Forumdelen sponsras av

Acer Predator Z35P vs Acer 34" Predator X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Acer Predator Z35P vs Acer 34" Predator X34A

Hej SweClockers! Är ute efter att köpa en ny skärm och hade velat testa att köpa en widescreen då min kompis hade en och jag diggade det enormt! Jag väljer just nu mellan de två skärmarna i rubriken.

Acer Predator Z35P

Pris: 7999kr

Acer 34" Predator X34A

Pris: 8999kr

Vilken tror ni är är bättre? IPS vs VA i spel? Spelar det stor roll mellan 100Hz och 120Hz? Har ni några andra tips på widescreen skärmar (med G-sync)? Ska man köpa en begagnad istället för att spara in lite deg?

Vill gärna höra olika synpunkter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016

Beror helt på vad för krav man har och vad man ska göra, men jag håller då ISP högt ännu högre in panelen också har HDR för färgåtervinning etc.

Sedan är ju ISP nice så man kan flytta runt skärmen sitta lite på olika sätt vid och framför skärmen och ändå se skärmen i klart, VA/TN har problem att sitter man brevid skärmen så ser man inte skärmen så skarpt kan även ibland vara omöjligt och se överhuvudtaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2003

Jag ställde frågan i dagens fynd - diskussionstråden.
Inte allt för detaljerade svar, men det är alltid något.

Skrivet av tippen:

Tjo!
Någon som kan rekommendera vilken som man ska ha?
Vad är det för skillnad förutom den lilla storleksskillnaden och IPS/VA-panel?

Tack på förhand!

Jag köpte till slut en billig 27" med VA panel istället för att fundera

EDIT:
@Sturesson: Du har länkat fel skärm på Z35P. Länken går till en X34P.

EDIT2:
Jag har sett båda skärmarna lite snabbt vid sidan om varandra på Elgiganten och det jag reagerade mest på var krökningen på panelerna vilket "P" modellerna har större (mindre radie "R"). Mindre radie ger alltså större böj på panelen.

Shuttle XPC Z170R8 V2
Asus ROG GL702VM
Microsoft Surface Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av UMJ:

Beror helt på vad för krav man har och vad man ska göra, men jag håller då ISP högt ännu högre in panelen också har HDR för färgåtervinning etc.

Sedan är ju ISP nice så man kan flytta runt skärmen sitta lite på olika sätt vid och framför skärmen och ändå se skärmen i klart, VA/TN har problem att sitter man brevid skärmen så ser man inte skärmen så skarpt kan även ibland vara omöjligt och se överhuvudtaget.

https://www.youtube.com/watch?v=zNc2fKuVnGU

Jag har hört att VA har mycket bättre svärta än IPS och att VA är nära IPS färger, men har aldrig jämfört dem två skärmarna sida vid sida eller glott på en IPS länge nog för att veta. Något du vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av tippen:

Jag ställde frågan i dagens fynd - diskussionstråden.
Inte allt för detaljerade svar, men det är alltid något.

Jag köpte till slut en billig 27" med VA panel istället för att fundera

@Sturesson: Du har länkat fel skärm på Z35P. Länken går till en X34P.

Tack! ska ändra nu direkt

Vilken hade du valt om du fick välja mellan dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Sturesson:

Jag har hört att VA har mycket bättre svärta än IPS och att VA är nära IPS färger, men har aldrig jämfört dem två skärmarna sida vid sida eller glott på en IPS länge nog för att veta. Något du vet?

Jag gick i samma tankar som du men de flesta verkar rekommendera IPS pga färgåtergivningen och betraktningsvinklarna. Jag kommer från en IPS skärm och hade nog inte velat "byta ner mig" så att säga så det fick bli X34A. Tycker den är väldigt lik min XB270HU när det gäller just färgåtergivning. Har inte tänkt så mycket på det där med svärta men när jag drog på en kolsvart bild för att leta efter döda pixlar och BLB så såg det svart nog ut för mig. Vidare kommer jag bara spela med den och inte kolla på film och det där med svärtan kanske är viktigare för just det ändamålet?

