Permalänk
Medlem

Ett av mina 8GB-minnen dog tidigare i vintras, tog ur det i väntan på nya.
Ingen trevlig upplevelse.
T.ex. BF1 fick så mycket FPS-drops så det var inte värt att spela.
Och jag brukar inte ha något annat igång samtidigt heller som Firefox.

Så det går med 8 i nödfall, men för en behaglig upplevelse = 16.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Älskar att folk som kör VM verkar räkna in sig i "normal användare". Ni måste skaffa er vänner utanför datanördträsket som vi sitter i

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du, vad ska jag säga om din kommentar, trots den fina emoten
Jag är nämligen en av dom som kör olika VM till flera bildskärmar och tangentbord och det är väldigt uppskattat av familjen samtidigt som jag bara behöver underhålla en enda dator/server, busenkelt att återställa operativet när dom klantat till det eller lusat ner deras Windows. Men visst, jag och flera andra som gör på detta sättet är nog inte heller normalanvändare men jag använder min dator till spelande och ibland R&D på jobbets begäran.
Så kontentan är att om jag skulle välja mellan att underhålla 4st separata speldatorer eller ha en server med 128GB RAM, 2st Xeon 32 kärnor och grafikkort till varje arbetsstation så alla dagar i veckan hålla mig till en server.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd

Finns väl redan ett (kommande?) spel som har 16GB som minimumkrav?
Personligen så rekommenderar jag minst 16GB även fast Xbox One X har 12GB. Dels så är inte normal windows lika nerbantat som på konsolerna och dels så kör många av oss fler saker i bakgrunden på PCs men framför allt så spelar många med högre inställningar än konsolerna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Körde med 6 tills för två år sedan och nu med 8, har aldrig, aldrig, haft problem.

Men jag är gammaldags, jag har aldrig mått bra av att ha igång 20 onödiga processer och 32 tabs i chrome samtidigt som jag spelar, antar att det är därför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Hur mycket ram man behöver för spel är delvis beroende på mängden Vram man har på sitt grafikkort om man ska tro detta test.
https://www.techspot.com/article/1535-how-much-ram-do-you-nee...

I alla fall så är 8Gb för lite med grafikkort med lite Vram.

16Gb är att rekommendera i dag, har 32Gb i min burk sedan 2012 men jag kör två OS som har ca 16Gb var samtidigt sedan har jag också lite Vram då spel bara är en del av vad burken gör.

Men för mig är 16Gb ram för ett OS ganska lite i dagsläget oavset och börjar bli ett hinder.

Skulle mer säga det beror på settings/upplösning osv och 1060 3gb vs 6gb är det tex oftast ganska jämt på för dom jämförs i 1080p då båda är ganska klen i 1440p där mer vram oftast skulle göra nytta och är samma med ram att desto mer man går upp i upplösning desto mer används vilket även speglas på settings så gpu vram har lite med saken att göra utan är upplösning/settings

Tar du 1080p medium settings med fxaa tex som jag kör med min budget dator i större titlar då klarar man sig bra med 2gb vram och är väldigt ovanligt man går över 4gb ram användning av spelet i sig om man ignorerar andra tjänster och inom upplösningen 1080p klarar man sig oftast på mindre vram/ram än man tror men å andra sidan så kan 4k ultra äta 10-12gb vram och en massa ram

Men allt är inte relaterat till spel och kör man renderingar eller en massa VM samtidigt börjar man gå i från "normalt användande" då den större massan av människor oftast inte gör av med en 8gb ram som jag anser är minimum idag och 16gb är rekommenderat så skiter man i vm eller ha 80 flikar i webläsaren vilket låter mer som en störning men 10-15st och inte är gamer klarar man sig i 99% av fallen gott på 4gb ram och är jävligt olika efterbehov och man klarar sig långt på även 2gb ram

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kör 8gb men funderar på att köpa in en extra 8gb sticka. Priset är dock lite tråkigt just nu.

Permalänk
Medlem

8Gb räcker ofta i full HD vist finns det spel som äter minne .
Har tre datorer en på 8 GB en på 16Gb den sista har 32 GB i vanliga användning är det ingen skillnad på dom men i minnes krävande märker man skillnad.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har haft 32GB RAM sedan slutet av 2012 (och innan dess 16GB). Det beror ju helt och hållet på person och hur datorn används. Jag skulle gissa att för en average SweC:are så är 16GB the sweet spot och 8GB för lite för optimal prestandan och flyt.

För mig räcker inte 16GB öht. Ungefär såhär kan datorns användning se ut efter något dygn för mig (dock med Photoshop uppe också, har det inte installerat just nu dock):

På det har jag en 7GB RAM-disk som mountas automatiskt vid varje uppstart av Windows. Då är jag uppe i ~26GB användning av mitt RAM-minne. Jag kommer knappast att gå till 16GB igen, funderade vid det här senaste bygget om 64GB var värt det, men med priserna för tillfället så blev det 32GB. Det hade isf använts till en större RAM-disk/diskar.

Sedan är det ju sant att ju mer RAM du har ju mer av detta använder Windows. Men i mitt fall har jag iaf testat med bara 16GB i och usch säger jag bara hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vad gör folk på alla sina VMs???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vad gör folk på alla sina VMs???

