Hjälp mig återupptäcka min ungdom! (gamla hårddiskar)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig återupptäcka min ungdom! (gamla hårddiskar)

Jag har, ända sen barnsben, spenderat mycket tid framför datorn. Genom åren har jag, likt de flesta, bytt eller uppgraderat min hårdvara. Jag var häromveckan och hälsade på mina föräldrar i mitt föräldrahem och bestämde mig för att leta igenom gamla prylar som låg sparade nere i källaren. Det blev minst sagt en "trip down memory lane". I en av lådorna så hittade jag något som jag trodde morsan slängt för länge länge sedan... Nämligen mina gamla hårddiskar. På dessa hårddiskar så finns gömda skatter, gamla MSN-chattloggar, gamla nertankade låtar från Limewire samt bilder som inte sett dagens ljus på säkert ett decennium.

Jag tänkte alltså nu försöka gå in i hårddiskarna, men med mina begränsade tekniska färdigheter så behöver jag hjälp av expertisen som finns här på Sweclockers!

Det rör sig totalt om 3 hårddiskar från 2 gamla datorer. En stationär gammal Dell-burk och en gammal HP Pavillion-laptop. På två av hårddiskarna finns Windows OS installerat, på den ena Windows Vista och på den andra Windows XP (har jag för mig). Den tredje hårddisken har endast funderat som lagring på den stationära burken, inget OS finns installerat. Dessvärre minns jag än idag att en av hårddiskarna med OS på är infekterad av ett elakt virus.

2x av dessa hårddiskar - sannolikt Windows XP OS (14 år gammal... )

1x av denna hårdisk - Windows Vista OS

Min nuvarande burk, som förvisso har några år på nacken den med, är utrustad med ett Asus P8Z77-V moderkort samt två inkopplade hårddiskar, en 128 GB sandisk SSD och en 1 TB Seagate Barracuda HDD. De kablar som behövs för dessa har jag alltså, är väl sannolikt en data och en power på varje. Det är alltså till denna burk, och detta moderkort, som jag tänkte försöka koppla in de gamla hårddiskarna. Nu till frågorna!

  • Vad behöver jag för kablar för att kunna koppla in dessa hårddiskar i mitt nuvarande moderkort, är det ens möjligt?

  • Behöver jag koppla ur mina nuvarande hårddiskar?

  • Den av de gamla hårddiskarna som inte är installerat ett OS på, kan jag bara försöka koppla in den direkt och öppna via Windows 7 på min nuvarande dator?

  • Är det något mer jag bör tänka på? Vågar jag ge mig på detta projekt själv eller borde jag lämna in hårddiskarna till någon datameck för att inte riskera att förlora materialet på hårddiskarna?

Stort tack på förhand till alla experter här på Sweclockers!

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i7 3770K | EVGA GTX 670 SOC 4GB | Corsair TX 650W | Corsair Vengeance 16GB | Seagate Barracuda 1TB | CM Storm Scout | Sandisk 128GB |
Logitech G400 | Qpad MK-50 | Logitech G935 | BenQ TFT 24" G2420HDBL LED | Acer 24'' GD245HQAbid | Steelseries QcK+
Samsung Galaxy S3 | Nikon D3000 | GoPro Hero 3 Black Edition | iPad 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://www.amazon.in/Generic-IDE-SATA-Adapter/dp/B000RK89M4

https://www.cclonline.com/product/85292/IDE-SATA-SI/IDE-SATA-...

Vet inte om detta finns i Sverige, men det är möjligt att koppla in den IDE hårddisken till din dator om du är villig att leta lite och köpa adaptrar.

Hittade i Sverige
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Vad ska han ha IDE adaptern till?

Det finns lite olika sätt att göra.

Först, den översta disken är en SCSI-disk där behöver du ett kontrollerkort att ansluta disken till för att ens få igång disken. Det borde du hitta på ebay.
Disk nr 2 är nog en vanlig SATAdisk fast du behöver pilla bort adaptern som syns på bilden.

Du säger att du vill komma in i diskarna. Allt du behöver till den nedre disken är en SATAkabel + ström, alternativt en https://www.dustin.se/product/5010823886/usb-30-to-sata-or-id...

har det varit / är det windows på dem så är diskarna i NTFS eller FAT så du kan läsa dem rakt upp och ner från din nuvarande dator.

Det man också kan göra om man vill bli nostalgisk är att klona hela disken till en virtuell dator och boota upp den precis som den var när du skruvade ur disken. Lite mer meck men är görbart

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wauwau:

Jag har, ända sen barnsben, spenderat mycket tid framför datorn. Genom åren har jag, likt de flesta, bytt eller uppgraderat min hårdvara. Jag var häromveckan och hälsade på mina föräldrar i mitt föräldrahem och bestämde mig för att leta igenom gamla prylar som låg sparade nere i källaren. Det blev minst sagt en "trip down memory lane". I en av lådorna så hittade jag något som jag trodde morsan slängt för länge länge sedan... Nämligen mina gamla hårddiskar. På dessa hårddiskar så finns gömda skatter, gamla MSN-chattloggar, gamla nertankade låtar från Limewire samt bilder som inte sett dagens ljus på säkert ett decennium.

Jag tänkte alltså nu försöka gå in i hårddiskarna, men med mina begränsade tekniska färdigheter så behöver jag hjälp av expertisen som finns här på Sweclockers!

Det rör sig totalt om 3 hårddiskar från 2 gamla datorer. En stationär gammal Dell-burk och en gammal HP Pavillion-laptop. På två av hårddiskarna finns Windows OS installerat, på den ena Windows Vista och på den andra Windows XP (har jag för mig). Den tredje hårddisken har endast funderat som lagring på den stationära burken, inget OS finns installerat. Dessvärre minns jag än idag att en av hårddiskarna med OS på är infekterad av ett elakt virus.

2x av dessa hårddiskar - sannolikt Windows XP OS (14 år gammal... )
https://i.imgur.com/pVzUbTT.jpg
https://i.imgur.com/OJlbQuZ.jpg

1x av denna hårdisk - Windows Vista OS
https://i.imgur.com/DbQYMje.jpg
https://i.imgur.com/hZBR2eV.jpg

Min nuvarande burk, som förvisso har några år på nacken den med, är utrustad med ett Asus P8Z77-V moderkort samt två inkopplade hårddiskar, en 128 GB sandisk SSD och en 1 TB Seagate Barracuda HDD. De kablar som behövs för dessa har jag alltså, är väl sannolikt en data och en power på varje. Det är alltså till denna burk, och detta moderkort, som jag tänkte försöka koppla in de gamla hårddiskarna. Nu till frågorna!

  • Vad behöver jag för kablar för att kunna koppla in dessa hårddiskar i mitt nuvarande moderkort, är det ens möjligt?

  • Behöver jag koppla ur mina nuvarande hårddiskar?

  • Den av de gamla hårddiskarna som inte är installerat ett OS på, kan jag bara försöka koppla in den direkt och öppna via Windows 7 på min nuvarande dator?

  • Är det något mer jag bör tänka på? Vågar jag ge mig på detta projekt själv eller borde jag lämna in hårddiskarna till någon datameck för att inte riskera att förlora materialet på hårddiskarna?

Stort tack på förhand till alla experter här på Sweclockers!

Hej

Testa att kolla på en lösa docka som du bara kopplar in i USB, då slipper du öpnna lådan och du kan även ha den för att testa andra hårddiskar senare. Då är det bara att ställa ner hårdiskarna i den och så kan då komma åt dem, dubbelkolla bara att de stödjer ju de anslutningarna du har på dina diskar.

Skulle det vara så att en hårddisk har operativsystem som går att bota på din dator kommer du bara få valet innan datorn tar sig ur bios att bota med alternativ A eller B. Kör du på docka är jag rätt säker på att du bara kan sätta i den efter du startat datorn och på så vis inte får problemet med ett andra operativsystem.

Permalänk
Avstängd

Tog bort mitt inlägg, såg helt fel..var ju inte ens IDE som påpekats..my bad.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Hej

Testa att kolla på en lösa docka som du bara kopplar in i USB, då slipper du öpnna lådan och du kan även ha den för att testa andra hårddiskar senare. Då är det bara att ställa ner hårdiskarna i den och så kan då komma åt dem, dubbelkolla bara att de stödjer ju de anslutningarna du har på dina diskar.

Skulle det vara så att en hårddisk har operativsystem som går att bota på din dator kommer du bara få valet innan datorn tar sig ur bios att bota med alternativ A eller B. Kör du på docka är jag rätt säker på att du bara kan sätta i den efter du startat datorn och på så vis inte får problemet med ett andra operativsystem.

Så märker datorn att det finns flera OS på olika hårddiskar så frågar den helt enkelt från vilken hårddisk jag vill boota?

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i7 3770K | EVGA GTX 670 SOC 4GB | Corsair TX 650W | Corsair Vengeance 16GB | Seagate Barracuda 1TB | CM Storm Scout | Sandisk 128GB |
Logitech G400 | Qpad MK-50 | Logitech G935 | BenQ TFT 24" G2420HDBL LED | Acer 24'' GD245HQAbid | Steelseries QcK+
Samsung Galaxy S3 | Nikon D3000 | GoPro Hero 3 Black Edition | iPad 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad ska han ha IDE adaptern till?

Det finns lite olika sätt att göra.

Först, den översta disken är en SCSI-disk där behöver du ett kontrollerkort att ansluta disken till för att ens få igång disken. Det borde du hitta på ebay.
Disk nr 2 är nog en vanlig SATAdisk fast du behöver pilla bort adaptern som syns på bilden.

Du säger att du vill komma in i diskarna. Allt du behöver till den nedre disken är en SATAkabel + ström, alternativt en https://www.dustin.se/product/5010823886/usb-30-to-sata-or-id...

har det varit / är det windows på dem så är diskarna i NTFS eller FAT så du kan läsa dem rakt upp och ner från din nuvarande dator.

Det man också kan göra om man vill bli nostalgisk är att klona hela disken till en virtuell dator och boota upp den precis som den var när du skruvade ur disken. Lite mer meck men är görbart

Du hade rätt... det var en vanlig SATA bakom adaptern. Den bör ju alltså inte vara så svår att få igång med det jag redan har hemma. Tack för svaret!

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i7 3770K | EVGA GTX 670 SOC 4GB | Corsair TX 650W | Corsair Vengeance 16GB | Seagate Barracuda 1TB | CM Storm Scout | Sandisk 128GB |
Logitech G400 | Qpad MK-50 | Logitech G935 | BenQ TFT 24" G2420HDBL LED | Acer 24'' GD245HQAbid | Steelseries QcK+
Samsung Galaxy S3 | Nikon D3000 | GoPro Hero 3 Black Edition | iPad 2

Permalänk

Jäklar vad kul att du hitta dom, nu blev jag sugen att åka till mamma och leta igenom hennes lådor och se om man får en liten nostalgi tripp själv 👍😊 Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem men finns nog andra kunniga här inne som kan, kul iaf

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Perfekt att plocka fram de där 30 000 bitcoinsen du råkade mina

Permalänk
Medlem

Hmmm... jag försöker boota den lilla hårddisken men verkar som den bluescreenar så fort jag startar windows, hinner dock ej se felmeddelandet. Har försökt starta i felsäkert läge. När jag har både den hårddisken och min nuvarande hårddisk med Win7 inkopplad så dyker dock bara den gamla hårddisken med Win Vista upp i BIOS? vad kan det bero på?

Vågar man sig på att koppla in den gamla hårddisken med Win Vista när datorn redan är igång och kör Win7, eller är det en dålig idé?

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i7 3770K | EVGA GTX 670 SOC 4GB | Corsair TX 650W | Corsair Vengeance 16GB | Seagate Barracuda 1TB | CM Storm Scout | Sandisk 128GB |
Logitech G400 | Qpad MK-50 | Logitech G935 | BenQ TFT 24" G2420HDBL LED | Acer 24'' GD245HQAbid | Steelseries QcK+
Samsung Galaxy S3 | Nikon D3000 | GoPro Hero 3 Black Edition | iPad 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wauwau:

Så märker datorn att det finns flera OS på olika hårddiskar så frågar den helt enkelt från vilken hårddisk jag vill boota?

Så var det för mig när jag hade det vid något tillfället iaf.
Kan inte lova att det blir så, du kan ju alltid testa att rådfråga google snabbt i den frågan så får du säkert svar!

Permalänk
Medlem

@Wauwau:

Du kan väl boota på din vanliga win 10 disk, med den andra disken inkopplad? Om den försöker boota från fel disk så får du köra F2 eller vad et kan heta på din maskin för att visa boot-menyn och då välja din nya hdd med win 10 som boot. Borde funka finfint

Stoppa i den under drift skulle jag inte rekommendera

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få igång den lilla hårddisken! Hurra! Mycket underhållande att läsa 10 år gamla MSN-chattkonversationer.

Nu återstår bara att få igång de två stora hårddiskarna. Jag har googlat lite och kommit fram till att det inns SCSI till USB-adapters. En sån kanske skulle vara den mest kostnadseffektiva idén? Rätt power-kabel för SCSI-disken har jag redan. Vad tror ni?

Edit: verkar som en SCSI 68 pin till SATA adapter borde vara det billigaste alternativet... någon som vet om det går att köpa från Sverige?

Edit2: Hmm... eller funkar ens det? Måste jag införskaffa ett kontrollerkort för att lyckas?

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i7 3770K | EVGA GTX 670 SOC 4GB | Corsair TX 650W | Corsair Vengeance 16GB | Seagate Barracuda 1TB | CM Storm Scout | Sandisk 128GB |
Logitech G400 | Qpad MK-50 | Logitech G935 | BenQ TFT 24" G2420HDBL LED | Acer 24'' GD245HQAbid | Steelseries QcK+
Samsung Galaxy S3 | Nikon D3000 | GoPro Hero 3 Black Edition | iPad 2

Permalänk
Medlem

15 krpm-diskar visar på att du hade ambitioner när du höll på med datorer i forntiden - det var inte billigt ens då...

förvisso använder SATA en delmängd SCSI-kommandon - men åt andra hållet brukar vara värre, så jag vet inte riktigt hur en SCSI -> USB-adapter kommer att fungera i verkligheten...

Det är som SAS och SATA - SAS-gränssnitt kan prata SATA medans SATA-gränssnitt kan inte prata SAS.

Du har 2 SCSI-wide-hårddiskar och troligen behöver du en riktig SCSI-kontroller för dessa anslutna till din moderkort.

drivrutinsidan kan vara knölig - vet inte om moderna windows har dom default, men en uppstartad linux från en USB-sticka är ofta väldigt duktiga på att hitta SCSI-kort av alla möjliga slag och kunna använda dem rakt av - och även linux kan montera mot FAT/VFAT och NTFS och den vägen kan du kopiera ut alla filer till annan mer bekväm media (läs extern USB-disk) - dessutom ingen risk att någon virus startar.

ta bort USB-disken, starta windows igen, se till att ha antivirusprogram igång - därefter ansluter du den externa disken igen och låter antivirusprogrammet scanna USB-disken. Eftersom diskarna inte rörts på > 10 år så har även de fria AV-programmen listor som känner igen dessa gamla virus - om det finns några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

15 krpm-diskar visar på att du hade ambitioner när du höll på med datorer i forntiden - det var inte billigt ens då...

Hehe... Verkligen.
Längsta jag stäckte mig till var Raptors och SSDer så fort de kom.
SCSI var dock kung innan de kom.

Skrivet av xxargs:

förvisso använder SATA en delmängd SCSI-kommandon - men åt andra hållet brukar vara värre, så jag vet inte riktigt hur en SCSI -> USB-adapter kommer att fungera i verkligheten...

De kan ju ha gjort en udda egengjord kontroller, som de gör med många andra adaptrar. Finns ju tom PCI-E till USB att köpa... inte för jag förstår hf de är tänkta att fungera bra. Jag tror dock hellre jag satsat på ett riktigt SCSI kort, gammalt om så behövs.

Håller annars med dig.

@Wauwau Följer tråden med spänning då jag är lite nyfiken om du lyckas. Är kul att gräva fram gammalt ibland med lite nostalgi-känsla.