Det där med 100 vs 120Hz är inget jag hade hängt upp mig på. Jag går ju från 144 till 95Hz (japp, min orkar inte med 100Hz vilket vissa ex tydligen inte gör) och även om det är en skillnad så är det inte lika stor skillnad om man tex skulle gå från 100 till 60Hz (usch).

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Sturesson:

Tack! ska ändra nu direkt

Vilken hade du valt om du fick välja mellan dem?

Omöjligt för mig att bestämma mig, så jag kan inte ge några råd till någon annan

Såg du min "EDIT2" i förra inlägget? Jag tyckte det var en jävla böj på Z35P om man får säga så.
"2 much" för den korta tid jag satt där.

Panelmässigt så känns det mer som användningsområde och personliga preferenser som styr.
Det verkar även vara viktigt med panel-lotteriet på många Ultra-Wide skärmar om man läser recensioner.
IPS är inte alltid bäst bäst bäst!

Shuttle XPC Z170R8 V2
Asus ROG GL702VM
Microsoft Surface Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

@Mocka @tippen tack för tipsen! Lägger man så mycket på en skärm så vill man ju att det ska bli bra! Kanske får bli att köpa en begagnad och sedan sälja den om man inte är nöjd! Man förlorar inte lika mycket pengar på det sättet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Sturesson:

@Mocka @tippen tack för tipsen! Lägger man så mycket på en skärm så vill man ju att det ska bli bra! Kanske får bli att köpa en begagnad och sedan sälja den om man inte är nöjd! Man förlorar inte lika mycket pengar på det sättet

Köp bara över internet och gillar du inte skärmen skickar du tillbaka den på öppet köp och ta en annan, du kan ju testa skärmen upp till 14 dagar innan du skickar tillbaka den på öppet köp och redan på 7 dagar lär du ha hunnit testa skärmen fullt ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av UMJ:

Köp bara över internet och gillar du inte skärmen skickar du tillbaka den på öppet köp och ta en annan, du kan ju testa skärmen upp till 14 dagar innan du skickar tillbaka den på öppet köp och redan på 7 dagar lär du ha hunnit testa skärmen fullt ut.

Juste! Hade jag inte end tänk på. Tack flr tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

@Sturesson: Jag tycker mer och mer om den iaf

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blidsberg
Registrerad
Nov 2007

Kunde inte låta bli att köpa en från Inet X34A. Har använt en 4k LG TV som skärm ett bra tag men märker nu när man lirar lite mer online igen att 38ms i respons tid är rätt högt... Dags o ha en äkta gaming skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

- Återuppstådd Gamer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Köpte nyligen en ASUS PG348Q begagnad för 6500kr. Hur nöjd som helst och känner inte av någon som helst input-lag eller annat oavsett typ av spel som t.ex. CS:GO.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blidsberg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av earic12:

Köpte nyligen en ASUS PG348Q begagnad för 6500kr. Hur nöjd som helst och känner inte av någon som helst input-lag eller annat oavsett typ av spel som t.ex. CS:GO.

Kollade på den med men kunde inte rättfärdiga nästan 2k i prisskillnad för utseende.

Dom ska tydligen prestera exakt likadant.

Skickades från m.sweclockers.com

- Återuppstådd Gamer

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Jag sneglar också på dessa två skärmar. Lutar mer åt Z35p pga något lägre pris men kommer vilja invänta HDR-modeller eller en större prissänkning. Har en XB271HU i dagsläget som ren spelskärm till min speldator och även där var avsaknad av HDR ett minus. Men det lär nog dröja tills detta kommer och för den delen ha rimlig prissättning.

XB271HU duger förvisso fint men börjat bli lite småsugen på något större och kanske bredare.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast