Permalänk
Medlem

Välja rätt utbildning

Hej på er alla
Hjälp, jag skulle gärna rådfråga er. Jag jobbar som plåtslagare men efter en bilolycka kan jag ej göra det längre. Jag vill börja plugga på nytt och har alltid känt intressa för IT. Så snälla ni alla som jobbar/pluggar inom IT vill jag gärna höra förslag på utbildningar som ni har läst / läser. Är tacksam för ALL RÅD ni ger.

Permalänk
Medlem

Roligt att du sadlar om till något helt annat. För att förstå vad du vill göra och därmed kunna rekommendera utbildning/material/liknande så behöver man nog veta lite vad du är intresserad av. Är det programmering och isf är det hemsidor, appar till telefoner osv, eller är du intresserad av nätverksteknik och då små eller stora nätverk, radionät eller mobilnät eller stadsnät etc, eller är du sugen på projektledning eller support etc etc. Eller, vill du ha bredd och välja sedan. Lite så, hur går tankarna?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Finns ju lite diverse. Är det mer mot hårdvara, drift av server, nätverk, etc, eller programmering du är sugen att gå mot?
Googla lite på yrkeshögskola, högskoleingenjör, civilingenjör, systemvetare, informatik. Det är väl de vanligaste utbildningsformerna för att ta sig in i branschen oavsett vad mer specifikt du vill pyssla med.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Utbilda dig och certa dig mot MS server då kommer du alltid ha jobb sen.
Alla företag använder sig av MS server.

Eller så specieliserar du dig på Linux inom servervärlden.

Klientsidan är påväg att dö bort, allt outsorcas till andra länder.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Pluggar IT-Drifttekniker
Enormt roligt utbildning där du i princip kan va ovetande från start, fann att första halvåret förutom infra och nätverks teknik var extremt långsamt men nu börjar de ta fart på andra terminen

Du kommer ha en hel del oseriösa klasskamrater dessvärre med tanke på dom dom låga antagningspoängen, men jag har hittat många likasinnade härliga personer med samma mål!

Stark rekommenderas om du vill ha en bra grund och förståelse för it-sidan (fast programmering,webdesign och liknande ingår såklart inte)

Finns även got om jobb och flesta arbetsplatser ger extrajobbsanställning efter 1 år.
Jobbar extra som IT-tekniker 2 dagar i veckan

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Roligt att du sadlar om till något helt annat. För att förstå vad du vill göra och därmed kunna rekommendera utbildning/material/liknande så behöver man nog veta lite vad du är intresserad av. Är det programmering och isf är det hemsidor, appar till telefoner osv, eller är du intresserad av nätverksteknik och då små eller stora nätverk, radionät eller mobilnät eller stadsnät etc, eller är du sugen på projektledning eller support etc etc. Eller, vill du ha bredd och välja sedan. Lite så, hur går tankarna?

Hej och tack för ditt svar ☺,
Jag är sugen på datateknik, servrar, IT-teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Pluggar IT-Drifttekniker
Enormt roligt utbildning där du i princip kan va ovetande från start, fann att första halvåret förutom infra och nätverks teknik var extremt långsamt men nu börjar de ta fart på andra terminen

Du kommer ha en hel del oseriösa klasskamrater dessvärre med tanke på dom dom låga antagningspoängen, men jag har hittat många likasinnade härliga personer med samma mål!

Stark rekommenderas om du vill ha en bra grund och förståelse för it-sidan (fast programmering,webdesign och liknande ingår såklart inte)

Finns även got om jobb och flesta arbetsplatser ger extrajobbsanställning efter 1 år.
Jobbar extra som IT-tekniker 2 dagar i veckan

Hej,
Jag är glad att höra det, jag är sugen på IT och vill därför välja rätt utbildning genom detta område. Kan du berätta lite mer om det om det är möjligt? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Utbilda dig och certa dig mot MS server då kommer du alltid ha jobb sen.
Alla företag använder sig av MS server.

Eller så specieliserar du dig på Linux inom servervärlden.

Klientsidan är påväg att dö bort, allt outsorcas till andra länder.

Tack så hemskt mycket,
Jag vill säga att jag är glad när jag ser era kommentarer 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det finns inte en utbildning som är bäst för alla utan olika personer bör göra olika val. Tar vi långa högskoleprogram så är dessa bäst för yngre personer, har man passerat 30år, kanske börja närma sig 40år så är mitt råd snarare för den stora skaran ett snabbare spår som är mer praktisk.

Men samtidigt olika personer är mer och mindre teoretiska och praktiska.
Om du vill syssla med programmering så antar jag du redan har testat. En klassisk 2 årig yh inom webb /c# ger en massa jobb.

Generellt är jag förtjust i datateknik på högskola, man får en bra grund, men ack så tid det tar. Speciellt när många efter utbildningen är en gröngöling som behöver något år på sig för att bli mer praktisk.

Permalänk
Skrivet av Zack08:

Hej,
Jag är glad att höra det, jag är sugen på IT och vill därför välja rätt utbildning genom detta område. Kan du berätta lite mer om det om det är möjligt? Tack

Skickades från m.sweclockers.com

somsagt är där djupgående datorkunskap (vad är ett moderkort, en buss, hur fungerar minnen hårddiskar,portar osvosvosv, allt du behöver veta om hårdvara gällande datorer och servrar.

El-lära, i stort sett teoretiska grundläggande första stegen till att bli en elektriker med praktiska laborationer och rapporter(många har problem med matematik delen)

Kabeldragning vad gäller ethernetkablar, hur dom ska ligga och hur man fäster kontakdon (1 vecka varje termin) samt hur man dokumenterar var den är positionerad.

Nätverk 1,2,3
Du lär dig om nätverk,v-lan,subnetting,ipv4,ipv6,hur man konfar en switch/router och alla deras protokoll,dhcp,dns osv i tre olika, allt för du ska kunna bygga/sälja/drifta ett nätverk.

Infrastrukturella serversystem 1,2,3
Hur man skapar en server, alla dess roller,Active Directort,domäner, fokuserat på windows server som ovannämnda sa, molntjänster som office 365,powershell och mycket mer för du ska kunna konstruera/sälja in/drifta en infrastruktur.

Sen är där marknadsföring en termin men har inte läst den än.

Man kan jobba inom support,drift och installation.

Kan som sagt inte rekommendera utbildningen mer om du vill lära dig så mycket som möjligt om IT.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anndreeaas:

somsagt är där djupgående datorkunskap (vad är ett moderkort, en buss, hur fungerar minnen hårddiskar,portar osvosvosv, allt du behöver veta om hårdvara gällande datorer och servrar.

El-lära, i stort sett teoretiska grundläggande första stegen till att bli en elektriker med praktiska laborationer och rapporter(många har problem med matematik delen)

Kabeldragning vad gäller ethernetkablar, hur dom ska ligga och hur man fäster kontakdon (1 vecka varje termin) samt hur man dokumenterar var den är positionerad.

Nätverk 1,2,3
Du lär dig om nätverk,v-lan,subnetting,ipv4,ipv6,hur man konfar en switch/router och alla deras protokoll,dhcp,dns osv i tre olika, allt för du ska kunna bygga/sälja/drifta ett nätverk.

Infrastrukturella serversystem 1,2,3
Hur man skapar en server, alla dess roller,Active Directort,domäner, fokuserat på windows server som ovannämnda sa, molntjänster som office 365,powershell och mycket mer för du ska kunna konstruera/sälja in/drifta en infrastruktur.

Sen är där marknadsföring en termin men har inte läst den än.

Man kan jobba inom support,drift och installation.

Kan som sagt inte rekommendera utbildningen mer om du vill lära dig så mycket som möjligt av IT.

Många lär sig liknande på egen hand efter en datateknikutbildning, men det gäller då att vara ung om man ska hinna med.

Jag tycker för övrigt det du säger är väldigt intressant, ligger man i och är uppdaterad så har man jobb med det du läste. Är man en person som inte vill lära sig mer efter skolan, bara göra det viktigaste på jobbet så får man det tufft. -Allt mer körs i molnet, allt fler tekniker gör det ovanför själv. Vissa tar hjälp av molntjänstleverantören.

Nå jag skulle säga att samma sak gäller alla grenar inom IT, man måste vara uppdaterad om man ska vara kvar och ha vilja att offra lite fritid för att lära sig nya saker. Generellt är YH där fokus är på dagens programvara något som snabbt ändras.

Jag själv som läste på högskola där det mesta var matematik och fysik, ja inte mycket av det jag läste har ändras. Samtidigt antalet gånger som jag har använt den matematik som jag har läst på högskolan i mina 15 år i arbetslivet är 0 gånger.. hmm

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Många lär sig liknande på egen hand efter en datateknikutbildning, men det gäller då att vara ung om man ska hinna med.

Jag tycker för övrigt det du säger är väldigt intressant, ligger man i och är uppdaterad så har man jobb med det du läste. Är man en person som inte vill lära sig mer efter skolan, bara göra det viktigaste på jobbet så får man det tufft. -Allt mer körs i molnet, allt fler tekniker gör det ovanför själv. Vissa tar hjälp av molntjänstleverantören.

Nå jag skulle säga att samma sak gäller alla grenar inom IT, man måste vara uppdaterad om man ska vara kvar och ha vilja att offra lite fritid för att lära sig nya saker.

Kan inte hålla med dig mer.

Har blivit över åren som kock/sous chef där passionen driver en att jobba 250 h i månaden till en ren och skär worker.

Jag kommer inrikta mig på drift och det känns så himla rätt på något sätt, jag lär mig grundläggande småsaker och får mer erfarenhet av powershell och AD-hantering varje dag på extrajobbet och i skolan så är vi 5 pers som bara driver på och utforskar på egen hand.

Är så himla sjukt jag ramla in på att plugga extra inom IT och just denna utbildningen.

Ne till TS så säger jag att den här utbildningen skulle passat dig

EDIT:
Vi läser även kollaborativa serversystem (molntjänster) och det är faktiskt lite skrämmande hur mycket bättre de blivit, speciellt för företag som bara behöver grundläggande och inte har en arbetskraft på över 300 man.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Om jag var i dina kläder (förutsatt att man har lite pengar liggandes ) så hade jag gått all in på par veckors AWS utbildningar och lagt ner all min lediga tid på att mecka runt på AWS och försöka ta något av dom enklare certen och försökt komma in på något företag den vägen.. det finns hur mycket jobb som helst inom aws och och moln idag..

Permalänk
Skrivet av Linus:

Om jag var i dina kläder (förutsatt att man har lite pengar liggandes ) så hade jag gått all in på par veckors AWS utbildningar och lagt ner all min lediga tid på att mecka runt på AWS och försöka ta något av dom enklare certen och försökt komma in på något företag den vägen.. det finns hur mycket jobb som helst inom aws och och moln idag..

AWS är väl fortfarande ganska nytt?
Haft en hel del problem också vad jag kunnat läsa mig till och kan få svårigheter med GDPR.

Eller är det microsoft-fanatiker som vilseleder mig?

EDIT: menar nytt i sverige där vi sköter lagringen själv*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack08:

Hej på er alla
Hjälp, jag skulle gärna rådfråga er. Jag jobbar som plåtslagare men efter en bilolycka kan jag ej göra det längre. Jag vill börja plugga på nytt och har alltid känt intressa för IT. Så snälla ni alla som jobbar/pluggar inom IT vill jag gärna höra förslag på utbildningar som ni har läst / läser. Är tacksam för ALL RÅD ni ger.

Vad tycker ni om IT-Infrastructure and Cloud ingneer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

AWS är väl fortfarande ganska nytt?
Haft en hel del problem också vad jag kunnat läsa mig till och kan få svårigheter med GDPR.

Eller är det microsoft-fanatiker som vilseleder mig?

EDIT: menar nytt i sverige där vi sköter lagringen själv*

Skickades från m.sweclockers.com

Var en högst personlig reflektion utifrån vad jag sett hos kunder samt omvärldsbevakning på jobb-marknaden och då upplever jag att intresset för aws-resurs är väldigt stort, ser inte lika stor efterfrågan efter Azure eller google-cloud i dagsläget, dessa är för säkerligen inga dåliga val att sikta på heller då moln är framtiden..

Jag har varit inblandad i projekt med migreringar till AWS hos 6-7 olika företag sedan 2015 och har inte hört om några större / återkommande problem.

Varför skulle det bli ett problem med GDPR?

Jag vet inte riktigt vad du menar med "menar nytt i sverige där vi sköter lagringen själv"

Dagsfärsk artikel.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.698099/aws-storsatsnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack08:

Hej och tack för ditt svar ☺,
Jag är sugen på datateknik, servrar, IT-teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade en praktikant (eller flera faktiskt) hos mig när jag jobbade som server admin för en kommun som hade läst till datatekniker på Jönköpings högskola. Det var en relevant utbildning och gav jobb som min ersättare, server drift,system design och nätverk ingick.

Om jag fattar rätt så var det denna:
http://allastudier.se/utbildningar/705853-it-infrastruktur-oc...

Något liknande kanske?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om molnspesialist/ infrastructure and Cloud ingineer?

Skickades från m.sweclockers.com