Testpilot: Arctic Freezer 33 Esports Edition

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Arctic Freezer 33 Esports Edition

Testpiloten "DavidtheDoom" tar en närmre titt på en ny variant av processorkylaren Freezer 33 med suffixet Esports Edition, där den stora nyheten är tillägget av en extra fläkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med testpilot på denna, funderat på den och då mer på grund av färgval. Den svart-vita versionen skulle passa utmärkt med det jag tänkt mig.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Blir ju bara värre och värre med alla PR-slogans som finns. "Gaming", "VR-Ready" och nu "Esport".

Permalänk
Medlem

Fånigt namn? Förvisso, men det har en del kvar upp till galxy ultra h2o ultra fly ultra killer instinct...what ever kortet hette som kom för några år sen
Bra recension

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hur hamnar den på AM4? Blåser den mot chassits tak eller bakdel eller kan man välja? Är tyvärr (var i alla fall på AM3 osv) vanligt på AMD moderkort att "tornkylare" bara kan monteras så den blåser upp mot taket eller ner mot grafikkortet beroende på hur man sätter fläktarna. Är väl inget stort problem men jag tycker det ser fel ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Blir ju bara värre och värre med alla PR-slogans som finns. "Gaming", "VR-Ready" och nu "Esport".

En fråga bara. Varför bry sig om vad man lägger till för tillägg på namnen? Blir produkten per automatik sämre för att de kallas för "e-sport edition"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En fråga bara. Varför bry sig om vad man lägger till för tillägg på namnen? Blir produkten per automatik sämre för att de kallas för "e-sport edition"?

Jo det känns ju lite B att väga in produktens namn när man betygsätter en processorkylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hamnar den på AM4? Blåser den mot chassits tak eller bakdel eller kan man välja? Är tyvärr (var i alla fall på AM3 osv) vanligt på AMD moderkort att "tornkylare" bara kan monteras så den blåser upp mot taket eller ner mot grafikkortet beroende på hur man sätter fläktarna. Är väl inget stort problem men jag tycker det ser fel ut.

Den blåser mot chassits bakdel, så ej uppåt som är ganska vanligt annars. Har denna kylare själv på en Ryzen 7 1700.
Alldeles underbar kylare som är toktyst. Efter lite intrimnings i UEFI så är den i princip knäpptyst. Jag överklockar dock
inte, men kan knappt få kylaren att gå på max trots prime95 i över en halvtimme. Då blev processorn 52 grader.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En fråga bara. Varför bry sig om vad man lägger till för tillägg på namnen? Blir produkten per automatik sämre för att de kallas för "e-sport edition"?

Jag tänker vart fall att den då ska vara bättre lämpad för e-sport, lan med mera - men det är kanske bara jag.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg dessutom , svart passar ju det mesta

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Relik 📜

Om namnet..

Inno3D: "Hold my beer".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hamnar den på AM4? Blåser den mot chassits tak eller bakdel eller kan man välja? Är tyvärr (var i alla fall på AM3 osv) vanligt på AMD moderkort att "tornkylare" bara kan monteras så den blåser upp mot taket eller ner mot grafikkortet beroende på hur man sätter fläktarna. Är väl inget stort problem men jag tycker det ser fel ut.

Skrivet av SanTeoX:

Den blåser mot chassits bakdel, så ej uppåt som är ganska vanligt annars. Har denna kylare själv på en Ryzen 7 1700.
Alldeles underbar kylare som är toktyst. Efter lite intrimnings i UEFI så är den i princip knäpptyst. Jag överklockar dock
inte, men kan knappt få kylaren att gå på max trots prime95 i över en halvtimme. Då blev processorn 52 grader.

Som det nämns i recensionen så kan man rotera kylaren i edera riktning. Både fram-bakåt (horisontellt) eller ner-uppåt (vertikalt).
Blev lite fundersam och gick tillbaka och tittade på detta, det är faktiskt så att man bara kan montera kylaren "horisontellt" så att den blåser ut luften bakåt.

Skrivet av Xinpei:

En fråga bara. Varför bry sig om vad man lägger till för tillägg på namnen? Blir produkten per automatik sämre för att de kallas för "e-sport edition"?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det känns ju lite B att väga in produktens namn när man betygsätter en processorkylare.

Försöker främst belysa att inga direkta nackdelar finns på produkten. Förutom att jag har fått skriva "Esport Edition" fler gånger än vad någon kan förväntas vilja göra.

Personligen finner jag ingen vits med att tillverkare envisas med att kalla produkter för "RGB Ultra-Speed Durable Military-Grade Big Rev. C Night-Demon Edition". Buzzwords är löjligt oavsätt tillverkare. Det påverkar dock inte hur produkten presterar, som nämnt i recessionen.

Annars kan man göra som Emil poängterar, och bara släppa alla former av begränsningar på produktnamn.

Skrivet av emilakered:

Om namnet..

Inno3D: "Hold my beer".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

En fråga bara. Varför bry sig om vad man lägger till för tillägg på namnen? Blir produkten per automatik sämre för att de kallas för "e-sport edition"?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det känns ju lite B att väga in produktens namn när man betygsätter en processorkylare.

Det står väl ingenstans att betyget påverkats av namnet? Hur har det i så fall påverkats? Det finns ju i detta fall enbart två betyg där det ena är utmärkelse och det andra är icke utmärkelse.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon99339:

Det står väl ingenstans att betyget påverkats av namnet? Hur har det i så fall påverkats? Det finns ju i detta fall enbart två betyg där det ena är utmärkelse och det andra är icke utmärkelse.

Jag skulle dock hävda att det finns mer nyansierade aspekter av testerna än bara utmärkelser även om dessa är bra fingervisningar och verktyg.

Utmärkelsen "Testpilot rekommenderar" använder jag personligen för produkter som jag skulle rekommenderat om en nära vän kommer och frågar "Är detta ett bra alternativ eller finns det en bättre produkt?" där jag vet att denne då inte skulle bli besviken efter köp om jag svarar "denna produkten".

Att den är bra räcker alltså inte för att produkten ska få en utmärkelse.

Dock finns det självklart bra produkter som inte får utmärkelser, men som kanske gjort vissa kompromisser eller är lite för smal som gör att jag inte kan vara säker att kompisen skulle vara 110% nöjd. Om denne köpt en produkt på min rekommendation och inte är nöjd så är jag en, i mitt tycke, kass kompis.

Därför är fördelar/nackdelar mycket bra verktyg, men sammanfattningen måste självklart läsas. Bäst uppfattning får läsaren om denne läser hela testet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som det nämns i recensionen så kan man rotera kylaren i edera riktning. Både fram-bakåt (horisontellt) eller ner-uppåt (vertikalt).

Ok måste missat det. Men bra att de löst så man kan montera hur man vill trots rektangulär hålbild då.

Citat:

Försöker främst belysa att inga direkta nackdelar finns på produkten. Förutom att jag har fått skriva "Esport Edition" fler gånger än vad någon kan förväntas vilja göra.

Personligen finner jag ingen vits med att tillverkare envisas med att kalla produkter för "RGB Ultra-Speed Durable Military-Grade Big Rev. C Night-Demon Edition". Buzzwords är löjligt oavsätt tillverkare. Det påverkar dock inte hur produkten presterar, som nämnt i recessionen.

Annars kan man göra som Emil poängterar, och bara släppa alla former av begränsningar på produktnamn.

Vitsen med att döpa ett grafikkort till "Super ultra bra produkt gaming super överklockat" är för att det säljer. Jag är glad att de gått över till sånt så vi slipper alla tjejer som var på grafikkorten för 10 år sedan ex

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok måste missat det. Men bra att de löst så man kan montera hur man vill trots rektangulär hålbild då.

Hålbilden för plastfästet må vara kvadratisk.

Men du använder bakplåten som följer med moderkortet om du har AM4 och fästet på kylaren är designad så att du kan montera åt båda hållen. En av anledningarna till att systerkylaren Freezer 33 valdes till Sweclockers vinterdatorer 2017.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vitsen med att döpa ett grafikkort till "Super ultra bra produkt gaming super överklockat" är för att det säljer. Jag är glad att de gått över till sånt så vi slipper alla tjejer som var på grafikkorten för 10 år sedan

Fanns ju några GPU-tillverkare som envisades mer än andra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det står väl ingenstans att betyget påverkats av namnet? Hur har det i så fall påverkats? Det finns ju i detta fall enbart två betyg där det ena är utmärkelse och det andra är icke utmärkelse.

Var har jag påstått något annat? Jag svarade på en kommentar..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Har den vita versionen själv. Dock med andra fläktar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Köpte den vanliga versionen till tjejens dator, funkar kanon, enkel installation.

Verkar prisvärd även denna om man inte kör extrem överklockning.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Försöker främst belysa att inga direkta nackdelar finns på produkten. Förutom att jag har fått skriva "Esport Edition" fler gånger än vad någon kan förväntas vilja göra.

Personligen finner jag ingen vits med att tillverkare envisas med att kalla produkter för "RGB Ultra-Speed Durable Military-Grade Big Rev. C Night-Demon Edition". Buzzwords är löjligt oavsätt tillverkare. Det påverkar dock inte hur produkten presterar, som nämnt i recessionen.

Annars kan man göra som Emil poängterar, och bara släppa alla former av begränsningar på produktnamn.

Håller med.
Det har börjat gå lite överstyr på en del produkter men fåniga namn.

Noterar en sak i din näst sista sida som jag faktiskt vill poängtera stämmer rätt bra.
"Värmeledningsrören är inte breda nog för att täcka hela värmespridaren på processorerna men Arctic har uttryckligen skrivit att de täcker hela kiselbiten som ligger under värmespridaren på sin produktsida."

Detta är något många inte tänker på, då man ser hela IHS som "processorn", men under detta är kretsen väldigt liten och även om IHS är där för att fördela värmen, är det ändå väldigt lite värme som når kanterna. Många gånger så räcker tom 3 heatpipes i den storleken för att täcka alla 115x CPUers kärna utan problem. 4 gör det dock lite mer jämt fördelat ut i kylaren antar jag, så därför kör många den designen, och rätt satt så gör det ju nytta på lite större chip.

Det man dock kan tänka på är att vissa kärnor är avlånga... och då spelar det faktiskt roll vilket sätt du sätter kylaren.

Men tex Cooler master nya kylare som kom som nyhet för några dagar sedan är ex på onödigt många heatpipes, som troligen gör väldigt lite nytta om ens något (de 2 längst ut).

En OCad 8600k kan trots allt putta ut en hel del effekt, så för 550kr får det väl anses okej, speciellt när man kan lämna 10 års garanti. (Antar detta gäller fläktarna också?)

Ett tips är om du kan inkludera temps i spel dock, gärna något som GTAV/BF1 eller liknande som kan lasta CPUn hårt. Sänk grafikinställningarna så du får högsta FPSen dock. För det är ju där många kommer hamna i temps när de använder den.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med Paddanx att det vore trevligt med lite "vanligt" arbete vid datorn och några tester under spelande, då inte många kör något som använder det som du stresstestar med i just vardagen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

En OCad 8600k kan trots allt putta ut en hel del effekt, så för 550kr får det väl anses okej, speciellt när man kan lämna 10 års garanti. (Antar detta gäller fläktarna också?)

Garantin gäller hela produkten, jag är inte på något sätt representant för Arctic men att lämna 10 års garanti men inte lämna detta på fläktarna känns rätt meningslöst va?

Citat:

Ett tips är om du kan inkludera temps i spel dock, gärna något som GTAV/BF1 eller liknande som kan lasta CPUn hårt. Sänk grafikinställningarna så du får högsta FPSen dock. För det är ju där många kommer hamna i temps när de använder den.

Skrivet av Jalle64:

Håller med Paddanx att det vore trevligt med lite "vanligt" arbete vid datorn och några tester under spelande, då inte många kör något som använder det som du stresstestar med i just vardagen.

Jag kommer inte börja med specifika spel då de inte går att repetera på något vettigt sätt eller automatisera på ett tillräckligt bra sätt på ett tillräckligt tidskostnadseffektivt sätt för mig som gör detta på fritiden. Jag kör i så fall Intel XTU som matchar en riktigt elak blandad last med korta pauser var 5:e minut.

Jag valde att inte köra XTU på denna kylare då man kan använda Freezer 33 som måttstock och jämföra i det testet om så önskas. Värmeavledningsförmågan är direkt propertionelig mellan kylarna och således finns det väldigt lite vinning i att göra om ett par timmar med tester.

(Helt enkelt, värdet på recensionen ökar mer om jag lägger tiden på annat än att köra XTU-tester när dessa redan finns).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av saturday_sun:

Är lite sugen på den här kylaren till min Ryzen, men enligt recensionen går den bara att montera horisontellt.

Men kollade en installationsvideo och här syns att den monteras vertikalt på AM4, har de på något sätt ändrat designen på fästet?

https://www.youtube.com/watch?v=H6bcIh9esuE

Hej,
Det är exakt samma konstruktion. När jag säger horisontellt syftar jag på att luftflödet är horisontellt och inte att tornet är horisontellt. Blir lätt förvirring när man säger samma sak på olika sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin