Acer Predator Z35P vs Acer 34" Predator X34A

Permalänk

Acer Predator Z35P vs Acer 34" Predator X34A

Hej SweClockers! Är ute efter att köpa en ny skärm och hade velat testa att köpa en widescreen då min kompis hade en och jag diggade det enormt! Jag väljer just nu mellan de två skärmarna i rubriken.

Acer Predator Z35P

Pris: 7999kr

Acer 34" Predator X34A

Pris: 8999kr

Vilken tror ni är är bättre? IPS vs VA i spel? Spelar det stor roll mellan 100Hz och 120Hz? Har ni några andra tips på widescreen skärmar (med G-sync)? Ska man köpa en begagnad istället för att spara in lite deg?

Vill gärna höra olika synpunkter!

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad för krav man har och vad man ska göra, men jag håller då ISP högt ännu högre in panelen också har HDR för färgåtervinning etc.

Sedan är ju ISP nice så man kan flytta runt skärmen sitta lite på olika sätt vid och framför skärmen och ändå se skärmen i klart, VA/TN har problem att sitter man brevid skärmen så ser man inte skärmen så skarpt kan även ibland vara omöjligt och se överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag ställde frågan i dagens fynd - diskussionstråden.
Inte allt för detaljerade svar, men det är alltid något.

Skrivet av tippen:

Tjo!
Någon som kan rekommendera vilken som man ska ha?
Vad är det för skillnad förutom den lilla storleksskillnaden och IPS/VA-panel?

Tack på förhand!

Jag köpte till slut en billig 27" med VA panel istället för att fundera

EDIT:
@Sturesson: Du har länkat fel skärm på Z35P. Länken går till en X34P.

EDIT2:
Jag har sett båda skärmarna lite snabbt vid sidan om varandra på Elgiganten och det jag reagerade mest på var krökningen på panelerna vilket "P" modellerna har större (mindre radie "R"). Mindre radie ger alltså större böj på panelen.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Beror helt på vad för krav man har och vad man ska göra, men jag håller då ISP högt ännu högre in panelen också har HDR för färgåtervinning etc.

Sedan är ju ISP nice så man kan flytta runt skärmen sitta lite på olika sätt vid och framför skärmen och ändå se skärmen i klart, VA/TN har problem att sitter man brevid skärmen så ser man inte skärmen så skarpt kan även ibland vara omöjligt och se överhuvudtaget.

https://www.youtube.com/watch?v=zNc2fKuVnGU

Jag har hört att VA har mycket bättre svärta än IPS och att VA är nära IPS färger, men har aldrig jämfört dem två skärmarna sida vid sida eller glott på en IPS länge nog för att veta. Något du vet?

Permalänk
Skrivet av tippen:

Jag ställde frågan i dagens fynd - diskussionstråden.
Inte allt för detaljerade svar, men det är alltid något.

Jag köpte till slut en billig 27" med VA panel istället för att fundera

@Sturesson: Du har länkat fel skärm på Z35P. Länken går till en X34P.

Tack! ska ändra nu direkt

Vilken hade du valt om du fick välja mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Jag har hört att VA har mycket bättre svärta än IPS och att VA är nära IPS färger, men har aldrig jämfört dem två skärmarna sida vid sida eller glott på en IPS länge nog för att veta. Något du vet?

Jag gick i samma tankar som du men de flesta verkar rekommendera IPS pga färgåtergivningen och betraktningsvinklarna. Jag kommer från en IPS skärm och hade nog inte velat "byta ner mig" så att säga så det fick bli X34A. Tycker den är väldigt lik min XB270HU när det gäller just färgåtergivning. Har inte tänkt så mycket på det där med svärta men när jag drog på en kolsvart bild för att leta efter döda pixlar och BLB så såg det svart nog ut för mig. Vidare kommer jag bara spela med den och inte kolla på film och det där med svärtan kanske är viktigare för just det ändamålet?

Det där med 100 vs 120Hz är inget jag hade hängt upp mig på. Jag går ju från 144 till 95Hz (japp, min orkar inte med 100Hz vilket vissa ex tydligen inte gör) och även om det är en skillnad så är det inte lika stor skillnad om man tex skulle gå från 100 till 60Hz (usch).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Tack! ska ändra nu direkt

Vilken hade du valt om du fick välja mellan dem?

Omöjligt för mig att bestämma mig, så jag kan inte ge några råd till någon annan

Såg du min "EDIT2" i förra inlägget? Jag tyckte det var en jävla böj på Z35P om man får säga så.
"2 much" för den korta tid jag satt där.

Panelmässigt så känns det mer som användningsområde och personliga preferenser som styr.
Det verkar även vara viktigt med panel-lotteriet på många Ultra-Wide skärmar om man läser recensioner.
IPS är inte alltid bäst bäst bäst!

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk

@Mocka @tippen tack för tipsen! Lägger man så mycket på en skärm så vill man ju att det ska bli bra! Kanske får bli att köpa en begagnad och sedan sälja den om man inte är nöjd! Man förlorar inte lika mycket pengar på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

@Mocka @tippen tack för tipsen! Lägger man så mycket på en skärm så vill man ju att det ska bli bra! Kanske får bli att köpa en begagnad och sedan sälja den om man inte är nöjd! Man förlorar inte lika mycket pengar på det sättet

Köp bara över internet och gillar du inte skärmen skickar du tillbaka den på öppet köp och ta en annan, du kan ju testa skärmen upp till 14 dagar innan du skickar tillbaka den på öppet köp och redan på 7 dagar lär du ha hunnit testa skärmen fullt ut.

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Köp bara över internet och gillar du inte skärmen skickar du tillbaka den på öppet köp och ta en annan, du kan ju testa skärmen upp till 14 dagar innan du skickar tillbaka den på öppet köp och redan på 7 dagar lär du ha hunnit testa skärmen fullt ut.

Juste! Hade jag inte end tänk på. Tack flr tipset!

Permalänk
Medlem

@Sturesson: Jag tycker mer och mer om den iaf

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli att köpa en från Inet X34A. Har använt en 4k LG TV som skärm ett bra tag men märker nu när man lirar lite mer online igen att 38ms i respons tid är rätt högt... Dags o ha en äkta gaming skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en ASUS PG348Q begagnad för 6500kr. Hur nöjd som helst och känner inte av någon som helst input-lag eller annat oavsett typ av spel som t.ex. CS:GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av earic12:

Köpte nyligen en ASUS PG348Q begagnad för 6500kr. Hur nöjd som helst och känner inte av någon som helst input-lag eller annat oavsett typ av spel som t.ex. CS:GO.

Kollade på den med men kunde inte rättfärdiga nästan 2k i prisskillnad för utseende.

Dom ska tydligen prestera exakt likadant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag sneglar också på dessa två skärmar. Lutar mer åt Z35p pga något lägre pris men kommer vilja invänta HDR-modeller eller en större prissänkning. Har en XB271HU i dagsläget som ren spelskärm till min speldator och även där var avsaknad av HDR ett minus. Men det lär nog dröja tills detta kommer och för den delen ha rimlig prissättning.

XB271HU duger förvisso fint men börjat bli lite småsugen på något större och kanske bredare.