Permalänk

Allt-i-ett dator Mac eller PC

Hej,

Jag behöver en ny dator hemma som arbetshäst.

Den är aldrig med på resa och flyttas kanske 2 gånger per vecka från ett rum till annat, därför tänkte jag en all-in-one.

Vad rekommenrerar ni i 10k-klassen?
tänkte runt 18-20" och jobbar inte med videoredigering.

Tips någon?

Permalänk
Medlem

@turbo_500: Vad ska du göra med den? (spela, surfa, kolla film, etc).

En PC ger dig mer för pengarna.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Hej,

Jag behöver en ny dator hemma som arbetshäst.

Den är aldrig med på resa och flyttas kanske 2 gånger per vecka från ett rum till annat, därför tänkte jag en all-in-one.

Vad rekommenrerar ni i 10k-klassen?
tänkte runt 18-20" och jobbar inte med videoredigering.

Tips någon?

AIO datorer är väldigt nischade produkter. Ska du ändå flytta på den två gånger i veckan så tycker jag inte du ska förkasta bärbar dator som ett alternativ. Där har du även många fler möjligheter.

Permalänk
Medlem

En HP Eliteone 800 kan vara ett vettigt alternativ.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av turbo_500:

Hej,

Jag behöver en ny dator hemma som arbetshäst.

Den är aldrig med på resa och flyttas kanske 2 gånger per vecka från ett rum till annat, därför tänkte jag en all-in-one.

Vad rekommenrerar ni i 10k-klassen?
tänkte runt 18-20" och jobbar inte med videoredigering.

Tips någon?

https://www.sweclockers.com/marknad/148573-ny-imac-215-560-34-ghz-i5-1tb-hybrid-senaste-versionen

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

@turbo_500: Det är jobbigt att flytta en stationär dator så ofta. Menade du att posta i laptop delen?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

@Stromming90
AiO sorterar under stationära datorer.
Alltid lika kul när man kan lära ut något

Kan även förtydliga att laptop' betyder fritt översatt "ovanpå knä" - alltså enkelt mobil och det anser jag inte en dator som ska flyttas två gånger i veckan, i runda slängar 12 meter behöver vara - såvida man inte är ovanligt svag rent fysiskt, men vi är ju alla olika..

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011036466/zen-aio-zn242ifg... en sån kanske (då har du en hyffsad GPU också)

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd

Denna ser också bra ut, den har mindre SSD men extra HDD (1TB) för lagring.
https://www.dustinhome.se/product/5011028972/proone-440-g3

Permalänk

Det beror på

@status-418: Ska du flytta runt den och snabbt gå iväg mycket och göra snabba saker även ifall du sitter längre är tangentbordet upplyst och jag tycker det är bekvämare att skriva på mac.

Långa arbeten och låg budget så är Pc bra för pengarna du spenderar på den.

Ifall du väljer Mac så köp en pro inte air pro går bättre för dom flesta.

Permalänk

Jag har en Dell 7775 och är nöjd med den. För 10990kr får du en Dell 27tums AIO med Ryzen5 och RX560 eller för 9490kr får du en Dell 24tums AIO med A12 och RX560. Tror att du får betydligt mer "Bang for the Buck" med en windows all-in-one framför en iMac och du får ännu mer "Bang for the Buck" om du kör på AMD framför Intel och nVidia.

Min har en Ryzen7 och RX580 och den har klarat allt jag slängt på den.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Finns det ingen möjlighet att köra dubbla uppsättningar tangentbord mus och skärm. Att flytta en sko dator två g0nger per vecka verkar bra meckigt och jag tror du kommer känna det efter ett tag.

Permalänk
Skrivet av JAG-HAR-VARIT-I-JAPAN:

@linussvahn: Ska du flytta runt den och snabbt gå iväg mycket och göra snabba saker även ifall du sitter längre är tangentbordet upplyst och jag tycker det är bekvämare att skriva på mac.

Långa arbeten och låg budget så är Pc bra för pengarna du spenderar på den.

Ifall du väljer Mac så köp en pro inte air pro går bättre för dom flesta.

Känns som att det där meddelandet var felriktat? Haha

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

@turbo_500:

Ifall du inte redan hittat någon... såg att tråden var rätt gammal XD

Jag skulle skaffat en NUC med i3/i5 beroende på hur mycket kraft du behöver och monterat den med VESA-fäste på lämplig monitor och gjort en egen AIO

Har en NUC som HTPC hemma och flyttar den ibland mellan vardagsrums-TVn och sovrums-TVn när sovrummets HTPC ballar ur. Det funkar ju när man har dubbla uppsättningar skärmar.

Man måste ju ändå flytta tangentbord/mus och strömkablar så man tjänar inte så mycket på en AIO mot en skärm med mini-PC, anser jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX