Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Är man så nyhetsresistent att man inte ens klarar av (vill? Det vore ju hemskt att få läsa något som går emot ens världsbild.) att stänga av sina filter länge nog för att läsa begärda källor, och kolla innehållet mot källor man själv anser trovärdiga, är man nog inte värd att diskutera vidare med i heller. Det är bättre du vandrar vidare i din lyckliga bubbla, men är man inte villig att ta till sig information från alla sidor av media, och utifrån det skapa sig en världsbild, ska man nog inte räkna med att alla andra håller med en om alla ens åsikter.

Du får självklart anse att Aftonbladet inte är bra nog. Personligen tycker jag nog att det är din annonsblockerare som är i det sämre laget, eftersom jag varken ser annonser, eller har några svårigheter med att tillgodogöra mig innehållet på deras site.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är man så nyhetsresistent att man inte ens klarar av (vill? Det vore ju hemskt att få läsa något som går emot ens världsbild.) att stänga av sina filter länge nog för att läsa begärda källor, och kolla innehållet mot källor man själv anser trovärdiga, är man nog inte värd att diskutera vidare med i heller. Det är bättre du vandrar vidare i din lyckliga bubbla, men är man inte villig att ta till sig information från alla sidor av media, och utifrån det skapa sig en världsbild, ska man nog inte räkna med att alla andra håller med en om alla ens åsikter.

Du får självklart anse att Aftonbladet inte är bra nog. Personligen tycker jag nog att det är din annonsblockerare som är i det sämre laget, eftersom jag varken ser annonser, eller har några svårigheter med att tillgodogöra mig innehållet på deras site.

Du får självklart diskutera med vem du vill, du slipper gärna diskutera med mig, bara att sluta. Jag anser mig nog ändå vara ganska intresserad av att tillgodogöra mig information från olika källor men att länka till sidor bakom betalväggar anser jag vara dålig stil.

Hur som, dina slutsatser är dock felaktiga på ett generellt plan. Självklart finns det undantag, men så är det överallt.

Permalänk
Medlem

En fråga som ändå är lite on-topic... Har Sverige fortfarande kvar drag av doktrinen från kalla kriget? Jag tänker framförallt på "det fria kriget", dvs tanken att efter alla tidigare försök att stoppa en fiende skulle smågrupper av förband fortsätta att föra ett gerilla-liknande krig mot en angripare tills alla resurser tar slut. Och dels den delen av "doktrinen" som sa att varje order om att motståndet skulle upphöra var falsk.

Och just det, bonuskommentar, det är väldigt många bittra människor som av någon oförklarlig anledning tycker att man ska ge upp striden bara för att man inte tycker om den politiska eller samhälliga utvecklingen. Det är ju en skymf mot allt vad detta land står för. Att göra sin plikt och försvara Sverige går långt längre än att försvara de som sitter i Rosenbad, det handlar om något större. Din familj, ditt land, det som generationer före dig har kämpat och dött för. Det kan inte raseras bara för att du sitter och tjurar över invandringspolitiken eller liknande. Skärpning nu folk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jH0Ni:

Att göra sin plikt och försvara Sverige går långt längre än att försvara de som sitter i Rosenbad, det handlar om något större. Din familj, ditt land, det som generationer före dig har kämpat och dött för. Det kan inte raseras bara för att du sitter och tjurar över invandringspolitiken eller liknande.

Det land som generationer före dig har kämpat och dött för existerar knappt längre och landet är ju redan på väldigt god väg att "raseras". Svenskar verkar ju helt själva klara av att "rasera" skiten utan någon som helst yttre påverkan i form av krigshandlingar mot vårt land.

Personligen hade jag lämnat landet inom 1-2 timmar (har ca. 10 minuter till Öresundsbron) om landet skulle bli attackerat. Här finns det inte mycket som är värt att rädda längre, om du frågar mig. Min familj har sekundära bostäder i både Tyskland och Kroatien så vi hade klarat oss alldeles utmärkt i ett sådant scenario.

Det finns inte någon lag som säger att jag måste försvara Sverige i ett eventuellt krig.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag anser mig nog ändå vara ganska intresserad av att tillgodogöra mig information från olika källor men att länka till sidor bakom betalväggar anser jag vara dålig stil.

Vilket hade varit ett vettigt argument, om det inte varit en "Kolumn" artikel, som aldrig är bakom någon betalvägg. Det är helt enkelt ditt problem att välja om du vill tillgodogöra dig informationen eller inte.

Skrivet av videopac:

Hur som, dina slutsatser är dock felaktiga på ett generellt plan.

Påstår du ja. Men facit visar på något annat. Bättre betalt drar till sig folk som är intresserade av mer pengar, inte nödvändigtvis folk som är intresserade av att göra rätt för dem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Då drar jag till Norge, mitt andra hemlands såklart.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Det land som generationer före dig har kämpat och dött för existerar knappt längre och landet är ju redan på väldigt god väg att "raseras". Svenskar verkar ju helt själva klara av att "rasera" skiten utan någon som helst yttre påverkan i form av krigshandlingar mot vårt land.

Personligen hade jag lämnat landet inom 1-2 timmar (har ca. 10 minuter till Öresundsbron) om landet skulle bli attackerat. Här finns det inte mycket som är värt att rädda längre, om du frågar mig. Min familj har sekundära bostäder i både Tyskland och Kroatien så vi hade klarat oss alldeles utmärkt i ett sådant scenario.

Det finns inte någon lag som säger att jag måste försvara Sverige i ett eventuellt krig.

Jag blir uppriktigt förvånad över att man kan tycka att de tär så pass illa. Visst, det är inte som att vi inte har problem, men du har ju noll perspektiv. Sverige är fortfarande ett av de bästa länder att bo i. Vi har ett väldigt bra socialt skyddsnät, god ekonomi, låg arbetslöshet, gratis utbildning, bra sjukvård, om än underbemannad, osv osv. Du lyckas ju fokusera på precis alla negativa saker, och inga alls av de positiva. Är nästan förvånad att du inte flyttat redan, med den där inställningen.

Känner att vi är påväg off topic igen, så jag lämnar just denna biten av diskussionen där. Känn dig fri att svara ändock, jag har ju sagt min mening.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jH0Ni:

Jag blir uppriktigt förvånad över att man kan tycka att de tär så pass illa. Visst, det är inte som att vi inte har problem, men du har ju noll perspektiv. Sverige är fortfarande ett av de bästa länder att bo i. Vi har ett väldigt bra socialt skyddsnät, god ekonomi, låg arbetslöshet, gratis utbildning, bra sjukvård, om än underbemannad, osv osv. Du lyckas ju fokusera på precis alla negativa saker, och inga alls av de positiva. Är nästan förvånad att du inte flyttat redan, med den där inställningen.

Det handlar inte om hur bra Sverige fortfarande är utan om hur mycket sämre i princip allt det du nämner har blivit jämfört med tidigare. Helt i onödan dessutom på grund av grov misskötsel av skattemedel samt ett väldigt ansvarslöst politiskt maktutövande i decennier.

Tro mig, jag har länge planerat att lämna Sverige och snart är det dags. Det är bara en tids- och pengafråga, men jag är snart där. Redo att lämna galenskapen och det resulterande förfallet bakom mig för alltid.

Förr kunde man stolt säga att man bodde i världens bästa land Sverige, nuförtiden skäms man nästan över att berätta det.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

En fråga som ändå är lite on-topic... Har Sverige fortfarande kvar drag av doktrinen från kalla kriget? Jag tänker framförallt på "det fria kriget", dvs tanken att efter alla tidigare försök att stoppa en fiende skulle smågrupper av förband fortsätta att föra ett gerilla-liknande krig mot en angripare tills alla resurser tar slut. Och dels den delen av "doktrinen" som sa att varje order om att motståndet skulle upphöra var falsk. Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det lärs fortfarande ut på Livgardet där jag för tillfället gör min grundutbildning.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

En fråga som ändå är lite on-topic... Har Sverige fortfarande kvar drag av doktrinen från kalla kriget? Jag tänker framförallt på "det fria kriget", dvs tanken att efter alla tidigare försök att stoppa en fiende skulle smågrupper av förband fortsätta att föra ett gerilla-liknande krig mot en angripare tills alla resurser tar slut. Och dels den delen av "doktrinen" som sa att varje order om att motståndet skulle upphöra var falsk.

Det fria kriget lärs fortfarande ut, och Sverige har hög duglighet i det. Att vara B-styrka med fria tyglar är ganska nära exempel på det, och något av det absolut roligaste som finns på denna jord.

Skrivet av eas@tetris:

Ja, det lärs fortfarande ut på Livgardet där jag för tillfället gör min grundutbildning.

Stackars sa... Jag menar: Kul! Vilken enhet går du mot? Jobbar själv på Gardet sen ett par år tillbaka.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd

Inte så stor idé att ha några planer efter att Röfven och Rööf har låtit NATO placera kärnvapen här så att Ryssland attackerar oss med kärnvapen.
Jag kommer ju att dö hursomhelst.

Permalänk
Medlem

@Danomax: Fast nej, det kommer inte placeras kärnvapen på svenskt territorium. Det är ren och skär lögn, skapad i syfte att påverka folkopinionen mot NATO. Samma typ av BS som sa att värdlandsavtalet kommer att leda till amerikanska flygbaser i Skåne.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Det fria kriget lärs fortfarande ut, och Sverige har hög duglighet i det. Att vara B-styrka med fria tyglar är ganska nära exempel på det, och något av det absolut roligaste som finns på denna jord.

Stackars sa... Jag menar: Kul! Vilken enhet går du mot? Jobbar själv på Gardet sen ett par år tillbaka.

12:e Motskbat, hittas oftast i garaget. Stormtrivs och tänker jobba deltid senare!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

@eas@tetris: Världens roligaste jobb, med världens sämsta arbetsgivare.
Hur lång tid har du kvar på grundutbildningen? Du får poppa förbi Kasern 214 så bjuder jag på kaffe.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

@Danomax: Fast nej, det kommer inte placeras kärnvapen på svenskt territorium. Det är ren och skär lögn, skapad i syfte att påverka folkopinionen mot NATO. Samma typ av BS som sa att värdlandsavtalet kommer att leda till amerikanska flygbaser i Skåne.

Det har jag aldrig hört talas om och jag är ändå intresserad av det här ämnet.

Är flygbaser på Gotland något du har läst om i konspirationsforumet på flashback eller har du en källhänvisning på det?

Att NATO får rätt att placera kärnvapen i Sverige, vid ett medlemskap, är fakta som jag kan styrka med källhänvisningar och som du också skulle känna till om du överhuvudtaget var insatt i ämnet och inte bara upprepade opinionsbildares lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Det finns inte någon lag som säger att jag måste försvara Sverige i ett eventuellt krig.

Nu vet jag inte din ålder eller nationalitet men alla svenska medborgare eller personer bosatta i Sverige mellan 16 och 70 år omfattas av Totalförsvarsplikten:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Edit: Rättelse om att personer bosatta i Sverige också är totalförsvarspliktiga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

@Danomax: Fast nej, det kommer inte placeras kärnvapen på svenskt territorium. Det är ren och skär lögn, skapad i syfte att påverka folkopinionen mot NATO. Samma typ av BS som sa att värdlandsavtalet kommer att leda till amerikanska flygbaser i Skåne.

Killgissa

Påstå något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar.

Permalänk
Medlem

@Danomax: Lugna ner sig lite nu. Direkt gå till personangrepp finns det inget fog för kan jag tycka
I vevan kring värdlandsavtalet spreds det en mängd desinformation om vad det skulle innebära för Sverige om det tecknades, det var därför jag valde det som exempel. Det hölls upp som jordens undergång av vissa grupperingar. Jag har inte sagt att det skall byggas flygbaser i Sverige, jag tog det som exempel på en av de felaktigheter som spreds.
Gällande kärnvapen på svenskt territorium levde jag i tron att regeringen måste godkänna ett sådant beslut? Ifall jag har fel får du gärna upplysa mig, men då gärna med lite godare ton.

Stavnig
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Gällande kärnvapen på svenskt territorium levde jag i tron att regeringen måste godkänna ett sådant beslut? Ifall jag har fel får du gärna upplysa mig, men då gärna med lite godare ton.

Förutom just det att vid medlemskap i NATO så förlorar just regeringen viss beslutsrätt över de väpnade styrkorna.

NATO är i grunden en kärnvapenpakt, även om detta lindas i silke av NATO vurmarna så kan man inte avtala bort det. Vissa medlemsländer har klausuler mot t.ex kärnvapenförvaring men dessa gäller endast under fredstid.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_87597.htm?s...

NATO doktrinen bygger på att sprida ut en paraply med kärnvapen till medlemsländerna, det är en helt öppen försvarsdoktrin som NATO verkar för. För att detta inte ska strida mot icke-spridningsavtalen så är inte kontrollen att aptera kärnvapnet överförd till värdlandet. Icke-spridningsavtal gäller inte (Anser NATO) under krigstid och därmed kan den elektroniska apteringen överföras till värdlandet i händelse av krig. Vapnen det avser förutom UKs Trident så är det B61 bomber, dvs GPS styrda fällbomber som bl.a kan integreras på Gripen C/D och uppåt, om man vill. Bomben passar på vapenbalkarna och kan integreras elektroniskt via MIL bussen om det finns mjukvara för det. Det är mycket sannolikt att B61 intrigeras i Gripen i hemlighet vid ett NATO medlemskap, det kommer antagligen vara ett krav PGA doktrinen fungerar på det sättet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Nu vet jag inte din ålder eller nationalitet men alla svenska medborgare mellan 16 och 70 år omfattas av Totalförsvarsplikten:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Aha, det var mer än vad jag visste. Tack för bra länk.

Med det sagt så hade jag stuckit härifrån illa kvickt ändå. Sen hade svenska staten gärna fått åtala mig för det i efterhand, inga problem. Dock tror jag knappast att det hade funnits någon svensk stat kvar efter en vecka eller två om Sverige faktiskt hade attackerats.

EDIT: För övrigt blev jag aldrig inskriven efter mönstringen så den sjunde paragrafen under kapitel ett borde ju innebära att jag utan problem hade kunnat lämna landet omedelbart. Förutsatt att jag tolkar det hela rätt såklart.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Aha, det var mer än vad jag visste. Tack för bra länk.

Med det sagt så hade jag stuckit härifrån illa kvickt ändå. Sen hade svenska staten gärna fått åtala mig för det i efterhand, inga problem. Dock tror jag knappast att det hade funnits någon svensk stat kvar efter en vecka eller två om Sverige faktiskt hade attackerats.

EDIT: För övrigt blev jag aldrig inskriven efter mönstringen så den sjunde paragrafen under kapitel ett borde ju innebära att jag utan problem hade kunnat lämna landet omedelbart. Förutsatt att jag tolkar det hela rätt såklart.

Stycket du syftar på säger:

Citat:

7 § Ingen är skyldig att fullgöra värnplikt eller civilplikt utan att ha skrivits in enligt 3 kap.

Vilket innebär att du är skyldig att göra allmän tjänsteplikt.

Citat:

...
2. tjänstgöra inom totalförsvaret i den omfattning som hans eller hennes kroppskrafter och hälsotillstånd tillåter, och
...
Tjänstgöring enligt första stycket 2 fullgörs som värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt. Lag (2010:447).

Skrev förresten fel tidigare om medborgarskap. Bosatt i Sverige och/eller medborgare räcker för att vara totalförsvarspliktig, så länge man är i rätt ålder:

Citat:

2 § Totalförsvarsplikt gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige. Lag (2010:447).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Vilket innebär att du är skyldig att göra allmän tjänsteplikt.

Hela kapitel sex, rörande den allmänna tjänsteplikten, känns ju dock ganska diffust. Förväntar de sig verkligen att man bara sitter hemma och väntar på ett brev eller ett telefonsamtal från "regeringen eller valfri myndighet", som kanske (troligen) aldrig kommer, medan Sverige attackeras så är de ju korkade på riktigt.

Med andra ord hade jag med gott samvete kunnat lämna landet omedelbart, känner jag.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

@sunnis: Där ser man, man lär sig något nytt varje dag! Tackar för upplysningen!
Jag var inte medveten om att medlemskap i NATO per automatik override:ar regeringens beslut i frågan.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@eas@tetris: Världens roligaste jobb, med världens sämsta arbetsgivare.
Hur lång tid har du kvar på grundutbildningen? Du får poppa förbi Kasern 214 så bjuder jag på kaffe.

Muck i mitten av juni. Jag slänger iväg ett pm nästa vecka, kommer gärna på besök!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag drar direkt, tack och hej. Återkommer när det är dags att bygga upp landet igen, men det godtrogna välfärdsmonster som har skapats sedan 80-talet är inget jag tänker offra liv eller lem för.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet att man diskuterade hur man kunde använda toacisternen som nödvatten. Om någon här tänkt göra det så råder jag er att ta en titt. Min cistern hade nog inte blivit rengjord på de 25 år den stått i badrummet. Visst är vattnet som kommer dit rent men det har blivit... ofräscht under alla dessa år.