Hög temp och låg temp på grafikkort i olika datorer

Permalänk

Hög temp och låg temp på grafikkort i olika datorer

Hej

Köpte nyligen ett gtx 1070 kort. Testade den på ett nyare moderkort hos säljaren och spelade krävande spel som PUBG i ultra och tempen gick aldrig över 60 grader samt så flöt allt på skitbra. När jag sedan testar samma kort på min dator som är lite äldre då är tempen konstant över 75 grader och inte alls samma flyt i spelen. Ultra på pubg går inte alls då det börjar lagga och frysa fast.

Händer detta pga äldre moderkort, minnen, cpu eller vad kan handla om?

Sitter på:
i7 3930k 6 kärning
32GB 1886mhz minnen ddr3
moderkort: Rampage IV Extreme socket 2011 se länk (https://www.komplett.se/product/745112#
SSD: Samsung 850 Pro 512gb
Corsair AX1200w

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

Händer detta pga äldre moderkort, minnen, cpu eller vad kan handla om?

I princip allt spelar in, då övriga komponenter påverkar hur grafik-kortet arbetar, långsam CPU gör att den inte hänger med och blir en flakshals, samma sak med RAM.

Nu är ovanstående inte direkt relaterat till dina komponenter utan är mer generellt.

Angående tempraturen på grafik-kortet så är det beroende på hur bra luftflödet är i chassit, dåligt luftflöde = högre tempratur.
Bara som information, kan jag nämna att när jag satte dit en sido fläkt på en dator som sitter mitt för grafik-kortet och drar ut luft, sjönk tempraturen på det med ~10 grader.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Verkar mer som att min 3930k är problemet. Den ska tydligen inte stödja pci express 3.0. Samt så kör jag den oklockat i 3,8ghz. Mina minnen är endast ddr3 i 1886mhz. Så det måste ha med riggen att göra och inte med luftflödet. Har ett High tower chassi med 6 extra fläktar lite här och där så allt är svalt i övrigt. Måste testa kortet på en modernare dator helt enkelt för att utesluta fel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_honken:

Verkar mer som att min 3930k är problemet. Den ska tydligen inte stödja pci express 3.0. Samt så kör jag den oklockat i 3,8ghz. Mina minnen är endast ddr3 i 1886mhz. Så det måste ha med riggen att göra och inte med luftflödet. Har ett High tower chassi med 6 extra fläktar lite här och där så allt är svalt i övrigt. Måste testa kortet på en modernare dator helt enkelt för att utesluta fel på den.

PCI express 2.0 eller 3.0 gör ingen skillnad i just detta fall, speciellt inte med temperatur.
Finns bara 2 sätt att få högre temperatur. Antingen ger du den mer ström på något sätt eller sämre kylning.
Fler fläktar betyder inte alltid per automatik direkt bättre. Sedan vet vi inte om han du prövade det hos hade 19c i rummet och du har 24c i rummet, och kanske har datorn i ett hörn eller under ett bord där det också blir varmare.

jag märker t.ex. en nästan 13c skillnad i GPU temp om jag vänder på fläktarna i toppen av chassit. Något så enkelt kan göra så mycket.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5