Kan bara svara för mig förstås men jag har en VM för torrents då jag bara vill att torrentklienten ska gå genom VPN-tunneln och inte någon övrig trafik. Inte hittat något bättre sätt att lösa det på så fick bli så. Även bra till att testa olika programvaror innan man installerar det på sin "riktiga" maskin.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMacke:

Ett av mina 8GB-minnen dog tidigare i vintras, tog ur det i väntan på nya.
Ingen trevlig upplevelse.
T.ex. BF1 fick så mycket FPS-drops så det var inte värt att spela.
Och jag brukar inte ha något annat igång samtidigt heller som Firefox.

Så det går med 8 i nödfall, men för en behaglig upplevelse = 16.

Det stora tappet för dig och andra när det går en sticka, är att du enbart får single-channel.
Så hade du haft två 4GB-stickor hade det inte känts lika "jobbigt".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kan bara svara för mig förstås men jag har en VM för torrents då jag bara vill att torrentklienten ska gå genom VPN-tunneln och inte någon övrig trafik. Inte hittat något bättre sätt att lösa det på så fick bli så. Även bra till att testa olika programvaror innan man installerar det på sin "riktiga" maskin.

Du kan väl köra parallell tunneling i OpenVPN-mjukvaran?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

16 är o rekommendera för tyngre spel . Men tänk på hastighrten på dina minnem e viktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kan bara svara för mig förstås men jag har en VM för torrents då jag bara vill att torrentklienten ska gå genom VPN-tunneln och inte någon övrig trafik. Inte hittat något bättre sätt att lösa det på så fick bli så. Även bra till att testa olika programvaror innan man installerar det på sin "riktiga" maskin.

Jävligt klyftig lösning, det första där. I like.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vilken MHz ska man köra på nu förresten med DDR4? Tänkte uppgradera datorn lite. Kört DDR3 innan så vet inte vad man vill ligga på nu?
3000MHz är standard för spel?

Permalänk
Medlem

64gb @ 3000 mhz Kan köra BF1 + Visual Studio och VM Ware + SQL Server o Photoshop utan att det börjar lagga, klart najs!

// LZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindboggle:

Vad gör folk på alla sina VMs???

Det finns 4 val:

  1. En massa VMs

  2. Dockers och Cointers som bara blir större för varje dag, det är framtiden och elever från årskurs 1 borde lära sig att köra sql server i en docker.

  3. En drös med fysiska burkar.

  4. Och sist bara sitta med svenssonssysslor på datorn. Det spelar ingen roll vilket operativsystem man har, man kan ej köra all dritt på samma operativsystem installation.

Där många kör vm av flera anledningar som att det både är billigt och superenkelt, det är dessutom väldigt problemfritt.

*edit*
Säg att man ska testa word och excelfiler på både 32bit och 64bit office och en vanlig kontorsnisse får problem redan där. Det är ganska mycket kod som inte fungerar mellan dessa office versioner. Det är just därför nästan ingen har en 64bit version av office installerad, då IT brukar sätta standarden efter de minst kunniga inom office så att de klarar sig. Sedan får vi övriga plågas me denna office eller skapa en vm och köra 64 bitars därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

[li]Dockers och Cointers som bara blir större för varje dag, det är framtiden och elever från årskurs 1 borde lära sig att köra sql server i en docker.[/li]

Mild överdrift..?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Mild överdrift..?

Självklart, jag var ironisk emot programmering i årskurs 1. Men ändå det är på tok för lite datakunskap som lär ut i skolan och för mycket onödigt vetande istället.

Min poäng i tråden är att de bättre användarna kan klara sig med mindre ram än vi andra då de just använder container/dockers istället för VM. Men ändå, vm är så himla enkelt och folk gillar enkla saker. Den stora skaran behöver inte tänka på ett skit vid vms om de inte vill ha pci passthought etc. VM är absolut det enklaste sättet att testa nya mjukvaror på då man slipper problemet med att de förstör ens vanliga dator med en massa dritt och man får formatera skiten stup i kvarten, får en massa underliga fel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart, jag var ironisk emot programmering i årskurs 1. Men ändå det är på tok för lite datakunskap som lär ut i skolan och för mycket onödigt vetande istället.

Min poäng i tråden är att de bättre användarna kan klara sig med mindre ram än vi andra då de just använder container/dockers istället för VM. Men ändå, vm är så himla enkelt och folk gillar enkla saker. Den stora skaran behöver inte tänka på ett skit vid vms om de inte vill ha pci passthought etc. VM är absolut det enklaste sättet att testa nya mjukvaror på då man slipper problemet med att de förstör ens vanliga dator med en massa dritt och man får formatera skiten stup i kvarten, får en massa underliga fel etc.

Kan vara käckt också om man redan har ett OS installerat och vill testa andra miljöer, mer eller mindre permanent, där man inte vet resursanvändningen och inte är erfaren med containers. Det är enkelt om inte jättesnabbt att stänga ner en VM och flytta den nån annanstans, när man väl är klar på en host.
Har för mig Solaris hade nåt sånt på G en gång i tiden, men vet inte vad det blev av det...

Men det låter intressant i alla fall, ska forska vidare på containers.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|