen?

Tacksam för svar.

Kolla vilken begränsning det finns på portarna i switchen respektive datorerna. Just nu flyttar du trafik runt i 100Mbit/s. Kolla också vilka kablar du har

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Till att börja med antar jag att du har 1 GB trådade anslutningar aktiva mellan alla dina enheter. Du skriver om mediaspelare som du inte specificerar vad de är för några, vilket gör att frågan är svår att svara på. En sak att fundera över är ifall du har några anslutningar som har 100 mbit, dessa kommer naturligtvis att "flaska" överföringarna.

Sedan brukar "mediaspelare" etc ofta vara bedrövligt slöa, precis som hårdiskar och liknande som man kan koppla via USB till routern. Dessa kan man ofta inte räkna med högre hastigheter än vad du beskriver. Vill du ha höga hastigheter i nätverket vid överföringar får du bygga en egen mediaspelare av hyfsade datordelar.

Den mediaspelaren jag främst flyttar filer till är en Zappiti 4k HDR och enligt specen så ska den klara upp till 115 mb/s via SMB, alltså en tiondel av den hastigheten jag får ut nu.
Hårddiskarna som sitter i mediaspelaren är av märket WD blue och i storlek 6TB.

Permalänk
Medlem

Har du Cat 5/6 kablar ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Förmodligen är det hårddiskar som inte klarar av att skriva in snabbare

Använder dessa hårddiskar i mediaspelaren https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3270970

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har du Cat 5/6 kablar ?

Vet ej, köpte nån billig variant på Kjell eller Clas Ohlsson men vet inte vilken CAT klass det är på den.

Permalänk
Medlem

Som sagt, du behöver ha GB nät i alla burkarna och kablarna i ditt eget nätverk, vad du har för hastighet i ditt bredband saknar betydelse i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

11,5 MB/s låter som 100 Mbit så kolla att allt verkligen ligger på 1000 Mbit.

Sen tycker jag 18-19 MB/s mellan två diskar låter otroligt lågt. Jag brukar ligga på 100-150 MB/s.

Angående CAT så står det på kablarna, men om de är köpta nyligen så är det ingen fara.

Om du har möjlighet, prova med en annan router också. Då kan du utesluta att det är något fel på den.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Kolla vilken begränsning det finns på portarna i switchen respektive datorerna. Just nu flyttar du trafik runt i 100Mbit/s. Kolla också vilka kablar du har

Ok, så om jag flyttar filer i ca 11,5 mb/s så motsvara det ungefär vad jag har i uppkoppling från min ISP, dvs 100 mbit?
Jag har alltid trott att filöverföringshastigheten inte är beroende av internethastigheten men om så är fallet så förklarar det ju varför jag inte får ut bättre hastigheter vid filöverföringar.

Så mao, om jag uppgraderar min fiber uppkoppling till 1000 mbit/s så borde jag rent teoretiskt kunna flytta filer med hastighet runt 100 mb/s? Eller tänker jag fel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

11,5 MB/s låter som 100 Mbit så kolla att allt verkligen ligger på 1000 Mbit.

Sen tycker jag 18-19 MB/s mellan två diskar låter otroligt lågt. Jag brukar ligga på 100-150 MB/s.

Hur kollar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Den mediaspelaren jag främst flyttar filer till är en Zappiti 4k HDR och enligt specen så ska den klara upp till 115 mb/s via SMB, alltså en tiondel av den hastigheten jag får ut nu.
Hårddiskarna som sitter i mediaspelaren är av märket WD blue och i storlek 6TB.

Dom skriver UPP TILL 115 MB/s, vilket i princip är gigabithastighet. Observera allså "upp till", troligen fulskriver dom detta för att standarden tillåter hastigheten fast jag tror inte du kommer uppnå i närheten av den i praktiken. Du kan kolla så att anslutningarna verkligen är aktiva i gigabithastighet, fast jag tror inte det hjälper.

EDIT: Kan vara lite svårt att kolla om det inte finns lampo vid uttaget som visar vilken anslutning som gäller i form av olika färger, det kan finnas status för nätverket att gå ni på.

Jag tror att hårdvaran i mediaspelaren i praktiken begränsar hastigheterna till dom du upplever, skulle du lyckas få dessa säger jag grattis, fast du kan nog sluta hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Hur kollar jag det?

Kolla anslutningshastighet antingen i routern eller på varje enhet. I Windows kollar i på Kontrollpanelen och sedan "Nätverks- och delningscenter"

Kolla min edit också förresten

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Som sagt, du behöver ha GB nät i alla burkarna och kablarna i ditt eget nätverk, vad du har för hastighet i ditt bredband saknar betydelse i sammanhanget.

Ja, och det är just detta jag inte förstår. Spelaren klarar ju uppenbart gigabit hastigheter men då måste problemet snarare ligga i min PC eller kablar. Kan man testa på nåt enkelt sätt ifall kablar klarar gigabit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ok, så om jag flyttar filer i ca 11,5 mb/s så motsvara det ungefär vad jag har i uppkoppling från min ISP, dvs 100 mbit?
Jag har alltid trott att filöverföringshastigheten inte är beroende av internethastigheten men om så är fallet så förklarar det ju varför jag inte får ut bättre hastigheter vid filöverföringar.

Så mao, om jag uppgraderar min fiber uppkoppling till 1000 mbit/s så borde jag rent teoretiskt kunna flytta filer med hastighet runt 100 mb/s? Eller tänker jag fel då?

Det stämmer att 11,5 MB/s ungefär är 100 Mbit/s, men vad du har för anslutning utanför hemmet spelar ingen roll om du flyttar filer internt. Om du däremot även har 100 Mbit/s i nätverket hemma också så får du ju såklart samma hastigheter där.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@Caper: Din fiber har ingenting med intern hastighet att göra. Du flyttar filer mellan saker som inte rör internet.
Vad har du för switch som du kopplat dina kablar till?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ja, och det är just detta jag inte förstår. Spelaren klarar ju uppenbart gigabit hastigheter men då måste problemet snarare ligga i min PC eller kablar. Kan man testa på nåt enkelt sätt ifall kablar klarar gigabit?

Cat 5e-kablar och uppåt klarar minst 1000 Mbit/s och du har ju nyligen köpt dem så jag tror inte felet ligger där. Det är sällan det som är problemet utan något nätverkskort/switch som är flaskhalsen. Antingen att det inte klarar mer än 100 Mbit/s eller att det är felkonfigurerat.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caper:

Ok, så om jag flyttar filer i ca 11,5 mb/s så motsvara det ungefär vad jag har i uppkoppling från min ISP, dvs 100 mbit?
Jag har alltid trott att filöverföringshastigheten inte är beroende av internethastigheten men om så är fallet så förklarar det ju varför jag inte får ut bättre hastigheter vid filöverföringar.

Så mao, om jag uppgraderar min fiber uppkoppling till 1000 mbit/s så borde jag rent teoretiskt kunna flytta filer med hastighet runt 100 mb/s? Eller tänker jag fel då?

Nej du tänker fel. Din hastighet mot nätet har inget att göra med hastigheten internt på ditt nätverk. Du bör också vara tydligare med att skilja på Mb (Megabit) och MB (MegaByte), (vi kan lämna diskussionen om MiB eller MB därhän tycker jag). Nätverkshastigheter är normalt i Mb medan överföringshastighet i Windows och liknande brukar mätas i MB beroende på vart man tittar dock. 100Mb är det samma som 12,5 MB och 1 Gb då runt 125 MB. Så om du flyttar filer i drygt 10 MB/s så är det ganska nära taket på ett nät med 100 Mb/s. Runt 10Mb/s däremot är väldigt långsamt. Har du Gb på alla enheter som är inblandade så borde du förstås nå till högre hastigheter än så men då kan dina diskar vara flaskhalsen. En hyfsat modern hårddisk borde nå upp till i alla fall 80-100 MB/s men om de är fragmenterade eller har problem så kan de vara bra mycket långsammare än så, men mediaspelarens interna minne kan vara mycket långsammare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

@Caper: Din fiber har ingenting med intern hastighet att göra. Du flyttar filer mellan saker som inte rör internet.
Vad har du för switch som du kopplat dina kablar till?

En Plexgear GSW108 gigabit switch. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/switchar/plexgear-gigabitswitch-8-portar-p93669

Permalänk
Medlem

115 Mbit/s är ungefär 11 -12 MByte/s beroende på hur mycket overhead - det gäller att hålla reda på om det är stort 'B' (byte) eller litet 'b' (bit) i angivna kapacitet när det gäller kapacitet och överföringshastighet. - är det sistnämnda med litet 'b' i angivelsen så är 11.5 MByte/s högst rimligt hastighet.

Att skriva 115 mb/s tolkas som 115 milli-bit per sekund, dvs 0.115 Bit/sekund - uppenbart orimligt men eftersom 'm' inte skrivs rätt så kan man heller inte veta om 'B' (som i Byte) också är skrivet fel till 'b' eller om man verkligen menar 'b' (som i Bit) ...

Det är jätteviktigt att överföra siffrorna och att versala eller gemena bokstäver i enhet är rätt, annars blir det misstolkning!!.

---

Externa hårddiskar via USB3 av den större storleken (>= 6TB) skyfflar nära 200 MByte/s när det läser/skriver på ytterkant och ca hälften när man skriver längst in och disken är smockfull.

mao. det är inte hårddiskarna som bromsar utan det är överföringsleden mellan lagringspunkter.

Hastighet som 11.5 Byte/s luktar väldigt lång väg att det i någon länk går med 100 Mbit ethernet och inte Gigabit Ethernet...

Är routrar och switchar Gigabitethernet hela vägen??

Permalänk
Medlem

Ok, många svar och ideer här nu vilket jag uppskattar. Men blir knappast mer klok på det..

Så om jag förstår allt rätt hittills så är det inte min ISP:s uppkopplingshastighet som är grundproblemet, även om jag jag har 100 mbit/s så ska jag kunna flytta filer snbbare än så?

Och mediaspelare + hårddiskar ser inte heller ut att vara problemet.

Då återstår min Router, PC & kablar. Nätverkskortet i PCn är gammalt eftersom jag köpte denna PC i delar 2009 så jag undrar om detta verkligen står pall för gigabit. Kan man kolla detta nånstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

115 Mbit/s är ungefär 11 -12 MByte/s beroende på hur mycket overhead - det gäller att hålla reda på om det är stort 'B' (byte) eller litet 'b' (bit) i angivna kapacitet när det gäller kapacitet och överföringshastighet. - är det sistnämnda med litet 'b' i angivelsen så är 11.5 MByte/s högst rimligt hastighet.

Att skriva 115 mb/s tolkas som 115 milli-bit per sekund, dvs 0.115 Bit/sekund - uppenbart orimligt men eftersom 'm' inte skrivs rätt så kan man heller inte veta om 'B' (som i Byte) också är skrivet fel till 'b' eller om man verkligen menar 'b' (som i Bit) ...

Det är jätteviktigt att överföra siffrorna och att versala eller gemena bokstäver i enhet är rätt, annars blir det misstolkning!!.

---

Externa hårddiskar via USB3 av den större storleken (>= 6TB) skyfflar nära 200 MByte/s när det läser/skriver på ytterkant och ca hälften när man skriver längst in och disken är smockfull.

mao. det är inte hårddiskarna som bromsar utan det är överföringsleden mellan lagringspunkter.

Hastighet som 11.5 Byte/s luktar väldigt lång väg att det i någon länk går med 100 Mbit ethernet och inte Gigabit Ethernet...

Är routrar och switchar Gigabitethernet hela vägen??

Switchen är gigabit och routern också om jag förstår det rätt https://www.ovpn.com/sv/box

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Kolla anslutningshastighet antingen i routern eller på varje enhet. I Windows kollar i på Kontrollpanelen och sedan "Nätverks- och delningscenter"

Kolla min edit också förresten

Ok, då har jag kommit en bit på vägen. Kollade precis under Nätverks & Delningscenter och på min ethernet uppkoppling står det 100 Mbit/s så det förklarar ju varför jag inte kan flytta filer med snabbare hastighet.

Börjar misstänka mitt nätverkskort. Vet du hur man kollar upp detta i Win 10?

Permalänk
Medlem

Vet du vad du har för nätverkskort/moderkort?

Kolla i Enhetshanteraren under Nätverkskort. Där bör det finnas ett som heter något med Ethernet.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Nu skriver du fel igen med mb/s igen...

storheter och enheter och användande av olika prefix är enligt en internationell standard för att det inte skall vara några tveksamheter för den som läser, men håller skribenten inte till reglerna så blir det jätteförvirrat och lägre kvalitet på svar! - eller att folk inte svarar alls!.

---

Är datorn från 2009 så är risken väldigt stor att du bara har 100 Mbit Ethernet, men du får titta på enhetshanteraren och se vilken 'link speed' som faktisk kopplas upp mot switch/router - är det 100 MBit/s så vet du att du inte har någon Gigabit-ethernet anslutning och därmed bara ca 11 MByte/s som max i överföringshastighet.

Permalänk
Rekordmedlem

Logga in i respektive apparat och kolla vilken länkhastighet de rapporterar på ethernetporten.
Använd inga förkortningar som kan misstolkas, absolut aldrig b och B när man skriver på forum utan skriv ut hela ordet megabit eller megabyte eller vad som passar men använd aldrig någonsin b och B !
Hastigheterna vid filöverföringar beror på mycket mer än nätverkets hastighet eftersom du för det mesta åtminstone blandar in lagringsenheter, filsystem överföringsprotokoll och säkerhetsprogram, men din internetuppkopplings hastighet påverkar inte lanets hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ok, så om jag flyttar filer i ca 11,5 mb/s så motsvara det ungefär vad jag har i uppkoppling från min ISP, dvs 100 mbit?
Jag har alltid trott att filöverföringshastigheten inte är beroende av internethastigheten men om så är fallet så förklarar det ju varför jag inte får ut bättre hastigheter vid filöverföringar.

Så mao, om jag uppgraderar min fiber uppkoppling till 1000 mbit/s så borde jag rent teoretiskt kunna flytta filer med hastighet runt 100 mb/s? Eller tänker jag fel då?

Ja. Skillnaden är dock att såvida du inte flyttar data utanför ditt lokala nätverk så spelar det ingen roll vad du har för bandbredd hos ISPn.

Du kan ha 10/10 ut mot Internet men ändå flytta data mellan datorer på ditt lokala nätverk i 10Gbit/s om du vill.

Hur som helst, det borde stå någonstans om vad du har för inställningar i Windows på nätverksadaptrar->egenskaper, så börja kika där

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Logga in i respektive apparat och kolla vilken länkhastighet de rapporterar på ethernetporten.
Använd inga förkortningar som kan misstolkas, absolut aldrig b och B när man skriver på forum utan skriv ut hela ordet megabit eller megabyte eller vad som passar men använd aldrig någonsin b och B !
Hastigheterna vid filöverföringar beror på mycket mer än nätverkets hastighet eftersom du för det mesta åtminstone blandar in lagringsenheter, filsystem överföringsprotokoll och säkerhetsprogram, men din internetuppkopplings hastighet påverkar inte lanets hastighet.

Då skulle man ju kunna be dig att inte särskriva också

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra