LÖST - 45 W eller 60 W? Laddare till Lenovo 320 - LÖST

Permalänk
Medlem

LÖST - 45 W eller 60 W? Laddare till Lenovo 320 - LÖST

Hej.

Grabben slarvade (givetvis) bort sin laddare till Lenovo Ideapad 320 S. Där skall vara 20 V, 2.25 A inström. Men! Det finns 45 W eller 60 W att välja på.

Elgigantens hemsida specar inte vilken som är rätt. Inte heller framgår W på baksidan av laptoppen. Spelar det någon roll vilken man väljer?
Det finns också kablar med svart märkning och med gul märkning, är det någon skillnad? Jag menar längst ut på den kontakten som skall in i datorn...

Tack på förhand, mvh JB

Permalänk
Medlem

20 V * 2.25 A = 45 W
Det är inte svårare än så, dock så spelar det ju mindre roll vilken av dem du tar skulle jag tro, fördelen med 60 W versionen är ju att datorn borde ladda snabbare (så länge den stödjer den så klart).

Menar du kontakten eller vad?
Färgen borde ju inte spela någon roll, så länge du matar datorn med rätt spänning på rätt ställe så är det ju inga problem. Står det i laddarnas specifikationer att de stödjer datorn så spelar det ju mindre roll sedan vilken ni tar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonB:

Hej.

Grabben slarvade (givetvis) bort sin laddare till Lenovo Ideapad 320 S. Där skall vara 20 V, 2.25 A inström. Men! Det finns 45 W eller 60 W att välja på.

Elgigantens hemsida specar inte vilken som är rätt. Inte heller framgår W på baksidan av laptoppen. Spelar det någon roll vilken man väljer?
Det finns också kablar med svart märkning och med gul märkning, är det någon skillnad? Jag menar längst ut på den kontakten som skall in i datorn...

Tack på förhand, mvh JB

Datorn är specad för 20 V & 2.25 A, detta motsvarar 45 W. Dock kan du köpa en 60 W laddare utan problem. Det viktigaste är att du har 20 V.

Jag har en 45 W och en 90 W laddare till min lenovo.
Vad du pratar om för gul och svart märkning vet jag ej. Båda mina laddare har rektangulära laddkontakter med gul plastinfattning. Vad den svarta är vet jag ej.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Den kommer aldrig ladda med högre strömstyrka än vad datorn tar emot. Se det som en lampa till ett vägguttag, teoretiska maximala effekten på 10 ampere säkring =2300W, men lampan förbrukar inte mer än kanske 40W (mindre än 0,2A). Samma princip med laddaren, bara man har rätt spänning

Permalänk
Medlem

På bilden.
https://goo.gl/images/nJrZz7 Syns en färgmarkering i ändan på kontakten som skall in i datorn. Ibland gul, ibland svart osv. Funderar på om det är tillverkarens egna hittepå eller om det är markering för olika storlekar på kontakten.

Tack gällande watt-svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonB:

På bilden.
https://goo.gl/images/nJrZz7 Syns en färgmarkering i ändan på kontakten som skall in i datorn. Ibland gul, ibland svart osv. Funderar på om det är tillverkarens egna hittepå eller om det är markering för olika storlekar på kontakten.

Tack gällande watt-svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Köp samma som du redan har. Spetsfärgerna är för att underlätta att hitta samma diameter.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge spänningen är rätt är det för det mesta inte så noga med strömkapaciteten så länge den inte blir alldeles för låg.
Om laddaren är överdimensionerad påverkar det inte funktionen alls.
Om den är för liten eller mindre än optimal storlek kan det ta lång tid att ladda eller så orkar den kanske inte ladda när datorn används, det kan vara irriterande men inget går sönder av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köp samma som du redan har. Spetsfärgerna är för att underlätta att hitta samma diameter.

Ja, fast det är ju det som är problemet. Grabben slarvade bort den. Jag frågade honom vilken färg den gamla hade och fick till svar;
"Svart.............. tror jag........"

Kanske får dra till elgiganten och höra efter en originalladdare. Kan jag mig tusan på att den gamla laddaren dyker upp så fort plasten är av den nya...

Skrivet av mrqaffe:

Så länge spänningen är rätt är det för det mesta inte så noga med strömkapaciteten så länge den inte blir alldeles för låg.
Om laddaren är överdimensionerad påverkar det inte funktionen alls.
Om den är för liten eller mindre än optimal storlek kan det ta lång tid att ladda eller så orkar den kanske inte ladda när datorn används, det kan vara irriterande men inget går sönder av det.

Jag förstår, tack för det!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonB:

Ja, fast det är ju det som är problemet. Grabben slarvade bort den. Jag frågade honom vilken färg den gamla hade och fick till svar;
"Svart.............. tror jag........"

Kanske får dra till elgiganten och höra efter en originalladdare. Kan jag mig tusan på att den gamla laddaren dyker upp så fort plasten är av den nya...

Jag förstår, tack för det!

Ser ut som att det är en svart. Den gula som Lenovo har är typ tjockare än datorn sonen har.
https://www.inet.se/produkt/1978342/lenovo-45w-ac-adapter

Tänk dock på att du har både yttre och inre diameter på laddkontakten att förhålla dig till.
Den officiella laddaren har namn GX20K11844.
http://www.lenovoquickpick.com/ita/accessory/GX20K11844/lenov...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser ut som att det är en svart. Den gula som Lenovo har är typ tjockare än datorn sonen har.
https://www.inet.se/produkt/1978342/lenovo-45w-ac-adapter

Tänk dock på att du har både yttre och inre diameter på laddkontakten att förhålla dig till.
Den officiella laddaren har namn GX20K11844.
http://www.lenovoquickpick.com/ita/accessory/GX20K11844/lenov...

Tack och bock!

Har inte lyckats hitta officiellt namn innan!