Guide till moderkort: Köpråd

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Bra artikel..

Men jag tror majoriteten inte direkt väljer moderkort utan det blir det som det blir, Folk väljer ett chassi, cpumodell och moderkort mer eller mindre blir ett som de anser vara prisvärt.

Jag själv la inte många sekunder på att välja moderkort till mina senaste datorer, sedan tycker jag de flesta konsument-moderkort suger, men efter 2020 lär vi få se bra moderkort. (dd5, förhoppningsvis ECC minnes stöd till mer vanliga användare) Troligen vanligare med 10Gbit ethernet.

Idag upplever jag konsumentmoderkorten mer tråkiga, visst de har säkerligen olika bra raidfunktioner, Men grundregeln är väl ändå, kör med ett externt raidkort eller ingen raid alls? (raidkortet ska ha inbyggt batteribackup etc, så den avslutar strömavbrott korrekt)

Annat fel jag ser att man idag inte får fler typ-c kontakter, när sandy bridge var ny fick man ju i alla fall två USB gen 3 i bak och en USB header för två front usb ver 3. Men just typ-c kontakten får man endast 1 och då pröjsa betydligt mer än tidigare generationer (om det inte ändras efter Coffee lake).

Bör ju varit 2/4 stycken jämte vanliga USB kontakten (2 av den äldre standarden för T-bord och mus t.ex).

Sen vist pic-e linorna kanske räcker, men med nya snabba ssd:er och/eller instegskort som kräver mer bandbredd vore det skönt med fler linor, antar USB,nätverk och sata diskar delar på samma pic-e linor (kanske även M.2 enheter). AMD´s lösning är ett steg i rätt riktning för att bli av med lite flaskhalsar (nu kanske man inte behöver hastigheterna M.2 enheterna kan ge, men headroom är alltid bra inför framtida uppgraderingar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Alling: Tack för en riktigt bra guide! Jag börjar bli lite senil så även om jag i princip kunde allt din guide bjöd på, så är den ändå bra som refferens för mig så jag inte gör någon fet blunder vid bygge åt mig själv eller någon annan.

En sak jag dock tänkte på... Minns när @Yoshman recenserade någon laptop (tror jag det var), så nämnde han Kondensatorerna.
Att det är viktigt att dom inte blir för varma. Han menade att kylningslösningen var smart konstruerad i laptopen så kall-luften drogs in längs med kondensatorerna innan den gick vidare till CPU'n.

Du kanske kan uppdatera guiden med en sidenote kring kondensatorer, flänsar och ventilation. Att hänsyn bör tas så man inte utsätter kondensatorerna för ogynnsamma förhållanden - iaf om man eftersträvar lång livstid på moderkortet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Föredetting

Spontan tanke #1: Lite lustigt att artikeln är byggd runt ASUS-kort och "är tänkt att ge en fingervisning om vad du kan tänkas få för finesser vid varje prispunkt" (fritt citerat), när ASUS internt har en policy om att deras moderkort ska vara $10 USD dyrare än motsvarande konkurrent, bara för att de är ASUS. Iofs mindre skillnad än så i Sverige där de har typ monopol.

Spontan tanke #2: Det finns knappt någon anledning att köpa något större än ITX numera, om man nu tvunget inte känner ett behov av fyra minnesmoduler. Färre problem med minneskompatibilitet (eftersom du bara kör två moduler), du har allt du oftast har på ett ATX-kort, ofta med WiFi/Bluetooth som bonus, till och med en M.2-plats (även om lite finare ATX-kort har två eller ännu fler). Enda gången jag skulle satsat på något större än ITX är om jag tvunget måste ha fler expansionskort, även om en PCI-E x16 räcker bra långt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

För min del så startade det hela med en burk som hade en 486a. Den blev inte gammal då farsan hittade en väldigt speciell röd knapp på baksidan och tänkte att datorn då skulle hoppa igång. Hoppade igång gjorde den inte men däremot hoppade den åthelvete.

/Lifooz

Vad var det för röd knapp? Self-destruct?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Om jag köper nytt moderkort, måste jag installera Windows 10 igen? Det är inte gratis längre, palla köpa det helt plötsligt? Men måste man så måste man såklart...

Här står att man inte behöver: http://www.tomshardware.com/forum/291310-30-change-motherboar...

Kan någon bekräfta detta? Hade varit gott att slippa denna merkostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vad var det för röd knapp? Self-destruct?

Skickades från m.sweclockers.com

Det fanns tidigare en mycket liten switch på nätaggregatet för att ställa om mellan 110V / 220 V som inspänning beroende på om det var USA eller Europa. Det var ett effektivt sätt att döda datorn....

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det fanns tidigare en mycket liten switch på nätaggregatet för att ställa om mellan 110V / 220 V som inspänning beroende på om det var USA eller Europa. Det var ett effektivt sätt att döda datorn....

/z

Doh!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Helt okej artikel!

Den enda form av faktafel jag hittat är påståendet att fyra minnesplatser är lika vanligt för micro ATX som för fullstor ATX.
Snabb sökning på Prisjakt ger vid handen att av de moderkort som finns i lager och har två eller fyra minnesplatser så har hela 11/12 av ATX-korten fyra minnesplatser medan bara hälften av uATX-korten har det. Bland uATX moderkort <900kr är det ca 3/4 som bara har två minnesplatser.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Meantek:

Spontan tanke #1: Lite lustigt att artikeln är byggd runt ASUS-kort och "är tänkt att ge en fingervisning om vad du kan tänkas få för finesser vid varje prispunkt" (fritt citerat), när ASUS internt har en policy om att deras moderkort ska vara $10 USD dyrare än motsvarande konkurrent, bara för att de är ASUS. Iofs mindre skillnad än så i Sverige där de har typ monopol.

Citatet är inte skrivet av mig, utan snarare en del av boilerplatetexten för guider, och jag kan inte uttala mig om Asus eventuella interna policy. Däremot kan jag berätta att jag på sidan 5 till varje pris ville undvika att till exempel länka en 2 000-kronorsbräda som förslag till mammas kontorsdator. Detta löstes genom att, istället för att föreslå specifika moderkort för de olika datortyperna, snarare försöka visa vilka egenskaper som generellt är bra att leta efter.

Citat:

Spontan tanke #2: Det finns knappt någon anledning att köpa något större än ITX numera, om man nu tvunget inte känner ett behov av fyra minnesmoduler. Färre problem med minneskompatibilitet (eftersom du bara kör två moduler), du har allt du oftast har på ett ATX-kort, ofta med WiFi/Bluetooth som bonus, till och med en M.2-plats (även om lite finare ATX-kort har två eller ännu fler). Enda gången jag skulle satsat på något större än ITX är om jag tvunget måste ha fler expansionskort, även om en PCI-E x16 räcker bra långt.

Det gläder mig att du tänker ungefär som jag! Men ITX kan vara ganska trångt och pilligt, plus att man i princip har noll möjligheter att lägga till någonting överhuvudtaget, så jag tycker inte att det ännu helt utan omsvep kan rekommenderas till den stora massan.

Skrivet av Olle P:

Helt okej artikel!

Den enda form av faktafel jag hittat är påståendet att fyra minnesplatser är lika vanligt för micro ATX som för fullstor ATX.
Snabb sökning på Prisjakt ger vid handen att av de moderkort som finns i lager och har två eller fyra minnesplatser så har hela 11/12 av ATX-korten fyra minnesplatser medan bara hälften av uATX-korten har det. Bland uATX moderkort <900kr är det ca 3/4 som bara har två minnesplatser.

Tänker du på följande passus?

ATX-moderkort har nästan alltid fyra platser; mATX oftast lika många, men ibland bara två.

Min tanke var att "oftast" inte skulle syfta på statistik över alla mATX-kort, utan på att det i praktiken brukar finnas fyra minnesplatser på de mATX-kort folk faktiskt köper/bör köpa. Alla Z370 mATX har till exempel fyra platser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vad var det för röd knapp? Self-destruct?

Skickades från m.sweclockers.com

I princip ja, PSUer på den tiden hade inte möjlighet att själva känna av om de fick i sig 115 eller 230 volt.
Därmed satt det en liten röd brytare för att välja 115-230v.
Det var den farsan flyttade på till 115v när kontakten satt i och fick sina 230v.
Så det small bara till och kom lite rök och därmed var den datorns historia över.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lifooz:

I princip ja, PSUer på den tiden hade inte möjlighet att själva känna av om de fick i sig 115 eller 230 volt.
Därmed satt det en liten röd brytare för att välja 115-230v.
Det var den farsan flyttade på till 115v när kontakten satt i och fick sina 230v.
Så det small bara till och kom lite rök och därmed var den datorns historia över.

/Lifooz

En annan kan ju tycka att den switchen borde ha varit placerad inuti chassit och inte utanpå. Hur ofta behövde man ändra nätspänning kontra hur skadligt det var att välja fel, liksom?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En annan kan ju tycka att den switchen borde ha varit placerad inuti chassit och inte utanpå. Hur ofta behövde man ändra nätspänning kontra hur skadligt det var att välja fel, liksom?

Där håller jag med. En dator som såldes lämnade ju väldigt sällan den kontinent den såldes på.
Brytaren satt ju direkt bak på aggregatet. Så det lär ju ha varit xxxxxxxxxx antal barn som drogs till den söta lilla röda brytaren och skiftade dess läge.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har bara en synpunkt angående hemmaserver; finns det verkligen någon anledning, annat än att det är kul, att bygga ihop en mITX-baserad hemmaserver idag? Känns som exempelvis HP Microserver checkar din kravspec, och dessutom går att få till ett betydligt bättre pris än motsvarande ihopplock.

Något man inte heller kan få på ett hembygge är iLO, som bland annat gör det där med DP-utgång helt redundant, då man aldrig någonsin behöver koppla upp några skärmar, eller för den delen tangentbord eller möss, mot datorn. Man behöver faktiskt inte ens klabba med installationsmedia, det kör man virtuellt över nätverket i iLO. Guld värt om man vill stasha undan servern i en garderob eller nåt. Ja, och så har man allsköns övervakningsmöjligheter, och hej och hå

Nu blev ju tyvärr inte MS Gen 10 så himla het, så hoppas verkligen min Gen 8 håller ihop tills de gjort om och gjort rätt med nästa generation. Har väldigt svårt att tänka mig att något hemmabygge skulle kunna ersätta den och göra ett lika bra jobb, hemmabyggd server tillhör numera en svunnen tid för min del i alla fall

Handen på hjärtat, hur ofta behöver man koppla in varken tangentbord och mus eller skärm till en hemmaserver? I de allra flesta fall räcker det med en enda gång vid den initiala installationen vilket knappast kan ses som särskilt jobbigt.

På plussidan så får man en dator med samma formfaktor men som är enormt mycket mer kraftfull, tystare, har stora möjligheter för vidareutbyggnad och uppgraderingar, fler 5.25-platser osv. och allt det till samma pris.

Menar du på fullaste allvar att du inte ser några fördelar med ett mitx-system? Om man vill är det till och med möjligt att skapa ett kraftpaket med 8700K, 1080Ti osv. i ITX-format.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Intressant med era erfarenheter av bättre och sämre tillverkare av moderkort. Nu undrar jag om fler haft problem med Asus eller om detsamma gäller MSI, Gigabyte etc.?
Jag vill kunna överklocka rejält och då visar tester att de dyrare toppmodellerna presterar klart bättre, typ Asus Maximus eller Gigabyte Aorus, men de kostar skjortan. Får man det man betalar för??

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavat Gigabyte
Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Handen på hjärtat, hur ofta behöver man koppla in varken tangentbord och mus eller skärm till en hemmaserver? I de allra flesta fall räcker det med en enda gång vid den initiala installationen vilket knappast kan ses som särskilt jobbigt.

På plussidan så får man en dator med samma formfaktor men som är enormt mycket mer kraftfull, tystare, har stora möjligheter för vidareutbyggnad och uppgraderingar, fler 5.25-platser osv. och allt det till samma pris.

Menar du på fullaste allvar att du inte ser några fördelar med ett mitx-system? Om man vill är det till och med möjligt att skapa ett kraftpaket med 8700K, 1080Ti osv. i ITX-format.

Skickades från m.sweclockers.com

Min server står längst in i walk-in-garderoben på en specialbyggd liten hylla, och det är allmänt dåligt med plats där inne. Ett par-tre gånger om året eller så har jag väl anledning att koppla in en skärm, det kan vara allt från nyinstallation av OS:et, vilket jag har för vana att göra när Debian släpper ny major release, till att ändra någon inställning i EFI. Så nog händer det, och de gångerna är det otroligt skönt att slippa klabba. Det är inte heller bara det, kan i princip göra allt som kräver lokal tillgång, utom rent hårdvarumek, utan att behöva ge mig in i röran

Hrrm, Dustin brukade rea ut Gen8 för 2000:- eller mindre med jämna mellanrum. Jag plockade upp min för 1699:-. Säg att ordinariepris var 3000:- då, men iom de täta reorna var det väl knappast någon som köpte till det. Priser kan man förvisso diskutera i all evighet utan att bli överens, men får i alla fall för mig att det kommer ta lång tid att få ihop ett komplett mITX-system minus lagring med ECC-stöd om man ska matcha det.

Det går att uppgradera MS Gen 8 ganska rejält också. Tryck i en IB-Xeon E3-*, 16 GB minne, och eventuellt RAID-kort, så blir det riktigt bra sprutt i den.

Du misstolkar mig. Jag ser ingen större poäng annat än nöjet i att bygga en server i mITX-format av lösa delar, givet alternativet. Formfaktorn som sådan är jag en stor vän av. Var väldigt tidig att anamma den till HTPC, och min nästa workstation/spelburk kommer sannolikt bygga på den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Min tanke var att "oftast" inte skulle syfta på statistik över alla mATX-kort, utan på att det i praktiken brukar finnas fyra minnesplatser på de mATX-kort folk faktiskt köper/bör köpa. Alla Z370 mATX har till exempel fyra platser.

Jag håller helt med om att fyra minnesplatser är att rekommendera, vilket du också gör i stycket med köpråd.
Däremot anser jag det vara fel i en sådan här sammanställning, som ju så långt möjligt bör vara giltig även om ett par år, att utgå från dagens toppmodeller. Z370 får ses som ett unikt och kortvarigt specialfall, knappt värt att nämna.
Tittar vi endast på de moderkort som inte stöder överklockning, och då inkluderar dem för Coffee Lake som kommer att lanseras den närmaste tiden, blir ju bilden en helt annan. (För Ryzen finns visserligen ingen uppenbar anledning att köpa moderkort med A320, men för Intel's processorer finns mycket pengar att spara på billigare chipset/moderkort som uppfyller användarens krav.)

Skrivet av Alling:

En annan kan ju tycka att den switchen borde ha varit placerad inuti chassit och inte utanpå. Hur ofta behövde man ändra nätspänning kontra hur skadligt det var att välja fel, liksom?

1. Lekmän ska aldrig behöva öppna chassit, eftersom det innebär ännu större risker!
2. Att ändra väljarens läge av misstag har varit svårt på alla modeller jag sett. Väljaren är oftast nedsänkt så mycket att det krävs en liten mejsel eller liknande för att kunna ändra läget.
3. Utgå ifrån att alla apparater av samma modell som säljs globalt levereras med strömbrytaren i samma läge. (Jag får i arbetet ofta maskiner som kräver att jag först byter säkringar eftersom de är ställda för 115V vid leverans.)
4. För en dators nätaggregat som säljs i USA kan man inte förutsätta att den ansluts till 115V, eftersom serverhallar och andra datorintensiva verksamheter använder 230V. Utrustningen behöver alltså kunna hantera båda matningsspänningarna.
(5. Punkterna 1-4 förklarar varför dessa nu omoderna nätaggregat alls har väljare som sitter åtkomliga. Ska man köpa nätaggregat i dag är förekomsten av en sådan väljare orsak nog att välja en annan modell.
Mest extrema exemplet på inbyggd anpassning jag hört talas om var en rakapparat som utan vidare kunde drivas med 10-250V lik- eller växelspänning.)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Olle P:

Jag håller helt med om att fyra minnesplatser är att rekommendera, vilket du också gör i stycket med köpråd.
Däremot anser jag det vara fel i en sådan här sammanställning, som ju så långt möjligt bör vara giltig även om ett par år, att utgå från dagens toppmodeller. Z370 får ses som ett unikt och kortvarigt specialfall, knappt värt att nämna.
Tittar vi endast på de moderkort som inte stöder överklockning, och då inkluderar dem för Coffee Lake som kommer att lanseras den närmaste tiden, blir ju bilden en helt annan. (För Ryzen finns visserligen ingen uppenbar anledning att köpa moderkort med A320, men för Intel's processorer finns mycket pengar att spara på billigare chipset/moderkort som uppfyller användarens krav.)

Håller inte med om att Z370 är "ett unikt och kortvarigt specialfall". Situationen är mig veterligen precis densamma för Z270, Z170 och så vidare bakåt i tiden (men det är svårt att verifiera då äldre kort tenderar att försvinna från Prisjakt ganska snabbt).

Jag utgick inte heller enbart från "dagens toppmodeller" i artikeln. Om man filtrerar ut alla mATX med LGA 1151 ser man att åtminstone 60 % (124 av 200) har fyra minnesplatser. Och de som bara har två ligger generellt i en prisklass där ATX knappt är representerat överhuvudtaget, vilket ytterligare legitimerar min användning av "oftast" i kontexten ATX vs mATX. Blir lite konstigt att "beskylla" mATX för att ett moderkort för 500:- har färre minnesplatser än ett för 1 500:-.

(Och försöker man lite snabbt filtrera ut endast "de [mATX-]moderkort som inte stöder överklockning" är det knappt hälften som har det, så där hade "oftast" varit fel. Men de upplåsta moderkorten är förstås också inkluderade i mitt påstående.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Håller inte med om att Z370 är "ett unikt och kortvarigt specialfall". Situationen är mig veterligen precis densamma för Z270, Z170 och så vidare bakåt i tiden...

Det speciella för Z370 är att det sedan Coffe Lake släpptes inte funnits något annat chipset för denna generation av CPUer från Intel. Du har inte kunnat använda en Core i3-8100, Core i5-8400 eller Core i7-8600 utan Z370! (Orsaken verkar vara att Coffe Lake paniksläpptes flera månader tidigare än planerat. Planerat släpp var nu under Q1, när resterande chipset kommer ut och ordningen återställs.)

För alla tidigare (och kommande?) generationer har det redan vid lanseringen funnits billigare chipset att tillgå för dem som inte behöver alla finesser. Jag tror inte många användare valde ett moderkort med Z170 till en Core i3-6100, utan snarare ett med H110 för halva priset.

I de generella köpråden för moderkort bör man följaktligen antingen helt ignorera Z370 eller också direkt räkna in de snart kommande moderkorten för Coffee Lake i statistiken.