Permalänk
Medlem

Kan inte starta FH3

Hejsan!
Så när jag försöker starta Forza Horizon 3 tar det inte alls lång tid innan det kraschar. De första tio sekunderna ser det ut som vanligt, sen helt plötsligt blir båda skärmarna svarta någon sekund innan dem återgår till att fungera som vanligt. Då har spelet dessutom stängt ner sig självt. Någon som har någon aning vad som skulle kunna vara orsaken och möjligtvis något sätt att fixa? Tänker mig att detta problem kanske hör ihop med resterande problem som jag haft på senaste, som jag även skrivit om här. Har hittills inte hittat någon lösning till något och skulle uppskatta lite hjälp. Har nyligen formaterat C: som jag då har Windows på och ominstallerat windows. Funderar på ifall det är någon komponent i datorn eller något program eller annat som orsakar problemen, misstänker cpu flaskhals starkt och har även funderat på om det kan vara PSUn. Alla ideer uppskattas.

Specs
Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i5 6600k
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: MSI Z270 Gaming M5
Minne: 1x Crucial Ballistix Sport DDR4 2400MHz 8GB och 1x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2400MHz 8GB
Grafikkort: MSI GTX 1080 Gaming X
Hårddisk: 1x Crucial MX300 2.5" 7mm 525GB och 1x Corsair Force LE 240GB
Nätaggregat: EVGA 600W
Övrig kylning: 1x140mm utblås och 2x140mm insug i lådan
Skärmar: Asus Rog Swift PG278QR och en Acer Predator XG270HU

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vet inte om det fortfarande är ett problem, men avaktivera alla mikrofonenhter på datorn. Det har hjälpt många, även mig

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Känner till det problemet och testat det, tyvärr har det inte gjort någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag om det är det anledningen till dina problem, men jag skulle nog avråda från att köra olika minnesmoduler som du gör. Det är inte en optimal setup. Köp hellre ett färdigt kit med 2x8GB.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Prestandan i din CPU ska räcka för att spela spelet. Har du testat lite äldre drivrutiner till GPU?

Permalänk
Medlem

@Azureye: Hade från början bara 8GB och när jag sedan skulle uppgradera kunde jag inte hitta samma ram minnen, så jag köpte ett som var nästan likadant. Har testat att köra med ett av ram minnena i taget vilket inte gjorde någon skillnad, men två ram minnen av samma sort kanske kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

@Squallie: Har testat lite äldre drivrutiner, har även använd DDU för att göra en ominstallation. Vet att processorn ska klara det, den har fungerat väldigt bra i drygt två år nu. Jag tänker att den kanske har börjat påverkas av ålder. I de flesta spel ligger cpu användningen på 99-100% mestadels av tiden och vid tillfällen ligger gpu användningen runt 50-70%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@Azureye: Hade från början bara 8GB och när jag sedan skulle uppgradera kunde jag inte hitta samma ram minnen, så jag köpte ett som var nästan likadant. Har testat att köra med ett av ram minnena i taget vilket inte gjorde någon skillnad, men två ram minnen av samma sort kanske kan hjälpa.

Ja men då har du ju uteslutit att det är problemet i det här fallet iaf 😊 Du behöver nog inte testa med två av samma om ett separat minne inte fungerar.

Fungerar andra spel felfritt?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

@Azureye: Problemet är mindre i andra spel, men det finns fortfarande där. I Need for Speed Payback hjälper det en del att låsa fps:en med Rivatuner, men det går inte att använda rivatuner för att kapa fps:en i forza. Men ja, problemet finns i stort sett i alla spel, iallafall de jag har testat, Forza och NFS som sagt, Assassins Creed Origins, Ghost Recon Wildlands, Star Wars Battlefront 2. Har även märkt av det i GTA V och Sea of Thieves betan, dock är det inte riktigt lika tydligt där, i Sea of thieves betan var det inte riktigt lika stora ryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@Azureye: Problemet är mindre i andra spel, men det finns fortfarande där. I Need for Speed Payback hjälper det en del att låsa fps:en med Rivatuner, men det går inte att använda rivatuner för att kapa fps:en i forza. Men ja, problemet finns i stort sett i alla spel, iallafall de jag har testat, Forza och NFS som sagt, Assassins Creed Origins, Ghost Recon Wildlands, Star Wars Battlefront 2. Har även märkt av det i GTA V och Sea of Thieves betan, dock är det inte riktigt lika tydligt där, i Sea of thieves betan var det inte riktigt lika stora ryck.

Vänta lite nu... vad pratar du om för ryck? Du hade väl problem med att spelet kraschar och att skärmen blir svart?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

@Azureye: Oj, förlåt. Det är ett av de andra problemen. Rycken hör till att frame time i spel aldrig är stabil vilken jag gissar hör ihop med resten av problemen och eventuell cpu flaskhals. Problemet med att spelet kraschar sker bara i Forza, inte skett i något annat spel hittills iallafall.

Permalänk
Medlem

@AntonSam: Skummade igenom dina andra trådar lite snabbt. Har du testat med ett annat grafikkort?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

@Azureye: Nej, har inget annat att testa med. Hade ett 970 innan men sålde det när jag köpte mitt nuvarande.

Permalänk
Medlem

@Azureye: Nu när jag även nämnt de andra problemen. Något mer som indikerar på cpu flaskhals är att: i Rainbow Six siege är frame time bra, och dessutom ett spel där cpu användningen ligger under 80% mestadels av tiden och gpu på 99-100%. Bara värt att nämna

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@Azureye: Nu när jag även nämnt de andra problemen. Något mer som indikerar på cpu flaskhals är att: i Rainbow Six siege är frame time bra, och dessutom ett spel där cpu användningen ligger under 80% mestadels av tiden och gpu på 99-100%. Bara värt att nämna

Om du säger att CPU liggger på 80% och GPU på 99-100% så kan du nog stryka CPU som flaskhals. Det innebär ju att CPU:n orkar med, men grafikkortet begränsar prestandan. Sen är alla spel olika krävande. Vissa drar med CPU-kraft och andra är tyngre för GPU. Jag skulle testat ett annat grafikkort, bara för att utesluta det.

EDIT: Hade du samma problem med ditt förra grafikkort?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

@Azureye: Det jag menar är att dem spelen där frame time är bra rycker det inte och cpu och gpu användningen bra. I Forza t.ex ligger cpun på 95-100% majoriteten av tiden och gpuns användning kan droppa och ligga runt 50-70 vid tillfällen. Hade gärna testet med ett annat grafikkort men har tyvärr inte tillgång till något annat.
Jag är rätt så säker på att jag inte hade samma problem med förra grafikkortet, men det är drygt ett år sen så kan inte riktigt minnas. Men hade det varit stora problem hade jag nog tänkt på det iallafall, så jag tror inte att jag hade några problem, iallafall vad jag kunde märka. Men vad jag vet hade jag inga problem med mitt nuvarande grafikkort förut, problemet verkade börja någon gång mellan jul och nyår. Som sagt i en annan tråd bytte jag moderkort i julas och började lite med överklockning eftersom att mitt förra inte stödjer det. Allt funkade bra någon vecka iallafall om jag minns rätt, drog tillbaka överklockningen till stock för att testa men det hjälpte tyvärr inte.