Ska bygga mining rigg vad ska man ha för bästa ROI?

Permalänk

Ska bygga mining rigg vad ska man ha för bästa ROI?

Hej alla!

Precis som alla andra så ska jag hoppa på tåget och bygga en mining rigg. Mest för att det är kul att packa upp hårdvara och bygga men sen skadar det inte att tjäna en extra slant på det.

Har en preliminär budget på ca 10-15k.

Har räknat lite på de grafikkort som finns på marknaden idag (Nvidia) och hur många månader deras ROI är på baserat på dagspriser. Priserna är ex El då jag eventuellt har gratis el.

Ni som minar idag med egna riggar vad har ni för tips och tricks till mig ? Vad ska man köra på och vad ska man tänka på?

Kommer det bra info så kanske det kan bli en guide till andra också som funderar på samma.

Permalänk
Medlem

Bra sammanställning på ROIen. Värt att tänka på eftersom du kollar på Nvidia, just nu störtdyker intäkterna från zcash (cirka 60% av vad det var 2 veckor sen).

Tänk också på att du inte bara lägger ut 1249kr för minsta möjliga rigg, du har en basutgift på moderkort osv som 1) blir ett gäng tusenlappar och 2) har sin egen strömförbrukning. "Eventuellt gratis el" är något du behöver ta reda på då det har markant påverkan på ROI.

Jag rekommenderar även att du räknar ROI på per-rig basis (ger mycket rättvisare siffror). Ex priset för 6-13x 1050 (+ ALL kringutrustning) och räkna hur lång tid det tar att återbetala det (inkl el). Gör samma för andra kort så kommer du se att 1) de dyrare korten ger bättre sol/w, och 2) minneslucka, glömde bort vad det var.

Du får justera det lite till din egen situation, jag har svårt att se att man kan bygga en full rigg för 10-15k, så du får räkna ut vad och hur du ska investera så att du får högst hash för din utgift, och gärna ge utrymme för vidare expandering (så du inte behöver köpa nytt moderkort, nätagg, osv bara för att lägga till ett enda GPU till).

Permalänk

Tack för ett bra svar, alltid bra att kunna bolla idéer med någon.

Om vi tänker oss detta då.
Utöver GPUerna, en framtidssäker rigg för ca 8-10 Gpuer.

Vilka modeller ska man ha på tex:
-Modertkort
-Nätdel
-HDD(chansar på minsta SSD då det inte har någon betydelse)
-CPU
-DDR minnen

Permalänk

För tillfället händer det en hel del inom crypto som iaf på kort sikt har påverkat ROI vid mining. Du bör överväga att om Bitcoin och andra cryptovalutor sjunker med den kommer ROI vara längre än beräknat, det verkar också vara en helt vansinnig mining craze just nu med slutsålda kort precis överallt som inom en snar framtid kommer påverka ROI då difficulty stiger.

Jag har själv minat ett tag och lönsamheten har sjunkit med ~30% de senaste 2 veckorna men det är fortfarande lönsamt, jag minar främst XMR och Ethereum.

Så basera inte köpet av en mining rig just nu på den ROI du beräknar med Nicehash eller WhatToMine. Risken finns att ROI kan bli betydligt längre som det ser ut just nu. Men hej det är crypto så lönsamheten kan likväl börja öka igen när som helst och minar och håller du valutor som ökar i värde så kan ROI bli väldigt kort. Gäller dock att pricka rätt valuta.

Jag anser själv att möjligheten att expandera en mining rig är värdefullt. Vad jag menar är att får du samma lönsamhet med färre dyrare kort än med fler billiga underlättar det om du i framtiden vill lägga till fler D.V.S. jag skulle välja 1070 över 1050 alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Tack för ett bra svar, alltid bra att kunna bolla idéer med någon.

Om vi tänker oss detta då.
Utöver GPUerna, en framtidssäker rigg för ca 8-10 Gpuer.

Vilka modeller ska man ha på tex:
-Modertkort
-Nätdel
-HDD(chansar på minsta SSD då det inte har någon betydelse)
-CPU
-DDR minnen

Jag kör med ett Asrock H110 PRO BTC+, två nätagg (1st 1300W G2 + 1st 850W G2, synkade med add2pus), 60GB SSD, Celeron 3930, 4GB RAM.

Mina åsikter är att du bör köra på ett effektivt nätagg, Gold eller liknande, framförallt om el är av vikt, men även ljud och värme.
60GB SSD skulle jag anse är minimum om du kör Windows, då du inte behöver ha kedjan på burken.
Cpun med lägst TDP, du behöver väldigt lite cpu-kraft.
4GB RAM räcker gott.
Skall du ha många kort, mer än du skrivit, så kan det vara schysst med större SSD då du "behöver" ca 6GB virtuellt minne för varje GPU, när det gäller ETH åtminstone.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk

@frekish: Då borde det se ut såhär lite mer utvecklat med de komponenterna. Om jag ska hålla mig inom min budget på 15k så är det 3 st 1060 jag ska ha med en ROI på ca 7,5 månader. Har jag missat nåt ?

Permalänk
Medlem

@OnlyCasanova:

Visst det är en väg att gå.
Baserat på att du troligen kommer köra 1060 kort, så skulle jag köpa ett mindre nätagg (sett till watt) och istället köpa fler GPUer direkt för att få ner ROI, om det får plats i budgeten. Du skulle klara dig på 120/128GB SSD, men det blir inte så många kronor du sparar in där.

8st 1060 + resten borde inte dra mer än ca 1200W, men visst skall du köpa nätdel så du säkert klarar 10st kort direkt, absolut! Andra alternativet är att köpa 2 mindre och fördela lasten med add2psu. Kör du de 1060 med bara 1x6pin (alla?) så är det lättare att driva flera kort på en ensam PSU då du har några 8(6+2)+8(6+2)PCIe kablar som om du sätter korten någorlunda nära kan köra en kabel till två kort.

Sen får du lägga på några hundringar på GPUern så du får 6GB kort, så du blir framtids"säker".

Sen behöver du risers, lika många som GPU och köp då sånna du kan driva med 6pin, alternativt molex. Helst 6pin och sen driva max en riser/molex slinga, just to be safe.

Val av OS har du sen också. Val av miner (olika fees etc). Gissar du skall köra poolmining, då får du räkna in deras fee, eller som du tidigare nämnt Nicehash, vilket har sina för och nackdelar.

Förtydligande
Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Avstängd

Jag själv har flera riggar men brukar se ut såhär:
6st 1080Ti

Moderkort: ASUS PRIME Z270-P
RAM: 8GB (märke och MHz kvittar)
CPU: Intel Pentium G4400
Lagring: 60GB SSD (räcker gott o väl)
PSU: 2x be quiet! Power Zone 1000W med en "ADD2PSU"

OS: SMOS

Risers: https://www.prodeff.com/webshop/produkt/usb-riser-sata-red-60... (går att köpa från Kina om man orkar vänta)

Glöm inte att köpa en energimätare, det hjälper väldigt mycket.
Köp också en billig "startknapp" för en tia eller två på nätet så du kan starta riggen så slipper du starta den med en tång.

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

@knas123: Köper han det modekortet som han/jag skrivit så finns redan knapp för det på mobo.
Bra där med enerimätare, glömde det!

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Avstängd

@frekish: Jaha, bra MOBO Visste inte det själv, köpte en bunt startknappar på ebay för 20kr för mina riggar. Ville köpa Asrock H110 PRO BTC+ först för att ha möjligheten att expandera till fler än 6 kort men det är nästan alltid slut i lager.
Energimätare glöms ofta men otroligt viktigt IMO

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

@knas123: Håller med dig, har flera själv

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Konstigt att 1070 Ti ger mindre SEK/mån än 1070 i din tabell? Som jag fattat det ger 1070 Ti både bättre prestanda och bättre prestanda/Watt än 1070. Åtminstone för Zcash.

Permalänk
Medlem

@ronnylov:
Jag håller med. För zcash så gav (nov 2017) 1070Ti ca 50 Sols mer jämtemot 1070. Och Sols/w låg 1070Ti på 4.26 mot 1070 3.96. Ingen jätte skillnad, men skillnad ändå.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl om man har ett företag (som också gör något annat så det finns intäkter i det) som man kan ta kostnaderna för inköp av hårdvara och så förstås strömförbrukningen på. Då slipper man ju momsen.

Sedan tar man förstås intäkterna privat, då ingen vet om att det är detta som hårdvara och ström används till

ROI blir oerhört mycket bättre på detta vis.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hur bygger man själva riggen då? Jag menar ofta ser man de sitta i någon rörkonstruktion (open frame) eller är det bara att snickra lite? Har kört med enstaka grafikkort utspridda i olika datorer som jag ändå använt till annnat men har nu beställt två 1070Ti och två 1060 och tänkte flytta ihop grafikkort så jag får 6 stycken i samma rigg (har redan ett 1060 och 1070 sedan tidigare).

Tänkte om ni har tips på hur man bäst och enklast ska sätta ihop det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Prisvärt! Hur fäster man grafikkort, moderkort och nätagg då?
Ställer allting löst? Man kan ju inte lägga moderkort direkt mot metallen.

Angående ett tidigare inlägg i tråden om moms och företag har jag läst någonstans att inkomster från mining är momsbefriade enligt en EU-dom. Det likställs med gåvor, som att en gatumusikant får pengar i sin hatt. Men om det är någon fördel att starta företag enbart för detta vet jag inte. Får man ändå dra av momsen på inköpt hårdvara? Verkar meningslöst om man inte har någon momsintäkt att kvitta mot när det eventuella företagets alla inkomster är från mining som ju är momsbefriat. Jag har inget företag så jag vet inte hur det funkar med moms. Tänker hur man bäst gör det på lagligt sätt och utan fiffel. Hur gör miningföretagen i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Prisvärt! Hur fäster man grafikkort, moderkort och nätagg då?
Ställer allting löst? Man kan ju inte lägga moderkort direkt mot metallen.

Angående ett tidigare inlägg i tråden om moms och företag har jag läst någonstans att inkomster från mining är momsbefriade enligt en EU-dom. Det likställs med gåvor, som att en gatumusikant får pengar i sin hatt. Men om det är någon fördel att starta företag enbart för detta vet jag inte. Får man ändå dra av momsen på inköpt hårdvara? Verkar meningslöst om man inte har någon momsintäkt att kvitta mot när det eventuella företagets alla inkomster är från mining som ju är momsbefriat. Jag har inget företag så jag vet inte hur det funkar med moms. Tänker hur man bäst gör det på lagligt sätt och utan fiffel. Hur gör miningföretagen i Sverige?

Buntband. Så här gjorde jag: https://imgur.com/a/UWpfK

Jag la det direkt på en ESD-"matta" som ligger på en hyllplanet.

Skaffa inte ett företag bara för detta. Som du säger så är det meningslöst om du inte har ngn intäkt att kvitta mot.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Buntband. Så här gjorde jag: https://imgur.com/a/UWpfK

Jag la det direkt på en ESD-"matta" som ligger på en hyllplanet.

Skaffa inte ett företag bara för detta. Som du säger så är det meningslöst om du inte har ngn intäkt att kvitta mot.

Det blev snyggt! Möjligen sitter korten lite tätt för bra kylning? Läste någonstans att man helst ska ha 10 cm luft mellan korten så de inte värmer varandra för mycket.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Inga problem med kylning.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Jag satte mina 6st RX 480/580 kort i en trådback från jysk. Moderkort i botten, PSU/HDD i mitten och hängde GPUerna i två stänger högst upp.
Sen har jag 4st 140mm fläktar och 6st 120mm fläktar som puschar bort varm luft och skjuter till sval luft mot korten. Största problemet är damm, så tittar på lösningar för det. Blir ofta att damma av...

Jag har lagt kompositmaterial som inte är ledande och svårt förbränna (altangolv) i botten för moderkort, PSU och hårddisk. Skruvat fast moderkortet i det med distanser.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd

Avrunda så blir det lite enklare att jämföra

Permalänk

Behövs väl ändå ingen ssd för en miningrig, ett stycke usb pinne räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Behövs väl ändå ingen ssd för en miningrig, ett stycke usb pinne räcker.

Om du inte kör Windows, helt klart.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Jag kör med ett Asrock H110 PRO BTC+, två nätagg (1st 1300W G2 + 1st 850W G2, synkade med add2pus), 60GB SSD, Celeron 3930, 4GB RAM.

Det här är en bra setup, fast add2pus kan skippas. Tanken är att riggen ska vara igång 24/7, eller åtminstone när riggen får el. Extratips ör att sätta autostart i BIOS, så går riggen ner under strömavbrott går den igång igen när strömmen kommer tillbaks. Add2psu behövs inte (imo).

Skrivet av OnlyCasanova:

ROI på ca 7,5 månader. Har jag missat nåt ?

Ta din ROI-uträkning och dubbla eller trippla den så kommer du närmare en "verklig" siffra att planera efter. Ibland kan man ha tur och intäkterna ökar rejält, men det är bättre att planera in svackorna i marknaden som kommer titt som tätt. Kan du överleva på 15-23mån ROI kan du överleva på 7,5mån. Detta är ett (anpassat) tankesätt jag lärde mig i företagsekonomin och fungerar som en bra tumregel överallt där man planerar ekonomi.

Skrivet av frekish:

@ronnylov:
Jag håller med. För zcash så gav (nov 2017) 1070Ti ca 50 Sols mer jämtemot 1070. Och Sols/w låg 1070Ti på 4.26 mot 1070 3.96. Ingen jätte skillnad, men skillnad ändå.

Går man över från teori till praktik kan även 1080Ti dra in över 4sol/W som bästa scenario. Exempel, en 7x1080Ti-rigg borde dra strax under 2kW, men bygger man en till och har på samma vägguttag går säkringen om man inte undervoltar/drar ner powerlimiten. Med en 16A säkring (är inte flesta "inne"-säkringar 10A dock?) vill du inte gå över 16A*230V*80%=2944W. Delat på 2 riggar = 1472W, och går du ner på såna siffror borde du vara runt 4sol/W. Har du 10A säkring med två riggar och av någon anledning känner dig säker att fullt belasta uttaget (1150W / rig, eller ~190W / GPU i en 6x1080Ti-rigg) är du uppe i 1070Ti's ~4.26sol/W. Bor man i en liten lägenhet kanske man bara har ett uttag som kan användas till mining av div. anledningar.

Denna fungerar riktigt bra. Köpte en för att kolla hur mycket en kyl jag köpte i en second hand butik drog. Har kopplat in den i brödrost, kaffebryggare osv bara för att, den är förvånansvärt korrekt. Den har även batterier vilket hjälper under strömavbrott då den även loggar totala förbrukningen. Vill man föra in månadsstatistik i excel på en riggs elförbrukning (avläsa och reseta mätaren vid månadsskifte, ex) så kan man med den. Tror seriöst den mätaren är riktigt prisvärd för miningriggar. Bra länk.

Skrivet av ronnylov:

Det blev snyggt! Möjligen sitter korten lite tätt för bra kylning? Läste någonstans att man helst ska ha 10 cm luft mellan korten så de inte värmer varandra för mycket.

Jag tror jag såg beräkningar som sa att man inte behövde mer än 4" "back to back", dvs 10cm från ena GPUns baksida till nästa GPUs baksida. Så 10cm mellanrum om du "inkluderar" en GPUs bredd i det. Har du sidofläktar kan du ha förvånansvärt trångt, men vill du köra passivt och ha lägsta möjliga temperatur så är 10cm en bra tumregel.

Edit:
Gällande billigaste möjliga chassi, jag tror Linustechtips vann den tävlingen så att säga. Fulaste jag nånsin sett men om det fungerar...

https://youtu.be/ZM1vaHflxFE?t=206 om ovanstående inte börjar med bild på riggen.

Permalänk
Medlem

@Raphaei: En anledning att köra add2psu kan ju vara om man får tag i två mindre (sett till Watt) agg för billigare peng, alternativt om man vill dela upp lasten mellan säkringar. Men har du stort enskilt agg, sår är det minst lika bra.

Stämmer att de flesta innesäkringar är 10A.

Mina 580s drar ca 105-110W i GPU-z ( inget korrekt värde, men ett riktvärde) och mina 1070 har jag sänkt powerlimit till 65% av TDP. Detta har varit sweetspoten för mina bios och kort, detta varierar ju kort till kort såklart.

För att bygga på ditt exempel om att 10cm är en bra tumregel, så håller jag med. I mitt fall, med en ovan nämnd ställning så har jag 6st kort i den. Varje kort är 43mm tjocka. Mina temps är kanon bra, fläkt hastighet likaså. Mina mått för temp och fläkt är att jag vill inte ligga i kontinuerlig belastning över 70C per kort eller över 80% fläkt hastighet. Sen köper jag alltid kort med bra kullager just för att de går så konstant.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Hedersmedlem

@BigF Inlägg raderat

Håll dig till trådens ämne. Att hijacka en tråd med en annan fråga är inte god forumsed.

mvh
Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

@Raphaei: En anledning att köra add2psu kan ju vara om man får tag i två mindre (sett till Watt) agg för billigare peng, alternativt om man vill dela upp lasten mellan säkringar. Men har du stort enskilt agg, sår är det minst lika bra.

Jag vet inte hur det är att dela upp en rigg mellan olika säkringar då jag inte är en elektriker (eller du kanske menar olika riggar på olika säkringar?), men gällande add2psu menade jag att man kan ha 2-3 PSU på en rigg utan att använda en add2psu. Det enda den är till för är att säga till PSUn om den ska vara på eller av, den synkar liksom inte elen mellan PSUs så att säga. Min poäng var att PSUn alltid ska vara på så länge det är ström i väggkontakten, så man kan bara trycka in ett metallgem eller dylikt för samma resultat.

Och gällande powerlimit som jag inte har med i citatet, tumregeln jag fann var 65% på 1060, 75% på 1070 och 85% på 1080Ti, så anpassar man givetvis därefter efter de egna korten och sin situation (inte överlasta säkring, få ner ljud/värme, gratis el -> skruva upp som fan, osv).

Också en generell grej för folk som kan vara värd att ha i åtanke gällande GPU temp, riggar genererar bra med värme. Jag tror man till och med lär kunna känna av att det är svalare på golvnivå och varmare vid huvudet, så generellt tips till folk är att ha riggen så lågt ner som möjligt, högsta nivån för riggen om man kör med öppet fönster/dörr borde vara runt under halva dess höjd. Och konstant temp är bättre än fluktuerande, 70C 24/7 är bättre än att lägga den på golvet tex där kallvindar kan komma in då och då och få tempsen fluktuera mellan 50-65C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag vet inte hur det är att dela upp en rigg mellan olika säkringar då jag inte är en elektriker (eller du kanske menar olika riggar på olika säkringar?), men gällande add2psu menade jag att man kan ha 2-3 PSU på en rigg utan att använda en add2psu. Det enda den är till för är att säga till PSUn om den ska vara på eller av, den synkar liksom inte elen mellan PSUs så att säga. Min poäng var att PSUn alltid ska vara på så länge det är ström i väggkontakten, så man kan bara trycka in ett metallgem eller dylikt för samma resultat.

Och gällande powerlimit som jag inte har med i citatet, tumregeln jag fann var 65% på 1060, 75% på 1070 och 85% på 1080Ti, så anpassar man givetvis därefter efter de egna korten och sin situation (inte överlasta säkring, få ner ljud/värme, gratis el -> skruva upp som fan, osv).

Också en generell grej för folk som kan vara värd att ha i åtanke gällande GPU temp, riggar genererar bra med värme. Jag tror man till och med lär kunna känna av att det är svalare på golvnivå och varmare vid huvudet, så generellt tips till folk är att ha riggen så lågt ner som möjligt, högsta nivån för riggen om man kör med öppet fönster/dörr borde vara runt under halva dess höjd. Och konstant temp är bättre än fluktuerande, 70C 24/7 är bättre än att lägga den på golvet tex där kallvindar kan komma in då och då och få tempsen fluktuera mellan 50-65C.

Jivetvis kan du uppnå samma effekt på andra sätt, men det är ett smidigt sätt och "säkert". Jag menade att om du kör med add2psu, eller din teknik, så sätter du ena nätagget i ett uttag som går på en säkring och det andra nätagget i ett uttag som går på en annan säkring. Om du har möjlighet till det, för att sprida det.

Detta är ju även beroende på vad du minear. Jag exempelvis kör på min limit för det gav mig mest ETH+DCR/W vid mitt intervall för temp och fläkthastighet, för fläkthastighet påverkar ju såklart strömförbrukning om än inte så mycket.

Varför är konstant temperatur bättre än fluktuerande? Då borde ju en fläkt kurva vara onödig och det är då lika bra att sikta in sig på en och samma temp hela tiden? Fläkt kurvan är ju till för att både tempen, ljudnivå och strömförbrukning skall vara dynamiska.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB