Klippt kabel till skärmen - behöver sladdexpert!

Permalänk
Avstängd

Klippt kabel till skärmen - behöver sladdexpert!

Hej!

Jag ser mig själv som en jättebra pojkvän. Tvärtom verkar min sambo tycka, då hon gick lös med en sax i min mancave och klippte varenda kabel till datorprylarna hemma.
Ja, hon är latinamerikan och ja, ja tycker fortfarande om henne väldigt mycket!

Nog om det, åter till frågan!

Av alla kablar som hon klippte så verkar det vara en som hon borde gett fan i. Det är en kabel som går från en ac adapter och in i skärmen.
Skärmen i fråga är en https://www.sweclockers.com/test/22861-aoc-agon-ag271qg-premi...

Jag kommer bifoga bilden på pluggen som ska in i datorn. Har den pluggen något namn eller är det unikt för denna skärm, dvs att jag måste kontakta återförsäljaren?

Ac Adapter + kabel

Webhallen kunde inte sälja mig endast ac adaptern då de endast säljer i hela paket.

Några tips?

Mvh

Sebastian

Ps: @inet @webhallen

La till taggar.
Permalänk
Medlem

Jag har inget tips men, haha, tack för ett gott skratt

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det där lät ju inte riktigt sunt... aja jag ska inte lägga mig i.

Testa att googla på ADPC20120, det är modellen på laddaren så hittar du säkert något bra ställe att köpa ny från.

Permalänk
Medlem

Kolla voltstyrkan och hoppa till Kjell och köp. Jämför storlek (standardiserad) och kolla polarisationen (typ + är i 99% i mitten men du vill kolla det!)

Edit:
Själv hade jag lött och krympslangat den snyggt

Permalänk
Medlem

Om hon bara klippt av den på ett ställe borde det gå att löda ihop den igen och slänga på lite krympslang

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Kolla voltstyrkan och hoppa till Kjell och köp. Jämför storlek (standardiserad) och kolla polarisationen (typ + är i 99% i mitten men du vill kolla det!)

Edit:
Själv hade jag lött och krympslangat den snyggt

Var faktiskt hos de igår och kollade upp. Svaret ja gick var typ något i stilen med "låt mig kolla watte.....oh shiet holy fu** 20v 6 Amp det blir svårt att hitta....."

Mailat leverantören men måste ju finnas enklare sätt kan man ju tycka.

/Sebbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnXeZ:

Jag känner att jag vill men inte borde lägga mig i....

För att besvara din nyfikenhet så blev hon arg för att jag drog till dalarna i helgen med kollegor. I detta fall så råkade några av mina kollegor vara av det motsatta könet. Det som gjorde henne arg var att, och jag citerar: "främmande kvinnor som hon ej träffat".

/Sebbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cjal:

Det där lät ju inte riktigt sunt... aja jag ska inte lägga mig i.

Testa att googla på ADPC20120, det är modellen på laddaren så hittar du säkert något bra ställe att köpa ny från.

Tack för tipset. Har naturligtvis redan googlat det men ej funnit något plats i Sverige eller världen som säljer det...:/

/Sebbe

Permalänk
Hedersmedlem

Waow! Fantastisk trådstart

Till ämnet.
Nu finns det en möjlighet att just den kopplingen är aningen mer standardiserad, men adapters som ser ut sådär finns det ungefär en oändlig mängd variationer av. Möjligt att hitta vad det är med en bild som visar insidan av kopplingen också, men det kan även var så att den ser likadan ut som någon annan tillverkares standard som inte kör samma spänning ens.
Så med nuvarande info svårt att säga. Kanske finns produktnummer på adaptern som kan säga om de finns tillgängliga med en googling?

Jag hade använt din fantastiska historia och med denna frågat efter en lösning hos tillverkaren, hehe. De kanske kan lösa det där gratis med en så bra story.
Om inte så bör de iaf kunna berätta var man får tag i en ny adapter.

Edit:
Ja här blev man ganska ninjad av flera andra ;). Men ja nä jag tror du kan få bra råd från tillverkaren här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

20V räknas som klenspänning och du får helt lagligt göra en egen skarv på kabeln, vart bor du? kanske nån som kan hjälpa dig annars

Permalänk
Medlem

https://adapterexperten.se/ verkar ha ett gediget utbud, och ett telefonnummer man kan ringa om man är osäker.
Annars kan det nog finnas något som fungerar på Biltema, ClasOhlson eller Kjell&Co.

Permalänk

@omxz: Skickar du den till mig kan jag prova laga den åt dig, kan inte lova mer än att jag provar.

Skala, löda, isolera, krympslang

Edit: bara det inte leder till att jag hamnar i onåd hos din sambo, jobbigt att få div hästhuvud mm hemskickat

Permalänk
Medlem

Förstår dig fullkomligt

Kan det inte vara lättare att löda fast kabeln igen?

§1.6
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Denna borde väl fungera.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...

Enl skärmens manual skall det vara 100-240V~, 50/60 Hz, uteffekt 20Vdc, 6A)

https://aoc-pim.s3.amazonaws.com/Manual,%20Drivers%20&%206D/A...

Permalänk
Medlem

Ja hon får vara riktigt snygg för att väga upp det hoppas ja. Helvete vilket otroligt omoget och frustrerande beteende. Lämna kärringen

On-topic. En 19volts laptop laddare bör funka. Annars kan du ju bara skarva ihop sladden igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon76929:

Denna borde väl fungera.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...

Enl skärmens manual skall det vara 100-240V~, 50/60 Hz, uteffekt 20Vdc, 6A)

https://aoc-pim.s3.amazonaws.com/Manual,%20Drivers%20&%206D/A...

20V 6A är 120W. Den du länkar är på 72W. Problemet här är att strömstyrkan gör att det krävs kraftigare trafo än de enklaste universalgrejerna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kolla in kabelgiganten.se jag har beställt därifrån förut med gott resultat, de har lite alla möjliga kablar och adapters och är samtidigt rätt billiga.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

Denna lär det väl vara:
https://adapterexperten.se/ac-adapter-laddare/ac-adapter-lapt...

Dubbelkolla diametrarna på anslutningen till skärmen. Eventuellt kan du behöva köpa en adapter för två tior också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag skickade en sådan skärm i retur till inet för ett par veckor sedan då Postnord mördat den. Så de borde kanske ha en adapter över (+ en dräpt monitor).

Permalänk

Galet beteende.
Men testa höra med AOC om dom kan skicka en ny om du inte känner att du kan fixa det själv.
http://eu.aoc.com/en/service-contact

Här har du tips på lite kanalisation också.
https://www.ahlsell.se/10/el/installationsmateriel/14-forlagg...

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad på diverse relationsråd och annan OT.

Vänligen håll er till kommentarer på TS fråga och undvik "smarta" kommentarer om relationer, psykopater och annat.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Om du bor i Helsingborgsområdet så kan jag fixat den gratis till dig.
Annars kan jag garantera att någon från din närmaste RC/radio/elektronik klubb kan fixa den. Dvs där en löddkolv är standardredskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz:

För att besvara din nyfikenhet så blev hon arg för att jag drog till dalarna i helgen med kollegor. I detta fall så råkade några av mina kollegor vara av det motsatta könet. Det som gjorde henne arg var att, och jag citerar: "främmande kvinnor som hon ej träffat".

/Sebbe

Jag hoppas verkligen innerligen att det finns otroligt mycket mer än detta i bakgrunden till vad du har råkat ut för. Detta, och hennes beteende, är inte mentalt sunt. Min sambo reagerade starkt till din upplevelse när jag läste upp det för henne, och hon är från Australien! Det finns gott om kryddat humör i henne, men hon skulle aldrig göra något sådant om jag sticker ut med kollegorna över en helg, och de är av motsatt kön som hon inte träffat förut. Var försiktig!

Men, ursprungsfrågan, 20V 6A ska inte vara svårt att hitta.
Till exempel denna matar ut 20V, upp till 6A:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...

Permalänk
Medlem

Skönt att det var materiella ting och inte du som drabbades av saxen.

Du kan prova ta med till närmaste lilla verkstad för elektronik och fråga om de kan laga. Är det snyggt klippt på ett ställe borde det gå att laga om det är omöjligt att hitta ny.
Sådan där skulle min make lagat och snyggat till med krympplast, vi brukar få laga diverse sladdar pga ovarsam son.

Lycka till med sladdar och det andra.

Permalänk
Medlem

Är det denna månne? Sökte bara på modellnamnet som någon nämnde ovan. Kanske har vi tur att stämmer?

https://www.ebay.com/itm/120W-NEW-AC-Adapter-For-Model-AAD112...

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

du gjorde min dag! hahaha

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Jag hoppas verkligen innerligen att det finns otroligt mycket mer än detta i bakgrunden till vad du har råkat ut för. Detta, och hennes beteende, är inte mentalt sunt. Min sambo reagerade starkt till din upplevelse när jag läste upp det för henne, och hon är från Australien! Det finns gott om kryddat humör i henne, men hon skulle aldrig göra något sådant om jag sticker ut med kollegorna över en helg, och de är av motsatt kön som hon inte träffat förut. Var försiktig!

Men, ursprungsfrågan, 20V 6A ska inte vara svårt att hitta.
Till exempel denna matar ut 20V, upp till 6A:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...

Tack för omtanken!
Har aldrig varit så kär i en tjej som jag är i henne! Ser henne som en vildhäst som bara måste tämjas..

Ang det du länkade. Tror du någon av pluggarna matchar den jag la upp bild på? Annar tar jag med den till butiken och visar de så kan man ju jämföra.

/sebbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz:

För att besvara din nyfikenhet så blev hon arg för att jag drog till dalarna i helgen med kollegor. I detta fall så råkade några av mina kollegor vara av det motsatta könet. Det som gjorde henne arg var att, och jag citerar: "främmande kvinnor som hon ej träffat".

Ok, då finns det tre vägar att gå:

1. Hon reparerar de skador hon orsakat
2. Hon söker hjälp för sitt beteende
3. Du sparkar ut henne

Om det du säger stämmer så är hon definitivt inte frisk.

Ska du fixa det själv så borde det väl vara ganska enkelt att löda?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz:

Tack för omtanken!
Har aldrig varit så kär i en tjej som jag är i henne! Ser henne som en vildhäst som bara måste tämjas..

Se till att hon förstår det. Problemet är inte bara utbrottet, utan att hon måste kunna lita på att du kan agera "rätt" utan hennes översyn. Det gäller att det finns tillit åt båda hållen, annars kommer det där att sprida sig till andra delar i ert förhållande över åren, för att till slut brista, eller skapa andra stora problem som ni dras med.

Gäller att stoppa all sådan utveckling tidigt

Skrivet av omxz:

Ang det du länkade. Tror du någon av pluggarna matchar den jag la upp bild på? Annar tar jag med den till butiken och visar de så kan man ju jämföra.

/sebbe

Det är mycket möjligt, men omöjligt att säga säkert utan ett detaljerad spec. Jag har försökt hitta en sådan för skärmen men finnes ej. Har nätadaptern möjligen någon modell eller beteckning på sig?