Fick precis en popup av "Firefox" att man måste köpa deras senaste uppdatering?

Permalänk
Medlem

Fick precis en popup av "Firefox" att man måste köpa deras senaste uppdatering?

Vilket verkar helt bisarrt enligt min mening. Speciellt i Linux.

Fenomenet inträffar i ett popup-fönster på vissa sidor med tips fusk och tricks till gamla spel. Sidan dom dyker upp länkar till en sida där man ska betala en faktura och sedan få en länk till en fil.

Försöker man stänga sidan innan man har klickat på länken till fakturasidan så får man den vanliga varningen om att man kommer att återskicka information som är vanlig vid betalningar eller omladdningar av vissa sidor med användarinformation / chatt eller köp. (vad det nu skulle vara i detta fall då ingenting har uppgetts ännu). Denna sidan kan inte stängas och kräver att man tvångsavslutar Firefox.

Sidan har dessutom en extrem lång / komplicerad adress som inte någonstans har firefox i namnet. samt oftast har en domän med två bokstäver och ändrar sig varje gång man får upp den. För mig borde Firefox åtminstone använt en ,com adress och antagligen mozilla eller firefox i domännamnet eller åtminstone någonstans i adressen för att se någorlunda trovärdig ut.

När jag granskat html-koden för sidan ser jag att länken till nedladdningen vill att man bekräftar sitt köp med att man skriver sitt namn, kortnummer, förfallodag samt kortets nummer på baksidan. Däremot används ingen säker anslutning, inte ens inkapslat och inget form av säker handel eller liknande finns på sidan. Dessutom så verkar ingenting skickas till någon form av verifiering eller liknande.

Med andra ord stinker det bedrägeri lång väg.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Det är klart att det är bedrägeriförsök och att det inte egentligen har någonting med Firefox att göra. Bara att undvika den sidan framöver. Välkommen till webben.

Permalänk
Medlem

Välkommen till Internet

Detta fenomen är ett av många skäl till att jag kör uBlock Origin samt blockerar popups. Tyvärr saknar många webbsidor kontroll över sina annonsörer (bland annat), vilket är ett av de vanligaste sätten att infektera sidorna.

Känns säkrast att blockera "allt" och sedan öppna upp efter behov.

Permalänk
Medlem

Detta var ju vardagsmat unddr 90 och 00talet.

Nåja. Det är spam. Bara att ignorea. Din webläsare borde dock ha kunnat förhindra denna. Konstigt att den inte gjorde det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Rapportera gärna bedrägeriförsöket här https://www.mozilla.org/en-US/about/legal/fraud-report/

Permalänk
Medlem

Jaha? Ungefär som att undra om brevet från den nigerianska prinsen kanske är ett bedrägeri eftersom det låter lite konstigt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Fake is fake

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Självklart är det fake. Min mamma fick ett mejl häromdagen och ringde upp mig i panik för hon fattade inte vad det rörde sig om. En snabb titt på mejlet räckte för att jag skulle konstatera att det var spam som hamnat i hennes inbox av någon anledning.