Permalänk
Medlem

Det räcker med 8GB RAM ..

För de flesta räcker det nog med 8GB RAM ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Snälla, länka inte till LTT om du försöker få fram ett budskap.
Det finns bättre kanaler där ute som åtminstone försöker att vara seriösa.

Permalänk
Medlem

Jag ligger ofta över 8GB RAM iaf, så för mig räcker det definitivt inte

Permalänk
Medlem

Fast oftast har den cachat skit du inte behöver
Dock tycker jag personligen att 16 är en sweet spot

Permalänk
Medlem

Ja, för det flesta räcker 8GB RAM (eller mindre) hur bra som helst.
Jag tror dock inte många av oss på sweC ingår i denna majoritet av användare.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

I mitt fall minst 16 pga vmware.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Gick ned från 16GB till 8GB då antingen minnessticka eller moderkort fick en kyss i samband med att jag rotade i den för något halvår sedan. Plattformen väntar dock bara på pension så den får stå ut.

Märker väldigt sällan av det i Windows men spelprestandan tycker jag blir lidande ibland.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Inte ens 16GB räcker, får ofta slut på ledigt minne, varpå jag får släcka ner annat eller leva med slö prestanda. 8GB är helt uteslutet. Ska man handla nytt ska man ha 32GB.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Beror på. När jag spelar Battlefield 1 i 1440p tillsammans med några andra fönster öppna på den andra skärmen så ligger jag lite över 8 GB RAM. Idag kanske 8 GB RAM räcker i de flesta spelen, men imorgon är det högst troligen inte så. Samma sak sades om HT för ett par år sedan - var inte så nödvändigt i de flesta spelen. Nu använder fler och fler spel fler trådar och presterar bättre med en CPU med fler trådar.

Det är svårt att säga att si och så räcker för de flesta när de flesta (om inte alla) har olika prioriteringar när det gäller användning av sin dator. Beror helt enkelt på användningsområden, vilka spel som ska spelas o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

8 är för lite, jag har det idag men det är för lågt till tak så att säga, hade varit mer bekväm med 12 eller 16.

har man 8GB idag? sure, skall man köpa en med 8GB idag? nej

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Beror också på grafikkortet du kör, om vi antar spel. 1060 3GB tex kräver mer RAM förbrukning än 1060 6GB, då den lägger cachen av texturerna i RAM istället.

Du kan säkert klara dig på 8GB dock, men en del situationer kommer ge FPS drops, när data inte kan hämtas snabbt nog, eller Windows måste dumpa saker till pagefilen på din SSD/HDD istället. Går rätt lätt med bara webbläsare att nå nära 8GB användning i tex Chrome idag. Så ett spel + detta... blir inte bra.

Om du single taskar, dvs inte gör något annat än bara en sak, räcker det troligen fint dock. Och har du tajt med pengar så är det helt klart en väg du kan gå tills du har råd med mer.

16GB har varit sweetspot för mig på senaste tiden dock. Där får både multitasking och spel plats, och man har ändå plats för cachen så att datorn känns rapp. Men det beror helt på vad du gör om du behöver mer än det kanske.

Permalänk
Medlem

16GB är definitivt att föredra framför 8GB så har man lite svängrum. Samma sak som att ha så lite hårddiskutrymme att man måste rensa med jämna mellanrum för att det ska räcka till.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vad många missar som inte tagits upp ännu är att Microsoft har börjat nyttja Windows likt Apples OS X. Operativsystemet använder så mycket internminne som finns att tillgå beroende på total mängd.

Sedan kan jag generellt hålla med om att 8GB är för lite om man inte vill behöva behöva oroa sig för en flaskhals stup i kvarten.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Har 16gb och lirar jag BF1 är jag uppe i runt 10gig totalt, likadant med Fallout 4.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad många missar som inte tagits upp ännu är att Microsoft har börjat nyttja Windows likt Apples OS X. Operativsystemet använder så mycket internminne som finns att tillgå beroende på total mängd.

Ledigt minne är slöseri, helt enkelt. Det är väl samma resonemang som gäller i de flesta OS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men alltså, det beror ju helt på vad man sysslar med. "Normala" användare klarar sig jättebra på 8GB, som gamer borde man nog ha 16GB nuförtiden och håller man på med virtualisering eller andra produktivitetsaktiviteter lite mer seriöst så börjar det på 32GB och sen finns det typ inget tak. Det är så dumt att försöka generalisera sånt här.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Man behöver så mycket RAM man har användning för. Ingen mening att sitta med 64 GB och så använder de spel och program man kör bara 6 GB...
Men kör man mer minneskrävande saker är det klart det behövs mer RAM. Page:a till disk är oändligt segt även med SSD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Från mitt perspektiv (Linuxanvändare) och utan att överdriva så är 12GB min smärtgräns.
Jag slår aldrig i taket med 12GB men skulle garanterat göra det om jag endast satt på 8GB, det behövs alltså åtminstone 12GB RAM-minne totalt på min desktop/workstation för mina vanor.

På en laptop däremot klarar jag mig med 4GB även om 8GB är att föredra i det läget.
Vi talar dock om helt annorlunda scenarion när det kommer till bärbart, vissa saker gör man bara inte på laptops.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Satt på 32GB ram redan för 7 år sedan.
Skulle aldrig gå ned till 8 GB.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Mängden ram beror på vad du använder datorn till men även brukar man matcha övrig hårdvara.
Tex så kanske du har en lite äldre laptop som du bara använder till att betala räkningar eller kolla på Netflix, ja då räcker 4gb ram.

Köper du en speldator med 8700k 1080ti så vore det orimligt och matcha denna med 4gb ram, här är det mer rimligt med ett minimum på 16gb sett till datorns övriga kostnad så vill man ej uppnå en flaskhals på ramminnet när det är så pass i förhållande liten kostnad att välja 16gb istället för 8gb sett till den totala kostnaden.

Bygger du däremot en budgetspeldator med kraftigt begränsad budget så kanske du istället lägger dig på 8gb, då du dels kör på lägra inställningar vilket minskar mängden ram som nyttjas, och så vitt jag vet så finns det inget spel som inte är spelbart på 8gb.

Så för speldatorer för moderna spel bör 8gb ses som minimum medan 16 blir det rekommenderade för att ha lite marginal inte bara för dagens spel men även för morgondagens.

Sen finns det fler program än spel och internet explorer och där kan det vara som så att 16gb ram kan vara en flaskhals och du istället behöver mer än så, jag tänker typ på tyngre renderingar osv.

Så påståendet "Det räcker med 8GB RAM" kan vara både sant men också falskt beroende på vad du nyttjar datorn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snälla, länka inte till LTT om du försöker få fram ett budskap.
Det finns bättre kanaler där ute som åtminstone försöker att vara seriösa.

Försökte mest få igång en diskussion, och just detta test ser jag inget fel på (?). Tänker också att det var aktuellt då det just nu är så sjuka priser på RAM.

Personligen tycker jag han iallafall är rolig att titta på.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

"For serious gamers with mid-range to high-end hardware, we're almost at the point where we'd say 16GB the the minimal acceptable amount of system memory."

https://www.techspot.com/article/1535-how-much-ram-do-you-nee...

Håller helt med skulle inte vilja ha mindre än 16gb ram.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Jag ligger ofta över 8GB RAM iaf, så för mig räcker det definitivt inte

WinX nytjar det ram som finns. Har du mera, använder WinX mera!
8Gb räcker utmärkt för WinX. Vill man ligga med 25 flikar öppna i webläsaren, så kommer Win att swappa en del info till hårddisken istället. Har du en snabb SSD, behöver du inte märka något ändå. Har du en mekanisk disk, så kommer det att lagga.

Du har minne i flera nivåer i datorn. L2, RAM och hårddisken.

HDD = Långsam, rymlig, billig, behåller info vid strömbortfall. (Info är kvar även när datorn är avstängd.)
SSD = Snabbare, dyrare (Men fortfarande långsam mot RAM). Behåller info vid strömbortfall.
RAM =Väldigt snabbt. Används som sekundärt arbetsminne av processorn. Vid strömbortfall tappas all info.
L2 = Super snabb, super dyr. (Sitter på processorn) Processorns primära arbetsminne. Vid strömbortfall tappas all info.

CPU använder L2 till max. Det som inte rymms i L2, använder den RAM minnet till. När RAM minnet inte räcker, lagrar den istället på din hårddisk i en så kallad SWAP-fil.

För en vanlig WinX dator räcker 8Gb utmärkt. (Speciellt med en SSD som disk.) Även för spel är det mer än nog. Snålade du på grafikkortet och köpte ett med mindre minne än spelet vill ha? då laggar det, men fungerar.
För moderna tyngre spel, kan man vinna prestanda med 16Gb. Speciellt om man snålade på grafikkortet?

Där man inte kan få nog med RAM, är framför allt video redigering, men även bildbehandling. Även andra tyngre aplikationer kan kräva mer...
Jag har 32Gb för bildbehandling. Sedan har "mycket ram" en fördel till. Man kan stänga av Windows swap-fil helt och hållet.
Framför allt med äldre mekaniska diskar gjorde detta oerhört för prestanda, då datorn aldrig "började tugga" (hängde sig) när den helt plötsligt behövde info som borde legat i RAM, men som istället behövde grävas fram från SWAP-filen.
Med nyare SSD är det inte lika viktigt ur prestanda synpunkt. Men jag känner att jag sparar på min SSD, när Windows inte hela tiden skriver till den. (SSD har som bekant X antal skrivningars livslängd.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det räcker inte lång väg, varende en av våra servrar i farmen på jobbet har maxat moderkortens RAM kapacitet och det kan jag lov utnyttjas..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla spel jag spelar drar över 6GB ram själv, med 8GB skulle det fan inte gå att använda datorn :/
Får dagligen varning om att 16GB är slut pga firefox och ett spel igång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

8gb är för lite enligt mig själv då jag ligger över de med dem spel jag lirar.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Har för mig att Bitwit gjort en video om detta också, där han testade med olika grafikkort också (olika mängd VRAM) och kom fram till att man med billigare (mindre VRAM) behövde mer RAM för att inte få någon större prestandaförlust

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Har 32GB RAM och kommer aldrig upp i dom siffrorna, ens om jag öppnar samma bokmärken i webbläsaren (50+) ett stort antal gånger. Jag kan inte aktivt komma upp i att använda den mängd RAM datorn har.

Permalänk

8Gb är för lite om du spelar idag bevisat med bf1.

Jag snittar runt 10-13Gb

Visa signatur
Permalänk
Medlem

8 räcker inte för mig. Har 16 och ligger ofta över 8 när jag spelar + har webbläsare + flikar uppe. Har varit över 15 GB när jag höll på med deepfakes.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P