Vad döper ni era datorer/servrar/hdd till?

Permalänk

Vad döper ni era datorer/servrar/hdd till?

Vad döper ni era datorer, servrar och allt annat man kan döpa till något?
Har ni något speciellt tema eller någon annan smart lösning ni tänkt ut?
Infoga gärna en bild för en roligare tråd.

Mitt tema går i Katter och min älskade katt Hugo och min kärlek till The Kristet Utseende.

Här är mina älsklingar som fått namn:

Stationär dator:Leopardkatt
hdd: Bengal
hdd2: Pervogenises

Router:CrazyCatLady
NAS: NorskSkogskatt
Raspberry: Bengalkatt
Chromecast: Togepi

Permalänk
Medlem

Brukade namnge hårddiskar som A:/ Alpha, B:/ Bravo, D:/ Delta osv.
Nu är de lite mer exakt som M:/ MMD, S:/ Scratch Disk, D:/ Dump Disk

Permalänk
Medlem

Jag kallar alltid C:\ "Kalle" och D:\ "Hobbe".

Permalänk
Medlem

Jag döper mina efter storleken

Permalänk
Medlem

Mår dåligt inuti av namn som inte följer en konvention avseende plats och/eller syfte.
Chromecastarna heter alltså vardagsrummet och sovrummet.
Datorn heter xxxdesktop, pajen heter octoprint, servern heter xxxserver, etc.
Hur kan ni leva med er själva?

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Efter skepp från Star Trek.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

c:Super
D:Nintendo
E:Entertainment
F:System

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Diskarna heter som modellbeteckningen. Övrigt är rymdinspirerat, exempel;

NAS: Andromeda
Chromecast 2: Neptune
Chromecast 4K: Cygnus
Ipad: Akatsuki

(alla mobila enhter har namn efter sateliter, ja jag är lite rymdnördig)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

stora server: Bigg Beast, lilla servern: pro77 , main dator: Seiken, dotterns dator: svenne, sonens dator: svartig, mediabox 1: frittid box 2: lazy fuck

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Mitt tilltalsnamn och var i lägenheten diverse dator står.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Kör lite blandat. Teven och således även den inbyggda Chromecasten benämns Pixel. Nätverket LussekattDeluxe för 5GHz, och LussekattExtended för förlängningsdosan. Hårddisken kopplad till routern heter Degblandaren. PS4 heter Darth Väderbiten. Apple TVn heter Strömstedt.

Permalänk
Medlem

Jag kör standard på allt oftast, så min dator heter typ DESKTOP-123xxx.
Undantagen är mina Apple enheter då de bara heter ”Davids iPhone” och ”Davids iPad” som standard, så jag brukar göra det mer specifikt typ ”Davids iPhone X” och ”Davids iPad Air”.

Mina lagringsenheter i datorn heter så roligt som
C: NVME
D: Liten SSD
E: Stor SSD
F: Storage

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Datorn heter bara s7, mest för seven. Inget speciellt med det i sig.

Mina lagringsutrymmen:

Har inte blivit av att jag har döpt om C: än.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Datorns namn brukar bara vara mitt namn med ett s på slutet... (genitiv-s dvs)
Detta har dock blivit en tvångstanke från XP-tiden:

Permalänk
Medlem

Jag kör med enkla namn.

C: - Lokal Disk
D: - Spel
E: - Lagring

Visst är jag påhittig?

Permalänk
Medlem

Mina datorer har tantnamn.
Stationär: Berit
Laptop: Gunhild
Server: Hulda
RPi: Marit

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd

Jag är då ganska tråkig av mig.
C: System
D: Spel

Speldatorn Kuat
HTPC: Duro
Sambons dator: Korriban
Äldsta dotterns: Hoth
Ygnsta dottern: Tatooine
Plexservern: Corellia
NAS: Aldeeran
Offsite backupen: Lothal

Routern: Coruscant
Switch:
Accespunkt: Endor

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag döper dem efter modellnamn... min Iphone heter Iphone. Min Ipad hter Ipad. Min Elitebook heter Elitebook. Men Lenovo heter Lenovo. Min... ja, ni hajar.

Diskarna döpern jag till C: SYSTEM och om det finns fler [enhetsbokstav]: STORAGE

Mina servrar heter Synology och ESXI vs HYPERV

Mina VM:ar döps efter OS och egenskper: Win 10 x64 en, Clavister V3 NFR, etc...

Tråkigt som fan men man slipper huvudvärken med att döpa skiten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Döper lagringsenheterna i Windows till vad disken heter, t.ex. "Samsung 850 EVO 250GB".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hade även en SSD som hette "Game Land Extended" men jag sålde den. Ville sätta in en billig kingston SSD och kalla den "Game Land: Shit land" pga många tyckte det var en dålig budget SSD.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag tog namnen från Terminator filmerna.

Dator 1: T-800
Dator 2: T-1000
Laptop: T-3000
Mobil: T-X
Nätverket: Skynet
Arbetsgrupp: Cyberdyne

När det kommer till diskarna så heter dom vad som finns på dom.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Stora datorn heter Black Pearl, förra hette The Dauntless. Laptopen heter The Interceptor, NAS heter Flying Dutchman och mitt USB-minne heter Dingy. Det är skeppen i Pirates of the Caribbean om någon inte visste det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Nätverket får heta Daedalus iaf, dunno why, påminner mig of the good old Deus Ex times

Permalänk
Medlem

C: 250GB Samsung SSD = En snabb jävla Lokal Disk!
D: 500GB Samsung SSD = En snabb jävla lagring!
F: 1TB WD Blue = En stor jävla lagring!

Haft dessa namn så längt jag kan minnas.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Döper diskarna efter vad dom används till. Datorerna döper jag efter ädelstenar som passar färgerna på delarna.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Såhär ser det ut hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jag kör med enkla namn.

C: - Lokal Disk
D: - Spel
E: - Lagring

Visst är jag påhittig?

Haha jag har EXAKT samma

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Stora datorn heter Black Pearl, förra hette The Dauntless. Laptopen heter The Interceptor, NAS heter Flying Dutchman och mitt USB-minne heter Dingy. Det är skeppen i Pirates of the Caribbean om någon inte visste det.

Men lol! Min polares dator heter The Black Pearl (han fick det väl iofs ifrån vad fractal design döpte det nattsvarta R4 chassit) och min heter The Flying Dutchman (R5) xD

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Döper efter först namn och sedan ålder.

Liksom min äldsta 2TB "Adolf, 6 år"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Router 1 och 2.
Dator 1 till 9.