Acer XB271HUbmiprz – premiumskärm med IPS-panel och Nvidia G-Sync i 165 Hz

Permalänk
Medlem

Har haft 3st exemplar av denna skärm när den var ny. Tyvärr hade samtliga för mycket BLB och "glow" för att det skall vara acceptabelt i min bok. Speciellt i den prisklassen.

Utöver det så var det en riktigt bra spelskärm som jag varmt skulle rekommenderat om det inte vore för ovan nämnda problem.

Jag väntar på nästa generation skärmar och hoppas att de är bättre.

Permalänk
Medlem

@adzer: Och vänta lär vi få göra och efter det lär priset bli därefter.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@Mortac: Jag tror inte du har sett skärmen irl. "Fötterna" är i metall och mörkröda och predator-loggan är även den mörkröd och lär knappast blända dina känsliga ögon.

Jag ser inte ens loggan på skärmen om det är lite halvmörkt i rummet, fötterna stör jag mig inte.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

@DanTheManSwe: Nej jag förstår inte heller det. "Fötterna" är mörkt metallicröda och loggan på skärmen är så mörkröd att den smälter ihop med den mörkgråa bakgrunden om man inte sitter i fullt dagsljus.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Passade på hos Elgiganten för 5990 under Black Friday i höstas och är mycket nöjd med mitt inköp. Bildegenskaperna är underbara men menyerna är pyton, manualer är heller inte mycket till hjälp när det kommer det logiken i menyerna.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

@popup75: Jag kan hålla med om att menyerna lämnar en del att önska. Som tur är behöver jag inte gå in i menyerna förutom när jag växlar bildingång.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@Mortac: Jag tror inte du har sett skärmen irl. "Fötterna" är i metall och mörkröda och predator-loggan är även den mörkröd och lär knappast blända dina känsliga ögon.

Håller med. Den ser mycket bättre ut irl än på bilder och videos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att 3 år gammal hårdvara kostar nästan lika mycket idag som det gjorde för 3 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Helt sjukt att 3 år gammal hårdvara kostar nästan lika mycket idag som det gjorde för 3 år sen

Bristen på andra alternativ i samma kaliber gör att priset kan hållas på samma nivå. Jag ser fram emot nya modeller, vill se 1440p, 165hz g-sync, riktigt HDR och local dimming.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 220volt:

Bristen på andra alternativ i samma kaliber gör att priset kan hållas på samma nivå. Jag ser fram emot nya modeller, vill se 1440p, 165hz g-sync, riktigt HDR och local dimming.

Skickades från m.sweclockers.com

Just HDR är något jag vill se bland specifikationerna i nästa skärm jag köper. En uppdaterad modell med vettig HDR hade kunnat vara riktigt intressant.

Permalänk
Medlem

Jag vill uppgradera till 30" eller 32". Kan man få en bra skärm i den storleken för 4-5 tusen? Några rekommendationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

@anon5930: Personligen tycker jag att total svärta (oändlig kontrast) ihop med hdr och låga latenser och dylikt är nästa steg. Kanske framåt 2025 om vi har tur.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@Mortac: Jag tror inte du har sett skärmen irl. "Fötterna" är i metall och mörkröda och predator-loggan är även den mörkröd och lär knappast blända dina känsliga ögon.

Metall eller inte, fötterna är ändå leksaksröda och skitfula, och det skulle aldrig falla mig in att ställa den på mitt skrivbord. Det bara skriker barnrum utav den. Enbart av den anledningen är den ett omöjligt köp för mig.

Det är sådana här vibbar jag får av den:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71Cqd0TqpiL....

Och ni som säger att "det syns inte i mörkret" så hjälper inte det så mycket. Jag sitter inte bara vid datorn när det är mörkt. Och varför ska skärmen behöva döljas i mörkret ö.h.t.?

Permalänk
Medlem

@Mortac: Fötterna är mörkt metallicröda och inte grisrosa, du har inte sett skärmen irl. Punkt

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Fötterna är dock fortfarande skitfula irl. Jag kostade på mig en vesa arm för att slippa se fötterna. Sen skickade jag dock tillbaka skärmen iaf. Så nu har jag en vesa arm iaf

Permalänk
Medlem

@adzer: Tja, kan ju vara bra att ha i väntan på nästa "fula" skärmfot. Själv tenderar jag att titta på skärmen för det mesta.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@cyprus: Jag använder den på en annan skärm så det är ingen fara.

Jag med, men jag vill fortfarande inte ha fula saker i mitt hem om jag har ett bättre val sas.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpte en var till mig och frugan från Inet då den låg på ca 6700:- Älskar den!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som sagt, sjukt att dessa skärmar nu är 3 år gamla och det finns inget bättre ännu.
Bleeding deluxe på alla dessa jämfört med många andra IPS.

Inga problem alls med min panel...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Bristen på andra alternativ i samma kaliber gör att priset kan hållas på samma nivå. Jag ser fram emot nya modeller, vill se 1440p, 165hz g-sync, riktigt HDR och local dimming.

Jag minns när dessa nya typer IPS skärmar kom. Argumentet för de höga priserna var då att ny teknik kostar pengar, men att priset bör gå ner "snart". Nu har det gått flera år, och som påpekats så har vi snarare sett en stabilisering av priser i området 8000-13000kr för "gaming skärmar", IPS och ultrabreda.

Nu kommer dessutom nya med HDR och "local dimming" som kommer ligga över 20000kr. Visst, bra att dom kommer, jag orkar dock inte läsa samma argument där: "priset kommer gå ner med tiden..." för det gör det ju uppenbarligen inte. Att man ska bli låst till en grafikkortstillverkare (G-Sync eller FreeSync) på dessa svindyra modeller är också absurt.

Det känns som att det finns flera av dessa områden i teknikvärlden där priserna sakta men säkert tryckts upp för att se vad konsumenterna är beredda att betala. T.ex mobiltelefoner. Nära 10000kr för flagskeppsmodellerna som är gjorda för att bytas ut inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Inga problem alls med min panel...

Kul för dig, om du har en som är helt fri ifrån bleeding och låg ips glow, och ingen yellow tinting.
Antingen har du vunnit lotteriet med 1/10000 typ eller så ser du helt enkelt inte det

Permalänk
Medlem

Min polare köpte en sån här nu förra veckan, han är grymt nöjd! Han spelar bara enbart PUGB för tillfället, har inte testat den själv, men själv har jag beställt en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4184609 . Nån som hare erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kul för dig, om du har en som är helt fri ifrån bleeding och låg ips glow, och ingen yellow tinting.
Antingen har du vunnit lotteriet med 1/10000 typ eller så ser du helt enkelt inte det

Jag sitter förvisso inte och stirrar på en panel med svart bakgrund, 100% brightness i ett mörkt rum dagarna i enda så vid all vanlig användning så ja.. den är felfri.
Jag är ändå rätt kräsen med prylarna jag har.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Brukar vara rätt kräsen och anti "gaming för 12 åringar" (tänk typ MSIs gaming laptops) men tycker inte jag retat mig så mkt på denna skärm. Plockar iof bara fram den när det behövs men tycker t.ex. att den LG C7 55" som jag har på skrivbordet har klart fulare fot och loggan är inget som stör mig. Smaken är som baken

Sen hade det väl iof inte gjort något om loggan försvann och fötterna var enfärgade

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Brukar vara rätt kräsen och anti "gaming för 12 åringar" (tänk typ MSIs gaming laptops) men tycker inte jag retat mig så mkt på denna skärm. Plockar iof bara fram den när det behövs men tycker t.ex. att den LG C7 55" som jag har på skrivbordet har klart fulare fot och loggan är inget som stör mig. Smaken är som baken

Sen hade det väl iof inte gjort något om loggan försvann och fötterna var enfärgade

55" på skrivbordet? Blir det inte mycket huvudförflyttningar eller har du ett STORT skrivbord? Själv skulle jag kunna tänka mig max en 40" monitor med Oled svärta och kontrast.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kul för dig, om du har en som är helt fri ifrån bleeding och låg ips glow, och ingen yellow tinting.
Antingen har du vunnit lotteriet med 1/10000 typ eller så ser du helt enkelt inte det

Har inte heller några problem med min Acer skärm däremot så fick jag uppleva just dessa problem på Asus motsvarighet PG279Q testade två stycken innan jag gav upp och valde att köpa Acer XB271HU istället och den var bra direkt.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch